آموزش محیط زیست
هومن غلامپور ارباستان؛ سعید گیتی پور؛ مجید بغدادی؛ مسعود رضایی
چکیده
سنجش آگاهی و شناخت ترجیحات عمومی گام نخست در پایش و آسیبشناسی برنامههای آموزشی اجراشده و همچنین طراحی محتوای جدید آموزشی در جهت ارتقای سطح دانش و رفع نواقص موجود است. در این راستا این مطالعه با طراحی و سنجش پایایی و روایی پرسشنامه، نسبت به ارزیابی سطح آگاهی و نظرسنجی در خصوص ترجیحات عمومی در زمینه مدیریت پسماندهای خطرناک خانگی ...
بیشتر
سنجش آگاهی و شناخت ترجیحات عمومی گام نخست در پایش و آسیبشناسی برنامههای آموزشی اجراشده و همچنین طراحی محتوای جدید آموزشی در جهت ارتقای سطح دانش و رفع نواقص موجود است. در این راستا این مطالعه با طراحی و سنجش پایایی و روایی پرسشنامه، نسبت به ارزیابی سطح آگاهی و نظرسنجی در خصوص ترجیحات عمومی در زمینه مدیریت پسماندهای خطرناک خانگی در شهر تهران اقدام گردید. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که بیش از نیمی از 971 شهروند تهرانی شرکتکننده در این پژوهش، از خطرناک بودن 6 دسته از پسماندهای خطرناک خانگی اطلاع درستی ندارد. همچنین کمتر از 5 درصد پاسخدهندگان از سرانه تولید و سهم بخش خطرناک خانگی از جریان پسماند مسکونی آگاه هستند. بااینوجود، اطلاع شهروندان در زمینه نحوه مدیریت و همچنین آثار سوء مدیریت نادرست پسماندهای خطرناک خانگی، در حد قابل قبولی ارزیابی گردیده است. در نظرسنجی صورت گرفته از شهروندان روش جمعآوری توسط اپلیکیشنها بهعنوان روش برتر انتخابی برای جمعآوری و فضای مجازی، بهعنوان پراستفادهترین منبع برای دریافت محتوای آموزشی در خصوص پسماندهای خطرناک خانگی تعیین گردید. نتایج بهدستآمده نشانگر آن است که 8/67 درصد از شهروندان حاضر به پرداخت اضافه بها بهمنظور مدیریت بهینه بخش خطرناک خانگی بوده و 9/92 درصد از آنها خواستار وضع جریمه برای متخلفین مدیریت اصولی این دسته از پسماندها هستند. جمعبندی نتایج پژوهش حاضر از نقصان آگاهی عمومی در خصوص شناخت کمیت و کیفیت بخش خطرناک خانگی حکایت داشته که میتوان این کمبود را با تولید محتوای آموزشی و ارائه آن در فضای مجازی مرتفع ساخت.