مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
محمد یزدی؛ محمد مدادی
چکیده
حضرت آیت الله خامنه ای نه تنها رهبر معظم ایران است بلکه یکی از رهبران برجسته مذهبی جهان هم می باشد. برای بررسی دیدگاه های مقام معظم رهبری 57 مورد از بیانات ایشان درمحدوده زمانی 1370-1400 با کلیدواژه های محیط زیست، طبیعت، منابع طبیعی، هوا، آب، خاک، درخت، جنگل، مرتع، تخریب، انرژی، آلودگی، آگاهی، قانون، جرم، تصرف و .... مورد پردازش آماری، تجزیه ...
بیشتر
حضرت آیت الله خامنه ای نه تنها رهبر معظم ایران است بلکه یکی از رهبران برجسته مذهبی جهان هم می باشد. برای بررسی دیدگاه های مقام معظم رهبری 57 مورد از بیانات ایشان درمحدوده زمانی 1370-1400 با کلیدواژه های محیط زیست، طبیعت، منابع طبیعی، هوا، آب، خاک، درخت، جنگل، مرتع، تخریب، انرژی، آلودگی، آگاهی، قانون، جرم، تصرف و .... مورد پردازش آماری، تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پردازش این داده ها نشان می دهد که بیش ترین تکرار در مورد کلمه درخت و درختکاری با 205 مورد و کم ترین آن ها مربوط به کلمه آگاهی رسانی با 4 مورد تکرار شده است. اهمیت ویژه رهبری بر درخت و درختکاری از این دیدگاه جالب است که در قران کریم نیز کلمه درخت 27 بار و نام درختانی مثل خرما 20 بار تکرار شده است. از نکات مهم دیگر در کلام مقام معظم رهبری نسبت به محیط زیست و منابع طبیعی آن است که علاوه بر بکارگیری کلمات درست از دید یک مقام اجرایی و کارشناسی، حاکم بودن یک روح معنوی و عدالت طلبانه در این حوزه است. ایشان توجه به محیط زیست و منابع طبیعی را نه تنها یک وظیفه دینی بلکه یک وظیفه عدالت طلبانه و در راستای انجام وظایف فرهنگ دینی و اسلامی می دانند.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
سیده زهرا شمسی پاپکیاده؛ محمدرضا سرمدی؛ الهه امینی فر
چکیده
مسئله اصلی در این پژوهش، طراحی و اعتباریابی مدل آموزش پایداری در صلاحیتهای دروس ریاضی دوره ابتدایی میباشد، آموزشی که با ظرفیتسازی و ایجاد برنامهای جامع بهمنظور تعادل بخشی ابعاد پایداری در دروس ریاضی بهعنوان یک زمینه تربیتی بهمنظور پرورش و نظم فکری و بالا بردن قدرت اندیشه و استدلال منطقی همراه با رشد قوه خلاقیت ذهنی برای ...
