آموزش محیط زیست
نسرین رضاوند زائری؛ ابوالفضل قاسم زاده علیشاهی؛ پیمان یارمحمدزاده
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی و تدوین الگوی مفهومی مدیریت سبز مدارس متوسطه ایران با رویکرد توسعه پایدار بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف توسعهای است و برای طراحی الگو از روش داده بنیاد استفاده شد. مشارکتکنندگان شامل 26 نفر از صاحبنظران حوزه محیطزیست، مدیران باتجربه مدارس متوسطه، خبرگان توسعه پایدار آموزشوپرورش استان آذربایجان شرقی و ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر طراحی و تدوین الگوی مفهومی مدیریت سبز مدارس متوسطه ایران با رویکرد توسعه پایدار بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف توسعهای است و برای طراحی الگو از روش داده بنیاد استفاده شد. مشارکتکنندگان شامل 26 نفر از صاحبنظران حوزه محیطزیست، مدیران باتجربه مدارس متوسطه، خبرگان توسعه پایدار آموزشوپرورش استان آذربایجان شرقی و اعضای هیئتعلمی مطلع حوزه مدیریت سبز دانشگاههای آزاد و سراسری تبریز بودند که بهصورت هدفمند و به شیوه متوالی از نوع گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری برای مصاحبه نیمه ساختاریافته انتخاب شدند. برای تائید کیفیت و اعتبار دادهها از چهار معیار مقبولیت، انتقالپذیری، تائیدپذیری، قابلیت اطمینان استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روش کدگذاری سه مرحلهای استراوس و کوربین (باز، محوری، انتخابی) به کمک نرمافزار MAXQDA استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که عوامل علی مؤثر بر مدیریت سبز مدارس متوسط شامل آیندهپژوهی سبز، استقرار سیستم مدیریت محیطزیستی و تحولات استراتژیک است. عامل انزوای عملکردی، محدودیت، موانع بهداشت حرفهای و عدم تعهد بهعنوان عوامل مداخلهگر هستند. حملونقل پایدار، استفاده از فناوری پاک، صرفهجویی در مصرف انرژی و مدیریت مصرف آب و پسماند بهعنوان اقدامات شناسایی شد. پیادهسازی مدیریت کیفیت جامع، تأثیرات اجتماعی و بهبود عملکرد بهعنوان عامل پیامد استخراج شد. درنهایت نتایج حاصل از کدگذاری انتخابی نشان داد عامل آموزش حفاظت از منابع پایه و محیطزیست، توسعه استفاده از فناوری سبز و فرهنگسازی پایدار اصلاح الگوی مصرف بهعنوان مقوله محوری است.
آموزش محیط زیست
فاطمه رضائی؛ مجتبی طبری؛ علی فرهادی محلی؛ تورج مجیبی
چکیده
ازجمله اقدامات جهت دستیابی به توسعه پایدار، خطمشی گذاری زیربنایی دولتمردان کشورها، برای بهبود مسائل زیستمحیطی است. هدف این پژوهش، تبیین مدل اقتضایی تحلیل شکاف خطمشیهای عمومی دولت در حوزه محیطزیست میباشد. پژوهش حاضر، بر اساس هدف یک پژوهش کاربردی است و برحسب ماهیت موضوع، از نوع پیمایشی است. جامعه آماری در این مطالعه، شامل ...
بیشتر
ازجمله اقدامات جهت دستیابی به توسعه پایدار، خطمشی گذاری زیربنایی دولتمردان کشورها، برای بهبود مسائل زیستمحیطی است. هدف این پژوهش، تبیین مدل اقتضایی تحلیل شکاف خطمشیهای عمومی دولت در حوزه محیطزیست میباشد. پژوهش حاضر، بر اساس هدف یک پژوهش کاربردی است و برحسب ماهیت موضوع، از نوع پیمایشی است. جامعه آماری در این مطالعه، شامل کلیه متخصصان رشتههای محیطزیست دارای مدارک کارشناسی ارشد و دکتری میباشند که مطابق آمار موجود، تعداد آنها در حدود 121456 نفر است؛ که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر تعیین شد و نمونهها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب و موردمطالعه قرار گرفتند. اعتبار ابزار سنجش با استفاده از اعتبار محتوایی از نوع اعتبار صوری و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (α ≥ 0.75) مورد تأیید قرار گرفت. جهت تجزیهوتحلیل دادهها و برای بررسی سؤالهای پژوهش از آزمون معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که بعد ارتباط سیاستها با اهداف سازمان، بعد انتظارات و احساسات جامعه و بعد تأمین نظر ذینفعان میتواند در مدل تحلیل شکاف مناسب باشد و مدل اقتضایی تحلیل شکاف خطمشیهای دولت در حوزه محیطزیست از اعتبار لازم برخوردار است. مدل پیشنهادی این پژوهش که با نظرات خبرگان حوزه محیطزیستی بهبود یافت، میتواند مدلی کاربردی برای سیاستگذاران، مدیران و مجریان حوزه خطمشی گذاری محیطزیستی و بهطور خاص، سازمان حفاظت محیطزیست قرار گیرد.
آموزش محیط زیست
سورنا زندی؛ مهران فرج الهی
چکیده
آموزش محیطزیست یکی از اقدامات جدی و ضروری کشورها برای افرایش دانش، مهارت شهروندان و راهی مؤثر برای بهبود و ارتقای رابطه انسان با محیط زندگی پیرامون است.با توجه به سودمندی و ضرورت بهرهمندی از تجارب موفق کشورها بهعنوان یکی از عناصر اصلی آموزش محیطزیست هدف مقاله حاضر مطالعه موردی آموزش محیطزیست در استرالیا است. روش مورداستفاده ...
بیشتر
آموزش محیطزیست یکی از اقدامات جدی و ضروری کشورها برای افرایش دانش، مهارت شهروندان و راهی مؤثر برای بهبود و ارتقای رابطه انسان با محیط زندگی پیرامون است.با توجه به سودمندی و ضرورت بهرهمندی از تجارب موفق کشورها بهعنوان یکی از عناصر اصلی آموزش محیطزیست هدف مقاله حاضر مطالعه موردی آموزش محیطزیست در استرالیا است. روش مورداستفاده پژوهـش توصیفـی - تحلیلـی و شیوه گردآوری دادهها مطالعه اسـنادی اسـت. یافتههای پژوهش بیانگر اولویتهای استراتژیک و اهداف منتخب زیستمحیطی و توسعه پایدار کشور استرالیا با تأکید بر زندگی پایدار و نقش آموزش برای آینده پایدار شامل رهبری، ترویج، حمایت و پیشبرد آموزش محیطزیستی و پایدار در استرالیا و بهصورت خاص فعالیتهای انجمن آموزش محیطزیست استرالیا تا سال 2025 و پروژههای انجامشده این کشور، تا سال 2022 است. این اهداف بر اهمیت تأمین نیازهای مالی برای پروژههای محیطزیست از یکسو و همچنین حمایت از مربیان و معلمان حوزه محیطزیست و گسترش ارتباطات در سطح ملی و منطقهای و ارتباط با دیگر کشورهای جهان از سوی دیگر متمرکز است. نتایج پژوهش حاضر بر اساس الگو و مدلهای مستخرج، همسانسازی و اجرا بر اساس ویژگیهای اجتماعی، اقتصادی، روانشناختی و محیطی ایران را امکانپذیر میسازد.
