آموزش محیط زیست
محسن باقری؛ رضا طلیمی
چکیده
هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر آموزش با استفاده از گیمیفیکیشن بر یادگیری و یادداری مفاهیم محیطزیست دانشآموزان پایه یازدهم بود. روش پژوهش بهصورت شبه تجربی و طرح تحقیق پیش آزمون-پسآزمون با گروه گواه انتخاب شد. جامعه آماری نیز شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه یازدهم شهر اراک بودند که در سال تحصیلی 99- 1398 مشغول به تحصیل بودند که تعداد ...
بیشتر
هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر آموزش با استفاده از گیمیفیکیشن بر یادگیری و یادداری مفاهیم محیطزیست دانشآموزان پایه یازدهم بود. روش پژوهش بهصورت شبه تجربی و طرح تحقیق پیش آزمون-پسآزمون با گروه گواه انتخاب شد. جامعه آماری نیز شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه یازدهم شهر اراک بودند که در سال تحصیلی 99- 1398 مشغول به تحصیل بودند که تعداد 52 نفر از آنها بهعنوان نمونه در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه 26 نفره کنترل و آزمایش تقسیم شدند. دانشآموزان در گروه آزمایش به مدت 12 جلسه تحت تأثیر آموزش مبتنی بر گیمفیکیشن قرار گرفتند درحالیکه در گروه کنترل روش آموزش به شکل معمول صورت گرفت. جهت گردآوری دادهها از آزمون یادگیری محقق ساخته استفاده گردید. روایی این آزمون توسط مدرسین درس و متخصصین در حوزه آموزش مورد تأیید قرار گرفت و همچنین پایایی آن با استفاده از روش کودرریچاردسون 20 مقدار 0.82 گزارش شد. جهت تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش با استفاده از گیمیفیکیشن بر یادگیری و یادداری دانشآموزان تأثیر داشته است (p <0.001). با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود اصول گیمیفکیشن در آموزش مفاهیم محیطزیست مورداستفاده قرار گیرد.