بررسی اثر آگاهی بر رفتار ‌محیط‌زیستی با تأکید بر نقش واسطه‌ای نگرانی ‌محیط‌زیستی و ارتباط با طبیعت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.

10.30473/ee.2025.58507.2356

چکیده

رفتار محیط‌زیستی را می‌توان متأثر از میزان آگاهی و دانش افراد نسبت به محیط‌زیست در نظر گرفت و این رفتار می‌تواند منجر به ارتباط دوستانهتری نسبت به محیط زندگی شود. هدف از پژوهش حاضر، تدوین مدل علی رفتار ‌محیط‌زیستی بر مبنای آگاهی ‌محیط‌زیستی با مداخله-گری نگرانی ‌محیط‌زیستی و ارتباط با طبیعت در میان دانش‌آموزان استان کردستان بود. جامعه‌ی آماری این پژوهش شامل کلیه‌ی دانشآموزان مقطع متوسطه اول و دوم استان کردستان در سال 1398 که با روش نمونه‌گیری به روش ترکیبی (مرحله اول تصادفی خوشه‌ای و مرحله دوم در دسترس) تعداد 322 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‏آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های استاندارد استفاده شد. نتایج تحلیل داده‌ها در چارچوب مدل‌سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار Smart PLS 3.2.8 نشان داد که مدل کلی پژوهش، به‌صورت مطلوبی با داده‌ها برازش دارد. نتایج شاخص‌های پایایی و روایی به‌منظور بررسی مدل بیرونی مطلوب می‌باشند. در بخش درونی مدل، معیارهای هم خطی، مقادیر B،R^2،f^2، Q^2 موردبررسی قرار گرفت و مقادیر به‌دست‌آمده قابل‌قبول می‌باشند. بر اساس نتایج اثر مستقیم آگاهی ‌محیط‌زیستی بر نگرانی ‌محیط‌زیستی، اثر مستقیم آگاهی ‌محیط‌زیستی بر ارتباط با طبیعت، اثر مستقیم آگاهی ‌محیط‌زیستی بر رفتار ‌محیط‌زیستی، اثر مستقیم ارتباط با طبیعت بر رفتار ‌محیط‌زیستی معنی‌دار می‌باشد (01/0P≤). نتایج این تحقیق بیانگر این است که متخصصان و کارشناسان این حوزه برای بهبود رفتار ‌و آگاهی محیط‌زیستی و همچنین ارتباط با طبیعت دانش‌آموزان مدارس، بر روی "نگرانی ‌محیط‌زیستی" تمرکز بیشتری داشته باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of Awareness on Environmental Behavior with emphasis on the Mediating role of Environmental Concern and Connectedness to Nature

نویسنده [English]

  • rafigh hasani
Associate Professor, Department of Educational Management, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
چکیده [English]

Environmental behavior can be considered as influenced by the level of awareness and knowledge of people about the environment and this behavior can lead to a more friendly relationship with the living environment. The aim of the present study was to develop a causal model of environmental behavior based on environmental awareness by mediating role of environmental concerns and the Connectedness to nature among students in Kurdistan province. The statistical population of this study included all students of Kurdistan province in 2019, which was selected as a sample by mixed sampling method (first stratified cluster sampling and second available sampling). for collect data the standard Questionnaire were used. The results of data analysis in the framework of structural equation modeling using Smart PLS 3.2.8 software showed that the overall research model fits well with the data. The results of reliability and validity indicators are desirable to examine the external model. In the internal part of the model, the all-line criteria, values B, R^2,f^2, Q^2 were examined and the obtained values are acceptable. Based on the results of the direct effect of environmental awareness on environmental concerns, the direct effect of environmental awareness on the Connectedness to nature, the direct effect of environmental awareness on environmental behavior are significant (P ≤ 0.01). The result of the importance-performance matrix is that in order to improve environmental behavior, experts need to focus more on "environmental concerns."

کلیدواژه‌ها [English]

  • Environmental Behavior
  • Environmental awareness
  • Environmental concerns
  • Connectedness to nature
  • variance-based model