با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی

2 دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

هدف این پژوهش طراحی الگوی آموزش الکترونیکی ضمن خدمت کارکنان دولت به‌منظور فراهم آوردن محیط‌های یادگیری الکترونیکی برای کارکنان و تدارک فرصت‌های یادگیری متناسب با شرایط فردی، شغلی و سازمانی و اعتباریابی الگو است. روش تحقیق تلفیقی (کمی و کیفی) می‌باشد و از طرح پژوهش تلفیقی اکتشافی و تبیینی به‌منظور تبیین جنبه‌های اصلی موضوع موردنظر استفاده شده است. مؤلفه‌ها و ابعاد موضوع به‌صورت مطالعات اسنادی و مصاحبه موردبررسی و در قالب الگوی آموزش الکترونیکی تدوین گردید. برای تحلیل داده‌های کیفی از روش مقوله‌بندی و از روش تحلیل عاملی برای داده‌های کمی استفاده شد. درنهایت، الگوی پیشنهادی آموزش الکترونیکی ضمن خدمت طراحی و اعتباریابی شد. این الگو مبتنی بر مؤلفه‌های سیاست‌گذاری و راهبری در آموزش الکترونیکی، طراحی آموزشی بر اساس اصول پداگوژیکی و آنداراگوژیکی آموزش الکترونیکی، اجرا و پشتیبانی در آموزش الکترونیکی است. هرکدام از مؤلفه‌ها دربرگیرنده گویه های مشخصی هستند که در آموزش الکترونیکی ضمن خدمت کارکنان می‌تواند مبنای عمل قرار گیرد. الگوی پیشنهادی آموزش الکترونیکی با استفاده از روش‌های تحلیل عاملی تأییدی مرحله اول و دوم و نهایی اعتباریابی شد و اعتبار درونی الگو مورد تأیید قرار گرفت. با اجرای یک دوره آموزش الکترونیکی مبتنی بر گویه های الگوی پیشنهادی و یک دوره حضوری بدون در نظر گرفتن گویه های الگوی پیشنهادی، اعتبار بیرونی مدل بررسی شد و مورد تأیید قرار گرفت. دوره‌ای که به روش آموزش الکترونیکی مبتنی بر گویه های مدل پیشنهادی برگزار شده بود مؤثرتر و اثربخش‌تر بوده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Designing and Validating the E-Learning Model in in-Service Training

نویسندگان [English]

  • Emran Ramezani Ardi 1
  • Esmail Zaraii Zavaraki 2
  • Mohammadreza Nili 2
  • Khadijeh Aliabadi 2

1 Ph.D. Candidate in Educational Technology, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

2 Associate Professor in Educational Technology, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The purpose of research is designing and validating the E-learning model in in-service training in order to provide e-learning environment and learning opportunities for employees based on individual, vocational and organizational situation and validating the model. Research methods blended and research plan is exploratory blended that main elements and dimentiona of topic can be explained. The factors and dimentions of e-learning Model are collected through literature review and interview with subject matter experts and collected data is analysed. Finaly the E-learning Model is designed and validated internally and externaly. E-learning Model include three factors: E-learning policy making and steering, instructional designing based on pedagogy and andragogy principles and implementation and support. The factor is divided to several indexes and items that can be used in in-service training E-learning. The E-learning Model is validated using first, second and final of factorial analysis. External validation is validated implementing a E-learning course based on the items compared to face to face training course. E-learning course based on the items was  more effective than face to face training course.

کلیدواژه‌ها [English]

  • E-Learning
  • E-learning Model
  • in-service Training
  • instructional design
Adkins,S.S. (2014). "The 2013-2018 Asia Self-paced e-Learning Market".  Ambient Insight Regional Report, Regional Edition.
Anderson , T. (2002). "Is E-Learning Right for Your Organization? ". Retrieved October 5, 2008 fromhttp://www.gc21.de/ibt/en/site/gc21/ibt/ permanent/publicforum/ dok/is_elearning_right_fo r_your_organization.pdf.
Babaei, M.(2010). "An Introduction to E-Learning". Tehran:Chapar Publication. [In Persian].
Bari, M. and Djouab, R. (2014). "Quality Frameworks and Standards in E-Learning System". International Journal of the computer, the Internet and Management, 22(3), 1-7.
BJekic, D., Kreneta, R. and Milosevic, D. (2010). "Teacher Education from E-learner to E-Teacher: Master Curriculum". TOJET, 9(1), 202-212.
Daneshvar, M. (2013). "Supporting the teachers in E-learning. Educational Pesearch and Planning organization". Media Journal, 4(4), 25-41.[In Persian]
Habibpour, K. and Safari, R. (2012). "Total Guidline using SPSS in Servey". Tehran: Rahbord-e-Peymayesh.
Hart, J.(2018). "Introduction to Modern Workplace Learning". Centre for Learning & Performance Technologies.
Kathleen, A. L. (2016). "Barriers to E-Learning Job Training: Government Employee Experiences in an Online Management Course". Graduate Student Theses, Dissertations & Professional Papers, University of Montana.
Khan, B.H. (2005). "Managing E-Learning". Ghaeni, Emad and Abdulhagh, Babak (Translator), Tehran: Industial Management Organization Publication. [In Persian]
Mohsenin, Sh. and Asfidani, M. R.(2015). "Tructural Equations based on Partial Least Squares Approach Using Smart-PLS Software: Educational and Applied". Tehran: Nashr Ketaab Mehrban Press .[In Persian]
Moore, K. (2007). "Keeping the e-Learning Strategy Focused". Published by The eLearning Guild.
Rostami Nejad, M. A. and Zaraeii Zavaraki, E.(2016). "Designing Web-Based Instructions". University of Birjand Press.[In Persian]
Sacchanand,C.(2008). "Information Literacy Instruction to Distance Students in Higher Education: Libraries` Key role". 68 th IFLA Council and General Conference, August 18-24.
Shaeidi, A. and Sadeghzadeh, H. (2012). "Models for designing E-Learning". University of Sheiraz Medical science, Nterdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences, 3(3), 33-38. [In Persian]
Shoniregun, Ch. A. and Gane gray, S.(2013). "Is e-learning really the Future or a risk?". http://www.acm.org/ubiquity/views/c-shonirgun_3
Simpson O. (2012). "Supporting student in online, open and distance learning". UK, London: Kogan page.
Thalheimer, W. (2017). "Does eLearning Work? ". http://www.work-learning.com/catalog.html.
Veletsianos, G. (2010). "Emerging Technologies in Distance Education". Published by AU Press, Athabasca University.
Xu, D. and Jaggers, Sh. S. (2011). "Online and Hybrid Course Enrollment and Performance in Washington State Community and Technical Colleges". Community College Research Center, Teachers College, Columbia University].