بررسی بازتاب تصور دانش‌آموزان دوره ابتدایی از آلودگی شیمیاییِ منابع آبی در نقاشی (مورد مطالعه: بندر کیاشهر)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران

2 کارشناس آموزش ابتدایی، گروه‌های آموزشی، کیاشهر، وزارت آموزش و پرورش، ایران

چکیده

مفاهیم علمی با مقوله‌ حفاظت از محیط زیست ارتباط تنگاتنگ دارند. محلول شیمیایی و مفاهیم وابسته به آن از موضوعات پرتکرار در حوزه‌ محیط زیست است. از جمله اساسی‌ترین فعالیت-هایی که در اغلب کشورهای دنیا در راستای مدیریت پسماند و پساب‌ها انجام می‌شود، آگاه و حساس کردن انسان‌ها از اوان کودکی است. هدف مطالعه‌ حاضر بررسی میزان تصور دانش‌آموزان مقطع ابتدایی به مفهوم محلول شیمیایی، برای تغییر رفتارهای مخرب نسبت به منابع آبی می‌باشد. طرح پژوهشی حاضر از نوع ترکیبی می‌باشد. روش پژوهش نیز تحلیل محتوا از نوع تجمعی است. جامعه آماری، مجموعه نقاشی‌های کودکان مقطع ابتداییِ منطقه‌ بندرکیاشهر است که تعداد 154 نمونه از نقاشی‌های دانش‌آموزان‌ به صورت هدفمند انتخاب شد و مفاهیم مربوطه در نقاشی‌ها به شیوه توصیفی - تفسیری تجزیه و تحلیل گردید. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، فیش‌برداری از مطالب و منابع مرتبط و نیز انتخاب مفاهیم مورد نیاز از تعاریف مرتبط با موضوع محلول شیمیایی در متون علمی معتبر می‌باشد. سوال اساسی پژوهش حاضر این بود که با توجه به مفاهیمِ نقاشی‌ دانش‌آموزان، درک و شناخت آنان از مفاهیم زیست‌محیطیِ وابسته به محلول شیمیایی چگونه است؟ بر طبق یافته‌های این پژوهش، کمترین توجه و درک کودکان به مولفه‌های زیست‌محیطیِ مبحث محلول،‌ شامل: احتیاط در برخورد با محلول‌های آسیب‌رسان، عدم تماس با محلول‌های ناشناس، تاثیر اندازه ذرات در حل شدن سریع‌تر و عدم مخلوط کردن انواع شوینده است. در نتیجه با توجه به آمادگی ذهنی و شناختی بالای کودکان برای یادگیری، نیاز مبرم به آموزش‌های زیست‌محیطیِ اثربخش در دوران کودکی وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the reflection of elementary school students' perception of chemical pollution of water resources in painting (Study case: Bandar Kiashahr)

نویسندگان [English]

  • Elahe Keshavarz 1
  • Fateme Moshkbid 2
1 Assistant Prof. Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
2 B.Sc. In Primary Education, Department of Education, Kiashahr, Ministry of Education, Iran
چکیده [English]

Scientific concepts are closely related to the category of environmental protection. Chemical solution and related concepts are frequent topics in the field of environment. Among the most basic activities that are carried out in most countries of the world in the direction of waste and wastewater management is to make people aware and sensitive from childhood. The purpose of this study is to investigate the level of perception of elementary school students about the concept of chemical solution to change destructive behaviors towards water resources. The current research project is a hybrid type. The research method is cumulative content analysis. The statistical population is the collection of children's drawings of elementary school in Bandarkiasher region, which 154 examples of students' drawings were selected purposefully and the relevant concepts in the drawings were analyzed in a descriptive-interpretive manner. The tool of data collection is extracting relevant materials and sources, as well as selecting the required concepts from the definitions related to the subject of chemical solution in valid scientific texts.The basic question of the current research was that according to the students' painting concepts, how is their understanding of the environmental concepts related to chemical solutions? According to the findings of this research, children pay the least attention and understanding to the environmental components of the solution topic, including: the effect of particle size on faster dissolution, caution in dealing with harmful solutions, lack of skin, eye and taste contact with unknown solutions and avoid mixing detergents.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Chemical Pollution, Environmental Education, Students'
  • imagination, Painting