مقاله پژوهشی
مهسا توسلی؛ غلامرضا ملک زاده؛ علیرضا خوراکیان
چکیده
افزایش انتظارات جوامع بشری از سازمانها و طرح دیدگاههای متعدد در رابطه با توسعه سرمایههای اجتماعی آنها، جوامع را نسبت به مسائلی مانند محیطزیست، بهداشت محیط، سلامت جامعه و حقوق ذینفعان خود حساستر کرده و مسائل متعددی در رابطه با رفتارهای نامناسب محیطزیستی مطرح شده است که بر نگرش افراد نسبت به شغل، سازمان و مدیران و عملکرد ...
بیشتر
افزایش انتظارات جوامع بشری از سازمانها و طرح دیدگاههای متعدد در رابطه با توسعه سرمایههای اجتماعی آنها، جوامع را نسبت به مسائلی مانند محیطزیست، بهداشت محیط، سلامت جامعه و حقوق ذینفعان خود حساستر کرده و مسائل متعددی در رابطه با رفتارهای نامناسب محیطزیستی مطرح شده است که بر نگرش افراد نسبت به شغل، سازمان و مدیران و عملکرد فردی، گروهی و سازمانی اثر میگذارند. پرداختن به این نوع مسائل بهعنوان بخشی از راهکارهای توسعه سرمایههای اجتماعی سازمانی باید موردتوجه مدیران قرار گیرد. پژوهش حاضر به بررسی رابطه رهبری تحولگرا با توسعه رفتارهای فرا محیطی کارکنان بهواسطه نقش انگیزش درونی در سازمانها پرداخته است. سازمان مدیریت پسماند شهر مشهد با توجه به نقش برجسته اینگونه از سازمانها در این عرصه، بهعنوان سازمان موردمطالعه انتخاب و این روابط با مدلسازی معادلات ساختاری بررسی گردید. نتایج حاصل رابطه مثبت و معنیداری بین رهبری تحولگرا و انگیزش درونی و همچنین بین رهبری تحولگرا و رفتارهای فرا محیطزیستی را نشان میدهد. رابطه مثبت و معنیداری بین انگیزش درونی و رفتارهای فرا محیطی کارکنان نیز مشاهده و نقش واسط انگیزش درونی نیز مورد تأیید قرار گرفت.
مقاله پژوهشی
نازیلا خطیب زنجانی
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی کستها بر یادگیری دانشجویان محیطزیست به شیوه کلاس درس وارونه و مقایسه آن با روش رایج آموزش مجازی در دانشگاه پیام نور انجام شده است. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون دوگروهی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان ارشد مجازی محیطزیست (170 نفر) در سال 1397 بود که 60 نفر از آنها بهصورت نمونهگیری ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی کستها بر یادگیری دانشجویان محیطزیست به شیوه کلاس درس وارونه و مقایسه آن با روش رایج آموزش مجازی در دانشگاه پیام نور انجام شده است. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون دوگروهی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان ارشد مجازی محیطزیست (170 نفر) در سال 1397 بود که 60 نفر از آنها بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و سپس بهصورت تصادفی به دو گروه شاهد و تجربه تقسیم شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل یک آزمون محقق ساخته شامل 20 سؤال بود که روایی آن توسط چند تن از اساتید متخصص و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ 82/0 محاسبه گردید. روش کار به این صورت بود که برای گروه شاهد 12 جلسه کلاس مجازی رایج برگزار شد و برای گروه تجربه دروس بهصورت پادکست ضبطشده قبل از کلاس در اختیار دانشجویان قرار گرفت و جلسات کلاس به تمرین و بحث گروهی اختصاص داشت. دادهها پس از تجزیهوتحلیل با کمک نرمافزار SPSSv.20 به شکل آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تی زوج و تی مستقل) آزمون شد. نتایج نشان داد که بین یادگیری دانشجویان با استفاده از پادکست در روش کلاس درس وارونه، با آموزش مجازی صرف اختلاف معنادار وجود دارد (sig=0.000). لذا با توجه به نتایج این پژوهش به نظر میرسد پادکست در تلفیق با آموزش مجازی در یادگیری دانشجویان تأثیر بیشتری دارد و بهتر است در طراحی دورههای مجازی موردتوجه قرار گیرد.
