مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
زهرا هوشمندان مقدم فرد؛ علی شمس؛ جعفر یعقوبی؛ حسین عساکره؛ جلال صبا
چکیده
در سالهای اخیر تغییرات اقلیمی بر بخش کشاورزی در سطح دنیا و نیز ایران تأثیر گذاشته است. کشاورزان هر منطقهای درک متفاوتی از این تغییرات دارند و عوامل متعددی بر ادراک آنها تأثیرگذار میباشد. هدف این تحقیق توصیفی، سنجش ادراک کشاورزان و عوامل مؤثر بر ادراک آنها بوده است. جامعه آماری کلیه 83261 خانوار کشاورزی استان زنجان بودند. با استفاده ...
بیشتر
در سالهای اخیر تغییرات اقلیمی بر بخش کشاورزی در سطح دنیا و نیز ایران تأثیر گذاشته است. کشاورزان هر منطقهای درک متفاوتی از این تغییرات دارند و عوامل متعددی بر ادراک آنها تأثیرگذار میباشد. هدف این تحقیق توصیفی، سنجش ادراک کشاورزان و عوامل مؤثر بر ادراک آنها بوده است. جامعه آماری کلیه 83261 خانوار کشاورزی استان زنجان بودند. با استفاده از جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان 393 کشاورز بهعنوان نمونه مشخص شد و از طریق روش نمونهگیری چندمرحلهای تصادفی انتخاب و مطالعه شدند. نتایج تحقیق نشان داد که ادراک 6/74 درصد کشاورزان از تغییرات اقلیمی در حد متوسط میباشد. ضریب همبستگی نشان داد که بین سطح تحصیلات، سرمایه اجتماعی، پیامدهای تغییرات اقلیمی، دوره آموزشی، مساحت زمین دیم، دسترسی به نهادهها، درآمد کشاورزی، سن، کیفیت خاک زراعی دیم، مساحت زمین آبی، منابع اطلاعاتی استفادهشده و تجربه کشاورزی با ادراک کشاورزان در خصوص تغییرات اقلیمی رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت. رگرسیون خطی چندگانه نیز نشان داد که پیامدهای تغییرات اقلیمی، دوره آموزشی شرکت کرده، سرمایه اجتماعی، مساحت زمین دیم، درآمد کشاورزی و منابع اطلاعاتی استفادهشده 58 درصد از ادراک کشاورزان در خصوص تغییرات اقلیمی را تبیین میکنند.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
محمد احمدی ده قطب الدینی؛ اکبر جدیدی محمدابادی؛ الهام سادات فلاح؛ الهام محمودابادی
چکیده
این مطالعه با هدف بررسی برازندگی نقش واسطهای تجربه محیطی، ارزشهای محیطی و هویت محیطی در رابطه بین جنسیت و رفتار آگاهانه محیطزیستی دانشآموزان متوسطه دوم شهر یزد انجام گرفت. به این منظور از طرح کمی با رویکرد همبستگی استفاده شد و دادهها از یک نمونه 348 نفری از دانشآموزان به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای با استفاده ...