آموزش محیط زیست
سمانه کرمی؛ ترانه عنایتی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل نقش نظام آموزش و پرورش در توسعه پایدار با رویکرد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و در گروه مطالعات آمیخته از نوع اکتشافی (کیفی و کمی) قرار میگیرد. روش انجام پژوهش در بخش کیفی به روش تحلیل محتوا و در بخش کمی، توصیفی از نوع پیمایشی بود. مشارکتکنندگان بخش کیفی شامل ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل نقش نظام آموزش و پرورش در توسعه پایدار با رویکرد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و در گروه مطالعات آمیخته از نوع اکتشافی (کیفی و کمی) قرار میگیرد. روش انجام پژوهش در بخش کیفی به روش تحلیل محتوا و در بخش کمی، توصیفی از نوع پیمایشی بود. مشارکتکنندگان بخش کیفی شامل 38 نفر از صاحبنظران و متخصصان نظام آموزش و پرورش، مسئولان واحد آموزش کمیسیون ملی یونسکو و شورای عالی آموزش و پرورش بودند که بهصورت هدفمند به روش متوالی از نوع گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری برای مصاحبه انتخاب شدند. جامعه آماری در مرحله کمی شامل ۴۴۰ نفر از مدیران، کارشناسان مسئول و کارشناسان اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 205 نفر محاسبه شد. نمونهگیری به روش تصادفی طبقهای برحسب پست سازمانی صورت گرفت. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بود. برای حصول اطمینان از کیفیت یافتههای کیفی، معیار مقبولیت مدنظر قرار گرفت. به این صورت که بازخورد مشارکتکنندگان در پژوهش اعمال گردید. همچنین، بهمنظور اعتباربخشی یافتهها از روش کثرتگرایی در پژوهشگر استفاده گردید. در بخش کمی، روایی صوری و محتوایی پرسشنامه بر اساس بررسی و قضاوت صاحبنظران و روایی سازه پرسشنامه با استفاده از آزمون تحلیل عاملی بررسی و تأیید شد. پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، بررسی و تأیید شد بهگونهای که پایایی تمام متغیرهای اصلی بیشتر از مقدار معیار 70/0 بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. نتایج پژوهش، حاکی از وجود 38 مؤلفه دارای نقش در نظام آموزش و پرورش در توسعه پایدار با رویکرد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بود. 29 مؤلفه آن در چهار بعد فرهنگی، اجتماعی، محیطزیستی و اقتصادی مستخرج از تحلیل محتوای مصاحبههای انجامشده و 9 مؤلفه حاصل از تحلیل محتوای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بود. نتیجه حاصل از بررسی معادلات ساختاری نشان از ارتباط معنادار بین ابعاد مدل داشت.
آموزش محیط زیست
مهدی جانعلی زاده قزوینی؛ آذر کفاش پور؛ امیر رحیم پور؛ مصیب سامانیان
چکیده
برای دستیابی به سیر تکاملی در راستای توسعه پایدار، بسیاری از سازمانها درصدد بهکارگیری سیستم مدیریت محیطی هستند. لذا استقرار نظامهای مدیریتی همچون نظام مدیریت محیطزیستی و منابع انسانی سبز میتواند جهت نیل به این مهم مؤثر باشد. هدف این مطالعه طراحی مدل مدیریت منابع انسانی سبز و تعیین شاخصها و مؤلفههای مدیریت منابع انسانی ...
بیشتر
برای دستیابی به سیر تکاملی در راستای توسعه پایدار، بسیاری از سازمانها درصدد بهکارگیری سیستم مدیریت محیطی هستند. لذا استقرار نظامهای مدیریتی همچون نظام مدیریت محیطزیستی و منابع انسانی سبز میتواند جهت نیل به این مهم مؤثر باشد. هدف این مطالعه طراحی مدل مدیریت منابع انسانی سبز و تعیین شاخصها و مؤلفههای مدیریت منابع انسانی سبز میباشد. برای رسیدن به این هدف در ابتدا در بخش کیفی، با استفاده از روش دلفی پرسشنامه اولیهای تهیه و از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15 نفر از خبرگان شامل اساتید رشته مدیریت و محیطزیست و متخصصان منابع انسانی در شهرداری مشهد به شیوه گلوله برفی صورت پذیرفت که بعد از انجام سه مرحله مؤلفههای مدیریت منابع انسانی سبز شناسایی گردید. در بخش کمی محقق با استفاده از دادههای شناساییشده از مراحل دلفی که توسط خبرگان احصاء شده بود پرسشنامهای محقق ساخته را که پایایی و روایی آن به روش روایی سازه انجامشده را بین کارکنان شهرداری با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 384 نفر جهت نظرسنجی توزیع نمود که با آزمون فرضیهها از طریق معادلات ساختاری و نرمافزار استاتا نسخه 12 نتایج زیر حاصل گردید: از بین هشت قابلیت مدیریت سبز منابع انسانی سازمان، دو شاخص توسعه آموزش و توانمندسازی کارکنان و شاخص توسعه مشارکت کارکنان از معنیداری آماری لازم برخوردار نبودهاند؛ اما شش شاخص دیگر توانستهاند در حد بالا و قابل قبولی بر عملکرد محیطی شهرداری مشهد اثرگذاری داشته باشند که طبق ضرایب استاندارد برآورد شده، به ترتیب شاخص توسعه ساماندهی سبز و بعد از آن توسعه فرهنگ سبز سازمانی میتوانند بیشترین اثرگذاری را از ناحیه مدیریت سبز منابع انسانی بر عملکرد محیطی شهرداری مشهد داشته باشند و سپس شاخصهای توسعه نظارت و ارزیابی سبز، توسعه روابط مدیریتی، توسعه پاداش و جبران خدمات سبز و توسعه انتخاب و گزینش سبز بیشترین اثرگذاری را بر عملکرد محیطی داشتند.
آموزش محیط زیست
مهتاب اقتداری؛ رضا صابونچی؛ نازنین راسخ
چکیده
تحقیق حاضر با هدف آسیبشناسی آموزشهای محیطزیستی در وزارت ورزشوجوانان اجرا گردید. روش انجام تحقیق توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق تمامی کارشناسان وزارت ورزشوجوانان بودند که تعداد آنان شامل 330 نفر بود. برحسب جدول حجم نمونه مورگان تعداد 169 نفر بهعنوان نمونه تحقیق مشخص گردیدند. روش نمونهگیری در تحقیق حاضر ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف آسیبشناسی آموزشهای محیطزیستی در وزارت ورزشوجوانان اجرا گردید. روش انجام تحقیق توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق تمامی کارشناسان وزارت ورزشوجوانان بودند که تعداد آنان شامل 330 نفر بود. برحسب جدول حجم نمونه مورگان تعداد 169 نفر بهعنوان نمونه تحقیق مشخص گردیدند. روش نمونهگیری در تحقیق حاضر طبقهای بود. ابزار جمعآوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه محقق ساختهای 22 سؤالی بود. روایی این پرسشنامه با بررسی نظرات خبرگان موردبررسی قرار گرفت و پایایی این پرسشنامه نیز میزان 81/0 مشخص گردید. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای تحقیق از روشهای آماری کولموگروف اسمیرنوف، آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تیتکنمونهای استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که 6 آسیب اهداف، ساختار، پاداش، مکانیسمهای مفید، ارتباطات و رهبری از جمله آسیبهای مربوط آموزشهای محیطزیستی در وزارت ورزشوجوانان میباشد. نتایج تحقیق حاضر همچنین نشان داد که آسیب مربوط به اهداف با میانگین 17/4 در مقایسه با سایر آسیبها، مهمترین آسیب میباشد. در میان آسیبهای مربوط به اهداف نیز عدم نظارت و ارزیابی در خصوص میزان دستیابی به اهداف آموزشهای محیطزیستی با بارعاملی 874/0 مهمترین آسیب مربوط به اهداف مشخص گردید. با این توجه فقدان اهداف و برنامهریزیهای جامع و فقدان نظارت و ارزیابی مناسب در خصوص آموزشهای محیطزیستی در وزارت ورزش و جوانان، سبب گردیده است تا آموزشهای محیطزیستی در خصوص اهداف، به نسبت سایر آسیبها در این وزارتخانه با مشکلات و مخاطرات عمدهای مواجه باشد.
