نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش محیطزیست دانشکده محیطزیست پردیس فنی دانشگاه تهران
2 استاد دانشکده محیطزیست پردیس فنی دانشگاه تهران
چکیده
افزایش جمعیت موجب استفاده ناپایدار بشر از اکوسیستمها از جمله تالابها گردیده و مشکلات زیستمحیطی متعددی را به وجود آورده است. تالاب بینالمللی شور، شیرین و میناب در استان هرمزگان واقعشده که معیشت جوامع محلی بهطور مستقیم بدان وابسته است. این تالاب ساحلی در سالهای اخیر دچار آسیبهایی شده که با توجه به اهمیت اکولوژیکی، اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی تالاب، لزوم حفاظت از آن احساس میگردد. به دلیل اینکه بهترین روش جلوگیری از تخریب محیطزیست، آموزش و مشارکت افراد جامعه هست و دانشآموزان یکی از مهمترین گروههای اجتماعی هر جامعهای میباشند، دانشآموزان بهعنوان گروه هدف انتخاب شدند. هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزشهای محیطزیستی بر سطح دانش محیطزیستی دانشآموزان مقاطع تحصیلی مختلف در زمینه تالابها بوده است. این مطالعه در مدارس روستای تیاب از روستاهای حاشیه تالاب صورت گرفت و از میان مدارس دخترانه این روستا که درمجموع 313 نفر دانشآموز داشتند، 72 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری، از نوع هدفمند و روش تحقیق نیز پیمایشی- مقطعی میباشد. گردآوری اطلاعات بهوسیله پرسشنامه صورت پذیرفت که روایی محتوایی آن توسط متخصصان این حوزه تأیید گردیده بود. پایایی پرسشنامه نیز با نرمافزار SPSS22 سنجیده شد و ضریب آلفای کرونباخ 8/0 به دست آمد. جهت تحلیل دادههای پژوهش از آزمونهای آماری مناسب استفاده گردید. نتایج نشان میدهند که آموزشهای ارائهشده در هر سه مقطع تأثیر مثبت داشته و موجب ارتقاء سطح دانش زیستمحیطی دانشآموزان شده است؛ بنابراین میتوان با آموزش محیطزیست به در جهت حفظ اکوسیستمهای تالابی کشور گامی مثبت برداشت.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Evaluating the Impact of Environmental Education on the Level of Environmental Knowledge among Students of Different Degrees in the Context of the Wetlands (Case Study: Shour, Shirin and Minab Wetland)
نویسندگان [English]
- Mahnaz Jadidi 1
- Ahmad Nohegar 2
1 Master student of Education of Environment in Faculty of Environment, College of Engineering, University of Tehran
2 Professor of Faculty of Environment, College of Engineering, University of Tehran
چکیده [English]
Population growth has led to unstable human use of ecosystems such as wetlands and has created numerous environmental problems. Shour, Shirin and Minab International Wetland is located in Hormozgan Province, where the livelihoods of local communities is directly dependent. This coastal wetland has been damaged in recent years that due to the ecological, socio-economic and cultural importance of the wetland, need to be protected. Because the best way to prevent environmental degradation is education and community participation, and students are one of the most important social groups in any community, students were selected as the target group. The purpose of this study is evaluating the impact of environmental education on the Level of Environmental Knowledge of students of different degrees in the context of Wetlands. The study was conducted in Tiab village schools from the marginal villages of the wetland and among the girls' schools in this village with a total of 313 students, 72 were selected as the sample. The sampling method is Purposeful and the research method is also cross-sectional. Data were collected through a questionnaire whose validity was confirmed by experts. Reliability of the questionnaire was measured by SPSS-22 software and Cronbach's alpha was 0.8. Statistical tests were used to analyze the data. The results show that the provided training have a positive impact on all three levels and enhance the level of their environmental knowledge. Therefore, by educating students about the environment, we can take a positive step to protect the wetland ecosystems of the country.
کلیدواژهها [English]
- Environmental Education
- Students
- Coastal Wetlands
- Minab
- Hormozgan