مقاله پژوهشی
فرانک موسوی؛ سودابه رحمانی راد
چکیده
اهمیت جغرافیا به دلیل توصیف جهان پیرامون انسان است، درحالیکه بسیاری از موضوعات در درس جغرافیا برای دانش آموزان ملموس نیست. یکی از راهکارهای اساسی برای حل این مشکل استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه علم جغرافیا و آموزش و یادگیری آن میباشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان نقش رسانههای دیداری پدیدههای غیرملموس جغرافیا ...
بیشتر
اهمیت جغرافیا به دلیل توصیف جهان پیرامون انسان است، درحالیکه بسیاری از موضوعات در درس جغرافیا برای دانش آموزان ملموس نیست. یکی از راهکارهای اساسی برای حل این مشکل استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه علم جغرافیا و آموزش و یادگیری آن میباشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان نقش رسانههای دیداری پدیدههای غیرملموس جغرافیا بر سطوح یادگیری حیطه شناختی و عاطفی در دانش آموزان انجام گرفته است. مطالعه به روش شبه تجربی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه سوم دوره متوسطه اول کرمانشاه بودند. به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، تعداد 44 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند (22 نفر آزمایش و 22 نفر کنترل). برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه محقق ساخته پیشرفت تحصیلی و عاطفی استفاده گردید. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره و آزمون کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد بین گروه آزمایش و کنترل در پسآزمون، تفاوت معنیدار یافت شد (p=0.001). نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که برنامه رسانههای دیداری پدیدههای غیرملموس بر سطوح یادگیری حیطه شناختی و عاطفی دانشآموزان، در گروه آزمایش بهطور معناداری مؤثر بوده است (001/0P
مقاله پژوهشی
امیرحسین علی بیگی؛ زهرا منتظرصاحب؛ مهنا شاهمرادی
چکیده
هدف کلی این پژوهش ترکیبی، بررسی فهم و درک دانشجویان رشته های کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی از تنوع زیستی و عوامل مؤثر بر آن بود. با توجه به کاهش روزافزون تنوع زیستی و نقش انسان در کاهش روند آن، این پژوهش، دانشجویان رشته های کشاورزی و منابعطبیعی که با کشاورزان و تنوع زیستی ارتباط بسیاری دارند را مورد بررسی ...
بیشتر
هدف کلی این پژوهش ترکیبی، بررسی فهم و درک دانشجویان رشته های کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی از تنوع زیستی و عوامل مؤثر بر آن بود. با توجه به کاهش روزافزون تنوع زیستی و نقش انسان در کاهش روند آن، این پژوهش، دانشجویان رشته های کشاورزی و منابعطبیعی که با کشاورزان و تنوع زیستی ارتباط بسیاری دارند را مورد بررسی قرار داد. این پژوهش از نوع ترکیبی کیفی-کمی به توالی اکتشافی بود. طرح تحقیق در بخش کیفی، مطالعه مورد و در بخش کمی، توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی، صاحبنظران تنوع زیستی در استان کرمانشاه بود که نمونه گیری به روش گلوله برفی انجام شد. جامعه آماری در بخش کمی شامل دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رشته های کشاورزی و منابعطبیعی دانشگاه رازی بود (1718=N) که 323 تن از آنها بهعنوان نمونه و به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بود. نتایج بخش کیفی نشان داد که برای بررسی فهم دانشجویان از تنوعزیستی 5 مقوله اصلی شامل مفهوم تنوعزیستی، اهمیت تنوعزیستی، حفاظت از تنوع زیستی، تهدیدهای تنوع زیستی و مسئولیت انسان در قبال تنوع زیستی باید بررسی شود. نتایج بخش کمی نشان داد که دانشجویان وضعیت نامطلوبی از فهم تنوع زیستی و مقوله های آن دارند. از نظر رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی، سن و تأهل، تفاوت معنیداری بین فهم دانشجویان از تنوعزیستی وجود داشت.