آموزش محیط زیست
مجتبی رفیعی؛ هادی غفاری؛ مهتاب پاک نیا
چکیده
این مقاله درصدد است تا نقش توسعه پایدار شهری در امنیت اجتماعی شهروندان را بررسی نماید. روش این پژوهش، پیمایش بوده و گردآوری دادهها از طریق روش میدانی انجام شده است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفادهشده و برای سنجش روایی پرسشنامه از نظرات اساتید و خبرگان استفاده شده است، همچنین برای سنجش پایایی نیز از ضریب آلفای ...
بیشتر
این مقاله درصدد است تا نقش توسعه پایدار شهری در امنیت اجتماعی شهروندان را بررسی نماید. روش این پژوهش، پیمایش بوده و گردآوری دادهها از طریق روش میدانی انجام شده است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفادهشده و برای سنجش روایی پرسشنامه از نظرات اساتید و خبرگان استفاده شده است، همچنین برای سنجش پایایی نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب مربوطه معادل 86/0 بوده است. جامعه آماری شامل افراد 20 تا 54 ساله شهر خرمآباد بود که بر اساس سرشماری سال 1395 برابر با 70417 نفر بودهاند. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفادهشده و تعداد نمونه 384 نفر بوده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تکنیک رگرسیون و آزمون همبستگی پیرسون استفاده گردید. نتایج پژوهش حاکی از این بود که هرکدام از شاخصهای توسعه پایداری شهری (بعد اقتصادی، بعد اجتماعی و بعد اکولوژیک) بر احساس امنیت اجتماعی تأثیر مثبت داشته است، در نهایت نتیجه نشان داد که بهطورکلی شاخصهای توسعه پایدار شهری بر روی احساس امنیت اجتماعی شهروندان تأثیر داشته و هر چه شهر از نظر این شاخصها پیشرفت داشته باشد، مردم احساس امنیت اجتماعی بیشتری خواهند داشت.
پروین صادقیتبار؛ مهدی شریعتمداری
چکیده
روشهای آموزشی مورد استفاده در برنامه بازآموزی و ارتقای سطح توانمندی حرفهای شاغلان جامعه پزشکی، یکی از دغدغههای حوزه سلامت برای توسعه پایدار و تضمین کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی است. یادگیری ترکیبی، تلفیق اندیشمندانه یادگیری الکترونیکی و یادگیری چهره به چهره است که در حوزه آموزش مداوم جامعه پزشکی میتواند با بهبود کیفیت و کمیت ...
بیشتر
روشهای آموزشی مورد استفاده در برنامه بازآموزی و ارتقای سطح توانمندی حرفهای شاغلان جامعه پزشکی، یکی از دغدغههای حوزه سلامت برای توسعه پایدار و تضمین کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی است. یادگیری ترکیبی، تلفیق اندیشمندانه یادگیری الکترونیکی و یادگیری چهره به چهره است که در حوزه آموزش مداوم جامعه پزشکی میتواند با بهبود کیفیت و کمیت آموزش، نقش به سزایی در ارتقاء نظام سلامت کشور داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفههای آموزش مداوم جامعه پزشکی مبتنی بر یادگیری ترکیبی و بهمنظور ارتقای کیفی این بخش مهم انجام پذیرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و در سال 1398 در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد. برای گردآوری اطلاعات از روش تلفیقی شامل سه روش مطالعه اسنادی، دلفی فازی و پیمایشی استفاده شد. روش نمونهگیری به صورت هدفمند بود و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته تا رسیدن به اشباع دادهها با ده نفر از خبرگان و صاحبنظران حوزههای آموزش مداوم جامعه پزشکی و یادگیری ترکیبی، مصاحبه انجام شد. بهمنظور تحلیل محتوای در مرحله اول از تحلیل محتوای کیفی و در مرحله دوم و سوم از تحلیل دلفی فازی استفاده شد. در ابتدا از دادههای حاصل از مصاحبهها، 281 کد اولیه استخراج شد که پس از بازنگری مداوم به 78 کد تقلیل یافت. نتایج حاصل از این پژوهش کیفی منجر به شناسایی و معرفی هفت بعد اصلی مشتمل بر نهادی، مدیریت آموزشی و پشتیبانی منابع، فناوری و طراحی، پداگوژیکی، ارزیابی و بازخورد، اخلاقی و قالبهای یادگیری برای الگوی آموزش مداوم جامعه پزشکی مبتنی بر یادگیری ترکیبی و همچنین 28 مؤلفه و 100 گویه شد. نتایج این تحقیق میتواند مورد توجه سیاستگذاران و برنامهریزان این حوزه قرارگرفته و برای توسعه پایدار سلامت جامعه، مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
عسکر جلالیان
چکیده
بر اساس آنچه در مقدمه اساسنامه دیوان بینالمللی کیفری آمده است جرائم بینالمللی جرائمی هستند که موجب تشویش جامعه بینالملل میشوند. بر همین اساس چهار جرم بینالمللی مورد احصاء قرارگرفته و در اساسنامه تصریحشده است. این پژوهش که از نوع تحلیلی – توصیفی و با روش کتابخانهای – اسنادی است به دنبال ارائه راهبردی جهت حفظ محیطزیستی ...
بیشتر
بر اساس آنچه در مقدمه اساسنامه دیوان بینالمللی کیفری آمده است جرائم بینالمللی جرائمی هستند که موجب تشویش جامعه بینالملل میشوند. بر همین اساس چهار جرم بینالمللی مورد احصاء قرارگرفته و در اساسنامه تصریحشده است. این پژوهش که از نوع تحلیلی – توصیفی و با روش کتابخانهای – اسنادی است به دنبال ارائه راهبردی جهت حفظ محیطزیستی میباشد. محیطزیست میراث مشترک بشریت است و از آسیبهایی که متوجه آن میگردد تقریباً تمام کشورها بهتبع آن آسیب میبینند. از کنوانسیون ریو 1992 که توسعه پایدار با محیطزیست گرهخورده است اهمیت توجه به محیطزیست افزایشیافته است. باید تدبیری اندیشه شود که جرائم حوزه محیطزیست بهعنوان جرائم بینالمللی مورد شناسایی قرار گیرند تا بهتبع آن دیوان بینالمللی کیفری صلاحیت رسیدگی به آنها را داشته باشد. این پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤال است که با عنایت به اصل توسعه پایدار و ضرورتهای آن چگونه امکان جرم انگاری جرائم محیطزیستی در زمره جرائم بینالمللی میسر است؟ و یا به تعبیری دیگر چگونه توسعه مفهوم جرم بینالمللی به جرائم محیطزیستی متصور و ممکن است؟ و اینکه میان توسعه پایدار و محیطزیست چه تناسبی وجود دارد؟ یافتههای تحقیق حاکی از این است که به استناد مفاد متعددی از اساسنامه رم 1998 امکان توسعه مفهوم جرم بینالمللی نهتنها به جرم محیطزیستی بلکه به جرائم دیگر نیز وجود دارد لذا جهت عملیاتی شدن آن باید با تلاشهای پژوهشی مسیر را هموار و حفظ محیطزیست را نهادینه کرد.
