با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 استاد، گروه مدیریت جهانگردی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

3 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

4 دانشیار، گروه مدیریت جهانگردی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

5 استادیار، گروه مدیریت جهانگردی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

10.30473/ee.2023.68325.2648

چکیده

نظر به اهمیت صنعت هتلداری در نظام گردشگری کشور و ضرورت توجه به مسئولیت‌های اجتماعی مبتنی بر رویکرد پایداری سازمانی برای بقا در فضای کسب‌وکار، پژوهش حاضر به دنبال ارائه مدل مسئولیت‌پذیری اجتماعی در صنعت هتلداری ایران است. بدین جهت تحقیق از انواع پژوهش‌های پیمایشی به‌شمار می‌آید و به روش ترکیبی صورت گرفته است. ابتدا عوامل تاثیرگذار، راهبردها و پیامدها از طریق مصاحبه با مدیران به کمک روش نظریه داده‌بنیاد طی مراحل کدگذاری باز، محوری و گزینشی مقوله‌بندی و نهایتاً در قالب مدلی تدوین شد. در مرحله کمّی به کمک روش معادلات ساختاری اجزای مدل از نظر روایی و پایایی مورد بررسی و تأیید قرار گرفت و معنی‌داری مسیرها در مدل نیز با تحلیل مسیر بررسی و در موارد لزوم اصلاح و مورد تأیید قرار گرفت. نیکوبی برازش کلی مدل نیز طبق شاخص SRMR تأیید شد. طبق مدل نهایی شرایط زمینه‌ای بسترساز شرایط پیشران در مسئولیت‌پذیری اجتماعی صنعت هتلداری هستند. راهبردها برای تحقق این مهم شامل راهبردهای نُه‌گانه در زمینه‌های مختلف است (منابع‌انسانی، بازاریابی، ارتباطات، مدیریت سبز، آموزش و پژوهش و ...) که تحت تأثیر شرایط مداخله‌گر تضعیف یا تقویت می‌شوند. پیامدهای حاصل از تحقق مسئولیت‌پذیری اجتماعی نیز به‌طور خلاصه ابعاد پایداری اقتصادی، اجتماعی، محیط‌زیست و پایداری سازمانی را دربرمی‌گیرد. سهم دانش‌افزایی و نوآوری تحقیق را می‌توان در یکپارچه‌سازی شرایط تأثیرگذار بر مسئولیت‌پذیری اجتماعی در صنعت هتلداری ایران، شناسایی راهبردها برای تحقق آن و پیامدهای حاصل از اجرای راهبردها در قالب یک مدل منسجم دانست که تاکنون مورد مطالعه قرار نگرفته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Corporate Social responsibility (CSR) model in Iran's hotel industry (With emphasis on 4 and 5 star hotels in Tehran)

نویسندگان [English]

  • javad yousefi 1
  • mahmood ziaee 2
  • Mohammad Reza Karimi alavijeh 3
  • Seyed Mojtaba Mahmoudzadeh 4
  • Seyed Ali Hoseini 5

1 Ph.D. Candidate, Allameh Tabataba'i University,Tehran, Iran

2 Full Professor, Department of tourism Management, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

3 Associate Professor, Department of Business Management, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

4 Associate Professor, Department of tourism Management, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

5 Assistant Professor, Department of tourism Management, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Considering the importance of the hotel industry in tourism system and the necessity of social responsibilities, since there is no social responsibility model in the hotel industry in literature, this research formed to provide a model that fits Iran’s conditions. This is a kind of survey research, which is done with a mix method approach. At the first phase, by means of interviews, the views of 4 and 5 star hotel managers in Tehran about the influential factors, strategies and consequences were collected, categorized and finally codified in the form of a model. In the quantitative phase, the components of the model were examined and confirmed in terms of validity and reliability, and the paths determined in the model was also statistically examined, modified and confirmed in the necessary cases. The overall goodness of fit of the model was confirmed according to the SRMR index. According to this model social responsibility in the hotel industry is influenced by driving factors (strategic commitment, considering stakeholders and moral commitment) which are influenced by contextual conditions. Strategies to achieve this goal include strategies in different fields (human resources, marketing, communication, green management, etc.) that are weakened or strengthened with intervening conditions (executive and managerial conditions, cultural conditions, media and communication conditions, and government facilitation) consequences of the implementing social responsibility include economic, social, environmental and organizational sustainability. The contribution of this research is knowledge enhancement which can be seen in the integration of the conditions affecting social responsibility, the strategies and consequences of the implementation of strategies in the form of a coherent model that has not been studied so far.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Iran
  • organization sustainability
  • Corporate social responsibility (CSR)
  • hotel