نقش فرهنگ سازمانی سبز، استراتژی نوآوری سبز و مقررات محیط‌زیستی در پیش‌بینی عملکرد سبز و مزیت رقابتی از طریق نوآوری سبز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد مدیریت کسب و کار، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

مسائل محیط‌زیستی به طور فزاینده‌ای برای صنایع تولیدی مهم هستند و تصمیم‌گیرندگان از یک سو با افزایش حساسیت عمومی، مقررات سختگیرانه محیط‌زیستی و فشار رو به رشد سهامداران و از سوی دیگر، با مسائل اساسی دیگر، مانند گرم شدن کره زمین و فرسایش خاک مواجه هستند. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش فرهنگ سازمانی سبز، استراتژی نوآوری سبز و مقررات محیط‌زیستی در پیش‌بینی عملکرد سبز و مزیت رقابتی از طریق نوآوری سبز در شرکت کاشی میلاد یزد انجام شد. بدین منظور، با استفاده از روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و نمونه‌گیری در دسترس، 118 نفر از کارکنان این شرکت به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‌های استاندارد بود و با روش مدل‌یابی معادلات ساختاری به آزمون فرضیات پرداخته شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که فرهنگ سازمانی سبز و مقررات محیط‌زیستی، باعث بهبود نوآوری سبز می‌شوند. فرهنگ سازمانی سبز نیز، باعث بهبود عملکرد سبز و مزیت رقابتی می‌شود. همچنین نتایج نشان داد که نوآوری سبز، باعث بهبود عملکرد سبز می‌شود و همچنین فرهنگ سازمانی سبز و مقررات محیط‌زیستی از طریق متغیر میانجی نوآوری سبز، باعث بهبود عملکرد سبز می‌شوند و مقررات محیط‌زیستی نیز از طریق متغیر میانجی نوآوری سبز، باعث بهبود مزیت رقابتی می‌شود و در نهایت پیشنهاد شد، شرکت کاشی میلاد یزد در استراتژی‌های خود به استراتژی‌های نوآوری سبز توجه بیشتری کرده و همچنین در فرهنگ سازمانی این شرکت، باید بر ملاحظات محیط‌زیستی تمرکز بیشتری شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Role of green organizational culture, green innovation strategy and environmental regulations in predicting of green performance and competitive advantage through green innovation

نویسندگان [English]

  • Marziyeh Dehghanizadeh 1
  • Mahnaz Tavakoli Alahabadi 2
1 Assistant professor, Department of Public management, Payame Noor University, Tehran, Iran
2 M.Sc. MBA, Department of management, Payame Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Environmental issues are increasingly important to manufacturing industries, and decision makers are faced with increasing public sensitivity, strict environmental regulations, and growing stakeholder pressure, On the other hand, with other fundamental issues, such as global warming and soil erosion. Therefore, the current research was conducted with the aim of investigating the role of green organizational culture, green innovation strategy and environmental regulations in predicting of green performance and competitive advantage through green innovation in Milad Tile Company of Yazd. For this purpose, using descriptive-survey research method and available sampling, 118 employees of this company were selected as the statistical sample of the research. The tools of data collection were standard questionnaires, and the hypotheses were tested using the structural equation modeling method. The research finds showed that green organizational culture and environmental regulations improve green innovation. Green organizational culture also improves green performance and competitive advantage. Also, the results showed that green innovation improves green performance, and also green organizational culture and environmental regulations improve green performance through the mediating variable of green innovation, and environmental regulations also improves competitive advantage through the mediating variable of green innovation. and finally it was suggested that Milad Tile Company of Yazd, pays more attention to green innovation strategies in its strategies and also in the organizational culture of this company, more focus should be placed on environmental considerations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Green Innovation Strategy
  • Green Performance
  • Green Organizational Culture
  • Environmental Regulations
  • Green Innovation