با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی ایران
مقاله پژوهشی آموزش محیط زیست
ریشه‌‏یابی علل حاشیه‌‏ای شدن ارائه درس شناخت محیط‏ز‌یست در آموزش عالی ایران

مهدی کلاهی؛ امیرعلی برومند

دوره 12، شماره 3 ، فروردین 1403، صفحه 9-28

https://doi.org/10.30473/ee.2023.65087.2557

چکیده
  هدف مطالعه حاضر، ریشه‌یابی علل حاشیه‌ای شدن ارائه درس شناخت محیط‌زیست است. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی، به روش نظریه داده بنیاد و با حضور جمعی از خبرگان صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل معاونان آموزشی کلیه دانشکده‌های دانشگاه فردوسی مشهد، استادان تخصصی درس و مسئولان اجرایی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان خراسان رضوی بودند. از طریق ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش محیط زیست
نگرش و دانش محیط‌زیستی و رفتار مصرف انرژی (مورد مطالعه: شهروندان شهر اصفهان)

عظیمه السادات عبداللهی؛ حمیدرضا صادقی

دوره 12، شماره 3 ، فروردین 1403، صفحه 29-42

https://doi.org/10.30473/ee.2023.65153.2559

چکیده
  این مطالعه با توجه به شدت مصرف انرژی و پیامدهای محیط‌زیستی ناشی از آن به‌ویژه گرم شدن زمین و آلودگی‌های هوا به بررسی رفتار مصرف انرژی در بین شهروندان شهر اصفهان یکی از آلوده­ترین شهرهای ایران می­پردازد. این مطالعه ضمن بررسی رابطه بین متغیرهای اجتماعی/ جمعیتی با رفتار مصرف انرژی تأکید اصلی آن به دنبال بررسی تأثیر باور به پارادایم ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش محیط زیست
مدل مسئولیت‌پذیری اجتماعی در صنعت هتلداری ایران (با تأکید بر هتل‌های 4 و 5 ستاره شهر تهران)

جواد یوسفی؛ محمود ضیائی؛ محمدرضا کریمی علویجه؛ ُسید مجتبی محمودزاده؛ سید علی حسینی

دوره 12، شماره 3 ، فروردین 1403، صفحه 43-59

https://doi.org/10.30473/ee.2023.68325.2648

چکیده
  نظر به اهمیت صنعت هتلداری در نظام گردشگری کشور و ضرورت توجه به مسئولیت‌های اجتماعی مبتنی بر رویکرد پایداری سازمانی برای بقا در فضای کسب‌وکار، پژوهش حاضر به دنبال ارائه مدل مسئولیت‌پذیری اجتماعی در صنعت هتلداری ایران است. بدین‌جهت تحقیق از انواع پژوهش‌های پیمایشی به شمار می‌آید و به روش ترکیبی صورت گرفته است. ابتدا عوامل تأثیرگذار، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش محیط زیست
اثر تجربه گردشگران بر آموزش محیط‌زیست از طریق طنین برند مقصد طبیعت‌گردی

یزدان شیرمحمدی؛ عنایت الله یزدان پناه؛ افسانه یعقوبی پورفرد؛ فاطمه تکلو

دوره 12، شماره 3 ، فروردین 1403، صفحه 61-77

https://doi.org/10.30473/ee.2023.66904.2614

چکیده
  آموزش، مؤثرترین ابزار افزایش آگاهی مردم در جوامع با مسائل و معضلات جامعه است. هدف این مطالعه بررسی اثر تجربه گردشگران بر آموزش محیط‌زیست از طریق طنین برند مقصد طبیعت‌گردی و آموزش محیط‌زیست به گردشگران است. سفر و طبیعت‌گردی می‌تواند آگاهی‌های محیط‌زیست گردشگران را افزایش دهد. تجربه محیط‌زیست بر دانش، نگرش و رفتار محیط‌زیست افراد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش محیط زیست
واکاوی رفتار حفاظت از گونه‌های گیاهی خوراکی-دارویی در روستائیان دهستان دشت روم، شهرستان بویراحمد

نعمت الله جعفری؛ مصطفی احمدوند؛ مهدی نوری پور

دوره 12، شماره 3 ، فروردین 1403، صفحه 79-93

https://doi.org/10.30473/ee.2023.65736.2573

چکیده
  هدف این پژوهش تحلیل رفتار حفاظتی روستاییان دهستان دشت روم (شهرستان بویراحمد) از گونه­‌های گیاهی خوراکی-دارویی بود که با استفاده از نظریه انگیزش حفاظت و به شیوه پیمایش انجام شد. جامعه آماری تحقیق، خانوارهای روستایی در روستاهای بالای 20 خانوار دهستان دشت روم بودند. حجم نمونه آماری با استفاده از جدول بارتلت و همکاران، 119 خانوار برآورد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش محیط زیست
کنشگری زنان در کاهش سیل با نگاهی به چارچوب سندای (مطالعه‌موردی: سیلاب 1398)

