نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی
2 پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی
چکیده
هدف کلی این پژوهش ترکیبی، بررسی فهم و درک دانشجویان رشته های کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی از تنوع زیستی و عوامل مؤثر بر آن بود. با توجه به کاهش روزافزون تنوع زیستی و نقش انسان در کاهش روند آن، این پژوهش، دانشجویان رشته های کشاورزی و منابعطبیعی که با کشاورزان و تنوع زیستی ارتباط بسیاری دارند را مورد بررسی قرار داد. این پژوهش از نوع ترکیبی کیفی-کمی به توالی اکتشافی بود. طرح تحقیق در بخش کیفی، مطالعه مورد و در بخش کمی، توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی، صاحبنظران تنوع زیستی در استان کرمانشاه بود که نمونه گیری به روش گلوله برفی انجام شد. جامعه آماری در بخش کمی شامل دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رشته های کشاورزی و منابعطبیعی دانشگاه رازی بود (1718=N) که 323 تن از آنها بهعنوان نمونه و به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بود. نتایج بخش کیفی نشان داد که برای بررسی فهم دانشجویان از تنوعزیستی 5 مقوله اصلی شامل مفهوم تنوعزیستی، اهمیت تنوعزیستی، حفاظت از تنوع زیستی، تهدیدهای تنوع زیستی و مسئولیت انسان در قبال تنوع زیستی باید بررسی شود. نتایج بخش کمی نشان داد که دانشجویان وضعیت نامطلوبی از فهم تنوع زیستی و مقوله های آن دارند. از نظر رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی، سن و تأهل، تفاوت معنیداری بین فهم دانشجویان از تنوعزیستی وجود داشت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identifying the influencing factors on Understanding of Biodiversity among Agriculture and Natural Resources Students of Razi University
نویسندگان [English]
- Amirhossein Alibeygi 1
- Zahra Montazersaheb 2
- Mohana Shahmoradi 2
1 Associate Professor, Agricultural College, Razi University
2 Agricultural College, Razi University
چکیده [English]
The aim of this mixed study was determining the understanding and perception of Agriculture and National Resources students of Razi university about biodiversity and the factors affecting it. Due to the increasing loss of biodiversity and the role of humankind to reduce this process, students of agriculture and natural resources were examined. This study was a qualitative-quantitative research. The population of this qualitative research was biodiversity experts in Kermanshah province and the method was snowball sampling. The population in quantitative part of the study was undergraduate, master's and doctoral students of agriculture and natural resources of Razi University (N=1718), that 323 of them were selected using stratified random sampling. Quantitative data were collected by in-depth semistructured interviews and quantitative data were collected by a self-made questionnaire. Qualitative results showed that for the study of the students understanding of biodiversity, 5 main categories including the concept of biodiversity, the importance of biodiversity, protection of biodiversity, threats to biodiversity and human responsibility for biodiversity should be investigated. Quantitative results showed that students’ understanding of biodiversity and its categories is in an undesirable situation. In terms of field of study, educational level, age, and marital status, there were significant differences between students' understanding of biodiversity.
کلیدواژهها [English]
- Biodiversity
- Categories of Biodiversity
- Understanding
- Factor Affecting Understanding
- students