مقاله پژوهشی
سیما عباسی؛ زهرا رضایی
چکیده
تأثیرپذیری انسان و طبیعت از یکدیگر از دیرباز اجتنابناپذیر بوده است. با رشد نهادهای مدنی و ابزار فناوری، انسان در سطح گستردهای در طبیعت تغییراتی ایجاد کرده که گاه سبب تهدیدهای محیط زیستی و اکولوژیکی شده است همین امر سبب گردید که بررسی مسائل محیطزیستی در ادبیات یکی از ضرورتهای پژوهشی ادبیات تطبیقی گردد و گفتمانی در جهت فرهنگسازی ...
بیشتر
تأثیرپذیری انسان و طبیعت از یکدیگر از دیرباز اجتنابناپذیر بوده است. با رشد نهادهای مدنی و ابزار فناوری، انسان در سطح گستردهای در طبیعت تغییراتی ایجاد کرده که گاه سبب تهدیدهای محیط زیستی و اکولوژیکی شده است همین امر سبب گردید که بررسی مسائل محیطزیستی در ادبیات یکی از ضرورتهای پژوهشی ادبیات تطبیقی گردد و گفتمانی در جهت فرهنگسازی محیطزیستی برای حفاظت از آن شکل گیرد. ادبیات و بهویژه شعر بهعنوان رسانهای فرهنگی، تأثیرگذاری ویژهای در حوزههای رفتاری و انگیزشی مخاطبان و بالا بردن سطح آگاهی و هوشیاری جامعه نسبت به محیطزیست دارد. در شعر معاصر نگاه متفاوت نیما و متأثران او، طرز برخورد با طبیعت را نسبت به شعر سنتی تغییر داد و دغدغههای محیطزیستی برخی شاعران معاصر بهویژه سهراب را واداشت تا با آثارشان به آگاهی بخشی و آموزش محیطزیست بپردازند. در این پژوهش که از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی- تحلیلی از نوع اسنادی است، سعی شد نگاه شعر معاصر نسبت به محیطزیست و جایگاه و چگونگی آموزش محیطزیست در آن با محوریت اشعار سهراب سپهری، بهعنوان آغازگر این جریان، مشخص گردد و این نتیجه به دست آمد که در شعر معاصر لزوم توجه به طبیعت و آگاهی بخشی برای حفاظت از آن سبب شد که از شعر بهعنوان رسانهای برای آموزش دهی ضمنی برای محیطزیست و رفتار صحیح با آن استفاده شود و این جریان با سهراب سپهری در شعر معاصر مطرح گردید.
مقاله پژوهشی
مرتضی اکبری؛ سید علی بدری؛ مریم شامانیان؛ سماء امینی
چکیده
هدف این پژوهش تحلیل اهداف و انگیزههای کشاورزان ارگانیککار و موانع توسعه کشت ارگانیک در شهرستان روانسر بود، که بهصورت پیمایشی به واکاوی دیدگاه گروه هدف پرداخته است. جامعه آماری تحقیق شامل کشاورزان ارگانیککار غلات شهرستان روانسر هستند که تعداد 51 کشاورز ارگانیککار به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. تحلیل ...
بیشتر
هدف این پژوهش تحلیل اهداف و انگیزههای کشاورزان ارگانیککار و موانع توسعه کشت ارگانیک در شهرستان روانسر بود، که بهصورت پیمایشی به واکاوی دیدگاه گروه هدف پرداخته است. جامعه آماری تحقیق شامل کشاورزان ارگانیککار غلات شهرستان روانسر هستند که تعداد 51 کشاورز ارگانیککار به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS انجام شد. یافتهها حاکی از آن است که کشاورزان ارگانیککار بیشترین اهمیت را برای سلامت غذایی و نیز فواید کوتاهمدت آن قائل بودهاند و به ترتیب اولویت، ابتدا انگیزههای اجتماعی، سپس انگیزههای زیستمحیطی و درنهایت انگیزههای اقتصادی و مادی برای کشاورزان ارگانیک کار ایجاد انگیزش میکنند. مهمترین موانع کشت ارگانیک را در بازار رسانی و عدمحمایت دولت از این نوع محصولات، عدم وجود استانداردهای لازم جهت تأیید و عرضه این محصولات به بازار و عدم آموزش و اطلاعرسانی در این زمینه ذکر کردهاند.