بیشتر
مسئله اصلی در این پژوهش، طراحی و اعتباریابی مدل آموزش پایداری در صلاحیتهای دروس ریاضی دوره ابتدایی میباشد، آموزشی که با ظرفیتسازی و ایجاد برنامهای جامع بهمنظور تعادل بخشی ابعاد پایداری در دروس ریاضی بهعنوان یک زمینه تربیتی بهمنظور پرورش و نظم فکری و بالا بردن قدرت اندیشه و استدلال منطقی همراه با رشد قوه خلاقیت ذهنی برای رسیدن به جامعه پایدار طرح و حل مسئله است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع تحقیقات کیفی- کمی (آمیخته) با رویکرد اکتشافی است. ابتدا به روش مطالعه اسنادی مهمترین مؤلفههای آموزش پایداری دروس ریاضی شناسایی و استخراج گردید. مقولههای شناختی، ارزیابی و عملکردی با 26 مقوله فرعی در صلاحیتهای ریاضی در آموزش پایداری انتخاب و مدل پیشنهادی ارائه گردید. برای اعتباریابی عناصر اصلی مدل پرسشنامهای با 112 گویه طراحی شد. روایی محتوایی (CVR) و پایایی آن با آلفای کرونباخ تأیید شد و در اختیار 38 نفر از متخصصان و خبرگان قرار گرفت. اعتباریابی مدل پیشنهادی از طریق مدل معادلات ساختاری PLS انجام شد. بر اساس یافتههای بهدستآمده بعد عملکردی بالاترین سهم را در تبیین مدل برخوردار شد. «توسعه دانش و مهارت در رابطه با جوامع و محیط» در تبیین بعد شناختی، «توسعه مهارتهای حل مسئله» در بعد ارزیابی و «طراحی روشهایی کارآمد برای رفع نیازهای شخصی و رفع نابرابریها» در بعد عملکردی، بالاترین سهم را در بین دیگر مؤلفههای هر بعد دارند. همچنین نشان داده شد مدل ساختاری آموزش پایداری صلاحیتهای دروس ریاضی دوره ابتدایی از برازش مناسبی برخوردار است؛ بنابراین میتوان نتیجهگیری کرد گنجاندن مفاهیم پایداری در برنامههای درسی در دروس ریاضی با رویکردی میانرشتهای میتواند در بهکارگیری راهبردهایی نوآورانه در فرایند یادگیری و توجه به حل مسئله و طرح مسئله در دنیای واقعی مؤثر باشد.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
مهتاب اقتداری؛ رضا صابونچی؛ نازنین راسخ
چکیده
تحقیق حاضر با هدف آسیبشناسی آموزشهای محیطزیستی در وزارت ورزشوجوانان اجرا گردید. روش انجام تحقیق توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق تمامی کارشناسان وزارت ورزشوجوانان بودند که تعداد آنان شامل 330 نفر بود. برحسب جدول حجم نمونه مورگان تعداد 169 نفر بهعنوان نمونه تحقیق مشخص گردیدند. روش نمونهگیری در تحقیق حاضر ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف آسیبشناسی آموزشهای محیطزیستی در وزارت ورزشوجوانان اجرا گردید. روش انجام تحقیق توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق تمامی کارشناسان وزارت ورزشوجوانان بودند که تعداد آنان شامل 330 نفر بود. برحسب جدول حجم نمونه مورگان تعداد 169 نفر بهعنوان نمونه تحقیق مشخص گردیدند. روش نمونهگیری در تحقیق حاضر طبقهای بود. ابزار جمعآوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه محقق ساختهای 22 سؤالی بود. روایی این پرسشنامه با بررسی نظرات خبرگان موردبررسی قرار گرفت و پایایی این پرسشنامه نیز میزان 81/0 مشخص گردید. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای تحقیق از روشهای آماری کولموگروف اسمیرنوف، آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تیتکنمونهای استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که 6 آسیب اهداف، ساختار، پاداش، مکانیسمهای مفید، ارتباطات و رهبری از جمله آسیبهای مربوط آموزشهای محیطزیستی در وزارت ورزشوجوانان میباشد. نتایج تحقیق حاضر همچنین نشان داد که آسیب مربوط به اهداف با میانگین 17/4 در مقایسه با سایر آسیبها، مهمترین آسیب میباشد. در میان آسیبهای مربوط به اهداف نیز عدم نظارت و ارزیابی در خصوص میزان دستیابی به اهداف آموزشهای محیطزیستی با بارعاملی 874/0 مهمترین آسیب مربوط به اهداف مشخص گردید. با این توجه فقدان اهداف و برنامهریزیهای جامع و فقدان نظارت و ارزیابی مناسب در خصوص آموزشهای محیطزیستی در وزارت ورزش و جوانان، سبب گردیده است تا آموزشهای محیطزیستی در خصوص اهداف، به نسبت سایر آسیبها در این وزارتخانه با مشکلات و مخاطرات عمدهای مواجه باشد.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
مهدی کلاهی؛ محمد جهانی
چکیده
اکثر معضلات محیطزیستی، معلول رفتارهای افراد یک جامعه بوده و خود تأثیرپذیر از عوامل دیگری است؛ بنابراین برای تابآوری در مشکلات محیطزیستی، همراستایی رفتارهای فردی و اجتماعی با محوریت بومشناختی ضروری است. هدف از این پژوهش شناخت میزان رفتارهای محیطزیستی شهروندان شهر رضویه استان خراسان رضوی و عوامل مؤثر بر آن بوده تا ...