مسلم سواری؛ فاطمه نقی بیرانوند
چکیده
مشارکت جامه روستایی در مدیریت منابع طبیعی نشان می دهد که مدیریت بحران های منابع طبیعی بدون مشارکت فعال زنان روستایی به دلیل نقش فعال آنها در واحد تولیدی و کشاورزی امکانپذیر نخواهد بود. در این راستا این پژوهش با هدف کلی نقش سرمایه اجتماعی بر خودکارآمدی زنان روستایی در حفاظت از جنگلهای زاگرس با نقش میانجی آگاهی محیط زیستی ...
بیشتر
مشارکت جامه روستایی در مدیریت منابع طبیعی نشان می دهد که مدیریت بحران های منابع طبیعی بدون مشارکت فعال زنان روستایی به دلیل نقش فعال آنها در واحد تولیدی و کشاورزی امکانپذیر نخواهد بود. در این راستا این پژوهش با هدف کلی نقش سرمایه اجتماعی بر خودکارآمدی زنان روستایی در حفاظت از جنگلهای زاگرس با نقش میانجی آگاهی محیط زیستی انجام شد. جامعه آماری موردمطالعه شامل تمامی زنان روستایی بالای 15 سال در استان لرستان به تعداد 231000 نفر بودند. حجم نمونه با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران 226 نفر با روش طبقهبندی با انتساب متناسب (بر اساس سطح جنگل) برآورد گردید. تجزیهوتحلیل داده ها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار SPSSWin19 و SMART PLS انجام شد. روایی ظاهری و محتوایی این پژوهش توسط پانل متخصصان و روایی همگرا با محاسبه شاخص میانگین استخراجشده (AVE) و پایایی آن از طریق محاسبه ضریب های آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بررسی و تأیید شد. نتایج پژوهش نشان داد از دیدگاه زنان روستایی مهمترین دلایل تخریب جنگلهای زاگرس شامل تخریب تأمین سوخت هیزمی و مصارف روستایی و چرای بیرویه دام بود و مهمترین راهکارهای حفاظت جنگل، تغییر شیوه معیشت جنگلنشینان و قرق نمودن جنگلها برای ورود بیشازحد دام بود. علاوه بر این، نتایج پژوهش بیانگر آن بود که سرمایه اجتماعی بهطور مستقیم و غیرمستقیم (از طریق آگاهی محیط زیستی) بر خودکارآمدی زنان روستایی در حفاظت از جنگلهای زاگرس تأثیرگذار است. علاوه بر این نتایج معادلات ساختاری نشان داد که سرمایه اجتماعی و آگاهی محیط زیستی قادرند ۴/69 درصد از واریانس متغیر وابسته پژوهش (خودکارآمدی) را تببین نمایند.
سیده فاطمه معزی؛ منصور شاه ولی؛ راضیه نامدار
چکیده
بحرانهای محیطزیستی یکی از مهمترین چالشهایی است که جامعه بشری با آنها مواجه است. این تحقیق در پاسخ به چرایی وجود بحرانهای محیطزیستی علیرغم تشکیل نهادهای مرتبط و فراگیر شدن مفاهیم مرتبط با توسعه پایدار- و واکاوی جایگاه محیطزیست و چگونگی رابطه انسان با آن در اندیشه اسلامی انجام شده است. هدف این پژوهش که با استفاده از روش ...
بیشتر
بحرانهای محیطزیستی یکی از مهمترین چالشهایی است که جامعه بشری با آنها مواجه است. این تحقیق در پاسخ به چرایی وجود بحرانهای محیطزیستی علیرغم تشکیل نهادهای مرتبط و فراگیر شدن مفاهیم مرتبط با توسعه پایدار- و واکاوی جایگاه محیطزیست و چگونگی رابطه انسان با آن در اندیشه اسلامی انجام شده است. هدف این پژوهش که با استفاده از روش توصیفی از نوع تحلیل اسنادی به انجام رسیده، تبیین، تحلیل و مقایسه سه گذرگاه تفکر منطقی، انتقادی و فلسفی توسعه پایدار است. نقد و تحلیل دیدگاههای موجود حاکی از آن است که علاوه بر پیشرفتهای قابلملاحظه در جهان و برپایی معاهدات بینالمللی، کنوانسیونها و سمپوزیومها در زمینه پایداری، در راستای حفظ محیطزیست و بقای انسان نبوده و نگاه صرف فنی و مادی، تاکنون پاسخگوی مسائل پیش روی توسعه و پایداری، نبوده است. لذا دستیابی به افقهای بلندمدت پایداری و ابعاد آن، نیازمند چشماندازی عمیقتر و فراتر از مسائل فنی محض و علم سکولار است. این مقاله تفکر فلسفی را که بر اخلاق و فلسفه اسلامی مبتنی است و بر مطالعه بحرانهای زیستمحیطی با کمک همزمان عقل، عرفان، اخلاق، قرآن و شریعت تأکید دارد، پیشنهاد مینماید.
حسین باقریان حسینی؛ احمد عابدی سروستانی؛ علیرضا خواجه شاهکویی
چکیده
آموزش و یادگیری یکی ارکان مهم توسعه پایدار میباشد. سواد اطلاعاتی میتواند به کشاورزان در دستیابی و استفاده از اطلاعات برای داشتن کشاورزی پایدار کمک نماید. پژوهش پیمایشی حاضر با هدف بررسی سواد اطلاعاتی کشاورزان در منطقه طرق مشهد و عوامل مرتبط با آن انجام گرفت. بدین منظور با روش تحقیق توصیفی-همبستگی 176 نفر از کشاورزان با روش نمونهگیری ...
بیشتر
آموزش و یادگیری یکی ارکان مهم توسعه پایدار میباشد. سواد اطلاعاتی میتواند به کشاورزان در دستیابی و استفاده از اطلاعات برای داشتن کشاورزی پایدار کمک نماید. پژوهش پیمایشی حاضر با هدف بررسی سواد اطلاعاتی کشاورزان در منطقه طرق مشهد و عوامل مرتبط با آن انجام گرفت. بدین منظور با روش تحقیق توصیفی-همبستگی 176 نفر از کشاورزان با روش نمونهگیری ساده تصادفی موردبررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بود که روایی آن با استفاده از روایی صوری و مراجعه به اساتید گروه کتابداری دانشگاه فردوسی مشهد و همچنین گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برابر 79/0 بهدست آمد. نتایج نشان داد که سواد اطلاعاتی کشاورزان در حدّ متوسط قابل ارزیابی میباشد. همچنین، سواد اطلاعاتی مستقل از سن، تعداد قطعات اراضی کشاورزی و درآمد سالانه کشاورزان بود؛ اما بین سواد اطلاعاتی کل با سابقه کار کشاورزی، یک رابطه منفی و معنیدار وجود داشت. از بین ابعاد پنجگانه سواد اطلاعاتی، کشاورزان موردمطالعه در زمینه «پایبندی به اصول اخلاقی و قانونی کاربرد اطلاعات» در وضعیت بهتر و در زمینه «دستیابی به اطلاعات موردنیاز به شکل مؤثر و کارآمد» ضعیفتر بودند. ارائه آموزش به کشاورزان بهمنظور ارتقاء قابلیت کسب اطلاعات کشاورزی و بهکارگیری این اطلاعات، از پیشنهادهای تحقیق حاضر میباشد.
