طیبه محمدی نیا؛ منصوره دسترنج؛ سمیه نگهداری؛ نیلوفر سلیمی شورباخورلو
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1391، ، صفحه 1-8
چکیده
در اسلام هر گونه رفتاری که منجر به فساد در عرصه محیط زیست شود نهی شده است، چرا که خداوند بارها در قرآن کریم درباره ایجاد فساد در روی زمین هشدار داده است. از این روست که حکومت اسلامی، کردار انسان را در مواجهه با محیط زیست، نظارت و کنترل کرده و علاوه بر تنبیه افرادی که به محیط زیست آسیب می رسانند، به آنهایی که از نتیجه سوء کردارشان بر محیط ...
بیشتر
در اسلام هر گونه رفتاری که منجر به فساد در عرصه محیط زیست شود نهی شده است، چرا که خداوند بارها در قرآن کریم درباره ایجاد فساد در روی زمین هشدار داده است. از این روست که حکومت اسلامی، کردار انسان را در مواجهه با محیط زیست، نظارت و کنترل کرده و علاوه بر تنبیه افرادی که به محیط زیست آسیب می رسانند، به آنهایی که از نتیجه سوء کردارشان بر محیط زیست بی خبرند هشدار می دهد. اسلام بین انسان و محیط زیست، جدایی قائل نیست و آنها را مکمل یکدیگر می داند، از این رو دین اسلام کامل ترین سفارشات را برای حفاظت از محیط زیست دارد و تمامی جنبه های انسانی را در ارتباطی هماهنگ و موزون با مسیر الهی، در قرآن کریم به تصویر کشیده است؛ لذا اجرای مبانی ارزشی نظام اقتصادی اسلام در جامعه می تواند با کاهش اثرات خارجی منفی زیست محیطی و تحقق توسعه پایدار و استیفای حقوق انسانی بستر مناسبی را برای محافظت از منابع طبیعی و محیط زیست فراهم کند. در این مطالعه، آیاتی که به منابع طبیعی و حفاظت و استفاده از آنها اشاره داشته اند؛ استخراج و سپس با استفاده تفسیر آنها مورد نقد و بررسی قرار گرفته و در موضوعات مختلف دسته بندی شده اند.
محمدمهدی خبیری؛ مهناز الهی زاده
دوره 1، شماره 3 ، خرداد 1392، ، صفحه 1-9
چکیده
کارخانجات آسفالت از جمله صنایع ایجاد کننده آلودگی هوا هستند که نقش مهمی را در انتشار آلایندههای هوا خصوصاً ذرات معلق ایفا میکنند. مطالعه حاضر با هدف مقایسه میزان تأثیر چهار روش آموزشی (بروشور، اینترنت، اسلاید، بازدید) بر سطح دانش و حس مسئولیتپذیری دانشجویان مهندسی عمران طراحی و اجرا گردید. دادههای مورد نیاز با استفاده ...
بیشتر
کارخانجات آسفالت از جمله صنایع ایجاد کننده آلودگی هوا هستند که نقش مهمی را در انتشار آلایندههای هوا خصوصاً ذرات معلق ایفا میکنند. مطالعه حاضر با هدف مقایسه میزان تأثیر چهار روش آموزشی (بروشور، اینترنت، اسلاید، بازدید) بر سطح دانش و حس مسئولیتپذیری دانشجویان مهندسی عمران طراحی و اجرا گردید. دادههای مورد نیاز با استفاده از یک پرسشنامه خودساخته جمعآوری و با استفاده از فرمولهای آزمون t و همچنین پس از ورود به نرم افزار SPSS با استفاده از آزمونهای t مستقل و ANOVA در سطح معنیدار 05/0 تجزیه و تحلیل شد. میانگین نمره کل دانش و مسئولیتپذیری قبل و بعد از آموزش با یکدیگر اختلاف آماری معنیداری را نشان داد، در این دو حیطه نمرات افزایش یافته بود. اما تغییرات نمرات بین گروههای مختلف آموزشی و همچنین بین دختران و پسران تفاوت معنیداری را نشان نداد.
آموزش محیط زیست
الهام اسراری؛ معصومه رهبری
دوره 1، شماره 4 ، تیر 1392، ، صفحه 1-10
چکیده
یکی از مهمترین آلایندههای محیط زیست، پسماندهای بیمارستانی هستند. جهت مدیریت آن باید جداسازی مواد زائد در محل تولید و به وسیلهی تولیدکننده انجام شود. مطالعه حاضر به بررسی تأثیر آموزش محیط زیست بر مدیریت پسماند پزشکی توسط کادر درمان میپردازد. روش تحقیق به صورت سرشماری وتک گروهی، روی 49 نفر از کادر درمان بیمارستان کتالم ...
بیشتر
یکی از مهمترین آلایندههای محیط زیست، پسماندهای بیمارستانی هستند. جهت مدیریت آن باید جداسازی مواد زائد در محل تولید و به وسیلهی تولیدکننده انجام شود. مطالعه حاضر به بررسی تأثیر آموزش محیط زیست بر مدیریت پسماند پزشکی توسط کادر درمان میپردازد. روش تحقیق به صورت سرشماری وتک گروهی، روی 49 نفر از کادر درمان بیمارستان کتالم ،در سال 1392 انجام گرفت. میزان تفکیک پسماندهای بیمارستان از طریق مشاهده، با کمک ابزار پرسشنامه استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست، در چک لیست مربوطه تعیین گردید. اطلاعات دموگرافیک و میزان آگاهی و نگرش و عملکرد پرسنل درمان در مورد مدیریت زبالههای بیمارستانی از طریق پرسشنامه دیگری سنجیده شد، پس از آموزشی شش ساعته ،پرسشنامهها دوباره پر شدند. نتایج آزمون ویلکاکسون نشان داد، میزان آگاهی نگرش و عملکرد پرسنل درمان بعد از دورههای آموزشی، به سطح خوب افزایش و نتایج آزمون تی استیودنت نشان داد که میزان تفکیک زباله بعد از آموزش به 100 درصد ارتقاء یافت. با توجه به نتایج این مطالعه، آموزش محیط زیست با محوریت مدیریت پسماند پزشکی به کادر درمان بیمارستانها در بهبود میزان تفکیک زباله پیشنهاد میشود.
سید محمد شبیری
دوره 2، شماره 5 ، آبان 1392، ، صفحه 1-10
چکیده
مسایل و مشکلات زیست محیطی، گسترش دانشها و پیشرفت فناوریهای جدید نیاز را برای برنامه درسی زیست محیطی در آموزش عالی و تفکر را در برنامه ریزی توسعه دانشگاهی جهت پویایی ارتباط گذشته، حال و آینده مضاف میکند. در این راستا این پژوهش به بررسی «تحلیل برنامههای آموزش زیست محیطی برای شناسایی فرصتها و تهدیدها در آموزش عالی» میباشد. ...