بیشتر
اکثر معضلات محیطزیستی، معلول رفتارهای افراد یک جامعه بوده و خود تأثیرپذیر از عوامل دیگری است؛ بنابراین برای تابآوری در مشکلات محیطزیستی، همراستایی رفتارهای فردی و اجتماعی با محوریت بومشناختی ضروری است. هدف از این پژوهش شناخت میزان رفتارهای محیطزیستی شهروندان شهر رضویه استان خراسان رضوی و عوامل مؤثر بر آن بوده تا با ارائه راهحلهایی بتوان رفتارهای افراد را به سوی رفتارهای سازگار با محیطزیست تشویق نمود. با روش پیمایشی – میدانی، طبق فرمول کوکران، تعداد 334 خانوار به کمک روش تصادفی سیستماتیک، انتخاب و با پرسشنامه محققساخته موردمطالعه قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان میدهند که بین رفتار محیطزیستی شهروندان با متغیرهای دانش، آگاهی، باور و ارزش محیطزیستی و همچنین سن رابطه معناداری وجود دارد. البته رفتار محیطزیستی برحسب جنسیت، وضعیت تأهل، میزان تحصیلات و شغل افراد متفاوت است. طبق نتایج، شهروندان این شهر، دارای رفتار محیطزیستی بوده و تمایل به مشارکت دارند. ازآنجاکه بهترین گزینه برای موفقیت در هر فعالیتی مشارکت مردم است، برای دستیابی به رفتارهای مطلوب محیطزیستی باید بر روی برنامههای مشارکتی منطقهای و محلی در شهرها تمرکز نمود. بههرحال، با توجه به مفهوم رفتار شهروندی پایدار، یافتههای این پژوهش، افقی برای سیاستگذاری محیطزیستی در اجتماع فراهم میکند.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
پریا سعادت جو؛ صابر صبوری؛ لیلا رحیمی
چکیده
نگارش سرفصل دروس برای آموزش مهندسی معماری، به دلیل نیاز به ارتباط متعادل، تأثیرگذاری و تأثیرپذیری این رشته از رشتههای مختلف مهندسی، علوم اجتماعی، اقتصادی و ... با پیچیدگی و دشواری توأم است. این مقاله سعی دارد با استفاده از روش تحلیل محتوا به بررسی آشکار و مضمونی مفاهیم پایداری در سرفصل قدیم و جدید دوره کارشناسی مهندسی معماری بپردازد ...