ندا صابری؛ لعبت زبردست؛ مهدی منتظرقائم
چکیده
با توجه به گستردگی مسائل محیط زیستی و ضرورت توجه به آنها بخصوص بحران کمآبی در کشور ایران، نیاز مبرمی به آگاهسازی و آموزش عمومی جهت اتخاذ رفتارهای مناسب در این زمینه احساس میشود. یکی از روشهای هدفمند و اصولی برای مواجهه با این بحران، تمرکز بر روی زمینهی ارتباطات محیط زیستی میباشد، چراکه دامنهی گستردهای از جامعهی انسانی ...
بیشتر
با توجه به گستردگی مسائل محیط زیستی و ضرورت توجه به آنها بخصوص بحران کمآبی در کشور ایران، نیاز مبرمی به آگاهسازی و آموزش عمومی جهت اتخاذ رفتارهای مناسب در این زمینه احساس میشود. یکی از روشهای هدفمند و اصولی برای مواجهه با این بحران، تمرکز بر روی زمینهی ارتباطات محیط زیستی میباشد، چراکه دامنهی گستردهای از جامعهی انسانی را تحت تأثیر خود قرار داده و میتواند آنان را در راستای حفظ محیط زیست خود ترغیب نماید. با توجه به بررسیهای انجامگرفته در زمینهی ارتباطات محیط زیستی، میتوان به این نتیجه رسید که پژوهشهای اندکی در این زمینه صورت گرفته است. در این پژوهش با استفاده از دو روش کیفی و کمی، تحلیل بر روی سه منبع خبری ایرنا، وزارت نیرو و صداوسیما با تأکید بر بحران کمآبی در کشور ایران صورت گرفته است. در این پژوهش به پیشنهاد و معرفی ارزشهای خبری برای تحلیل رتوریکی محیط زیست در وضعیت بحران پرداختیم و بر این اساس تحلیل آماری و رتوریکی بر روی اخبار منعکس گردیده از سه ارگان ذکرشده صورت پذیرفته است. نتایج نشان میدهد که رسانهی خبری ایرنا با بیشترین تعداد خبر و صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران با کمترین تعداد خبر به پوشش خبری از بحران کمآبی پرداختهاند و همچنین تحلیلهای کیفی نشانگر لزوم وجود تعریفی درست از مسائل پیچیدهی محیط زیستی نزد کنشگران رسانه و تمرکز بیشتر رسانههای تصویری بر روی اخبار محیط زیستی میباشد. درنهایت به ارائهی پیشنهادهای پژوهشی و ارائهی راهبرد پرداخته شده است.
وحید پورشهابی؛ مسعود پورکیانی؛ محسن زایندهرودی؛ ایوب شیخی
چکیده
این تحقیق از نظر هدف، کاربردی میباشد و از نظر جمعآوری دادهها، توصیفی و از نوع پیمایشی است. هدف از انجام این پژوهش، تعیین اولویت گروههای تحصیلی آموزش عالی در راستای تحقق توسعه پایدار استان سیستان و بلوچستان بوده است. برای انجام این پژوهش، شاخصهای توسعه پایدار، از مدل بومی توسعه پایدار استان سیستان و بلوچستان استخراجشده و ...
بیشتر
این تحقیق از نظر هدف، کاربردی میباشد و از نظر جمعآوری دادهها، توصیفی و از نوع پیمایشی است. هدف از انجام این پژوهش، تعیین اولویت گروههای تحصیلی آموزش عالی در راستای تحقق توسعه پایدار استان سیستان و بلوچستان بوده است. برای انجام این پژوهش، شاخصهای توسعه پایدار، از مدل بومی توسعه پایدار استان سیستان و بلوچستان استخراجشده و پس از تعیین وضعیت موجود شاخصها، وضعیت مطلوب هریک از شاخصها توسط ۴ پانل تخصصی متشکل از ۵۰ نفر خبره با روش دلفی فازی تعیین شده است. درنهایت نیز اولویتبندی گروهها و زیرگروههای تحصیلی آموزش عالی با کمک خبرگان و با استفاده از روش AHP و نرمافزار Expert Choice انجام شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که گروه آموزشی «مهندسی، تولید و ساخت» دارای اولویت اول، گروه آموزشی «علوم انسانی و هنر» دارای اولویت دوم و گروه آموزشی «علوم تربیتی» دارای اولویت سوم برای توسعه پایدار استان سیستان و بلوچستان میباشند.
وحید بابازاده؛ قربانعلی سبکتکین
چکیده
حرکت در مسیر توسعه پایدار نیازمند مشارکت مردم است و لازمه آن نیز آگاهی مردم درباره توسعه پایدار است. به نظر میرسد مؤلفههای جامعه مدنی بهویژه سرمایه اجتماعی نتوانستهاند شرایط مطلوبی برای رشد دانش درباره توسعه پایدار فراهم آورند. هدف مقاله حاضر مطالعه ارتباط آگاهی از توسعه پایدار و سرمایه اجتماعی در یک شرایط واقعی در جامعه ایران ...
بیشتر
حرکت در مسیر توسعه پایدار نیازمند مشارکت مردم است و لازمه آن نیز آگاهی مردم درباره توسعه پایدار است. به نظر میرسد مؤلفههای جامعه مدنی بهویژه سرمایه اجتماعی نتوانستهاند شرایط مطلوبی برای رشد دانش درباره توسعه پایدار فراهم آورند. هدف مقاله حاضر مطالعه ارتباط آگاهی از توسعه پایدار و سرمایه اجتماعی در یک شرایط واقعی در جامعه ایران و در بین شهروندان مشگین شهری است. روش تحقیق پیمایش بوده، ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته، جمعیت آماری آن نیز شهروندان بالای 18 سال ساکن مشگین شهر بوده است. با فرمول کوکران تعداد 382 نفر با روش خوشهای تصادفی بهعنوان نمونه برگزیده شدند. نتایج توصیفی پژوهش نشان داد «آگاهی شهروندان از مفهوم و مؤلفههای توسعه پایدار» با میانگین 1/4 در بازه 1 تا 6 در حد متوسط رو به بالاست. نتایج استنباطی نشان داد که: «آگاهی از مفهوم و مؤلفههای توسعه پایدار» با دو بعد «ارتباط با مردم» و «هنجارهای متقابل» سرمایه اجتماعی ارتباط معنی دارد و مستقیم دارد اما ارتباط آن با بعد «اعتماد اجتماعی» سرمایه اجتماعی رابطه معنیدار نیست. تحلیل رگرسیونی تحقیق نشان داد 36 درصد تغییرات متغیر وابسته را دو بعد «ارتباط با مردم» و «هنجارهای متقابل» که در تحلیل رگرسیونی باقیماندهاند تبیین میکنند. برای بهبود آگاهی از مفهوم و مؤلفههای توسعه پایدار، دانش درباره توسعه پایدار باید وارد شبکههای ارتباطی افراد جامعه شود. مهمتر از آن اعتماد در جامعه باید افزایش یابد تا زمینه رشد دانش درباره توسعه پایدار را فراهم آورد.