بیشتر
مسایل و مشکلات زیست محیطی، گسترش دانشها و پیشرفت فناوریهای جدید نیاز را برای برنامه درسی زیست محیطی در آموزش عالی و تفکر را در برنامه ریزی توسعه دانشگاهی جهت پویایی ارتباط گذشته، حال و آینده مضاف میکند. در این راستا این پژوهش به بررسی «تحلیل برنامههای آموزش زیست محیطی برای شناسایی فرصتها و تهدیدها در آموزش عالی» میباشد. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل اساتید و دانشجویان زیست محیطی در دانشگاههای کشور به تعداد 759 نفر میباشد که 40 نفر اساتید و 719 نفر دانشجو است. روش نمونه گیری برای دانشجویان بطور تصادفی ساده بوده که بنا بر پیشنهاد جدول کرجیسی و مورگان تعداد نمونه برابر با 250 نفر انتخاب شد. و برای اساتید از شیوه سرشماری استفاده گردید. در این پژوهش ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه پژوهشگر ساخته میباشد که برای تعیین روایی از نظرات صاحبنظران و براساس فرمول لا و شه 8/0 و برای پایایی آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ برابر 806% بدست آمد، و تحلیل و تفسیر دادهها براساس ماتریس EFE میباشد. با استناد نتایج حاصل از 8 فرصت و 8 تهدید شناسایی گردید که به استناد به همین نتایج از میان مولفههای مورد پژوهش، در استراتژی کنونی نظام آموزش عالی در برنامه درسی زیست محیطی وضعیت نسبتا متعادل بین فرصتها و تهدیدهای پیش روی سازمان وجود دارد. که با استفاده از فرصتها به منظور پیشبرد اهداف سازمان تدوین پیش میرود. اینگونه استراتژی، استراتژی مطلوب میباشد.
رکسانا موگوئی؛ بابک ابوالقاسم پور؛ مونا علی ابراهیمی
دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1394، ، صفحه 7-18
چکیده
هدف پژوهش این است که با ارائه الگوی طراحی آموزشی محیط زیست بر اساس مدل ADDIE ، تأثیر اجرای برنامههای آموزش محیط زیست را بر رفتارهای زیست محیطی گردشگران در پارک جنگلی سرخه حصار بسنجد. مسئله اصلی این تحقیق رفتارهای اجتماعی زیست محیطی گردشگران در محدوده پارک جنگلی سرخه حصار است. این پارک دارای تنوع زیستی غنی و منابع طبیعی است اما به دلیل ...
بیشتر
هدف پژوهش این است که با ارائه الگوی طراحی آموزشی محیط زیست بر اساس مدل ADDIE ، تأثیر اجرای برنامههای آموزش محیط زیست را بر رفتارهای زیست محیطی گردشگران در پارک جنگلی سرخه حصار بسنجد. مسئله اصلی این تحقیق رفتارهای اجتماعی زیست محیطی گردشگران در محدوده پارک جنگلی سرخه حصار است. این پارک دارای تنوع زیستی غنی و منابع طبیعی است اما به دلیل عدم بهرهمندی آگاهانه با مشکل مواجه است. بر این اساس جامعه تحلیلی مورد مطالعه، شهروندان منطقه 13 تهران با جمعیتی بالغ بر 284074 نفر، در نظر گرفته شد که نهایتاً با توجه به دادههای موجود و فرمول کوکران حجم نمونه برابر 308 نفر میباشد. مناسب بودن و اثرگذاری الگوی طراحی آموزشی سیستمی در پارک جنگلی سرخه حصار توسط آزمون مقایسه میانگین با عدد ثابت و دادههای مربوط به اثرگذاری دوره از طریق پیش آزمون ـ پس آزمون گردآوری شد، به منظور مقایسه میانگین آزمون پیش آزمونـ پس آزمون، از آزمون ناپارامتری من ویتنی استفاده شده است. نتایج نشان داد که میزان رضایت افراد از دوره مطلوب میباشد که خود مشخص کنندۀ مناسب بودن الگوی طراحی است و به دلیل یکسان نبودن میانگین متغیرها در پس آزمون و پیش آزمون، نشان دهنده تأثیرگذاری دوره بر متغیرهای مورد بررسی میباشد.
Saeed Shahhosseini؛ Tooraj Sepahvand
چکیده
The environmental crisis is increasing today and this makes it imperative for people more than ever to expand their understanding of the environmental concepts. Accordingly, films can be an effective tool to do that, but finding the right medium is a matter of debate. Needless to say, different forms of films have different effects. Within the same line, the current paper aims to test out the effectiveness of narrative and non-narrative documentary films on the learning and retention of the environmental concepts. The research method was quasi-experimental, administering a pre-test and a post-test ...
بیشتر
The environmental crisis is increasing today and this makes it imperative for people more than ever to expand their understanding of the environmental concepts. Accordingly, films can be an effective tool to do that, but finding the right medium is a matter of debate. Needless to say, different forms of films have different effects. Within the same line, the current paper aims to test out the effectiveness of narrative and non-narrative documentary films on the learning and retention of the environmental concepts. The research method was quasi-experimental, administering a pre-test and a post-test on 20 male and 20 female participants between 20-27 years old. The samples were randomly categorized into two groups. Both groups had an equal number of participants who did not have any earlier environmental activities and their majors were not related to environment and natural resources studies. They were from a variety of educational backgrounds. The groups were homogenous in terms of GPA, too. Firstly, the pre-test was administered to both groups. One group watched a narrative documentary on environmental and natural resources for 8 weeks, while the other group watched the non-narrative version of the same film for the same period. Then, a learning and retention test was given to both groups. The MANCOVA test was administered on the data and the findings showed a significant difference between the two groups in terms of learning and retention. It was concluded that narrative films can have a more significant effect on the learning and retention of the variables.
آموزش محیط زیست
Gholamreza Khoshfar؛ Zahra Pazokinejad
چکیده
The purpose of this paper is to analyze the semantic system of ecotourism resort owners about the effects of Coronavirus on the environment and nature to show how they understand, interpret and evaluate this phenomenon and its consequences. 12 owners of ecotourism resorts in Mazandaran province participated in this study. After discovering the basic concepts and major categories in the axial coding stage, the process of connecting the categories was done based on their properties. The environmental effects of Coronavirus as a core category, major categories under the headings of consumption, environmental ...
