زهرا فتورهچی؛ زهرا پورامینی؛ لیلا سلمانزاده
چکیده
بروز مسائل و مشکلات زیستمحیطی در میان شرکتهای تولیدی ازجمله شرکت آرتاویل تایر اردبیل، ضرورت توجه به مسئولیت اجتماعی سازمانها را فراتر از ارائه خدمات و تهیه کالا میداند. ازاینرو این مقاله با هدف بررسی ادبیات مربوط به مسئولیت اجتماعی شرکتی و بازاریابی سبز و تجزیه و تحلیل نقش این دو عامل در عملکرد محیطزیستی انجام شده است ...
بیشتر
بروز مسائل و مشکلات زیستمحیطی در میان شرکتهای تولیدی ازجمله شرکت آرتاویل تایر اردبیل، ضرورت توجه به مسئولیت اجتماعی سازمانها را فراتر از ارائه خدمات و تهیه کالا میداند. ازاینرو این مقاله با هدف بررسی ادبیات مربوط به مسئولیت اجتماعی شرکتی و بازاریابی سبز و تجزیه و تحلیل نقش این دو عامل در عملکرد محیطزیستی انجام شده است که به تبیین روابط بین مسئولیت اجتماعی شرکتی و بازاریابی سبز با عملکرد محیطزیستی میپردازد. این تحقیق با استفاده از روش معادلسازی ساختاری و اطلاعات بهدستآمده از پرسشنامه توزیعشده میان 39 نفر از کارکنان آرتاویل تایر اردبیل، اجرا شده است. یافتههای پژوهش نشان داد، رابطه مثبت و معناداری بین تعهد به مسئولیت اجتماعی شرکت و عملکرد محیطزیستی شرکت آرتاویل وجود دارد (531/0=β). بر مبنای بخش دیگر یافتهها، بازاریابی سبز تأثیر مثبت و معنیداری بر عملکرد محیطزیستی دارد (128/0=β) و با افزایش توجه به بازاریابی سبز، عملکرد محیطزیستی نیز بیشتر می شود. ازاینرو، ارتباط بین تعهد به مسئولیت اجتماعی، بازاریابی سبز و عملکرد محیطزیستی شرکتها مثبت و معنادار بوده و قدرت اثرگذاری تعهد به مسئولیت اجتماعی بر عملکرد محیطزیستی بیشتر از بازاریابی سبز است.