فاطمه رزاقی بورخانی؛ احمد رضوانفر؛ سید حمید موحد محمدی؛ سید یوسف حجازی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، مدلیابی اثربخشی منابع اطلاعاتی و کانالهای ارتباطی بر رفتار عملیات مناسب کشاورزی (GAP) در راستای توسعه پایدار باغات مرکبات استان مازندران بود. پژوهش از نوع کاربردی و جامعه آماری آن شامل 122361 باغدار مرکبات در روستاهای مربوط به 12 شهرستان استان مازندران بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد 290 نفر تعیین گردید ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، مدلیابی اثربخشی منابع اطلاعاتی و کانالهای ارتباطی بر رفتار عملیات مناسب کشاورزی (GAP) در راستای توسعه پایدار باغات مرکبات استان مازندران بود. پژوهش از نوع کاربردی و جامعه آماری آن شامل 122361 باغدار مرکبات در روستاهای مربوط به 12 شهرستان استان مازندران بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد 290 نفر تعیین گردید و نمونهگیری به روش طبقهای تصادفی با انتساب متناسب انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامهای بوده که روایی (صوری و محتوایی) آن بر اساس نظر جمعی از کارشناسان کشاورزی پایدار، اعضای هیأت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی و گروه مدیریت و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران تأیید گردید و روایی تشخیصی با استفاده از شاخص میانگین واریانس استخراجشده و پایایی پرسشنامه با استفاده از محاسبه آلفای کرونباخ و نیز پایایی ترکیبی تأیید گردید. برای تبیین اثرگذاری و اثرپذیری منابع اطلاعاتی-ارتباطی و رفتار عملیات مناسب کشاورزی از یکدیگر از روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار لیزرل نسخه 8.80 استفاده گردیده است. مطابق یافتهها منابع و کانالهای شفاهی و چهره به چهره، منابع و کانالهای نوشتاری، منابع و کانالهای دیداری- شنیداری، منابع و کانالهای مجازی و الکترونیکی قادرند 66% از واریانس بهکارگیری GAP در توسعه پایدار باغات را تبیین نمایند. داشتن اطلاعات کافی در مورد فناوری، باغداران را به تصمیمگیری بهینه و مناسب جهت پذیرش فناوری پایدار قادر می سازد. ازاینرو پیشنهاد میشود ایجاد بانکهای اطلاعاتی و بهرهگیری از کانالهای ارتباطی حضوری از کارشناسان و فروشندگان نهادههای کشاورزی خبره و متخصص، کارکنان ترویج، خدمات مشاورهای بخش خصوصی، امکان استفاده بیشتر باغداران از منابع اطلاعاتی معتبر با توجه به نیازها و ضرورتها و سطحبندی آموزش بهصورت عمومی و تخصصی در فناوریهای GAP برای باغداران موردتوجه قرار گیرد.
مرتضی اکبری؛ سید علی بدری؛ مریم شامانیان؛ سماء امینی
چکیده
هدف این پژوهش تحلیل اهداف و انگیزههای کشاورزان ارگانیککار و موانع توسعه کشت ارگانیک در شهرستان روانسر بود، که بهصورت پیمایشی به واکاوی دیدگاه گروه هدف پرداخته است. جامعه آماری تحقیق شامل کشاورزان ارگانیککار غلات شهرستان روانسر هستند که تعداد 51 کشاورز ارگانیککار به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. تحلیل ...
بیشتر
هدف این پژوهش تحلیل اهداف و انگیزههای کشاورزان ارگانیککار و موانع توسعه کشت ارگانیک در شهرستان روانسر بود، که بهصورت پیمایشی به واکاوی دیدگاه گروه هدف پرداخته است. جامعه آماری تحقیق شامل کشاورزان ارگانیککار غلات شهرستان روانسر هستند که تعداد 51 کشاورز ارگانیککار به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS انجام شد. یافتهها حاکی از آن است که کشاورزان ارگانیککار بیشترین اهمیت را برای سلامت غذایی و نیز فواید کوتاهمدت آن قائل بودهاند و به ترتیب اولویت، ابتدا انگیزههای اجتماعی، سپس انگیزههای زیستمحیطی و درنهایت انگیزههای اقتصادی و مادی برای کشاورزان ارگانیک کار ایجاد انگیزش میکنند. مهمترین موانع کشت ارگانیک را در بازار رسانی و عدمحمایت دولت از این نوع محصولات، عدم وجود استانداردهای لازم جهت تأیید و عرضه این محصولات به بازار و عدم آموزش و اطلاعرسانی در این زمینه ذکر کردهاند.
ابوالفضل خسروی
چکیده
از چالشهای اساسی مدیران در عصر حاضر، تمرکز عمده بر موضوع توسعه پایدار است. توسعه پایدار با ابعاد مختلفی همچون پایداری اقتصادی، پایداری اجتماعی، پایداری سیاسی و پایداری محیطزیستی نیازمند نگرشی کلگراست، اما تقدم برخی برنامهها و سیاستگذاریها در هریک از محورهای توسعه پایدار متناسب با الزامات همان منطقه و کشور است. از طرفی ...
بیشتر
از چالشهای اساسی مدیران در عصر حاضر، تمرکز عمده بر موضوع توسعه پایدار است. توسعه پایدار با ابعاد مختلفی همچون پایداری اقتصادی، پایداری اجتماعی، پایداری سیاسی و پایداری محیطزیستی نیازمند نگرشی کلگراست، اما تقدم برخی برنامهها و سیاستگذاریها در هریک از محورهای توسعه پایدار متناسب با الزامات همان منطقه و کشور است. از طرفی مسئولیت اجتماعی سازمانها و شرکتها فقط یک الزام اخلاقی و یا بازاریابی اجتماعی تلقی نمیشود بلکه عنصر بزرگی در حلقه مفقوده رابطه سیاستهای دولت و سیاستهای شرکتهاست. این تحقیق که بهمنظور تعیین اولویت ابعاد توسعه پایدار و همچنین ابعاد مسئولیت اجتماعی مدیران با رویکرد دلفی خبرگان و روش تحلیل سلسله مراتبی صورت پذیرفته، با توجه به نظر خبرگان پایداری اجتماعی بهعنوان برترین معیار توسعه پایدار و مسئولیت مدیریتی بهعنوان گزینه ارجح، انتخابشده است. بر این اساس میتوان در جوامع کلانشهری و صنعتی با اولویت بخشیدن به پایداری اجتماعی و نیز دخالت دادن راهبردهای محیطزیستی در مسئولیتهای مدیران، بازآفرینی در نقش مدیران انجام داد.
مطهره حمزه رباطی؛ بهناز مهاجران؛ میر محمد سیدعباسزاده؛ حمید جاودانی؛ مجتبی بذرافشان مقدم
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی مؤلفههای آموزش پایدار انجام شد. روش پژوهش آمیخته اکتشافی است که به شیوه پیاپی در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است. در بخش کیفی، با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با 11 نفر از متخصصان دانشگاهی که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، مؤلفههای آموزش پایدار شناسایی شدند. برای اعتباربخشی یافتههای کیفی، ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی مؤلفههای آموزش پایدار انجام شد. روش پژوهش آمیخته اکتشافی است که به شیوه پیاپی در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است. در بخش کیفی، با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با 11 نفر از متخصصان دانشگاهی که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، مؤلفههای آموزش پایدار شناسایی شدند. برای اعتباربخشی یافتههای کیفی، از راهبردهای: بازبینی مشارکتکنندگان و بازبینی همکاران استفاده شده است. در بخش کمی در چارچوب روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و با پرسشنامه پژوهشگر ساخته، دیدگاههای 262 نفر از اعضای هیئتعلمی دانشگاه فردوسی مشهد که به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شده بودند، گردآوری شد. روایی ابزار بهوسیله متخصصان، و پایایی آن با محاسبۀ نرخ ناسازگاری تأیید شد. برای تحلیل دادهها، در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و در بخش کمی از روش فرایند سلسله مراتبی استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که از دیدگاه اعضای هیئتعلمی دانشگاه فردوسی، مؤلفههای آموزش پایدار از نظر اهمیت به ترتیب اولویت عبارتاند از: گنجاندن مفاهیم پایداری در فرایند یادگیری با وزن نسبی 075/0، یادگیریِ یادگیری و کاربست رویکرد میانرشتهای با وزن نسبی 046/0، بهکارگیری راهبردهای نوآورانه در فرایند یادگیری با وزن نسبی 034/0، اندیشهورزی نقادانه با وزن نسبی 0318/0، و بینالمللی شدن آموزش با وزن نسبی 0185/0.