بیشتر
The purpose of this paper is to analyze the semantic system of ecotourism resort owners about the effects of Coronavirus on the environment and nature to show how they understand, interpret and evaluate this phenomenon and its consequences. 12 owners of ecotourism resorts in Mazandaran province participated in this study. After discovering the basic concepts and major categories in the axial coding stage, the process of connecting the categories was done based on their properties. The environmental effects of Coronavirus as a core category, major categories under the headings of consumption, environmental attitudes, barriers, and solutions/strategies were revealed as major categories. Food consumption (packaged and home-made), consumption of hygienic chemicals, consumption of natural sources (water, energy) under the category of consumption, attitudes towards littering, biodiversity conservation, environmental pollution under the category of attitudes towards the environment, legal, individual and structural barriers were placed under the category of barriers to pro-environmental behaviors and creating opportunities for support, increasing environmental awareness and attracting public participation under the category of solutions/strategies. According to the respondents, the emergence of Coronavirus has increased littering in nature and due to its social fear, the volume of new waste (masks and gloves) has increased; however, the positive effects such as biodiversity conservation and reduction of air pollutants due to reduced traffic would be transient and temporary.
آموزش محیط زیست
Sima Alipour؛ Morteza Maleki MinbashRazgah؛ Davood Feiz؛ Azim Zarei
چکیده
A B S T R A C T Business-to-Business markets use the positive effect of sustainable measures to strengthen their brand. Because sustainable branding supports competitive advantage with a positive impact on customer perceptions and satisfaction, in this regard, the tools and platforms available in the online environment can be effective in sustainable B2B branding by facilitating interaction and dialogue in an informal way between the company and its audience. Therefore, the current research was conducted to provide a conceptual framework of sustainable B2B branding through social ...
بیشتر
A B S T R A C T Business-to-Business markets use the positive effect of sustainable measures to strengthen their brand. Because sustainable branding supports competitive advantage with a positive impact on customer perceptions and satisfaction, in this regard, the tools and platforms available in the online environment can be effective in sustainable B2B branding by facilitating interaction and dialogue in an informal way between the company and its audience. Therefore, the current research was conducted to provide a conceptual framework of sustainable B2B branding through social media using the qualitative method of theme analysis on Iranian ports. This is an exploratory research with an aim to be applicable. The statistical population is Iranian port managers, and to collect information, a semi-structured interview was conducted with 14 key informants (saturation limit) who were selected by a targeted method. To analyze the data, the text of the interviews was transcribed. Then, using Atlas software and the inductive thematic analysis method, data were coded, analyzed, and interpreted. In this research, the framework of sustainable branding from company to company was explained through social media with 117 basic codes, 10 sub-themes, and 3 main themes of social media management, brand mantra, and sustainability action.
سعید مظلومیان؛ سعید طالبی؛ سهیلا صالحی
دوره 5، شماره 1 ، آذر 1395، ، صفحه 9-25
چکیده
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل علی رفتار محیطزیستی بر اساس شیوههای فرزندپروری والدین و نقش واسطهای سبکهای پردازش هویت در دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه شهر داراب است. بدین منظور از بین 13480 دانشآموز دختر مقطع متوسطه دوم مشغول به تحصیل در سال 95- 94 در شهر داراب با روش نمونهگیری طبقهای نسبی، تعداد 375 دانشآموز به عنوان ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل علی رفتار محیطزیستی بر اساس شیوههای فرزندپروری والدین و نقش واسطهای سبکهای پردازش هویت در دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه شهر داراب است. بدین منظور از بین 13480 دانشآموز دختر مقطع متوسطه دوم مشغول به تحصیل در سال 95- 94 در شهر داراب با روش نمونهگیری طبقهای نسبی، تعداد 375 دانشآموز به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامه فرزندپروری شیفر (1965)، پرسشنامه سبک پردازشهویت برزونسکی(1979) و پرسشنامه رفتار محیطزیستی امامقلی(1390) میباشد. در این پژوهش از روشهای آمار توصیفی و استنباطی نظیر همبستگی و تحلیل مسیر به منظور آزمون فرضیات استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که سبکهای فرزندپروری از طریق سبکهای پردازش هویت بر رفتار محیطزیستی دارای اثر غیرمستقیم و معنادار میباشد و بیشترین تا کمترین تأثیر غیرمستقیم بر رفتار محیطزیستی به ترتیب مربوط به شیوهی مستبدانه، قاطعانه، بیتفاوت و سهلگیرانه از طریق سبکهای پردازش هویت است. همچنین هویت اطلاعاتی و هنجاری بر رفتار محیطزیستی دارای اثر مستقیم و مثبت و هویت سردرگم-اجتنابی بر رفتار محیطزیستی دارای اثر معنادار و منفی میباشد. بر اساس یافتههای این پژوهش سبکهای فرزندپروری و سبکهای پردازشهویت41 درصد از تغییرات رفتار محیطزیستی را تبیین میکنند.
حشمت اله سعدی؛ سارا جلیلیان
دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1395، ، صفحه 9-23
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر، واکاوی نگرش کشاورزان گندمکار به توسعه پایدار و عوامل مؤثر بر آن در شهرستان اسلامآباد غرب بود. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهای بود که روایی و پایایی آن توسط صاحبنظران توسعه پایدار مورد تائید قرار گرفت و الفای کرونباخ برای بخشهای مختلف پرسشنامه بین 65 تا 77 صدم محاسبه گردید. بهمنظور تجزیهوتحلیل ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر، واکاوی نگرش کشاورزان گندمکار به توسعه پایدار و عوامل مؤثر بر آن در شهرستان اسلامآباد غرب بود. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهای بود که روایی و پایایی آن توسط صاحبنظران توسعه پایدار مورد تائید قرار گرفت و الفای کرونباخ برای بخشهای مختلف پرسشنامه بین 65 تا 77 صدم محاسبه گردید. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی از نرمافزارهای SPSS20و Lisrel8.8 استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نگرش به توسعه پایدار نشان داد که از میان سه عامل نگرشی، عامل "عاطفی" با ضریب تأثیر 60/0λ= بیشترین میزان واریانس بهعنوان قویترین شاخص مرتبط با نگرش پایدار کشاورزان موردمطالعه، شناساییشده است. همچنین نتایج حاصل از رگرسیون چند متغیره، بیانگر این است که از بین متغیرهای مختلف تنها متغیر سطح زیر کشت، اثر مثبت و سن، اثر منفی در پیشبینی نگرش افراد در زمینه پایداری کشاورزی دارد. با افزایش سطح زیر کشت، نگرش افراد، مثبت و با افزایش سن، نگرش آنها، منفی میشود. با توجه به نتایج بدست آمده؛ جهت بهبود نگرش کشاورزان به توسعه کشاورزی پایدار پیشنهادهایی ارائه گردید.