بیشتر
این مطالعه با هدف بررسی برازندگی نقش واسطهای تجربه محیطی، ارزشهای محیطی و هویت محیطی در رابطه بین جنسیت و رفتار آگاهانه محیطزیستی دانشآموزان متوسطه دوم شهر یزد انجام گرفت. به این منظور از طرح کمی با رویکرد همبستگی استفاده شد و دادهها از یک نمونه 348 نفری از دانشآموزان به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای با استفاده از پرسشنامههای تجربه محیطی آلن (2013)، ارزش محیطی ترونو و همکاران (2011)، هویت محیطی کلایتون (2003) و رفتار آگاهانه محیطزیستی کایسر و ویلسون (2004) جمعآوری شد. روایی و پایایی پرسشنامهها با تحلیل عاملی اکتشافی و روش مؤلفههای اصلی و آلفای کرونباخ با نرمافزار spss24 تحلیل شد و ویژگی نسبتاً مطلوبی را در نمونه ایرانی نشان دادند. در تحلیل مدل نیز از مدل یابی معادلات ساختاری با روش بیشینه درست نمایی و با نرمافزار Amos24 استفاده شد. نتایج نشان داد اثر مستقیم هویت محیطی بر رفتار آگاهانه محیطی مثبت، اثر جنسیت و جهتگیری ارزشی خود تعالی بر هویت محیطی مثبت، اثر تجربه محیطی بر هویت محیطی منفی، اثر جنسیت بر جهتگیری ارزشی خودتعالی منفی و اثر تجربه محیطی بر جهتگیری ارزشی خودتعالی و خودسازی مثبت و معنیدار است. همچنین نتایج نشان داد هویت محیطی نقش واسطهای مثبت و اثر غیرمستقیم زنجیره ای هویت محیطی و جهتگیری ارزشی خودتعالی در رابطه بین جنسیت و رفتار آگاهانه محیطی منفی و معنیدار بود. نتایج نشان داد هویت محیطی نقش مهمی در شکلگیری رفتار آگاهانه محیطی دارد و اثر جنسیت بر رفتار آگاهانه محیطزیستی از طریق هویت محیطی تسهیل میشود.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
منصور شاهولی؛ فاطمه خوشنامی
چکیده
بنا بر لزوم همسوئی عقل با فطرت و تدبیرِ ماورایی برای رفع بحرانهای محیطزیستی، این مطالعه انجام گرفت؛ زیرا خِرد جمعی در شکل کُدهای اخلاقی، بهتنهایی توان لازمِ رفع این بحرانها را ندارد؛ همچنین، معرفتشناسان معتقدند که در مجموعه باورهای یک باورمند، باورهای دینی، مرکزیت قوی دارند و ناتوانی رفع این بحرانها را مطابق نبودن ...
بیشتر
بنا بر لزوم همسوئی عقل با فطرت و تدبیرِ ماورایی برای رفع بحرانهای محیطزیستی، این مطالعه انجام گرفت؛ زیرا خِرد جمعی در شکل کُدهای اخلاقی، بهتنهایی توان لازمِ رفع این بحرانها را ندارد؛ همچنین، معرفتشناسان معتقدند که در مجموعه باورهای یک باورمند، باورهای دینی، مرکزیت قوی دارند و ناتوانی رفع این بحرانها را مطابق نبودن نظریههای علمی با این باورهای مرکزی میدانند. لذا، همسوئی کُدهای اخلاقی با فطرت و تدبیر ماورائی، شرط لازم برونرفت از این بحرانها است. ثانیاً، این ضرورت از ماهیت "حفاظت " محیطزیست نیز ناشی میشود زیرا یک فعالیت پیچیده انسانی است که مستلزم فهم فرهنگها، باورها، نیازها و موقعیت انسانها است. یونسکو نیز در پایان هزاره دوم توصیه نمود تا دانشگاهها برای هزاره سوم، کارشناسان پایداری عرصههای جوامعشان را طوری تربیت کنند تا دانش سازگار با فطرت و تدبیر ماورائی را کسب کنند. برای برنامهریزی این همسوئی در فضای دانشگاهی یک مطالعه "توصیفی-پیمایشی " میان دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز انجام گرفت. یافتهها نشان داد اجزاء چهارگانه اخلاق محیطزیستی این مطالعه با یکدیگر، ازیکطرف و با آگاهی کلی اخلاق محیطزیستی آنها از طرف دیگر، یک همبستگی بسیار قوی دارد که ضرورت این همسوئی را برای این منظور در فضای دانشگاهی نشان میدهد. برای صرفهجوئی در زمان و هزینهها، این مجموعه چهارگانه را شرط لازم برنامهریزی اخلاق محیطزیستی میتوان تلقی نمود تا با تکرار آن در دیگر دانشگاهها شرط کافی را نیز کسب کرده و به یک مجموعه ملّی برای مطالعه اخلاق محیطزیستی فراگیر در دانشگاهها دست یافت و از "ساخت چندباره چرخ " مطالعات اخلاق محیطزیستی در دانشگاهها پیشگیری نمود.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
