آموزش محیط زیست
حسین میبودی؛ بابک امیدوار؛ اشرف السادات عنایتی؛ سحر رشیدی
دوره 1، شماره 4 ، تیر 1392، ، صفحه 11-19
چکیده
در این پژوهش سعی شده به شکل میدانی و با رویکرد توصیفی- تحلیلی و بر مبنای پرسشنامه، میزان ارتباط آگاهیهای محیط زیستی دانشآموزان ابتدایی در مدارس سبز و سنتی را بر اساس تفاوتهای تحصیلات پدر و مادر نمایان سازد. جامعه آماری این پژوهش را دانشآموزان ابتدایی مدارس سبز و سنتی شهر تهران تشکیل میدهند. امتیازدهی به پاسخها در بخش آگاهی ...
بیشتر
در این پژوهش سعی شده به شکل میدانی و با رویکرد توصیفی- تحلیلی و بر مبنای پرسشنامه، میزان ارتباط آگاهیهای محیط زیستی دانشآموزان ابتدایی در مدارس سبز و سنتی را بر اساس تفاوتهای تحصیلات پدر و مادر نمایان سازد. جامعه آماری این پژوهش را دانشآموزان ابتدایی مدارس سبز و سنتی شهر تهران تشکیل میدهند. امتیازدهی به پاسخها در بخش آگاهی برحسب تعداد پاسخهای صحیح به سؤالات است. دادهها بعد از کدگذاری با نرم افزار SPSS و آزمونهای مناسب آماری تجزیه و تحلیل شد. نتایج این پژوهش نشان داد که در مدارس سبز به طور متوسط درصد فراوانی پاسخگویان به سؤالات آگاهیهای محیط زیستی بیشتر از مدارس سنتی بوده است. همچنین با توجه به بررسی همبستگی میان تحصیلات پدر و مادر و میزان آگاهی در مورد مسائل محیط زیستی، مشاهده شد که هیچگونه ارتباط معناداری میان تحصیلات پدر و مادر و میزان آگاهی با مسائل محیط زیستی در مدارس وجود ندارد.
آموزش محیط زیست
داریوش کریمی؛ اشرف السادات عنایتی
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1391، ، صفحه 59-74
چکیده
به دنبال برگزاری کنفرانس زمین در سال 1992 و تهیه دستور کار 21 و فصل 36 آن که به مقوله برنامه آموزش محیطزیست و آموزش برای توسعه پایدار، پرداخته است. با توجه به 4 مؤلفه اصلی این فصل که همگی دلالت بر پایداری آموزش دارد و نیز به منظور اینکه هم اکنون در دهه آموزش برای توسعه پایدار قرار داریم، تمامی کشورها سعی در طراحی و پیشنهاد روشهایی در خصوص ...
بیشتر
به دنبال برگزاری کنفرانس زمین در سال 1992 و تهیه دستور کار 21 و فصل 36 آن که به مقوله برنامه آموزش محیطزیست و آموزش برای توسعه پایدار، پرداخته است. با توجه به 4 مؤلفه اصلی این فصل که همگی دلالت بر پایداری آموزش دارد و نیز به منظور اینکه هم اکنون در دهه آموزش برای توسعه پایدار قرار داریم، تمامی کشورها سعی در طراحی و پیشنهاد روشهایی در خصوص پایداری آموزش نمودهاند و در نهایت همه بالاتفاق به موضوع "آموزش توسعه پایدار در مدرسه بعنوان یک کل" رسیدهاند که این رهیافت دلالت بر اجرای آموختهها به منظور کاهش شکاف بین ارزشها در عمل و واقعیت از طریق تلفیق برنامههای آموزشی رسمی و غیررسمی دارد. در رهیافت "مدرسه به عنوان یک کل" که در عمل مدرسه پایدار میباشد، میبایست چارچوبی برای مدرسه پایدار با تأکید بر ابعاد و شاخصهای آن در نظر گرفت که در این مقاله بطور کامل این موارد شرح داده شده است. در انتها نتیجه گرفته شد که آموزش برای توسعه پایدار در مدارس در مرحله آگاه سازی است به طوری که مدیران ضرورت آن را درک کردهاند اما برای اجرای آن چارچوبی مشخصی وجود ندارند.