روح اله سهرابی؛ پوریا تدین
دوره 5، شماره 3 ، خرداد 1396، ، صفحه 9-21
چکیده
توجه به بعد جهانی مسائل محیط زیستی از یکسو و آگاهی پیدا کردن در مورد این مسائل از سوی دیگر، تقاضا برای پاسخگویی سازمانها در مورد مسائل محیطزیستی را افزایش داده است. ارائه افشای اطلاعات محیطزیستی، یک روش برای توضیح سیاستهای مربوط به مسئولیت سازمان برای اعمال فعالیتهای اخلاقی، اجتماعی و محیطزیستی است. پژوهش حاضر با هدف مطالعه ...
بیشتر
توجه به بعد جهانی مسائل محیط زیستی از یکسو و آگاهی پیدا کردن در مورد این مسائل از سوی دیگر، تقاضا برای پاسخگویی سازمانها در مورد مسائل محیطزیستی را افزایش داده است. ارائه افشای اطلاعات محیطزیستی، یک روش برای توضیح سیاستهای مربوط به مسئولیت سازمان برای اعمال فعالیتهای اخلاقی، اجتماعی و محیطزیستی است. پژوهش حاضر با هدف مطالعه حوزههای افشاگری و شناسایی عوامل مؤثر برافزایش انگیزه برای افشاگری اطلاعات محیطزیستی، انجامگرفته است. بدین منظور با استفاده از مدلی در حوزه افشاگری و با استفاده از مصاحبه از خبرگان (کارشناسان، سرپرستان و اعضای هیات علمی دانشگاههای سراسر کشور)، عوامل مهم انگیزشی در سطح افشاگری اطلاعات محیطزیستی و با استفاده از فن دلفی، 64 عامل مؤثر برافزایش انگیزش افراد در 6 بخش؛ رسانهها، قوه قضاییه، کارکنان، نهادها و سایر ارگانها، مصرفکنندگان و سرمایهداران شناسایی شدند. عوامل حمایت دولت از این افراد، عضویت در سازمانهای نظارتی، ترس از مجازات دولتی، امنیت شغلی، عوامل مذهب، وجدان کاری، فرهنگ جامعه، توجه به آینده و دیگران، پاداش مادی، ویژگی تأهل افراد و اهمیت به کار، از مهمترین عوامل در 6 کانال موردنظر هستند.
بهنام کریمی؛ مریم کیان؛ مجید علی عسگری
دوره 5، شماره 4 ، شهریور 1396، ، صفحه 9-23
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی برنامه درسی آموزش محیطزیست برای دوره تحصیلی ابتدایی ایران بود. روش غالب پژوهش، کیفی بود اما در بخش دوم پژوهش، به منظور اعتباریابی از روش کمی نیز استفاده شد. ابتدا مبانی نظری، پیشینه های پژوهشی، تجارب کشورهای پیشگام و همچنین اسناد بالادستی در ایران مطالعه شد و برنامه درسی آموزش محیط زیست به صورت پیش نویس اولیه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر طراحی برنامه درسی آموزش محیطزیست برای دوره تحصیلی ابتدایی ایران بود. روش غالب پژوهش، کیفی بود اما در بخش دوم پژوهش، به منظور اعتباریابی از روش کمی نیز استفاده شد. ابتدا مبانی نظری، پیشینه های پژوهشی، تجارب کشورهای پیشگام و همچنین اسناد بالادستی در ایران مطالعه شد و برنامه درسی آموزش محیط زیست به صورت پیش نویس اولیه طراحی گردید. سپس طرح مورد نظر، از طریق دریافت نظر 30 نفر از کارشناسان (متخصصان برنامه درسی، کارشناسان آموزش محیط زیست و معلمان دوره ابتدایی) که به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند، اعتبار یابی شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن تایید شد. نتایج پژوهش، مولفه های اساسی برنامه درسی آموزش محیط زیست را در پنج بخش مبانی، اهداف، محتوا، روش تدریس و روش ارزشیابی مشخص کرد. همچنین، اعتبار طرح مورد نظر در سطح معناداری (100/0)، با عدد 99% تایید شد. در پایان، بر اساس یافته های پژوهش پیشنهادهای کاربردی ارائه شد.
توکل آقایاریهیر؛ حسین هنرور؛ محمد باقر علیزاده اقدم
دوره 6، شماره 1 ، آذر 1396، ، صفحه 9-18
چکیده
تغییرات در سبک زندگی و الگوی مصرف تأثیرات بسیار زیادی بر محیط زیست داشته است، بهطوریکه این تغییرات، باعث افزایش ردپای اکولوژیک (تأثیر انسان بر محیط زیست) و کاهش ظرفیت زیست محیطی شده است. در کنار عوامل دیگر، دو عامل اجتماعی مؤثر بر میزان ردپای اکولوژیک و فاصله گرفتن انسانها و جوامع از پایداری زیست محیطی، مادیگرایی و مصرفگرایی ...
بیشتر
تغییرات در سبک زندگی و الگوی مصرف تأثیرات بسیار زیادی بر محیط زیست داشته است، بهطوریکه این تغییرات، باعث افزایش ردپای اکولوژیک (تأثیر انسان بر محیط زیست) و کاهش ظرفیت زیست محیطی شده است. در کنار عوامل دیگر، دو عامل اجتماعی مؤثر بر میزان ردپای اکولوژیک و فاصله گرفتن انسانها و جوامع از پایداری زیست محیطی، مادیگرایی و مصرفگرایی میتوانند قلمداد شوند. مطالعه حاضر با هدف بررسی روابط بین مادیگرایی، مصرفگرایی و ردپای اکولوژیک انجام یافته است. جامعه آماری پژوهش حاضر شهروندان ارومیه و نمونه آماری آن 516 نفر از شهروندان 65-15 سال میباشد که با بهکارگیری روش پیمایش و استفاده از نمونهگیری خوشهای، مورد بررسی قرار گرفتهاند. نتایج به دست آمده نشان میدهد متغیرهای مادیگرایی، مصرفگرایی و پایگاه اقتصادی- اجتماعی، اثر مثبت و معنیداری بر میزان ردپای اکولوژیک مصرف در بین شهروندان شهر ارومیه جنسیت، اثر کاهشی و معنیداری بر آن داشته است. همچنین، نتایج تحلیلهای چند متغیره نشان داد که متغیرهای مذکور همراه با متغیر جنسیت پاسخگویان در مجموع 25/0 از تغییرات متغیر وابسته را مورد تبیین قرار میدهند.