محمد سینا سرمدی؛ غلامرضا اسدالله فردی
چکیده
در طول سالیان اخیر نگرانیهای بسیاری در رابطه با آلودگی خاکها درنتیجه فعالیتهای انسانی در ارتباط با محیطزیست شکلگرفته است. فلزات سنگین و آلایندههای آلی، از آلایندههای مهم منتشرشده در محیط هستند که دستیابی به روشی مقرونبهصرفه و پایدار برای پاکسازی آنها ضروری میباشد. پاکسازی الکتروکینتیک در راستای توسعه و کاربرد ...
بیشتر
در طول سالیان اخیر نگرانیهای بسیاری در رابطه با آلودگی خاکها درنتیجه فعالیتهای انسانی در ارتباط با محیطزیست شکلگرفته است. فلزات سنگین و آلایندههای آلی، از آلایندههای مهم منتشرشده در محیط هستند که دستیابی به روشی مقرونبهصرفه و پایدار برای پاکسازی آنها ضروری میباشد. پاکسازی الکتروکینتیک در راستای توسعه و کاربرد فناوریهای سبز، قادر است محدوده وسیعی از آلایندهها را پاکسازی کرده و یا آنها را به ترکیباتی با سمیت کمتر تبدیل کند. از سوی دیگر رسانه های ارتباطی، بهعنوان ابزاری آموزشدهنده میتوانند تأثیرات فراوانی بر روی تغییرات اجتماعی داشته باشند این پژوهش ازنظر هدف کاربردی است و با بهرهگیری از ابزار رسانه و در چارچوب ارتباطات محیطزیستی با روش توصیفی- تحلیلی از نوع اسنادی، مفاهیم بنیادین پاکسازی الکتروکینتیک را بررسی کرده است. همچنین با توجه به چالشهای پیش روی این فرایند که منجر به کاهش راندمان حذف آلایندهها میشود، انواع روشها و فناوریهای کاربردی در تصفیه الکتروکینتیک را بهمنظور ارتقاء عملکرد و راندمان پاکسازی مورد تحلیل قرار داده و در پایان زمینههای تحقیقاتی آتی برای بهبود الکتروکینتیک را ارائه کرده است. یافتههای این پژوهش نشان داد که ترکیب تصفیه الکتروکینتیک با انواع شویندهها با تنظیم pH خاک به جلوگیری از رسوب آلایندهها در حین فرایند کمک شایانی کرده و ضمن افزایش راندمان حذف آلاینده، امکان کاهش انرژی مصرفی را نیز فراهم میکند. استفاده از مواد ژئوسنتتیک، خوردگی الکترودها را به شکل چشمگیری کاهش داده و روشهای زیستی ضمن افزایش زیست دسترسپذیری آلایندهها با استفاده از انواع مخلوطهای جاذب سازگاربامحیطزیست امکان تبدیل پاکسازی الکتروشیمیایی به یک فناوری سبز را به ارمغان میآورد.
سیدابراهیم راد؛ علیرضا فقیهی؛ فائزه ناطقی؛ مهدی معینی کیا
دوره 6، شماره 1 ، آذر 1396، ، صفحه 29-40
چکیده
کشور عزیزمان ایران در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیط زیست توسعه پایدار با بحران ها و چالش های اساسی و عدیده ای در حال و آینده مواجه هست. لذا تلفیق شاخصههای پایداری در برنامه های راهبردی دانشگاهها، در پاسخگویی اجتماعی به نیازهای جامعه و دستیابی کشور به توسعه پایدار ضروری به نظر میرسد. هدف از پژوهش حاضر، ...
بیشتر
کشور عزیزمان ایران در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیط زیست توسعه پایدار با بحران ها و چالش های اساسی و عدیده ای در حال و آینده مواجه هست. لذا تلفیق شاخصههای پایداری در برنامه های راهبردی دانشگاهها، در پاسخگویی اجتماعی به نیازهای جامعه و دستیابی کشور به توسعه پایدار ضروری به نظر میرسد. هدف از پژوهش حاضر، مطالعه و جمعبندی نتایج پژوهشهای انجام شده در زمینه آموزش عالی پایدار است، بنابراین با استفاده از روش کیفی فرا ترکیب، تعداد 15 مقاله مورد بررسی قرار گرفت و جمع آوری و تحلیل داده ها نیز به روش تحلیل چارچوبی مبتنی بر کدگذاری باز، محوری و انتخابی، به وسیله نرم افزار Nvivo-10 صورت گرفت. در نهایت، 203 مورد از شاخصهای پایداری دانشگاهها در 25 مولفه و 8 بعد سازماندهی شد. ابعاد به لحاظ تعداد ارجاع و تعداد منابع به ترتیب نزولی عبارت است از: مدیریت زیست محیطی پردیس؛ آموزش پایدار؛ مشارکت کنندگان؛ مدیریتی پایدار؛ سرمایه اجتماعی؛ پژوهش پایدار؛ نظارت، ارزیابی و گزارش دهی؛ اداری و مالی. نتایج یافته ها نشان داد که: پژوهش های کمتری با رویکرد بومی و جامع به آموزش عالی پایدار انجام شده؛ به بعد زیست محیطی توسعه پایدار بیشتر از بعد اجتماعی و اقتصادی توجه شده و نیز به بعد فرهنگی که کلید و زیربنای، دیگر ابعاد توسعه پایدار می باشد، توجه نشده است. لذا طراحی و تبیین الگویی جامع و کل نگر در خصوص پایداری دانشگاه ها، مطابق با فرهنگ غنی ایران اسلامی و الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت برای پژوهش های آتی پیشنهاد می شود.
ابوالقاسم غیاثی زارچ؛ فاطمه جعفری
دوره 5، شماره 4 ، شهریور 1396، ، صفحه 99-112
چکیده
این مقاله به نقش زبان فارسی به عنوان زبان خارجی در توسعه پایدار گردشگری میپردازد. زبان آموزان خارجی که در ایران دورههای آموزش زبان فارسی را میگذرانند منابع بالقوهای هستند که با برنامهریزی، سرمایهگذاری و سازماندهی از طرف سازمانهای گردشگری، محیطزیست و وزارت علوم میتوانند در توسعه گردشگری در ایران و توسعه پایدار تأثیرگذار ...
بیشتر
این مقاله به نقش زبان فارسی به عنوان زبان خارجی در توسعه پایدار گردشگری میپردازد. زبان آموزان خارجی که در ایران دورههای آموزش زبان فارسی را میگذرانند منابع بالقوهای هستند که با برنامهریزی، سرمایهگذاری و سازماندهی از طرف سازمانهای گردشگری، محیطزیست و وزارت علوم میتوانند در توسعه گردشگری در ایران و توسعه پایدار تأثیرگذار باشند. استفاده از زبان و جنبههای ارتباطی کلامی و غیرکلامی آن به عنوان قویترین ابزار ارتباطی انسانها و نیز به عنوان تسهیلکننده ارتباطات این گردشگران و جامعه میزبان تأثیر قابلتوجهی دارد. از این دیدگاه، آموزش جامعه میزبان و آگاهی بخشی به بازدیدکنندگان از طریق آموزش زبان و فرهنگ و برجسته کردن پیشینههای ادبی و تاریخی گردشگری ایران میتواند به گسترش گردشگری کمک قابلتوجهی بنماید. برجسته کردن و گنجاندن مفاهیم موجود در متون ادبی، اسطورهها، ادبیات عامه و شفاهی، ادبیات معاصر و مراسم آئینی ایران در ارتباط با طبیعت و محیطزیست در ایران از موضوعاتی است که این مقاله آنها را موردتوجه قرار داده است. با استفاده از روش کیفی رویکرد پدیدارشناسی و بهکارگیری تکنیک مصاحبه با 40 نفر از زبان آموزان خارجی درباره دیدگاههایشان در مورد گردشگری در ایران، این پژوهش انجام شد و نتیجه تحقیق نشان داد که با مدیریت و برنامهریزیهای بیشتر از طرف سازمانهای مربوطه، در صورت استفاده بیشتر از پتانسیلهای موجود در مراکز آموزش زبان فارسی، میتوان توجه به گردشگری، محیطزیست و توسعه پایدار را گسترش داد.