بیشتر
نگارش سرفصل دروس برای آموزش مهندسی معماری، به دلیل نیاز به ارتباط متعادل، تأثیرگذاری و تأثیرپذیری این رشته از رشتههای مختلف مهندسی، علوم اجتماعی، اقتصادی و ... با پیچیدگی و دشواری توأم است. این مقاله سعی دارد با استفاده از روش تحلیل محتوا به بررسی آشکار و مضمونی مفاهیم پایداری در سرفصل قدیم و جدید دوره کارشناسی مهندسی معماری بپردازد و نکات ضعف و قوت هر یک از حیث توجه به مفاهیم پایداری را بیان کند. در این تحقیق، تحلیل محتوای آشکار بر اساس کدهای مرتبط با مفاهیم اصلی پایداری و با استفاده از نرمافزار 2016 Maxqda و تحلیل محتوای مضمونی پس از تشکیل پانل متخصصین، انجام شد. نتایج نشان داد که فراوانی تعداد مفاهیم مرتبط با بعد کالبدی پایداری در سرفصل جدید نسبت به سرفصل قدیم کاهش و کلیدواژههای مؤکد بر دو بعد فرهنگی- اجتماعی و اقتصادی پایداری در سرفصل جدید بیشتر شدهاند. این در حالی است که تحلیل محتوای ضمنی حاکی از کمرنگتر شدن مضامین مرتبط با بعد اجتماعی- فرهنگی و توجه بیشتر به مضامین کالبدی و اقتصادی سرفصل جدید در مقایسه با سرفصل قدیم دارد.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
علی محمدی بلبان آباد؛ محمد سیفی؛ فایزه ناطقی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تدوین ملاکها و نشانگرهای ضروری تربیت زیستمحیطی در نظام آموزشی دوره ابتدایی ایران در افق1404 و اولویتبندی آن، با استفاده از پژوهش کیفی جهت تدوین، ملاکها و نشانگرها و پژوهش کمی جهت اولویتبندی ملاک و نشانگرها با جامعه آماری در بخش تحلیل اسنادی شامل محتواهای حوزه زیستمحیطی، تربیت زیستی، ابلاغیه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تدوین ملاکها و نشانگرهای ضروری تربیت زیستمحیطی در نظام آموزشی دوره ابتدایی ایران در افق1404 و اولویتبندی آن، با استفاده از پژوهش کیفی جهت تدوین، ملاکها و نشانگرها و پژوهش کمی جهت اولویتبندی ملاک و نشانگرها با جامعه آماری در بخش تحلیل اسنادی شامل محتواهای حوزه زیستمحیطی، تربیت زیستی، ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص سیاستهای کلی محیطزیست کشور، اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سند چشمانداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران 1404، سند ملی تحول بنیادین آموزشوپرورش (اهداف و راهبردهای کلان)، سند ملی برنامه درسی که بر اساس قاعده اشباع نظری انتخاب گردیدند و کلیه اساتید و متخصصین حوزه تعلیم و تربیت و متخصصین حوزه محیطزیست که با استفاده از قاعده اشباع نمونه تعداد 30 نفر به شیوه نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند و روش تحلیل در مطالعه اسناد، روش تحلیل محتوا و در مصاحبه با اساتید و متخصصان، بهوسیله روش تحلیل تم انجام پذیرفت. بر اساس نتایج بهدستآمده؛ فلسفه زیر بنایی تربیت زیستی در آموزشوپرورش ایران در قالب 9 محور، اهداف کلان تربیت زیستی در قالب 14 هدف کلان، ملاکها و نشانگرهای ضروری تربیت زیستی در حوزههای دانشی (21 ملاک)، درک و فهم (5 ملاک)، مسئولیتهای فردی و مدنی (5 ملاک) و پرسشگری، تجزیه - تحلیل و تفسیر (7 ملاک) در دوره ابتدایی تدوین گردید.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
آوا کندری؛ منیره صالحی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوای فیلمهای آموزشی شبکه شاد و کتب علوم تجربی دوره اول ابتدایی به لحاظ توجه به آموزشهای حفاظت محیطزیست بود. روش پژوهش کمی و از نوع تحلیل محتوای توصیفی بر اساس مقولههای حفاظت محیطزیست و نیز جامعهی آماری شامل 52 فیلم آموزشی شبکه شاد و کتب علوم تجربی جدیدالتألیف دوره اول ابتدایی در سال تحصیلی1399-1400 بود. ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوای فیلمهای آموزشی شبکه شاد و کتب علوم تجربی دوره اول ابتدایی به لحاظ توجه به آموزشهای حفاظت محیطزیست بود. روش پژوهش کمی و از نوع تحلیل محتوای توصیفی بر اساس مقولههای حفاظت محیطزیست و نیز جامعهی آماری شامل 52 فیلم آموزشی شبکه شاد و کتب علوم تجربی جدیدالتألیف دوره اول ابتدایی در سال تحصیلی1399-1400 بود. نمونهی آماری برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد. نمونه بر اساس 9 مقوله اصلی و 33 مقوله فرعی، به شیوهی کدگذاری قیاسی، بررسی شد. ابزار پژوهش چکلیست مقولههای آموزش حفاظت محیطزیست بود، بهگونهای که چکلیست اولیه ابتدا از پژوهش کرامتی و احمدآبادی (2018) انتخاب گردید و روایی آن توسط صاحبنظران تأیید گردید. جهت تأمین پایایی ابزار اندازهگیری، از فرمول هولستی استفاده و درصد توافق 1/78% حاصل گردید. یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که در محتوای موردبررسی، به آلایندههای طبیعی و مصنوعی خاک و آلایندههای نوری، پرداخته نشده است و در مقایسه پایهها، توجه فیلمهای شبکه شاد و کتب علوم تجربی به مقولههای آموزش محیطزیست، در پایه سوم ابتدایی نسبت به دوپایه دیگر، بهصورت قابلتوجهی کمتر بود و این محدودیت در پایه سوم، بهعنوان نوعی ضعف برای محتوای آموزشی در این پایه، محسوب میشود. همچنین بهطورکلی، فیلمهای شبکه شاد در مقایسه با کتب علوم دوره اول ابتدایی، آموزش حفاظت محیطزیست را بیشتر موردتوجه قرار داده بود. اصول توالی و مداومت نیز در تدوین محتوای موردبررسی، در دوره اول ابتدایی مشاهده نشد.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
اصغر میرفردی؛ درنا سلامتیان
چکیده
این مقاله با بهرهگیری از روش پیمایشی به بررسی رفتار محیطزیستی دانشجویان دانشگاه شیراز و رابطه آن با نگرانی محیطزیستی، استفاده از منابع اطلاعاتی آگاهی محیطزیستی و برخی متغیرهای جمعیتشناختی پرداخته است. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه شیراز بودهاند که تعداد 400 نفر بهعنوان حجم نمونه تعیین و با استفاده از روش نمونهگیری ...
بیشتر
این مقاله با بهرهگیری از روش پیمایشی به بررسی رفتار محیطزیستی دانشجویان دانشگاه شیراز و رابطه آن با نگرانی محیطزیستی، استفاده از منابع اطلاعاتی آگاهی محیطزیستی و برخی متغیرهای جمعیتشناختی پرداخته است. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه شیراز بودهاند که تعداد 400 نفر بهعنوان حجم نمونه تعیین و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای متناسب با حجم نمونهها انتخاب شدند. متغیر رفتار محیطزیستی با استفاده از مقیاس رفتار محیطزیستی بکار گرفتهشده توسط میرفردی و همکاران (Mirfardi et al., 2017)، متغیر منابع اطلاعاتی آگاهی محیطزیستی با استفاده از مقیاس منابع اطلاعاتی آگاهی محیطزیستی بکار گرفتهشده توسط پازوکی نژاد و صالحی (Pazokinejad & Salehi.,2014) و متغیر نگرانی محیطزیستی با استفاده از مقیاس محققساخته سنجیده شدند. برای تعیین اعتبار پرسشنامه از اعتبار سازه و صوری استفاده شده است . برای تعیین پایایی مقیاس رفتار محیطزیستی و نگرانی محیطزیستی، از هماهنگی درونی ابزار به روش آلفای کرونباخ استفاده شده است که مقدار آن برای رفتار محیطزیستی برابر با 55/0، منابع اطلاعاتی آگاهی محیطزیستی برابر با 68/0 و برای نگرانی محیطزیستی برابر با 74/0 بوده است. دادههای پرسشنامه بهوسیله نرمافزار SPSS تجزیهوتحلیل شد. یافتههای تحقیق نشان داد که متغیر وابسته (رفتار محیطزیستی) با متغیرهای نگرانی محیطزیستی، منابع اطلاعاتی آگاهی محیطزیستی و سن در سطح 99 درصد رابطه مستقیم و معناداری دارد. همچنین رفتار محیطزیستی زنان و مردان در سطح 95 درصد دارای تفاوت معناداری بود. نتیجه اینکه نگرانی محیطزیستی و سن افراد، نقش مهمی در رفتار محیطزیستی دارند.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
رامش مهربان؛ روح اله رضائی
چکیده
اهمیت محیطزیست و حفاظت از آن از جمله مسائل مهم در تمام نقاط جهان بهحساب میآید. با آشکار شدن نتایج مخرب مصرفگرایی بر محیطزیست، مقوله پایداری مطرح شد. مصرف سبز ابزار مهمی برای تغییر به سمت تولید و مصرف پایدار محیطزیستی به شمار میرود. بر همین اساس، هدف اصلی این پژوهش، بررسی عوامل مرتبط با رفتار مصرف محیطزیستی پایدار ...