مستانه چمنی؛ هاجر آذری؛ محمد حسین رمضانی قوام ابادی

دوره 12، شماره 3 ، فروردین 1403، صفحه 95-113

https://doi.org/10.30473/ee.2023.66979.2609

چکیده
  سیل یک موضوع نگران­کننده برای توسعه جوامع محسوب می­شود و نیازمند توجه دولت و مشارکت مردم است. به همین علت سازمان ملل همواره با تصویب اسناد مختلف تلاش می­کند که به کاهش آسیب­‌پذیری جوامع و توانمندسازی آنان کمک کند. دراین‌بین آخرین سند مصوب سازمان ملل با نام چارچوب سندای راه‌­حل­‌هایی را برای گذار از مخاطرات اقلیمی ارائه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش محیط زیست
تحلیل رفتار پایدار مصرف میوه و تره‌بار در شهر تهران

کاظم عسکری فر؛ ابوالقاسم ابراهیمی؛ کمند سلیمانی

دوره 12، شماره 3 ، فروردین 1403، صفحه 115-136

https://doi.org/10.30473/ee.2023.65424.2567

چکیده
  رفتار پایدار مصرف‌کننده می‌تواند از تخریب روزافزون محیط‌زیست، آلودگی، تغییرات آب‌وهوایی و هدر رفتن منابع تجدیدناپذیر جلوگیری کند. میوه و تره‌بار ازجمله کالاهایی هستند که به‌طور مستمر و در حجم بالا، توسط مصرف‌کنندگان خریداری می‌شوند، درحالی‌که می‌توانند به‌سرعت فاسد شده و در حجم بالا اتلاف ‌شوند. بر همین اساس تحلیل رفتار ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش محیط زیست
طراحی مدل مدیریت یکپارچه ناب بر توسعه پایدار با تأکید بعد محیط‌زیستی (مطالعه موردی: صنایع تولیدی متوسط و بزرگ استان قزوین)

محمد سهراب بیگی؛ محمدرضا باقرزاده؛ محمدحسن شکی؛ مسعود یوسف زاده

دوره 12، شماره 3 ، فروردین 1403، صفحه 137-156

https://doi.org/10.30473/ee.2024.58120.2335

چکیده
  پژوهش حاضر جستاری در راستای طراحی مدل مدیریت یکپارچه با تأکید بر توسعه پایدار است. در بعد محیط‌زیستی روش تحقیق ترکیبی و مبتنی بر آمیخته اکتشافی (کیفی – کمی) است. جامعه آماری در بخش کیفی 28 نفر از اساتید و نخبگان رشته مدیریت و در بخش کمی 480 نفر از صنعتگران استان قزوین بوده است. در بخش کیفی با استفاده از روش گلوله برفی تا رسیدن به اشباع ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش محیط زیست
واکاوی تأثیر ارزش‌های محیط‌زیستی بر قصد خرید محصولات سبز با میانجی‌گری نگرانی‌های محیط‌زیستی و تعدیل‌گری اعتماد سبز (موردمطالعه: مصرف‌کنندگان مواد غذایی سبز در شهر تبریز)

سجاد قدرتی؛ رامین بشیر خداپرستی

دوره 12، شماره 3 ، فروردین 1403، صفحه 157-173

https://doi.org/10.30473/ee.2023.64680.2548

چکیده
  ارزش‌های محیط­زیستی از عوامل کلیدی تأثیرگذار بر قصد خرید مصرف‌کنندگان و افزایش تمایل مصرف‌کنندگان به خرید محصولات سبز است که این امر برای توسعه پایدار محیط‌زیست‌ حیاتی می‌باشد. در این راستا هدف از پژوهش حاضر واکاوی تأثیر ارزش‌های محیط‌زیستی بر قصد خرید محصولات سبز با میانجی‌گری نگرانی‌های محیط‌زیستی و تعدیل‌گری اعتماد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش محیط زیست
فرا تحلیل عوامل مؤثر بر رفتار خرید سبز (مطالعه موردی: مشتریان کسب‌وکارهای اشتراکی تهران)

سید حبیب موسوی راشدی؛ وحید مکی زاده؛ اسماعیل حسن پور

دوره 12، شماره 3 ، فروردین 1403، صفحه 175-195

https://doi.org/10.30473/ee.2023.56926.2299

چکیده
  افزایش ناگهانی جمعیت در سال‌های اخیر، منجر به افزایش مصرف بی‌رویه منابع،  تغییرات آب و هوایی، افزایش گازهای گلخانه‌ای و انقراض گونه‌های نادر  شده است. تلاش برای حفاظت از محیط‌زیست به یک نگرانی جهانی تبدیل شده است. هدف پژوهش حاضر شناسایی و طبقه‌بندی عوامل مؤثر بر رفتار خرید سبز توسط مصرف‌کنندگان است. بیشترین ضرورت پژوهش در ...  بیشتر