اکبر حسنپور؛ سید امیر رضا ابطحی؛ فرشید خمویی
دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1396، ، صفحه 9-24
چکیده
مدیریت منابع انسانی با تمرکز بر سرمایه انسانی و برنامههای مدیریت محیطزیست و ادغام آنها در فعالیتهای خود، اثرات قابل توجهی را در ارتقای توجه به محیط زیست خواهد داشت. از آنجا که آموزش و توسعه تسهیلگر مدیریت منابع انسانی سبز است، لذا این تحقیق در راستای ارتقای رفتار سبز کارکنان به دنبال شناسایی و اولویتبندی نیازهای (دورههای) ...
بیشتر
مدیریت منابع انسانی با تمرکز بر سرمایه انسانی و برنامههای مدیریت محیطزیست و ادغام آنها در فعالیتهای خود، اثرات قابل توجهی را در ارتقای توجه به محیط زیست خواهد داشت. از آنجا که آموزش و توسعه تسهیلگر مدیریت منابع انسانی سبز است، لذا این تحقیق در راستای ارتقای رفتار سبز کارکنان به دنبال شناسایی و اولویتبندی نیازهای (دورههای) آموزشی سبز سازمانها مبتنی بر رویکرد مدیریت منابع انسانی سبز میباشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و بر مبنای ماهیت و روش در گروه پیمایشی است. در این پژوهش 14نیاز (دوره) آموزشی بر اساس ادبیات تحقیق شناسایی شدند. جامعه آماری این پژوهش10 نفر از کارشناسان صنعت آموزشی کشور بوده که به روش گلولهبرفی انتخاب شدند و با استفاده از مقیاس پنج نقطهای لیکرت نظرات آنها برای تعیین اهمیت این نیازهای (دورههای) آموزشی گردآوری شد. در واقع، با بهرهگیری از تکنیکهای تصمیمگیری چندمعیاره در ابتدا به کمک تحلیل سلسلهمراتبی دلفی فازی 8 نیاز (دوره) آموزشی به عنوان مهمترین نیاز مشخص شد. علاوه بر این با استفاده از روش فرایند تحلیل شبکهای ((ANP نیازهای (دورههای) آموزشی مؤثر در ارتقای رفتار سبز کارکنان به لحاظ عملکرد رتبهبندی شدند که بر اساس آن به ترتیب توسعه پایدار، 14001ISO و خرید سبز به عنوان مهمترین و مؤثرترین نیازها یا دورههای آموزشی شناسایی شدند. بر این اساس مدیران مؤسسات آموزشی میتوانند در جهت پیادهسازی مدیریت منابع انسانی سبز، طبق نتایج این پژوهش به آموزش سبز کارکنان اقدام نمایند.
امیر نعیمی؛ روح الله رضائی؛ سیده کوثر موسی پور
دوره 6، شماره 3 ، خرداد 1397، ، صفحه 9-22
چکیده
هدف اصلی این تحقیق تحلیل رابطه بین میراث کشاورزی و پایداری محیطزیستی گردشگری بود. روش این تحقیق، توصیفی و پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق، سرپرستان خانوارهای روستایی شهرستان باغملک و ایذه استان خوزستان بودند (484N=). حجم نمونه با استفاده از جدول بارتلت و همکاران (2001) 218 نفر تعیین شد. برای مطالعه افراد نمونه از روش نمونهگیری طبقهای ...
بیشتر
هدف اصلی این تحقیق تحلیل رابطه بین میراث کشاورزی و پایداری محیطزیستی گردشگری بود. روش این تحقیق، توصیفی و پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق، سرپرستان خانوارهای روستایی شهرستان باغملک و ایذه استان خوزستان بودند (484N=). حجم نمونه با استفاده از جدول بارتلت و همکاران (2001) 218 نفر تعیین شد. برای مطالعه افراد نمونه از روش نمونهگیری طبقهای تناسبی استفاده شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه بود. روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظرات جمعی از متخصصان مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. همچنین مقادیر محاسبهشده روایی تشخیصی (AVE)، آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی (CR) برای قسمتهای مختلف پرسشنامه در حد مطلوب بود. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان میدهد میراث کشاورزی تأثیر مثبت و معنیداری در سطح خطای یک درصد بر روی پایداری محیطزیستی گردشگری دارد. بهطوریکه میراث کشاورزی و مؤلفههای آن (میراث مادی و معنوی) 3/21 درصد از واریانس پایداری محیطزیستی را تبیین کردند؛ بنابراین ضروری به نظر میرسد مسئولان، برنامهریزان و همه ذینفعان تأثیرات توسعه گردشگری روستایی بر روی میراث فرهنگی و جوامع محلی در شهرهای تاریخی و نواحی اطراف پایگاههای میراث کشاورزی را همواره مدنظر قرار دهند.
شاهو کرمی؛ مهدی اسماعیلی بیدهندی؛ مصطفی نادری
دوره 6، شماره 4 ، شهریور 1397، ، صفحه 9-18
چکیده
The purpose of this study was to investigate the relationship between "Tehran Teachers' Attitude toward Environmental Education" and their "Readiness for Environmental Education to Students." This descriptive-sectional study was implemented on 127 primary school teachers in Tehran who were selected by stratified sampling and appropriate allocation and randomly selected in each class. Thus, among the primary schools of education, ten schools were selected and in each school, the samples randomly assigned among teachers of the first, second, third, fourth, fifth and sixth grades. To determine the ...
بیشتر
The purpose of this study was to investigate the relationship between "Tehran Teachers' Attitude toward Environmental Education" and their "Readiness for Environmental Education to Students." This descriptive-sectional study was implemented on 127 primary school teachers in Tehran who were selected by stratified sampling and appropriate allocation and randomly selected in each class. Thus, among the primary schools of education, ten schools were selected and in each school, the samples randomly assigned among teachers of the first, second, third, fourth, fifth and sixth grades. To determine the attitude and readiness level, the quantitative score of the questions was used and the score was categorized into three groups of good, moderate and weak based on the 100% possible score. Pearson correlation coefficient was used to determine the correlation of the parameters. The results show that 19.68% of teachers have a good attitude level and other teachers have a moderate to low level of attitude and 13.31% of good preparation and other teachers have a moderate to low level of environmental education. Also, the correlation coefficient between the"attitude" and"preparedness" of the teachers for environmental education is 0.738, although the correlation is not complete, in this case, the coefficient of determination is 0.545, which indicates a reasonably good correlation. The main reasons for this level of attitude and readiness and the relation between these two parameters are environmental media disputes and social networks in recent years, which required primary education.