مهران فرج اللهی؛ علیرضا نعمتی؛ نازیلا خطیب زنجانی؛ طلعت دیبا واجاری
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، تحلیل عوامل مرتبط با بهکارگیری یادگیری سیار در آموزش کشاورزی ارگانیک بوده است. روش این پژوهش کمی و کیفی (آمیخته) بوده و از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی است. جامعه آماری تحقیق کارشناسان اداره جهاد کشاورزی در استان آذربایجان شرقی (429= N) بودند که بر اساس فرمول کوکران، شمار 202 تن به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، تحلیل عوامل مرتبط با بهکارگیری یادگیری سیار در آموزش کشاورزی ارگانیک بوده است. روش این پژوهش کمی و کیفی (آمیخته) بوده و از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی است. جامعه آماری تحقیق کارشناسان اداره جهاد کشاورزی در استان آذربایجان شرقی (429= N) بودند که بر اساس فرمول کوکران، شمار 202 تن به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی محتوایی آن با نظر متخصصان تأیید شد. پایایی اولیه برای بخشهای مختلف پرسشنامه با استفاده از محاسبه آلفای کرونباخ به دست آمد (77/0 تا 93/0). روایـی سـازه و پایایـی ترکیبـی (CR) ابـزار تحقیـق نیز با بـرآورد مدل انـدازه گیری و پس از اعمـال اصلاحهای لازم به دست آمد. دادههـا بـا استفاده از SPSS20 و AMOS20 در قالب مدلسـازی معادلههای سـاختاری تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان داد؛ 1/85 درصد از کارشناسان موردمطالعه از نظر میزان مهارت کار با ابزارهای یادگیری سیار در سطح متوسط به بالا بوده اند، همچنین از نظر نگرش، 2/71 درصد از آنان، سطح نگرش متوسط و بالاتر نسبت به بهکارگیری یادگیری سیار در آموزش کشاورزی ارگانیک داشته اند. در نهایت تحلیل مدل ساختاری نشان داد؛ عاملهای خودکارآمدی، نگرش، مزیت فناوری، عامل اجتماعی و شرایط تسهیلکننده با بهکارگیری یادگیری سیار در آموزش کشاورزی ارگانیک رابطه مثبت داشته و درمجموع 95 درصد از واریانس آن را تبیین نموده است.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
محمدشریف شریف زاده؛ غلامحسین عبداله زاده
چکیده
این تحقیق با هدف تدوین چارچوبی برای تبیین مفهومی و ارزیابی میدانی زیستبوم کارآفرینی سبز در استان گلستان مبتنی بر پیوند زیستبومگرایی و کارآفرینیگرایی انجام شد. این تحقیق با بهرهگیری از روششناسی آمیخته در چند مرحله انجام شد. مرحله اول این تحقیق، به روش مطالعه دلفی کلاسیک در سه دور به انجام رسید. اطلاعات موردنیاز از طریق ...
بیشتر
این تحقیق با هدف تدوین چارچوبی برای تبیین مفهومی و ارزیابی میدانی زیستبوم کارآفرینی سبز در استان گلستان مبتنی بر پیوند زیستبومگرایی و کارآفرینیگرایی انجام شد. این تحقیق با بهرهگیری از روششناسی آمیخته در چند مرحله انجام شد. مرحله اول این تحقیق، به روش مطالعه دلفی کلاسیک در سه دور به انجام رسید. اطلاعات موردنیاز از طریق مصاحبه نیمهساختارمند (در دورهای اول) و پرسشنامه در دور نهایی با نمونهای برگزیده از فعالان مطلع زیستبوم کسبوکار و کارآفرینی استان گلستان به انجام رسید. در نتیجه این مرحله، هفت مؤلفه شامل 50 نشانگر به شرح زیر شناسایی شد: 1. برانگیزش و حمایت نهادی