طراحی چارچوب سواد کشاورزی مورد نیاز دانش‏آموزان دوره ابتدایی: رویکرد فراترکیب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 شیراز

2 عضو هیأت علمی، گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شهر شیراز، ایران

3 عضو هیئت علمی، گروه گیاه پزشکی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز، شهر شیراز، ایران

4 دانشگاه پیام نور ساری

5 کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

6 دکتری برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه شیراز، شهر شیراز، ایران

7 کارشناسی، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی، دانشگاه فاطمیه، شهر شیراز، ایران

10.30473/ee.2025.70305.2706

چکیده

نظام تعلیم و تربیت ایران باید به طور موثری در خدمت اهداف توسعه‌ای همه بخش‌ها کشور قرار گیرد. از آنجا که اهداف توسعه بخش کشاورزی در کشور، متاثر از از عوامل درون‌زا و برون‌زا است و چون هسته‌های اولیه این توسعه، توانمند نمودن منابع انسانی است بنابراین برای داشتن افراد با کیفیت و نهادهای کارامد در توسعه کشتورزی، سهم یادگیری دانش‌آموزان قابل بررسی است. هدف اصلی این پژوهش، طراحی چارچوب سواد کشاورزی مورد نیاز دانش‏آموزان دوره ابتدایی می‌باشد. این پژوهش کیفی با استفاده از روش هفت مرحله‌ای ساندلوسکی و باروسو انجام شده است. گروه فراترکیب از سه نفر متخصص برنامه‌ریزی درسی و یک نفر متخصص در روش پژوهش فراترکیب تشکیل شده بود. 27 منبع پژوهشی مرتبط، مبنای تحلیل قرار گرفت که نتیجه آن استخراج پنج مضمون دانش کشاورزی، مهارت کشاورزی، باورها و نگرش‌های مرتبط با کشاورزی، مسئولیت‌پذیری اجتماعی و حفظ محیط زیست می‌باشد. اعتبار داده‌ها با استفاده از تکنیک‌های اعتبارپذیری، انتقال‌پذیری و هم‌سوسازی داده‌ها و اعتمادپذیری به داده‌ها نیز با هدایت دقیق جریان جمع‌آوری اطلاعات و هم‌سوسازی پژوهش‌گران تائید شد. نتایج نشان دادند با توجه به این که سواد کشاورزی در برگیرنده برنامه‎هایی است برای ترویج درک و دانش لازم مرتبط با تجزیه و تحلیل، ترکیب و ارتباطات، بنابراین اطلاعات اصلی راجع به کشاورزی و این برنامه‌ها به درک بهتر اثر کشاورزی بر جامعه کمک می‎کند بنابراین، از جایگاه بالایی برخوردار است که بایستی به‎عنوان موتور محرکه برنامه درسی مورد توجه قرار گیرد و از این منظر برنامه‎های درسی مورد پایش قرار گیرند و در صورت لزوم از طریق یک چارچوب رسمی ارزش‎ها و مهارت‎های مدنظر مورد توانمندسازی قرار گیرند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing the framework of agricultural literacy required by primary school students: a meta synthesis

نویسندگان [English]

  • Reza Naseri Jahromi 1
  • mehdi mohammadi 2
  • reza mostofi zadeh ghalam farsa 3
  • ensiyeh esnaashari 4
  • sedigheh shadi 5
  • solmaz khademi 6
  • faezeh roosta 7
1 Shiraz uni
2 Faculty Member, Department of Educational Management and Planning, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran
3 Faculty member, Department of Plant Medicine, Faculty of Agriculture, Shiraz University, Shiraz, Iran
4 Payam Noor University of Sari
5 M.Sc. in Curriculum Planning, Shiraz University, Shiraz, Iran
6 PhD in Curriculum Planning, Shiraz University, Shiraz, Iran
7 B A. Department of Counseling, Faculty of Psychology, Fatemieh University, Shiraz, Iran
چکیده [English]

Iran's education system should effectively serve the development goals of all sectors of the country. Since the goals of the development of the agricultural sector in the country are affected by endogenous and exogenous factors and since the primary core of this development is the empowerment of human resources, therefore, in order to have quality people and efficient institutions in the development of agriculture, the contribution of learning knowledge Students can be checked. The main goal of this research is to design the agricultural literacy framework needed by primary school students. This qualitative research was carried out using the seven-step method of Sandlovski and Barroso. The meta synthesis group consisted of three experts in curriculum planning and one expert in meta synthesis research method. 27 related research sources were the basis of the analysis, the result of which is the extraction of five themes of agricultural knowledge, agricultural skills, beliefs and attitudes related to agriculture, social responsibility and environmental protection. The validity of the data was confirmed by using the techniques of reliability, transferability and alignment of data and trustworthiness of the data was also confirmed by the accurate guidance of the flow of information collection and alignment of the researchers. The results showed that due to the fact that agricultural literacy includes programs to promote understanding and necessary knowledge related to analysis, synthesis and communication, so basic information about agriculture and these programs help to better understand the effect of agriculture on society. Therefore, it has a high position that should be considered as the driving engine of the curriculum and from thi

کلیدواژه‌ها [English]

  • agricultural literacy
  • students
  • elementary school