ندا پریشانی؛ سید ابراهیم میر شاه جعفری؛ فریدون شریفیان؛ مهرداد فرهادیان
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نحوه گنجاندن عناوین آموزش محیطزیست در کتابهای درسی دوره متوسطه دوم ایران و اولویتبندی عناوین مغفول در برنامه درسی آموزش محیطزیست دوره دوم متوسطه ایران بود در بخش کیفی برای یافتن پاسخ در رابطه با نحوه گنجاندن عناوین آموزش محیطزیست در برنامه درسی دوره دوم متوسطه، با متخصصان برنامه درسی و محیطزیست ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی نحوه گنجاندن عناوین آموزش محیطزیست در کتابهای درسی دوره متوسطه دوم ایران و اولویتبندی عناوین مغفول در برنامه درسی آموزش محیطزیست دوره دوم متوسطه ایران بود در بخش کیفی برای یافتن پاسخ در رابطه با نحوه گنجاندن عناوین آموزش محیطزیست در برنامه درسی دوره دوم متوسطه، با متخصصان برنامه درسی و محیطزیست مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت گرفت. جامعه پژوهشی شامل کلیه متخصصان برنامه درسی دانشگاههای اصفهان و متخصصان محیطزیست استان تهران و اصفهان بود. روش نمونهگیری، هدفمند و زنجیرهای بود در این پژوهش طی مصاحبه با 24 نفر از متخصصان غنای اطلاعات حاصل شد در بخش کمی، برای دسترسی به اولویتبندی عناوین مهم که در برنامه درسی آموزش محیطزیست دوره دوم متوسطه مغفول مانده پرسشنامهای بین معلمان توزیع گردید. جامعه آماری این قسمت پژوهش شامل کلیه معلمان زیستشناسی، زمینشناسی، شیمی و جغرافیا در استان اصفهان بود. با نمونهگیری بهصورت خوشهای چندمرحلهای تعداد 258 معلم انتخاب شدند. نتایج پژوهش نشان داد بیشتر متخصصان معتقد بودند عناوین آموزش محیطزیست باید بهصورت تلفیقی در همه دروس گنجانده شود. نتایج نظرسنجی از چهار گروه معلمان نشان داد معلمان عناوین سه گویه حفاظت از محیطزیست طبیعی کشور پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و محیطزیستی حاصل از تولید انرژی الکتریکی از منابع تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر و ضرورت بهکارگیری انرژیهای تجدیدپذیر و عوارض محیطزیستی ناشی از مصرف سوختهای فسیلی در صدر اولویت عناوین مغفول آموزش محیطزیست ایران میدانند.
مهسا توسلی؛ غلامرضا ملک زاده؛ علیرضا خوراکیان
چکیده
افزایش انتظارات جوامع بشری از سازمانها و طرح دیدگاههای متعدد در رابطه با توسعه سرمایههای اجتماعی آنها، جوامع را نسبت به مسائلی مانند محیطزیست، بهداشت محیط، سلامت جامعه و حقوق ذینفعان خود حساستر کرده و مسائل متعددی در رابطه با رفتارهای نامناسب محیطزیستی مطرح شده است که بر نگرش افراد نسبت به شغل، سازمان و مدیران و عملکرد ...
بیشتر
افزایش انتظارات جوامع بشری از سازمانها و طرح دیدگاههای متعدد در رابطه با توسعه سرمایههای اجتماعی آنها، جوامع را نسبت به مسائلی مانند محیطزیست، بهداشت محیط، سلامت جامعه و حقوق ذینفعان خود حساستر کرده و مسائل متعددی در رابطه با رفتارهای نامناسب محیطزیستی مطرح شده است که بر نگرش افراد نسبت به شغل، سازمان و مدیران و عملکرد فردی، گروهی و سازمانی اثر میگذارند. پرداختن به این نوع مسائل بهعنوان بخشی از راهکارهای توسعه سرمایههای اجتماعی سازمانی باید موردتوجه مدیران قرار گیرد. پژوهش حاضر به بررسی رابطه رهبری تحولگرا با توسعه رفتارهای فرا محیطی کارکنان بهواسطه نقش انگیزش درونی در سازمانها پرداخته است. سازمان مدیریت پسماند شهر مشهد با توجه به نقش برجسته اینگونه از سازمانها در این عرصه، بهعنوان سازمان موردمطالعه انتخاب و این روابط با مدلسازی معادلات ساختاری بررسی گردید. نتایج حاصل رابطه مثبت و معنیداری بین رهبری تحولگرا و انگیزش درونی و همچنین بین رهبری تحولگرا و رفتارهای فرا محیطزیستی را نشان میدهد. رابطه مثبت و معنیداری بین انگیزش درونی و رفتارهای فرا محیطی کارکنان نیز مشاهده و نقش واسط انگیزش درونی نیز مورد تأیید قرار گرفت.
مسلم سواری؛ حامد شیخی؛ کامران الماسیه
چکیده
این تحقیق با هدف کلی نقش مجراهای آموزشی در بهبود مشارکت های روستاییان در طرح های حفاظت از محیطزیست انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کشاورزان شهرستان دیواندره بود (N=7931). با استفاده فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 260 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای افزایش اعتبار یافته ها 290 پرسشنامه با روش نمونه گیری ...
بیشتر
این تحقیق با هدف کلی نقش مجراهای آموزشی در بهبود مشارکت های روستاییان در طرح های حفاظت از محیطزیست انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کشاورزان شهرستان دیواندره بود (N=7931). با استفاده فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 260 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای افزایش اعتبار یافته ها 290 پرسشنامه با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی با انتساب متناسب توزیع شد که در نهایت تعداد 274 پرسشنامه بهصورت کامل تکمیل گردید و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. ابزار اصلی تحقیق، پرسشنامه ای بود که روایی آن توسط جمعی از متخصصان و پایایی متغیرهای آن توسط ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد (α>0.7). تجزیه وتحلیل داده ها به وسیله نرم افزار SPSSwin18 انجام شد. نتایج تحلیل همبستگی حاکی از رابطه مثبت و معنی داری بین ابعاد مجراهای آموزشی (محلی، ملی و بین المللی) با مشارکت روستاییان بود. علاوه بر این نتایج ضریب رگرسیون نشان داد ابعاد مجراهای آموزشی تأثیر مثبت معنی داری بر بهبود مشارکت روستاییان دارند بهطوریکه 08/90 درصد از تغییرات متغیر وابسته (مشارکت) را تبیین نمودند. همچنین نتایج تحلیل عاملی راهکارهای بهبود مشارکتها مردمی را در طرح های حفاظت از محیطزیست را در عاملهای تقویت فرهنگ مشارکت و حفاظتی، راهکار مدیریتی و فرهنگی، راهکار مشورتی و آگاهی، اثربخشی و کارایی، راهکار ساختاری و تشکیلاتی و بهبود تعهد و مسئولیت طبقه بندی کرد. در این راستا بر اساس نتایج تحقیق پیشنهادهایی جهت بهبود مشارکتهای روستاییان در طرحهای حفاظت از محیطزیست ارائه شد.