از توسعه کارآفرینی سبز (10 نشانگر)، 2. پژوهش و فناوری در حوزه کارآفرینی سبز (3 نشانگر)، 3. توسعه بازار کالا و خدمات سبز (5 نشانگر)، 4. فرهنگسازی و ترویج کارآفرینی سبز (9 نشانگر)، 5. آموزش و توانمندسازی سبز نیروی انسانی (8 نشانگر)، 6. برنامهریزی راهبردی توسعه کارآفرینی سبز (5 نشانگر) و 7. مدیریت و حکمروایی برای توسعه کارآفرینی سبز در استان گلستان (10 نشانگر). در مرحله دوم با رویکرد آیندهنگاری با استفاده از نرمافزار میکمک و نیز، سناریونگاری بـا کمک نرمافزار سـناریوویــزارد، درمجموع چهار سـناریوی باورکردنی استخراج و معرفی شد: یک سـناریوی بسـیار مطلـوب (گلستان سبز)، یک سناریوی بینابین مبتنی بر ادامه وضع موجود (گلستان خاکستری)، یک سناریوی بسیار بحرانی (گلستان زرد) و یک سناریوی بحران کامل (گلستان قرمز). سناریوهای احتمالی اگرچه امیدهای فراوانی به وقوع شرایط مطلـوب در استان را نشان میدهند ولـی از طرف دیگر وقوع شرایط بحرانی را دور از انتظار نمیدانند.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
فرزانه عسکری؛ فاطمه پرسته قمبوانی؛ فهیمه السادات حقیقی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی ضرورت توجه به آموزشهای محیطزیستی مبتنی بر مطالعات آیندهپژوهی در دوره ابتدایی صورت گرفته است. این پژوهش در زمرهی تحقیقات کاربردی و از نوع توصیفی میباشد و در دو بخش تحلیل محتوا و تکنیک دلفی انجام شده است. در بخش تحلیل محتوا، جامعه و نمونهی آماری، کلیهی کتابهای درسی دوره ابتدایی در سال ۹۹-۹۸ بود که ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی ضرورت توجه به آموزشهای محیطزیستی مبتنی بر مطالعات آیندهپژوهی در دوره ابتدایی صورت گرفته است. این پژوهش در زمرهی تحقیقات کاربردی و از نوع توصیفی میباشد و در دو بخش تحلیل محتوا و تکنیک دلفی انجام شده است. در بخش تحلیل محتوا، جامعه و نمونهی آماری، کلیهی کتابهای درسی دوره ابتدایی در سال ۹۹-۹۸ بود که از طریق آمار توصیفی و با ابزار فهرست وارسی از طریق نرمافزار Excel انجام شد. فهرست وارسی شامل ۷ مؤلفه اصلی و ۳۰ مؤلفه فرعی بود که روایی آن مورد تأیید کارشناسان علوم تربیتی قرار گرفت و پایایی آن از طریق روش هولستی ۹۲/۰ محاسبه گردید. در بخش دوم، نتایج بهدستآمده از تحلیل محتوا، از طریق تکنیک دلفی در اختیار ۳۰ تن از صاحبنظران و خبرگان حوزهی آیندهپژوهی، محیطزیست و برنامه درسی قرار گرفت که با روش گلوله برفی انتخاب شدند. این تکنیک در سه دور تا رسیدن به نقطهی اشباع ادامه پیدا کرد. توافق در دور دوم و سوم دلفی در نرمافزار SPSS 26 به روش کندال، ۵۸۴/۰ و ۷۸۷/۰ محاسبه گردید. درنهایت نتایج دلفی نشان داد که محتوای کتابهای دوره ابتدایی ازلحاظ آموزشهای محیطزیستی نیاز به بازنگری و اصلاح دارند و در این بازنگری دو موضوع زباله و هوا به دلیل بحرانهایی که در آینده ایجاد خواهند کرد، باید در اولویت قرار گیرند. همچنین پیشنهاد شد در بازنگری محتوای محیطزیستی کتابهای درسی، در دوره اول ابتدایی رویکرد مهارت محور و در دوره دوم رویکرد پژوهش محور در نظر گرفته شود.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
مهناز جدیدی؛ احمد نوحه گر
چکیده
افزایش جمعیت موجب استفاده ناپایدار بشر از اکوسیستمها از جمله تالابها گردیده و مشکلات زیستمحیطی متعددی را به وجود آورده است. تالاب بینالمللی شور، شیرین و میناب در استان هرمزگان واقعشده که معیشت جوامع محلی بهطور مستقیم بدان وابسته است. این تالاب ساحلی در سالهای اخیر دچار آسیبهایی شده که با توجه به اهمیت ...
