سعید طالبی؛ احمدرضا اکبری
دوره 5، شماره 4 ، شهریور 1396، ، صفحه 25-34
چکیده
هدف پژوهش، ارزشیابی محتوای درس پرستاری و بهداشت محیطزیست بر اساس معیارهای انتخاب محتوای برنامه درسی است. روش اجرای این پژوهش توصیفی و جامعه آماری آن، تمامی دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد داراب میباشد. با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و حذف پرسشنامههای ناقص، تعداد 302 پرسشنامه بررسی ...
بیشتر
هدف پژوهش، ارزشیابی محتوای درس پرستاری و بهداشت محیطزیست بر اساس معیارهای انتخاب محتوای برنامه درسی است. روش اجرای این پژوهش توصیفی و جامعه آماری آن، تمامی دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد داراب میباشد. با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و حذف پرسشنامههای ناقص، تعداد 302 پرسشنامه بررسی شد. با توجه به تأکید اکثر صاحبنظران بر مؤلفههای سهگانه، پرسشنامهای 18 سؤالی با طیف 5 درجهای لیکرت طراحی شد. در ارزشیابی نشانگرهای فرهنگی و اجتماعی، نتایج نشان دادند که نشانگرهای آشنایی دانشجویان با مقررات جامعه برای حفاظت از محیطزیست (315/2-=t) و نشانگر افزایش آگاهی عمومی دانشجویان و جدی گرفتن پیام مسئولان برای حفاظت از محیطزیست (174/2-=t) در وضعیت نامطلوب قرار دارند. همچنین در ارزشیابی نشانگرهای مبانی روانشناختی کمترین میانگین (247/3) مربوط به فراهم کردن زمینه فعالیت عملی حفاظت از محیطزیست توسط دانشجویان (196/4=t) است و در ارزشیابی نشانگرهای تناسب محتوا با ساخت دانش پرستاری و بهداشت محیطزیست، نتایج نشان داد که بیشترین میانگین (352/3) مربوط به نشانگر آموزش انواع آلودگی و معیارهای مربوط به آن (152/5=t) و کمترین میانگین (147/3) مربوط به آموزش آسیبهای شیمیایی بر محیطزیست (209/2=t) است. بهطورکلی از 7 نشانگر مربوط به عوامل فرهنگی در محتوای درس پرستاری و بهداشت محیطزیست، 3 نشانگر در وضعیت نامطلوب و 4 نشانگر در وضعیت نسبتاً مطلوب قرار دارد. همه نشانگرهای مبانی روانشناختی در وضعیت نسبتاً مطلوب قرار دارد. در نهایت محتوای ارائهشده در درس پرستاری و بهداشت محیطزیست از حیث تناسب محتوا با ساخت دانش در وضعیت نسبتاً مطلوب قرار دارد.