مقاله پژوهشی
ابوالفضل خسروی
چکیده
از چالشهای اساسی مدیران در عصر حاضر، تمرکز عمده بر موضوع توسعه پایدار است. توسعه پایدار با ابعاد مختلفی همچون پایداری اقتصادی، پایداری اجتماعی، پایداری سیاسی و پایداری محیطزیستی نیازمند نگرشی کلگراست، اما تقدم برخی برنامهها و سیاستگذاریها در هریک از محورهای توسعه پایدار متناسب با الزامات همان منطقه و کشور است. از طرفی ...
بیشتر
از چالشهای اساسی مدیران در عصر حاضر، تمرکز عمده بر موضوع توسعه پایدار است. توسعه پایدار با ابعاد مختلفی همچون پایداری اقتصادی، پایداری اجتماعی، پایداری سیاسی و پایداری محیطزیستی نیازمند نگرشی کلگراست، اما تقدم برخی برنامهها و سیاستگذاریها در هریک از محورهای توسعه پایدار متناسب با الزامات همان منطقه و کشور است. از طرفی مسئولیت اجتماعی سازمانها و شرکتها فقط یک الزام اخلاقی و یا بازاریابی اجتماعی تلقی نمیشود بلکه عنصر بزرگی در حلقه مفقوده رابطه سیاستهای دولت و سیاستهای شرکتهاست. این تحقیق که بهمنظور تعیین اولویت ابعاد توسعه پایدار و همچنین ابعاد مسئولیت اجتماعی مدیران با رویکرد دلفی خبرگان و روش تحلیل سلسله مراتبی صورت پذیرفته، با توجه به نظر خبرگان پایداری اجتماعی بهعنوان برترین معیار توسعه پایدار و مسئولیت مدیریتی بهعنوان گزینه ارجح، انتخابشده است. بر این اساس میتوان در جوامع کلانشهری و صنعتی با اولویت بخشیدن به پایداری اجتماعی و نیز دخالت دادن راهبردهای محیطزیستی در مسئولیتهای مدیران، بازآفرینی در نقش مدیران انجام داد.
مقاله پژوهشی
اصغر میرفردی
چکیده
مشکلات محیطزیستی امروز به عنوان یکی از دغدغه های مهم در زندگی بشر است. این مقاله نگرش محیطزیستی و ارتباط آن با میزان دینداری در بین ساکنان 15 سال و بالاتر نورآباد ممسنی را مورد بررسی قرار داده است. روش پژوهش پیمایشی و حجم نمونه بر اساس جدول حجم نمونه لین تعداد 400 نفر بوده که با استفاده از شیوه نمونه گیری تصادفی از نوع طبقهای ...
بیشتر
مشکلات محیطزیستی امروز به عنوان یکی از دغدغه های مهم در زندگی بشر است. این مقاله نگرش محیطزیستی و ارتباط آن با میزان دینداری در بین ساکنان 15 سال و بالاتر نورآباد ممسنی را مورد بررسی قرار داده است. روش پژوهش پیمایشی و حجم نمونه بر اساس جدول حجم نمونه لین تعداد 400 نفر بوده که با استفاده از شیوه نمونه گیری تصادفی از نوع طبقهای چندمرحله ای نمونه ها انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه ساختمند بود که با استفاده از مقیاس سنجش دینداری به کار گرفته شده توسط میرفردی و شایانی (2014) و مقیاس سنجش نگرش به محیطزیست به کار گرفته شده توسط صالحی عمران و آقامحمدی (2008)، تدوین گردید. برای ارزیابی روایی ابزار سنجش از اعتبار صوری و برای ارزیابی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است که ضریب آلفای متغیرهای نگرش به محیطزیست و میزان دینداری به ترتیب 76/0 و 79/0 بوده است. یافته های تحقیق نشان داد که متغیر نگرش محیطزیستی در سطح 99 درصد با متغیر دینداری دارای رابطه معنادار و مستقیم و با متغیر سن در سطح 95 درصد دارای رابطه معکوس و معناداری بوده است. متغیر دینداری 1/14 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین نموده است. نتیجه مطالعه بیانگر نقش مهم میزان دینداری و تقیدات دینی در نگرش مطلوب به محیطزیست است. در این راستا، ارائه برنامه های تربیتی و آموزشی در زمینه تقویت باورها و تعهدات دینی مرتبط با محیطزیست توصیه میگردد.