مهدی نوروزی؛ محمدهاشم رضایی؛ محمد سیفی
دوره 5، شماره 3 ، خرداد 1396، ، صفحه 75-86
چکیده
توسعه پایدار، عرصه نوینی است که همزمان، سیاست، فرهنگ، اقتصاد، تجارت و صنعت را موردتوجه قرار داده و همچنین از محیطزیست، همزیستی با طبیعت و حقوق برابر انسان حمایت کرده و به مسائل داخلی و بینالمللی کشورها میپردازد. ازآنجاییکه در حوزه محیطزیست پاک، رشد مهارتهای اجتماعی، عنصر مهمی در ایجاد یک توسعه پایدار است، در این مقاله، ...
بیشتر
توسعه پایدار، عرصه نوینی است که همزمان، سیاست، فرهنگ، اقتصاد، تجارت و صنعت را موردتوجه قرار داده و همچنین از محیطزیست، همزیستی با طبیعت و حقوق برابر انسان حمایت کرده و به مسائل داخلی و بینالمللی کشورها میپردازد. ازآنجاییکه در حوزه محیطزیست پاک، رشد مهارتهای اجتماعی، عنصر مهمی در ایجاد یک توسعه پایدار است، در این مقاله، مقایسه اثربخشی آموزش الکترونیکی پروژه محور و غیر پروژه محور بر رشد مهارتهای اجتماعی در راستای توسعه پایدار دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز اراک بررسی شد. تعداد 750 نفر از دانشجویان آموزش الکترونیکی دانشگاه پیام نور مرکز اراک، جامعه آماری پژوهش بودهاند. تعداد 30 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. پرسشنامه استاندارد ماتسون و همکاران برای گردآوری دادهها استفادهشده که اعتبار پرسشنامه استاندارد ماتسون و همکاران در تحقیقات گذشته مورد تأیید قرارگرفته است. ضریب پایایی با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. در این روش ضریب پایایی برابر با 0.86 محاسبه شد. در این مقاله، دانشجویان آموزش الکترونیکی پروژه محور و غیر پروژه محور در دو گروه جداگانه موردمطالعه قرار گرفتند. میانگین دو گروه با استفاده از آزمون t نمونههای زوجی (وابسته) مقایسه شده است. نتایج تحقیق نشان داد که بین مهارتهای اجتماعی در راستای توسعه پایدار دانشجویان الکترونیکی پروژه محور و غیر پروژه محور، تفاوت معنیداری وجود دارد.
محمد دلنواز؛ محمدسینا سرمدی؛ مهدیه یزدانی؛ امیرحسین صادقی
دوره 5، شماره 3 ، خرداد 1396، ، صفحه 101-114
چکیده
این پژوهش که با هدف آشناسازی نیروی انسانی شاغل در صنعت آب و فاضلاب کشور با ویژگیها و مزایای استفاده از هوادههای عمقی به عنوان جایگزین هوادههای سطحی و نیز امکانسنجی استفاده از آن در فرآیندهای لاگون هوادهی، صورت پذیرفته با استفاده از روش توصیفی از نوع تحلیل اسنادی، گزارششده است. پژوهش حاضر در وهله اول، به منظور ارتقای کیفیت ...
بیشتر
این پژوهش که با هدف آشناسازی نیروی انسانی شاغل در صنعت آب و فاضلاب کشور با ویژگیها و مزایای استفاده از هوادههای عمقی به عنوان جایگزین هوادههای سطحی و نیز امکانسنجی استفاده از آن در فرآیندهای لاگون هوادهی، صورت پذیرفته با استفاده از روش توصیفی از نوع تحلیل اسنادی، گزارششده است. پژوهش حاضر در وهله اول، به منظور ارتقای کیفیت و توانمندی نیروی انسانی، فرایندهای هوادهی در لاگونها را بررسی، انواع روشهای مربوط به هر یک را بیان و سپس انواع هوادهها اعم از هوادههای عمقی، مکانیکی سطحی، زیرسطحی و همچنین هوادههای پمپی، نحوه عملکرد و عوامل تأثیرگذار بر این هوادهها را موردبررسی قرار داده است که آگاهی از این امور میتواند موجب بهبود سطح علمی، آشنایی با پیشرفتهای روز دنیا و درنتیجه بقا و حیات بیشتر سازمانهای مربوطه شود. در انتها نیز با بهره گرفتن از نتایج حاصل از سایر پژوهشها، مقایسهای بین دو روش صورت گرفته است که نتیجه حاصلشده نشان میدهد استفاده از هوادههای عمقی به جای هوادههای سطحی، کاهش حدود 78/ 19 درصد در انرژی مصرفی و درنتیجه صرفه اقتصادی و افزایش راندمان شاخصهای گوناگون سنجش آلودگی پساب را به همراه خواهد داشت که میتوان آن را گامی مؤثر در راستای مدیریت درست و صحیح منابع و ایجاد توسعهی پایدار در صنعت آب و فاضلاب کشور دانست.
حشمت اله سعدی؛ سارا جلیلیان
دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1395، ، صفحه 9-23
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر، واکاوی نگرش کشاورزان گندمکار به توسعه پایدار و عوامل مؤثر بر آن در شهرستان اسلامآباد غرب بود. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهای بود که روایی و پایایی آن توسط صاحبنظران توسعه پایدار مورد تائید قرار گرفت و الفای کرونباخ برای بخشهای مختلف پرسشنامه بین 65 تا 77 صدم محاسبه گردید. بهمنظور تجزیهوتحلیل ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر، واکاوی نگرش کشاورزان گندمکار به توسعه پایدار و عوامل مؤثر بر آن در شهرستان اسلامآباد غرب بود. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهای بود که روایی و پایایی آن توسط صاحبنظران توسعه پایدار مورد تائید قرار گرفت و الفای کرونباخ برای بخشهای مختلف پرسشنامه بین 65 تا 77 صدم محاسبه گردید. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی از نرمافزارهای SPSS20و Lisrel8.8 استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نگرش به توسعه پایدار نشان داد که از میان سه عامل نگرشی، عامل "عاطفی" با ضریب تأثیر 60/0λ= بیشترین میزان واریانس بهعنوان قویترین شاخص مرتبط با نگرش پایدار کشاورزان موردمطالعه، شناساییشده است. همچنین نتایج حاصل از رگرسیون چند متغیره، بیانگر این است که از بین متغیرهای مختلف تنها متغیر سطح زیر کشت، اثر مثبت و سن، اثر منفی در پیشبینی نگرش افراد در زمینه پایداری کشاورزی دارد. با افزایش سطح زیر کشت، نگرش افراد، مثبت و با افزایش سن، نگرش آنها، منفی میشود. با توجه به نتایج بدست آمده؛ جهت بهبود نگرش کشاورزان به توسعه کشاورزی پایدار پیشنهادهایی ارائه گردید.