مقایسه تطبیقی آموزش دروس پایداری در دورۀ کارشناسی معماری (نمونه‌های موردی: دانشکده‌های معماری داخلی و خارجی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری معماری، دانشکده معماری و هنر، دانشگاه یزد، یزد، ایران.

2 دانشیار گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول، دزفول، ایران

3 استادیار گروه گروه مرمت ابنیه تاریخی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول، ایران.

10.30473/ee.2025.56173.2285

چکیده

معماری پایدار از مهم‌ترین زمینه‌های تحقیق نظریۀ «توسعۀ پایدار» قلمداد می‌شود، انتظار می‌رود تا محتوای کلی آموزشی معماری، هم‌سو با مباحث توسعۀ پایدار تدوین شود. بنابراین هدف پژوهش، بازنگری محتوای دروس پایداری در تطابق با نیازهای کشور و به‌روزرسانی برنامۀ آموزش متناسب با استانداردهای بین‌المللی است. این پژوهش توسعه محور و رویکرد آن کیفی است. پرسش اصلی پژوهش این است که "چگونه می‌توان مباحث دروس پایداری را آموزش داد که کمک کنندۀ یک معمار در زمان طراحی باشد؟" برای پاسخگویی به این پرسش از روش تطبیقی-تفسیری بر اساس مقایسۀ تطبیقی مباحث و دروس پایداری در برنامۀ آموزشی دورۀ کارشناسی معماری ایران از سال 1370 تا 1403 و همچنین مقایسۀ تطبیقی برنامۀ آموزشی دورۀ کارشناسی معماری داخل با خارج کشور انجام می‌شود. برای دستیابی به داده‌های مورد نظر از مطالعات کتابخانه‌ای بهره‌گرفته شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد؛ نگاه جزنگر به دروس پایداری به‌صورت ارائه تک درس، مدت زمان طولانی تحصیل در دوره کارشناسی و کم بودن تعداد دروس مرتبط با پایداری، تعداد ساعات کم دروس پایداری، عدم ارائه دروس اقلیمی از ابتدا دوره، عدم تلفیق دروس کارگاهی با مباحث دروس تئوری، اتکاء بیشتر ارزیابی نهایی دروس بر آزمون کتبی نسبت به مشارکت کلاسی و پروژه از جمله نقاط ضعف سرفصل دورۀ کارشناسی مهندسی معماری کشور در حوزۀ آموزش دروس پایداری است. در انتها پیشنهادهایی در دو سطح دانشکده‌های معماری و در سطح سیاست‌گذاران برنامۀ های آموزشی بر اساس نقاط قوت برنامۀ آموزشی دانشکده‌های معماری خارجی در راستای بهبود آموزش مباحث پایداری برنامه آموزشی معماری کشور ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparative Comparison of Sustainability Education Lessons in Undergraduate Architecture (Case Study: Schools of Interior and Exterior Architecture)

نویسندگان [English]

  • mostafa mohebian 1
  • Kourosh Momeni 2
  • Mehdi Pirhayati 3
1 Ph.D. Candidate in Architecture, Faculty of Architecture and Art Yazd University, Yazd, Iran
2 Associate Professor of Architecture, Department of Architecture, Faculty of Architecture and Urban Planning, Jundi-Shapur University of Technology, Dezful, Iran
3 3. Assistant Prof, Department of Restoration of History Buildings, Faculty of Architecture and Urban Planning, Jundi-Shapur University of Technology, Dezful, Iran.
چکیده [English]

Sustainable architecture is considered one of the most critical research areas within the theory of sustainable development. It is expected that the overall educational content of architecture aligns with the principles of sustainable development. Therefore, this research aims to review the content of sustainability courses to ensure they meet the nation's needs and to update the educational program in line with international standards. This is a development-oriented research with a qualitative approach. The primary research question is: "How can sustainability courses be taught to assist an architect during the design process?" To answer this question, a comparative-interpretive method was employed, based on a comparative analysis of sustainability topics and courses in the undergraduate architecture program in Iran from 1991 to 2023, as well as a comparative study between domestic and foreign undergraduate architecture programs. Library research was utilized to obtain the necessary data. The research findings indicate that a fragmented approach to sustainability courses, as demonstrated by offering standalone courses, a lengthy undergraduate study duration with a limited number of sustainability-related courses, insufficient course hours dedicated to sustainability, the absence of climate-related classes from the beginning of the program, a lack of integration between workshop courses and theoretical subjects, and a greater reliance on written exams rather than classroom participation and projects in final assessments are among the weaknesses of the undergraduate architecture curriculum in Iran regarding sustainability education. Finally, the study proposes recommendations at both the faculty and policymaker levels, based on the strengths of foreign architecture programs, to improve sustainability education within Iran's architecture curriculum.

کلیدواژه‌ها [English]

  • sustainable Architecture
  • Architectural Education
  • Curriculum
  • Undergraduate Program
  • Climate