با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی ایران
آموزش محیط زیست
آموزش محیط‌زیست و توسعه پایدار واکاوی تجربه استرالیا

سورنا زندی؛ مهران فرج الهی

دوره 12، شماره 1 ، آذر 1402، ، صفحه 173-187

https://doi.org/10.30473/ee.2023.69346.2680

چکیده
  آموزش محیط‌زیست یکی از اقدامات جدی و ضروری کشورها برای افرایش دانش، مهارت شهروندان و راهی مؤثر برای بهبود و ارتقای رابطه انسان با محیط زندگی پیرامون است.با توجه به سودمندی و ضرورت بهره‌مندی از تجارب موفق کشورها به‌عنوان یکی از عناصر اصلی آموزش محیط‌زیست هدف مقاله حاضر مطالعه موردی آموزش محیط‌زیست در استرالیا است. روش مورداستفاده ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
Agency, Development & Displacement an Introduction to Post-Colonial Ecocriticism

Sorena Zandi؛ Behzad Barekat

دوره 10، شماره 4 ، مرداد 1401، ، صفحه 97-109

https://doi.org/10.30473/ee.2022.63430.2502

چکیده
  Ecocriticism as a field of study into the state of both human and non-human entities in an act of colonization. As such three of its most important concepts, Agency, Development and Displacement, are discussed to facilitate the understanding of this approach for the readers. Non-human agency advocates against a human-centric agency and for a dynamic relationship between human and non-human agency instead. As often witnessed in the aftermath of natural disasters such as an earthquake, natural events are unpredictable and not all in control of human beings. Then it can be stated that humans are not ...  بیشتر