نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
2 استادیار، گروه زیستشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 کارشناس ارشد، مدیریت جهانگردی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 گروه ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
آموزش، مؤثرترین ابزار افزایش آگاهی مردم در جوامع با مسائل و معضلات جامعه است. هدف این مطالعه بررسی اثر تجربه گردشگران بر آموزش محیطزیست از طریق طنین برند مقصد طبیعتگردی و آموزش محیطزیست به گردشگران است. سفر و طبیعتگردی میتواند، آگاهیهای محیطزیست گردشگران را افزایش دهد. تجربه محیطزیست بر دانش، نگرش و رفتار محیطزیست افراد تأثیر دارد. افزایش تعداد گردشگران بیش از حد توان اکولوژیک یک منطقه اثرات مخرب بر جامعه میزبان میگذارد که باعث کاهش کیفیت تجربه گردشگری میشود و اگر به این امر توجه نشود مشکلات محیطزیست و اجتماعی گریبان جامعه را خواهد گرفت. آموزش محیطزیست به عنوان بهترین و مؤثرین راه برای آگاه کردن و ایجاد حس مسئولیت در بین اقشار جامعه است. حجم نمونه با فرمول کوکران 384 نفر تعیین شد. جامعه آماری تحقیق کلیه گردشگران داخلی در شهرستان بروجرد بودند و روش نمونهگیری در دسترس بوده است. روایی پژوهش با نظرات خبرگان و پایایی با آلفای کرونباخ تائید شد. نتایج این پژوهش نشان داد که تجربه گردشگران بر آموزش محیطزیست از طریق طنین برند مقصد طبیعتگردی و آموزش محیطزیست به گردشگران اثر مثبت و معناداری دارد و همچنین طنین برند گردشگران طبیعتگردی بر آموزش همگانی محیطزیست نیز تأثیرگذار است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The effect of tourists' experiences on environmental education through the resonance of the nature tourism destination brand
نویسندگان [English]
- Yazdan Shirmohammadi 1
- Enayatullah Yazdanpanah 2
- Afsane Yaaqoubi por fard 3
- Fatemeh Takallou 4
1 Associate Professor, Department of Business Administration, Payam Noor University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Biology, Payam Noor University, Tehran, Iran
3 Master of Tourism Management, Payam Noor University, Tehran, Iran
4 Department of Persian Literature and Foreign Languages Payame Noor University Tehran Iran
چکیده [English]
The best way to make individuals more conscious of the concerns and difficulties facing society is through education. The aim of this study is to evaluate the effect of tourists' experiences on environmental education through the resonance of the nature tourism destination brand and environmental education to visitors. The knowledge of the environment among tourists can be raised through travel and nature tourism. People's knowledge, attitudes, and behaviors regarding the environment are influenced by their experiences in the environment. The host society suffers when tourism numbers exceed an area's ecological capacity, which lowers the quality of the tourism experience. If this problem is ignored, society will face social and environmental challenges. The greatest and most efficient method for educating people and instilling a sense of responsibility in them is through environmental education. The sample size was determined by Cochran's formula of 384 people. The sample technique was convenience sampling, and the study's statistical population consisted solely of domestic tourists to Borujerd city. Expert judgments validated the research's validity, while Cronbach's alpha assessed its reliability. Through the resonance of the nature tourism destination brand and environmental education to tourists, as well as the resonance of the nature tourism brand on public environmental education, the research findings demonstrated that tourists experience has a positive and significant effect on environmental education.
کلیدواژهها [English]
- education
- environment
- brand
- ecotourism
- Borujerd