آموزش محیط زیست
محمد اکبری؛ افسانه شهنازی؛ حسین شکوهی فرد
چکیده
هدف این پژوهش ارزیابی همخوانی برنامه درسی قصدشده، اجراشده و کسبشده در درس انسان و محیطزیست پایه یازدهم بوده است. روش پژوهش ترکیبی از نوع همزمان است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پایه یازدهم در سال تحصیلی 1400- 1399 شهر قائن که تعداد آنها 896 نفر است. در بخش کیفی قلمرو پژوهش کلیه دانشآموزان پایه یازدهم و دبیران آنها ...
بیشتر
هدف این پژوهش ارزیابی همخوانی برنامه درسی قصدشده، اجراشده و کسبشده در درس انسان و محیطزیست پایه یازدهم بوده است. روش پژوهش ترکیبی از نوع همزمان است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پایه یازدهم در سال تحصیلی 1400- 1399 شهر قائن که تعداد آنها 896 نفر است. در بخش کیفی قلمرو پژوهش کلیه دانشآموزان پایه یازدهم و دبیران آنها را شامل شد. در بخش کمی بر اساس جدول مورگان تعداد 265 نفر بهعنوان نمونه، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و موردبررسی قرار گرفتند. نمونه در بخش کیفی به شیوه هدفمند مبتنی بر معیار (پایه یازدهم، سابقه بیش از پنج سال) و حجم آن بر اساس اشباع نظری تعیین گردید. ابزار گردآوری داده در بخش کمی پرسشنامۀ محقق ساخته و در بخش کیفی مصاحبۀ نیمهساختاریافته بود. دادههای گردآوریشده در بخش کمی با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرمافزار SPSS نسخه 18 و در بخش کیفی با استفاده از کدگذاری باز، انتخابی و محوری انجام شد. نتایج نشان داد که بین برنامه درسی قصد شده و اجراشده انطباق وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین برنامه درسی قصد شده و کسبشده نیز انطباق وجود دارد. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان اینگونه بیان داشت که علیرغم تغییر رویکرد آموزشی از حضوری به مجازی و عدمتغییر در برنامه درسی، معلمان بهعنوان مجریان برنامه درسی توانسته بودند با تلاش و کوشش در جهت انطباق برنامه درسی اجراشده و کسبشده با برنامه درسی قصد شده گام برداشته و در این مهم موفق عمل نمایند.
آموزش محیط زیست
Komeil Zoleikani Talavaki؛ Reza Mirarab Razi؛ Mostafa Azizi Shomami
چکیده
Environmental education (EE) raises awareness of issues impacting the environment upon which we all depend, as well as actions we can take to improve and sustain it. This study investigated the degree of consistency among the environmental components of the intended and implemented curricula belonged to the fifth grade Experimental Science textbook. The methodology in the first part was content analysis, while in the second part was a survey. The statistical population consisted of the fifth grade Experimental Science textbook and 120 fifth grade teachers of primary schools in Sari. The intended ...
بیشتر
Environmental education (EE) raises awareness of issues impacting the environment upon which we all depend, as well as actions we can take to improve and sustain it. This study investigated the degree of consistency among the environmental components of the intended and implemented curricula belonged to the fifth grade Experimental Science textbook. The methodology in the first part was content analysis, while in the second part was a survey. The statistical population consisted of the fifth grade Experimental Science textbook and 120 fifth grade teachers of primary schools in Sari. The intended curriculum has been examined through the analysis of the objectives and the content of the Experimental Science textbook, and the implemented curriculum has been examined via a researcher-made questionnaire. Chi-square and one-sample t-test were run in data analysis process. The results indicated that with respect to the objectives, there was not any significant difference among the components of the environmental education. However, regarding the content, there was a significant difference among the components of the environmental education. However, there was a significant difference among the contents of the environmental components of the fifth grade Experimental Science course. Moreover, regarding the environmental components and the teachers’ opinions, there was a significant difference between the intended and implemented curricula, and hence not any consistency between the two. Therefore, due to the existing inconsistency, it is necessary for the Editing Council of the Experimental Science Book, as well as the school principals and teachers to put more efforts into reducing such inconsistency.