بیشتر
افزایش جمعیت موجب استفاده ناپایدار بشر از اکوسیستمها از جمله تالابها گردیده و مشکلات زیستمحیطی متعددی را به وجود آورده است. تالاب بینالمللی شور، شیرین و میناب در استان هرمزگان واقعشده که معیشت جوامع محلی بهطور مستقیم بدان وابسته است. این تالاب ساحلی در سالهای اخیر دچار آسیبهایی شده که با توجه به اهمیت اکولوژیکی، اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی تالاب، لزوم حفاظت از آن احساس میگردد. به دلیل اینکه بهترین روش جلوگیری از تخریب محیطزیست، آموزش و مشارکت افراد جامعه هست و دانشآموزان یکی از مهمترین گروههای اجتماعی هر جامعهای میباشند، دانشآموزان بهعنوان گروه هدف انتخاب شدند. هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزشهای محیطزیستی بر سطح دانش محیطزیستی دانشآموزان مقاطع تحصیلی مختلف در زمینه تالابها بوده است. این مطالعه در مدارس روستای تیاب از روستاهای حاشیه تالاب صورت گرفت و از میان مدارس دخترانه این روستا که درمجموع 313 نفر دانشآموز داشتند، 72 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری، از نوع هدفمند و روش تحقیق نیز پیمایشی- مقطعی میباشد. گردآوری اطلاعات بهوسیله پرسشنامه صورت پذیرفت که روایی محتوایی آن توسط متخصصان این حوزه تأیید گردیده بود. پایایی پرسشنامه نیز با نرمافزار SPSS22 سنجیده شد و ضریب آلفای کرونباخ 8/0 به دست آمد. جهت تحلیل دادههای پژوهش از آزمونهای آماری مناسب استفاده گردید. نتایج نشان میدهند که آموزشهای ارائهشده در هر سه مقطع تأثیر مثبت داشته و موجب ارتقاء سطح دانش زیستمحیطی دانشآموزان شده است؛ بنابراین میتوان با آموزش محیطزیست به در جهت حفظ اکوسیستمهای تالابی کشور گامی مثبت برداشت.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
سهیلا کوشا؛ حسین آل کجباف؛ پانیذ طاهری
چکیده
حق بر آموزش و حفاظت از محیطزیست، از مصادیق نسل سوم حقوق بشر است که در بهرهمندی از توسعه پایدار مؤثر میباشد و آلودگی محیطزیست، حیات همه موجودات زنده را به خطر میاندازد. هدف پژوهش، بررسی راهکارهای تحقق این حق با آموزش حفاظت از محیطزیست به دانشآموزان مقطع ششم ابتدایی است. این پژوهش، با بهرهمندی از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی-میدانی ...
بیشتر
حق بر آموزش و حفاظت از محیطزیست، از مصادیق نسل سوم حقوق بشر است که در بهرهمندی از توسعه پایدار مؤثر میباشد و آلودگی محیطزیست، حیات همه موجودات زنده را به خطر میاندازد. هدف پژوهش، بررسی راهکارهای تحقق این حق با آموزش حفاظت از محیطزیست به دانشآموزان مقطع ششم ابتدایی است. این پژوهش، با بهرهمندی از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی-میدانی درصدد پاسخگویی به این سؤال است که چالشها و ضرورت آموزش محیطزیست بهعنوان یک حق بشری، به دانشآموزان مقطع ششم ابتدایی چیست؟ طبق نتایج بهدستآمده، آموزش محیطزیست در نظام آموزشی کنونی، هدفمند و باعث تحقق فرهنگ محیطزیست محور نمیگردد. دادههای این پژوهش با بررسی اسناد محیطزیستی و حقوق بشری در حقوق بینالملل و حقوق ایران، ارائه پرسشنامه به 400 نفر، از دانشآموزان تهرانی، در سال 1398 به دست آمده است. جهت روایی و اعتبار دادهها، روش اعتبار صوری و آلفای کرونباخ و برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزارهای اس.پی.اس.اس و اکسل استفاده شد که نشان میدهد برخورداری از شهروندان مسئول، تحقق توسعه پایدار با آموزش این موارد از سنین 11 تا 12 سال میتواند محقق گردد. چون دانشآموزان از این سن، توانایی درک، یادگیری و راهکاریابی را پیدا کردهاند و در ابتدای مسیر مسئولیتپذیری و قانونمداری هستند، از همین رو آموزشِ ایشان، نسلی آگاه با تفکری نقاد و مؤثر جهت تحققِ تغییری سازنده پدید میآورد که با برنامهریزی دقیق، تألیف کتب و ترغیب دانشآموزان به تفکر انتقادی، کسب آگاهی، گفتوگو و مشارکت فعال بهتر میسر میگردد.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
زهرا نجار؛ بهنام طالبی؛ موسی پیری؛ جهانگیر یاری
چکیده
هدف این پژوهش، اعتبار سنجی زیرساختهای تدوین برنامه درسی غیرمتمرکز مبتنی بر آمایش سرزمین در دوره ابتدایی بود. مطالعه حاضر از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ شیوه جمعآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری در این پژوهش کلیه مدیران و معلمان دوره ابتدایی شهر کرمانشاه میباشند که تعداد 384 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای ...
