Akbar Jadidi Mohammadabadi؛ Mohammadreza Sarmadi؛ Mehran Farajollahi؛ Hossin Zare
چکیده
The present study was conducted to recognize and analyze the Massive Open Online Course (MOOC) aesthetics for sustainable education. For this purpose, two methods of the exploratory search (qualitative) and the questionnaire (quantitative) were used for data collection. The research sample in the qualitative section included the electronic resources related to the topic and in the quantitative section, 36 experts in the field of the distance education planning from the virtual learning environments and universities were selected voluntarily. The content analysis method was used to analyze the qualitative ...
بیشتر
The present study was conducted to recognize and analyze the Massive Open Online Course (MOOC) aesthetics for sustainable education. For this purpose, two methods of the exploratory search (qualitative) and the questionnaire (quantitative) were used for data collection. The research sample in the qualitative section included the electronic resources related to the topic and in the quantitative section, 36 experts in the field of the distance education planning from the virtual learning environments and universities were selected voluntarily. The content analysis method was used to analyze the qualitative data and weighted average and Friedman's test was used to analyze the survey data for content analysis. The qualitative results of the study showed that the aesthetics of the MOOC should have a visual attraction in terms of the learner dimension, and they should be attractive and enjoyable in terms of the content dimension and regardless of any constraint, they must be linked to the natural environment regarding the dimension of the teaching organization and educational environment, indicating the equal effect of each of the four dimensions (the learner, content, teaching organization, and educational environment) of distance education. Quantitative results obtained from the viewpoints of the experts in the field of the distance education on the aesthetics of the MOOC showed that they can be assessed in the dimensions of the content, educational environment, and the teaching organization that will have a significant and special effect on the qualitative results on the MOOC aesthetics.
بهمن زندی؛ محمدرضا سرمدی؛ ناهید کریمی
دوره 5، شماره 1 ، آذر 1395، ، صفحه 41-52
چکیده
این پژوهش در پی تبیین نیازهای آموزشی شهروندان تهرانی بر اساس هدف اصلی "شناسایی و اولویتبندی نیازهای آموزشی مردم تهران، در زمینة زلزله" انجام گرفته است. این پژوهش از نوع پیمایشی است و جهت تعیین نیازهای آموزشی از روش نیازسنجی مبتنی بر مدل سهبُعدی کافمن، گوریکان و جانسون استفاده شده است. جامعة آماری این مطالعه، جمعیت شهر تهران (بر ...
بیشتر
این پژوهش در پی تبیین نیازهای آموزشی شهروندان تهرانی بر اساس هدف اصلی "شناسایی و اولویتبندی نیازهای آموزشی مردم تهران، در زمینة زلزله" انجام گرفته است. این پژوهش از نوع پیمایشی است و جهت تعیین نیازهای آموزشی از روش نیازسنجی مبتنی بر مدل سهبُعدی کافمن، گوریکان و جانسون استفاده شده است. جامعة آماری این مطالعه، جمعیت شهر تهران (بر اساس آمار سال 1385، بالغ بر 7797520 نفر) بوده است؛ که از میان آنها 750 نفر نمونه، شامل 700 نفر شهروند با روش تصادفی طبقهای از پنج منطقة شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تهران و نیز 50 نفر متخصص و مسئول به روش غیراحتمالی و هدفمند، جهت پژوهش انتخاب شدهاند. پژوهشگران با مراجعه به منابع کتابخانهای و جستجو در سایتهای اینترنتی مرتبط با امر دفاع غیرنظامی، فهرستی نسبتاً کامل از مصادیق دفاع غیرنظامی جهت آمادگی در برابر زلزله در شهر تهران استنتاج نموده و با استفاده از پرسشنامة محققساخته در طیف لیکرت (چهارگزینهای) دادههای موردنیاز را از نمونههای آماری گردآوری نمودهاند. تحلیل اطلاعات جهت نیازسنجی، مقایسة نظرات بین گروهها و اولویتبندی نیازها؛ توسط نرمافزار SPSSو آزمون فریدمن انجام گرفته است. اولویتبندی کلی در میان سه بخش مذکور مشخص نموده که نیازهای آموزشی مربوط به مهارتهای کاهش آسیبپذیری قبل از وقوع زلزله در اولویت اول قرار دارد. علاوه بر این، مقایسة نیازهای آموزشی به تفکیک مشخصات جمعیتشناختی (جنسیت، گروه، میزان تحصیلات و منطقة محل سکونت) در این پژوهش نشاندهندة آن است که مشخصات مذکور بر نیازهای آموزشی افراد تأثیری ندارند.
مهدیه رضائی؛ سید محمد شبیری؛ محمدرضا سرمدی؛ مریم لاریجانی
دوره 4، شماره 4 ، شهریور 1395، ، صفحه 54-41
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر استفاده از برنامههای محیطزیستی رادیو بر ارتقای آگاهی، نگرش و رفتارهای محیطزیستی دانشجویان به عنوان سه بعد اصلی سواد محیطزیستی است. روش این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، نیمهآزمایشی از نوع پیش آزمون- پسآزمون با گروه کنترل میباشد. نمونه مورد مطالعه شامل 40 نفر ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر استفاده از برنامههای محیطزیستی رادیو بر ارتقای آگاهی، نگرش و رفتارهای محیطزیستی دانشجویان به عنوان سه بعد اصلی سواد محیطزیستی است. روش این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، نیمهآزمایشی از نوع پیش آزمون- پسآزمون با گروه کنترل میباشد. نمونه مورد مطالعه شامل 40 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور استان مرکزی است که به روش نمونه در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در قالب دو گروه کنترل و آزمون گروه بندی شدند. مداخله صورت گرفته در این پژوهش شامل معرفی و درخواست از دانشجویان برای پیگیری و گوش دادن به برنامههای محیطزیستی ثابت رادیوی جمهوری اسلامی ایران شامل برنامه سیاره آبی رادیو ایران و بخش های مربوط به محیطزیست برنامه افق روشن رادیو سلامت در یک دوره زمانی سه ماهه بود . بعد از 3 ماه به منظور سنجش تأثیر برنامههای رادیویی مذکور، از دانشجویان پس آزمون گرفته شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامهای بود که روایی محتوایی آن به صورت کمی و کیفی با نظرخواهی از 25 نفر از اساتید و اعضای هیأت علمی رشتههای مرتبط و پایایی آن نیز با روش آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت. بر اساس نتایج آزمونهای آماری، برنامههای رادیویی سیاره آبی و افق روشن دارای تأثیر مثبت و معنی دار بر هر سه بعد سواد محیطزیستی دانشجویان به خصوص آگاهی محیطزیستی آنها با اندازه اثر بالاتر، بوده اند .