آموزش محیط زیست
زینب طولابی؛ مرجان آروانه؛ پری شجاعیان
چکیده
افزایش نگرانی و توجه روز افزون به سلامت عمومی و مسایل محیطزیست منجر به پیدایش و اهمیت مفهوم محصولات سبز شده است. با توجه به اهمیت مسایل زیست محیطی در بین مصرفکنندگان، بررسی عوامل موثر بر نگرش و قصد خرید آنها به محصولات سبز ضروری است. قصد مصرفکنندگان به خرید سبز به نگرش نسبت به محصولات سبز برای رفع نیازهای محیطزیستی ...
بیشتر
افزایش نگرانی و توجه روز افزون به سلامت عمومی و مسایل محیطزیست منجر به پیدایش و اهمیت مفهوم محصولات سبز شده است. با توجه به اهمیت مسایل زیست محیطی در بین مصرفکنندگان، بررسی عوامل موثر بر نگرش و قصد خرید آنها به محصولات سبز ضروری است. قصد مصرفکنندگان به خرید سبز به نگرش نسبت به محصولات سبز برای رفع نیازهای محیطزیستی اشاره دارد؛ تحت تاثیر مولفههای ارزش ادراک شده سبز مصرفکنندگان است. پژوهش حاضر اقدام به تعیین میزان اثر مولفه های ارزش ادراک شده سبز بر نگرش نسبت به محصولات سبز و تبیین شکلگیری قصدخرید مصرفکنندگان سبز نموده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش و بازه زمانی جمعآوری دادهها در زمره تحقیقات پیمایش مقطعی قرار دارد. مصرفکنندگان محصولات سبز فروشگاه های زنجیرهای شهر خرمآباد ( افقکوروش، اتکا، شهروند، رفاه، هفت) به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند. نمونهگیری به روش خوشهای چند مرحلهای در 4 نقطه اصلی شهر خرمآباد انجام گرفت که در نهایت 360 پرسشنامه تکمیل گردید. روایی پرسشنامه با نظر خبرگان و بارهای عاملی تاییدی، سنجیده شد و مقدار آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تمامی ابعاد پرسشنامه بزرگتر از 7/0 بدست آمد، که مورد تایید واقع گردید. تجزیه و تحلیل دادهها در این پژوهش با نرم افزار آماری spss22 و smart pls3 انجام گرفت. یافتههای پژوهش بیانگر تاثیر مثبت و معنادار مولفه های ارزش ادراک شده سبز شامل ارزش عملکردی، ارزش شرطی، ارزش اجتماعی و ارزش عاطفی بر نگرش نسبت به خرید محصولات سبز و قصد خرید مصرف کنندگان سبز میباشد.