سید علی قادری؛ بهروز مهرام؛ محسن نوغانی دخت بهمنی؛ محمود سعیدی رضوانی؛ مرتضی کرمی
چکیده
how crises are represented in elementary and high school textbooks through content analysis method. In the first step, the basic concepts related to this topic, were extracted from Iranian and international scientific and legal documents deductively. Then, 68 extracted concepts were put into 12 categories and were sent to the field experts in the form of a questionnaire.The reliability coefficient of the questionnaire was computed.88 with Cronbach's Alpha. The extracted categorieswere again offered to some field experts and validated. Based on confirmed categories, the content of textbooks (28 ...
بیشتر
how crises are represented in elementary and high school textbooks through content analysis method. In the first step, the basic concepts related to this topic, were extracted from Iranian and international scientific and legal documents deductively. Then, 68 extracted concepts were put into 12 categories and were sent to the field experts in the form of a questionnaire.The reliability coefficient of the questionnaire was computed.88 with Cronbach's Alpha. The extracted categorieswere again offered to some field experts and validated. Based on confirmed categories, the content of textbooks (28 titles) and teacher's guidebooks (12 titles) were analyzed. The results of analyzing the textbooks show that the main focus is first on the issue of crisisology and the consequences of crises, and second, on preventive actions which encompass%80 of the content. The remainder of the related content was concerned with other topics; the contribution of the content that focused on resiliency and recovery is less than other concepts.The comparison of the weights allocated by the experts and the weights gained from the textbooks analysis was made by Mann-Whitney U and Chi square tests; in both tests, a meaningful difference was observed.
علی پورعلی؛ محمدعلی فلاحی؛ علی اکبر ناجی میدانی
چکیده
تلاش کشورها برای افزایش درآمد ملی و رفاه اگر همراه با ملاحظات محیط-زیستی نباشد، زیانهای جبرانناپذیری ازجمله تغییرات سریع آب و هوایی و تخریب محیط زیست را به همراه خواهد داشت. ازاینرو در سالهای اخیر توجه زیادی به کیفیت و پایداری محیط زیست در سطوح ملی و فراملی شده است. بسیاری از دولتها متوجه شدهاند که نمیتوانند عملکرد محیطزیستی ...
بیشتر
تلاش کشورها برای افزایش درآمد ملی و رفاه اگر همراه با ملاحظات محیط-زیستی نباشد، زیانهای جبرانناپذیری ازجمله تغییرات سریع آب و هوایی و تخریب محیط زیست را به همراه خواهد داشت. ازاینرو در سالهای اخیر توجه زیادی به کیفیت و پایداری محیط زیست در سطوح ملی و فراملی شده است. بسیاری از دولتها متوجه شدهاند که نمیتوانند عملکرد محیطزیستی را صرفاً مرتبط با توسعه اقتصادی ببینند و به سایر ابعاد توسعه بهخصوص توسعه اجتماعی توجه نکنند. در سطح جهانی نیز ضرورت بهبود ابعاد محیطزیستی و توسعه انسانی یکی از مهمترین موضوعات موردبحث در کنفرانس ریو 20 ملل متحد در سال 2012 بهعنوان بخشی از اهداف توسعه هزاره بوده است. ازآنجاییکه شاخص توسعه انسانی توانایی توصیف همزمان توسعه اجتماعی و توسعه اقتصادی را در درون خود دارد، هدف اصلی این مطالعه بررسی تأثیر ابعاد شاخص توسعه انسانی خصوصاً آموزش بر شاخص عملکرد محیطزیستی است. نتایج حاصل از برآورد الگوی دادههای تابلویی از نوع اثرات ثابت با روش حداقل مربعات تعمیمیافته EGLS در گروه کشورهای منتخب، 101 کشوری که در رتبهبندی عملکرد محیطزیستی در دوره موردبررسی میانگین نمره بالای 50 را کسب کردند، طی دوره زمانی 2005-2015 نشان میدهد که ابعاد سهگانه شاخص توسعه انسانی یعنی شاخصهای سلامت، آموزش و رفاه رابطه مثبت و معنیداری با عملکرد محیطزیستی دارند.
احسان خواجویی؛ اصغر سلطانی؛ کرامت اسمی
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی تطبیقی آموزش محیطزیست در برنامهدرسی دوره ابتدایی ایران با برنامه درسی کشورهای منتخب، بر اساس چهارعنصر هدف، محتوا، روشهای تدریس و شیوه های ارزشیابی بود. این پژوهش کیفی و از نوع پژوهش تطبیقی است که از الگوی بردی برای مقایسه داده های پژوهش استفاده کرده است. جامعه آماری شامل همه کشورها در پنج ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی تطبیقی آموزش محیطزیست در برنامهدرسی دوره ابتدایی ایران با برنامه درسی کشورهای منتخب، بر اساس چهارعنصر هدف، محتوا، روشهای تدریس و شیوه های ارزشیابی بود. این پژوهش کیفی و از نوع پژوهش تطبیقی است که از الگوی بردی برای مقایسه داده های پژوهش استفاده کرده است. جامعه آماری شامل همه کشورها در پنج قاره بود که ازاینبین پنج کشور آمریکا، بریتانیا، کانادا، استرالیا و ایران بهعنوان نمونه و با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. مهمترین اسناد و مدارک مربوط به آموزش محیطزیست از طریق پایگاه دادههای کشورهای منتخب و منابع کتابخانه ای گردآوری و سپس با روش چهار مرحلهای بردی تحلیل شدند. یافتهها حاکی از این بود که اهداف و محتوای برنامه درسی آموزش محیطزیست ایران به خوبی تبیین گردیده اند و تفاوت چندانی با اهداف و محتوای برنامه درسی آموزش محیطزیست کشورهای منتخب ندارند. همچنین، استفاده از روشهای تدریس شبیه سازی، بارش مغزی و منابع چندرسانهای و فاوا مورد غفلت قرارگرفته است. علاوه بر این، استفاده از روش های ارزشیابی تشخیصی و آزمون های استانداردشده در برنامه درسی آموزش محیطزیست دوره ابتدایی ایران نادیده گرفته شده است.