مقاله پژوهشی
محمدحسن صیف؛ سعید مظلومیان؛ محمدرضا جوانمردی
چکیده
با توجه به کاهش شدید منابع انرژی و مواد مصرفی در جوامع امروزی، علیرغم افزایش جمعیت که نتیجه آن نیاز بیشتر افراد جامعه به منابع انرژی و مواد برای تأمین مایحتاج اینهمه انسان میباشد، بنابراین جوامع امروزه به دنبال چارهاندیشی بوده و راهکاری با عنوان توسعه پایدار را همگی پذیرفتهاند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین عوامل اجتماعی ...
بیشتر
با توجه به کاهش شدید منابع انرژی و مواد مصرفی در جوامع امروزی، علیرغم افزایش جمعیت که نتیجه آن نیاز بیشتر افراد جامعه به منابع انرژی و مواد برای تأمین مایحتاج اینهمه انسان میباشد، بنابراین جوامع امروزه به دنبال چارهاندیشی بوده و راهکاری با عنوان توسعه پایدار را همگی پذیرفتهاند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین عوامل اجتماعی و روانشناختی با رفتار صرفهجویی انرژی انجام گرفته است. جامعه آماری این تحقیق از بین دانش آموزان دوره اول متوسطه شهر شیراز با تعداد 36000 نفر با روش تصادفی ساده با استفاده از فرمول کوکران با حجم نمونه به تعداد 267 نفر انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها در پژوهش حاضر پرسشنامه با 41 سؤال در مقیاس لیکرت بوده که به ترتیب بر مبنای پرسشنامه دانش محیطزیستی هو، کوانگ و کیم (2013)، هنجارهای ذهنی محیطزیستی ریورا (2004)، مسئولیتپذیری اجتماعی محیطزیستی کو، هوانگ وکیم (2013)، تجربیات پیشین ریورا (2004)، کنترل رفتاری ادراکشده، چو و هوا (2001)، سودمندی ادراکشده، مون وکیم (2001)، نگرش محیطزیستی کو، هوانگ وکیم (2013) و تمایل به رفتار صرفهجویانه انرژی کوانگ وکیم (2013) تهیه شده است. نتایج نشان داد که متغیرهای برونزا، دانش محیطزیستی، هنجارهای ذهنی محیطزیستی، مسئولیتپذیری اجتماعی محیطزیستی، تجربیات پیشین محیطزیستی بهصورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق متغیرهای واسطهای کنترل رفتار ادراکشده، سودمندی ادراکشده و نگرش محیطزیستی بر تمایل به رفتار صرفهجویی انرژی معنادار بوده و بیشترین اثر کل مربوط به سودمندی ادراکشده و کمترین اثر کل مربوط به هنجارهای ذهنی محیطزیستی بر تمایل به رفتار صرفهجویی انرژی میباشد.
