نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار مدیریت آموزشی دانشگاه پیام نور
2 دانشجوی دکتری آموزش محیطزیست دانشگاه پیام نور
چکیده
این پژوهش کاربرد آموزش سیار را در یادگیری ترکیبی محیطزیست در آموزش عالی از دیدگاه اعضای هیئتعلمی دانشگاه علوم دریایی شهرستان چابهار مورد بررسی قرار داد. جامعهی آماری شامل کلیهی اعضای هیئتعلمی دانشگاه علوم دریایی شهرستان چابهار تشکیل داد و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و جدول مورگان، تعداد 86 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامهی «پولارا» استفاده شد. در پژوهش حاضر، «دانش، نگرش و مهارت اعضای هیئت علمی در کاربرد آموزش سیار»، «زمینههای بهکارگیری آموزش سیار توسط دانشجویان در یادگیری ترکیبی محیطزیست»، «رابطهی آموزش سیار با میزان ارتباطات محیطزیستی دانشجویان» و «زیرساختهای ضروری جهت آموزش سیار در نظام آموزش عالی» بررسی شد. روایی صوری و محتوایی توسط پنج نفر از اعضای هیئت علمی تأیید شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ، 86/۰ به دست آمد. طبق نتایج حاصل، دانش، نگرش و خودکارآمدی اعضای هیئتعلمی جهت استفاده از آموزش سیار در یادگیری ترکیبی محیطزیست در خارج از کلاس درس معنادار بود. اما در زمینه «افزودن آموزش سیار در داخل کلاس درس» تأثیر معناداری مشاهده نشد.همچنین طبق دیدگاه اعضای هیئتعلمی، در راستای بهبود ارتباطات محیطزیستی دانشجویان، کاربردهای مختلفی از تلفن همراه، در آموزش محیطزیست خارج از کلاس درس مؤثرتر است. البته جهت گسترش آن در فرایند یادگیری ترکیبی محیطزیست، باید زیرساختهای لازم فراهم شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Application of Mobile Education in Blended Environmental Learning from the Perspective of Faculty Members (Case Study: Chabahar University of Marine Sciences)
نویسندگان [English]
- Bahman Saeidipour 1
- Samane Dalir Bostansaraei 2
1 Associate Professor of Payame Noor University
2 Ph.D. Student of Environmental Education at Payame Noor University
چکیده [English]
This study investigated the application of mobile education in environmental learning in higher education from the perspective of faculty members of Chabahar University of Marine Sciences. The statistical population was all faculty members of the University of Marine Sciences in Chabahar city and by Using a random sampling method and Morgan table, 86 individuals were selected as sample. The Pollara questionnaire was used to collect data. In the present study, "knowledge, attitude and faculty skills in the application of mobile education","Fields of mobile learning that use in blended environmental learning by students", " The relationship between mobile education and the level of students' environmental communication" and" the necessary infrastructure for mobile education in the system of higher education " checked out. The faculty and content validity was confirmed by 5 faculty members. The reliability of the questionnaire was 0.86 by using Cronbach's alpha. Results showed that faculty members' knowledge, attitude, and self-efficacy for using mobile learning in environmental learning outside the classroom was significant. Also, according to faculty members, different uses of mobile phones are more effective in environmental education outside of the classroom, Of course, infrastructure needs to be provided to expand it into the process of blended learning.
کلیدواژهها [English]
- Mobile Education
- Blended Environmental Learning
- Higher Education