سمیه اسدزاده؛ مریم سیف نراقی؛ عزت اله نادری؛ قدسی احقر
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تبیین عناصر برنامه درسی فعالیت فوقبرنامه با تأکید بر آموزش محیطزیست برای دانش آموزان دوره دوم ابتدایی انجام گرفته است. این پژوهش در زمره تحقیقات کاربردی میباشد که با روش تحقیق زمینهای انجام شده است. بر این اساس با مطالعه و بررسی اسناد و مدارک برنامه درسی فعالیت فوقبرنامه برخی از کشورها الگویی، برای برنامه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تبیین عناصر برنامه درسی فعالیت فوقبرنامه با تأکید بر آموزش محیطزیست برای دانش آموزان دوره دوم ابتدایی انجام گرفته است. این پژوهش در زمره تحقیقات کاربردی میباشد که با روش تحقیق زمینهای انجام شده است. بر این اساس با مطالعه و بررسی اسناد و مدارک برنامه درسی فعالیت فوقبرنامه برخی از کشورها الگویی، برای برنامه درسی مذکور استخراج شد سپس از نظر متخصصان و معلمان دوره دوم ابتدایی اعتبار سنجی شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه متخصصان برنامه درسی و معلمان دوره دوم ابتدایی شهرستان میاندوآب (35 متخصص و 445 معلم) بود که از این میان کلیه متخصصان برنامه درسی به شیوه نمونهگیری تمام شماری و با استفاده از جدول مورگان 210 معلم به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. سپس جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی) و در آمار استنباطی (آزمون خی دو) استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بیش از 90 درصد متخصصان برنامه درسی و معلمان دوره دوم ابتدایی ویژگیهای اهداف، محتوا، راهبردهای یاددهی-یادگیری و ارزشیابی را در الگوی مذکور تأیید نمودهاند (05/0<p)..
آموزش محیط زیست
زهرا هوشمندان مقدم فرد؛ علی شمس؛ جعفر یعقوبی؛ حسین عساکره؛ جلال صبا
چکیده
در سالهای اخیر تغییرات اقلیمی بر بخش کشاورزی در سطح دنیا و نیز ایران تأثیر گذاشته است. کشاورزان هر منطقهای درک متفاوتی از این تغییرات دارند و عوامل متعددی بر ادراک آنها تأثیرگذار میباشد. هدف این تحقیق توصیفی، سنجش ادراک کشاورزان و عوامل مؤثر بر ادراک آنها بوده است. جامعه آماری کلیه 83261 خانوار کشاورزی استان زنجان بودند. با استفاده ...
بیشتر
در سالهای اخیر تغییرات اقلیمی بر بخش کشاورزی در سطح دنیا و نیز ایران تأثیر گذاشته است. کشاورزان هر منطقهای درک متفاوتی از این تغییرات دارند و عوامل متعددی بر ادراک آنها تأثیرگذار میباشد. هدف این تحقیق توصیفی، سنجش ادراک کشاورزان و عوامل مؤثر بر ادراک آنها بوده است. جامعه آماری کلیه 83261 خانوار کشاورزی استان زنجان بودند. با استفاده از جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان 393 کشاورز بهعنوان نمونه مشخص شد و از طریق روش نمونهگیری چندمرحلهای تصادفی انتخاب و مطالعه شدند. نتایج تحقیق نشان داد که ادراک 6/74 درصد کشاورزان از تغییرات اقلیمی در حد متوسط میباشد. ضریب همبستگی نشان داد که بین سطح تحصیلات، سرمایه اجتماعی، پیامدهای تغییرات اقلیمی، دوره آموزشی، مساحت زمین دیم، دسترسی به نهادهها، درآمد کشاورزی، سن، کیفیت خاک زراعی دیم، مساحت زمین آبی، منابع اطلاعاتی استفادهشده و تجربه کشاورزی با ادراک کشاورزان در خصوص تغییرات اقلیمی رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت. رگرسیون خطی چندگانه نیز نشان داد که پیامدهای تغییرات اقلیمی، دوره آموزشی شرکت کرده، سرمایه اجتماعی، مساحت زمین دیم، درآمد کشاورزی و منابع اطلاعاتی استفادهشده 58 درصد از ادراک کشاورزان در خصوص تغییرات اقلیمی را تبیین میکنند.
آموزش محیط زیست
شهناز کرمی؛ کوروش فتحی واجارگاه؛ علی اکبر خسروی بابادی؛ منوچهر فرج زاده اصل
چکیده
نوبستر سازی یکی از رویکردهای نو در حوزه مطالعات برنامه درسی است. این رویکرد ورود برنامه درسی به مباحث و رشتههای دیگر را بررسی میکند. یکی از این مباحث، محیطزیست و بهویژه تغییرات اقلیمی است. پژوهش حاضر بر آن است تا نحوه سبز شدن برنامههای درسی را در دوران بعد از پاندومی بررسی نماید، این پژوهش با رویکرد کیفی و تحلیل محتوای قراردادی ...
بیشتر
نوبستر سازی یکی از رویکردهای نو در حوزه مطالعات برنامه درسی است. این رویکرد ورود برنامه درسی به مباحث و رشتههای دیگر را بررسی میکند. یکی از این مباحث، محیطزیست و بهویژه تغییرات اقلیمی است. پژوهش حاضر بر آن است تا نحوه سبز شدن برنامههای درسی را در دوران بعد از پاندومی بررسی نماید، این پژوهش با رویکرد کیفی و تحلیل محتوای قراردادی انجامشده است. تعداد 11 نفر از متخصصان تغییرات اقلیمی و برنامه درسی به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته جمعآوری گردید روش گرینهم و لاندمن جهت تحلیل دادهها بکار گرفته شد. جهت صحت و اعتبار دادهها از روش گوبا و لینکلن استفاده شد در ارتباط با هدف پژوهش 4 طبقه شامل آمادگی مقابله با بحران، احترام به قوانین، همبستگی ملی، حفاظت از ارزشهای زیستمحیطی و 9 زیر طبقه شامل شناسایی تهدیدها، درک فرصتها، حمایت از قوانین، تقویت حاکمیت قوانین، توسعه مشارکتهای مردمی، گسترش همدلی، حفاظت از آب، مقابله با آلودگی هوا، حفاظت از جنگل شناسایی گردیدند با توجه به دیدگاه مشارکتکنندگان جهت سبز شدن برنامههای درسی در دوران پساکرونا درونمایههای اصلی دانش زیستی و آگاهی زیستی در چارچوب برنامههای درسی میتواند استفاده شود.