مقاله پژوهشی
ولی محمد درینی؛ هادی مفتاحی؛ احسان نامدار جویمی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه یکپارچگی مشارکت کارکنان با عملکرد محیطی با توجه به نقش استراتژیهای محیطزیستی پیشگیرانه و دیدگاه مشترک محیطزیستی در بین کارمندان و اعضای هیئتعلمی دانشگاه سیستان و بلوچستان است. پژوهش حاضر از نظر هدف، از نوع کاربردی و برحسب نحوۀ گردآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه موردبررسی در ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه یکپارچگی مشارکت کارکنان با عملکرد محیطی با توجه به نقش استراتژیهای محیطزیستی پیشگیرانه و دیدگاه مشترک محیطزیستی در بین کارمندان و اعضای هیئتعلمی دانشگاه سیستان و بلوچستان است. پژوهش حاضر از نظر هدف، از نوع کاربردی و برحسب نحوۀ گردآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه موردبررسی در این پژوهش بهطورکلی (کارکنان و اعضای هیئتعلمی) برابر با 960 نفر است. روش نمونهگیری بهصورت خوشهای و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان برابر با 274 نفر است. از پرسشنامهای استاندارد و بومیشده استفاده شد و پایایی و روایی پرسشنامههای پژوهش مورد تائید قرار گرفت. تحلیلهای لازم در پژوهش به کمک نرمافزار SMART PLS انجام شد. یافتهها حاکی از آن است که یکپارچگی مشارکت با استراتژیهای محیطزیستی پیشگیرانه و استراتژیهای محیطزیستی پیشگیرانه با عملکرد محیطزیستی رابطه معنادار دارد و دیدگاه مشترک این دو رابطه را تعدیل میکند و همینطور استراتژی محیطزیستی پیشگیرانه یکپارچگی در ارتباط مشارکت با عملکرد محیطزیستی نقش میانجی دارد و مقدار تمامی فرضیات پژوهش مثبت و معنادار است. درنهایت باید بیان کرد کارکنان اغلب مسئولیتهای مربوط به فعالیتهای مدیریت محیطزیستی را آغاز میکنند و در بسیاری از موارد دارای دانش منحصربهفرد از شرکتهای خود هستند. باید به کارکنان کلیدی در سازمان بها داد و مطمئن بود که این افراد در رسیدن به سازمان به اهدافشان مثمر ثمر خواهند بود و اهداف محیطزیستی سازمان و جامعه را تأمین خواهند کرد.
مقاله پژوهشی
عمران رمضانی اردی؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ محمدرضا نیلی؛ خدیجه علی آبادی
چکیده
هدف این پژوهش طراحی الگوی آموزش الکترونیکی ضمن خدمت کارکنان دولت بهمنظور فراهم آوردن محیطهای یادگیری الکترونیکی برای کارکنان و تدارک فرصتهای یادگیری متناسب با شرایط فردی، شغلی و سازمانی و اعتباریابی الگو است. روش تحقیق تلفیقی (کمی و کیفی) میباشد و از طرح پژوهش تلفیقی اکتشافی و تبیینی بهمنظور تبیین جنبههای اصلی موضوع موردنظر ...
بیشتر
هدف این پژوهش طراحی الگوی آموزش الکترونیکی ضمن خدمت کارکنان دولت بهمنظور فراهم آوردن محیطهای یادگیری الکترونیکی برای کارکنان و تدارک فرصتهای یادگیری متناسب با شرایط فردی، شغلی و سازمانی و اعتباریابی الگو است. روش تحقیق تلفیقی (کمی و کیفی) میباشد و از طرح پژوهش تلفیقی اکتشافی و تبیینی بهمنظور تبیین جنبههای اصلی موضوع موردنظر استفاده شده است. مؤلفهها و ابعاد موضوع بهصورت مطالعات اسنادی و مصاحبه موردبررسی و در قالب الگوی آموزش الکترونیکی تدوین گردید. برای تحلیل دادههای کیفی از روش مقولهبندی و از روش تحلیل عاملی برای دادههای کمی استفاده شد. درنهایت، الگوی پیشنهادی آموزش الکترونیکی ضمن خدمت طراحی و اعتباریابی شد. این الگو مبتنی بر مؤلفههای سیاستگذاری و راهبری در آموزش الکترونیکی، طراحی آموزشی بر اساس اصول پداگوژیکی و آنداراگوژیکی آموزش الکترونیکی، اجرا و پشتیبانی در آموزش الکترونیکی است. هرکدام از مؤلفهها دربرگیرنده گویه های مشخصی هستند که در آموزش الکترونیکی ضمن خدمت کارکنان میتواند مبنای عمل قرار گیرد. الگوی پیشنهادی آموزش الکترونیکی با استفاده از روشهای تحلیل عاملی تأییدی مرحله اول و دوم و نهایی اعتباریابی شد و اعتبار درونی الگو مورد تأیید قرار گرفت. با اجرای یک دوره آموزش الکترونیکی مبتنی بر گویه های الگوی پیشنهادی و یک دوره حضوری بدون در نظر گرفتن گویه های الگوی پیشنهادی، اعتبار بیرونی مدل بررسی شد و مورد تأیید قرار گرفت. دورهای که به روش آموزش الکترونیکی مبتنی بر گویه های مدل پیشنهادی برگزار شده بود مؤثرتر و اثربخشتر بوده است.