بیشتر
هدف این پژوهش، اعتبار سنجی زیرساختهای تدوین برنامه درسی غیرمتمرکز مبتنی بر آمایش سرزمین در دوره ابتدایی بود. مطالعه حاضر از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ شیوه جمعآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری در این پژوهش کلیه مدیران و معلمان دوره ابتدایی شهر کرمانشاه میباشند که تعداد 384 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم جامعه بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پژوهش پرسشنامه بود که دارای هشت متغیر و 46 گویه بود و از مبانی نظری استخراج شده بود تحلیل دادهها با بهرهگیری از تحلیل عاملی تأییدی و تحت نرمافزار لیزرل انجام گرفت. یافتهها نشان داد که زیرساختهای تدوین برنامه درسی غیرمتمرکز مبتنی بر آمایش سرزمین عبارتاند از سیاستهای محیط کلان، تفویض اختیار، زیرساختهای انسانی و اجتماعی، زیرساختهای فرهنگی، نظام مدیریت منطقهای، زیرساختهای مالی، زیرساختهای قانونی و حقوقی و انطباق برنامه درسی با آمایش سرزمین. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی جهت اعتبارسنجی زیرساختها نشان از اعتبار قابلقبول زیرساختهای تدوین برنامه درسی غیرمتمرکز مبتنی بر آمایش سرزمین میباشد.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
پروانه سبحانی؛ لیلا لیریایی؛ رومینا سیاح نیا
چکیده
مناطق ساحلی به جهت دارا بودن قابلیتها و جاذبههای چشمگیر، برای رسیدن به گردشگری موفق باید از رهگذر توسعه پایدار گردشگری عبور نمایند ازاینرو توسعه گردشگری پایدار بهعنوان یک راهبرد مدیریتی در مناطق ساحلی، از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این مطالعه بهمنظور شناسایی عوامل مؤثر در توسعه گردشگری پایدار در منطقه ساحلی رامسر ...
بیشتر
مناطق ساحلی به جهت دارا بودن قابلیتها و جاذبههای چشمگیر، برای رسیدن به گردشگری موفق باید از رهگذر توسعه پایدار گردشگری عبور نمایند ازاینرو توسعه گردشگری پایدار بهعنوان یک راهبرد مدیریتی در مناطق ساحلی، از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این مطالعه بهمنظور شناسایی عوامل مؤثر در توسعه گردشگری پایدار در منطقه ساحلی رامسر به بررسی یکسری از شاخصها در قالب پرسشنامه مطابق با فرمول کوکران و ضریب اطمینان ۹۵/۰ (به روش pps) بهصورت تصادفی از 383 نفر از گردشگران، نظرسنجی گردید. نتایج حاکی از آن است که اکثر گردشگران شاخصهای وضعیت بهداشت محیط و خدمات و تسهیلات گردشگری را بهعنوان مهمترین شاخصها در منطقه شناسایی کردهاند. علاوه بر این در این مطالعه بهمنظور برنامهریزی راهبردی و ارائه راهبردهای بهینه جهت دستیابی به مدیریت یکپارچه و مطلوب، از مدل SWOT- ANP استفاده شد. همانطور که نتایج نشان میدهد راهبردهای تهاجمی- رقابتی (SO) با 544/0 امتیاز بهعنوان راهبرد برتر انتخاب گردید که این راهبردها بهمنظور بهبود و توسعه حفاظت در منطقه، باید موردتوجه مدیران و برنامه ریزان قرار گیرد. همچنین در راهبردهای SO میتوان با تکیه بر تقویت قوتها و فرصتها، به توسعه گردشگری در مقیاس مناسب و در حد ظرفیت و پتانسیل منطقه اقدام نمود. علاوه بر راهبردهای ارائهشده در این تحقیق، افزایش سطح فرهنگ گردشگران از طریق ارائه آموزشهای محیطزیستی (توسعه انواع تفریحات متنوع آموزشی، ورزشی، سرگرمی و غیره) نیز میتواند به بهبود در وضعیت حفاظت و توسعه گردشگری پایدار در این مناطق کمک نماید.