آموزش محیط زیست
محسن باقری؛ رضا طلیمی
چکیده
هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر آموزش با استفاده از گیمیفیکیشن بر یادگیری و یادداری مفاهیم محیطزیست دانشآموزان پایه یازدهم بود. روش پژوهش بهصورت شبه تجربی و طرح تحقیق پیش آزمون-پسآزمون با گروه گواه انتخاب شد. جامعه آماری نیز شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه یازدهم شهر اراک بودند که در سال تحصیلی 99- 1398 مشغول به تحصیل بودند که تعداد ...
بیشتر
هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر آموزش با استفاده از گیمیفیکیشن بر یادگیری و یادداری مفاهیم محیطزیست دانشآموزان پایه یازدهم بود. روش پژوهش بهصورت شبه تجربی و طرح تحقیق پیش آزمون-پسآزمون با گروه گواه انتخاب شد. جامعه آماری نیز شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه یازدهم شهر اراک بودند که در سال تحصیلی 99- 1398 مشغول به تحصیل بودند که تعداد 52 نفر از آنها بهعنوان نمونه در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه 26 نفره کنترل و آزمایش تقسیم شدند. دانشآموزان در گروه آزمایش به مدت 12 جلسه تحت تأثیر آموزش مبتنی بر گیمفیکیشن قرار گرفتند درحالیکه در گروه کنترل روش آموزش به شکل معمول صورت گرفت. جهت گردآوری دادهها از آزمون یادگیری محقق ساخته استفاده گردید. روایی این آزمون توسط مدرسین درس و متخصصین در حوزه آموزش مورد تأیید قرار گرفت و همچنین پایایی آن با استفاده از روش کودرریچاردسون 20 مقدار 0.82 گزارش شد. جهت تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش با استفاده از گیمیفیکیشن بر یادگیری و یادداری دانشآموزان تأثیر داشته است (p <0.001). با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود اصول گیمیفکیشن در آموزش مفاهیم محیطزیست مورداستفاده قرار گیرد.
Saeed Shahhosseini؛ Tooraj Sepahvand
چکیده
The environmental crisis is increasing today and this makes it imperative for people more than ever to expand their understanding of the environmental concepts. Accordingly, films can be an effective tool to do that, but finding the right medium is a matter of debate. Needless to say, different forms of films have different effects. Within the same line, the current paper aims to test out the effectiveness of narrative and non-narrative documentary films on the learning and retention of the environmental concepts. The research method was quasi-experimental, administering a pre-test and a post-test ...
بیشتر
The environmental crisis is increasing today and this makes it imperative for people more than ever to expand their understanding of the environmental concepts. Accordingly, films can be an effective tool to do that, but finding the right medium is a matter of debate. Needless to say, different forms of films have different effects. Within the same line, the current paper aims to test out the effectiveness of narrative and non-narrative documentary films on the learning and retention of the environmental concepts. The research method was quasi-experimental, administering a pre-test and a post-test on 20 male and 20 female participants between 20-27 years old. The samples were randomly categorized into two groups. Both groups had an equal number of participants who did not have any earlier environmental activities and their majors were not related to environment and natural resources studies. They were from a variety of educational backgrounds. The groups were homogenous in terms of GPA, too. Firstly, the pre-test was administered to both groups. One group watched a narrative documentary on environmental and natural resources for 8 weeks, while the other group watched the non-narrative version of the same film for the same period. Then, a learning and retention test was given to both groups. The MANCOVA test was administered on the data and the findings showed a significant difference between the two groups in terms of learning and retention. It was concluded that narrative films can have a more significant effect on the learning and retention of the variables.