بیشتر
اهمیت محیطزیست و حفاظت از آن از جمله مسائل مهم در تمام نقاط جهان بهحساب میآید. با آشکار شدن نتایج مخرب مصرفگرایی بر محیطزیست، مقوله پایداری مطرح شد. مصرف سبز ابزار مهمی برای تغییر به سمت تولید و مصرف پایدار محیطزیستی به شمار میرود. بر همین اساس، هدف اصلی این پژوهش، بررسی عوامل مرتبط با رفتار مصرف محیطزیستی پایدار روستاییان میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمامی سرپرستان خانوارهای روستایی در بخش ماهیدشت در شهرستان کرمانشاه بود که بر اساس سرشماری آمار و نفوس مسکن (2016)، تعداد آنها 4637 نفر است. بر اساس فرمول بارتلت و همکاران (2001)، 310 نفر از خانوارهای روستایی منطقه مورد مطالعه با استفاده از روش نمونهگیری دومرحلهای انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که روایی محتوایی آن با نظرات پانلی از کارشناسان تأیید شد. برای تعیین پایایی ابزار تحقیق پیشآزمون انجام گرفت که مقدار آلفای کرونباخ محاسبهشده برای مقیاسهای اصلی پرسشنامه در حد مناسب (در دامنه بین 85/0 تا 91/0) بود. یافتههای بخش توصیفی حاکی از آن بود که 6/82 درصد از پاسخگویان اقدامات مرتبط با رفتارهای مصرف محیطزیستی پایدار را در حد متوسط و 1/17 درصد نیز در سطح پایین انجام میدادند. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که بین متغیرهای نگرش، سطح تحصیلات، میزان مالکیت اراضی، میزان درآمد سالیانه و میزان شرکت در دورههای آموزشی مرتبط با مسائل محیطزیستی با رفتار مصرف محیطزیستی پایدار روستاییان رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت. همچنین، نتایج تحقیق نشان داد که بین انجام رفتار مصرف محیطزیستی پایدار از سوی روستاییان برحسب جنس آنها تفاوت معنی دار وجود داشت.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
سید میلاد رامین آزاد؛ بابک امیدوار؛ سید محمد شبیری؛ محمد مهدی پرهیزگار
چکیده
تابآوری ظرفیت این را دارد که در چرخه مدیریت سوانح محیطزیستی: در قبل، حین و بعد از سانحه وارد شود. هدف این پژوهش بررسی مدلهای موجود در زمینه تابآوری در برابر سوانح محیطزیستی است. این پژوهش با روش فراتحلیل انجام شد. جامعه آماری پژوهش کنونی شامل پژوهشهای مرتبط بود که در داخل و خارج از کشور بهصورت مقاله تمام متن، پایاننامه ...
بیشتر
تابآوری ظرفیت این را دارد که در چرخه مدیریت سوانح محیطزیستی: در قبل، حین و بعد از سانحه وارد شود. هدف این پژوهش بررسی مدلهای موجود در زمینه تابآوری در برابر سوانح محیطزیستی است. این پژوهش با روش فراتحلیل انجام شد. جامعه آماری پژوهش کنونی شامل پژوهشهای مرتبط بود که در داخل و خارج از کشور بهصورت مقاله تمام متن، پایاننامه و طرحهای پژوهشی در پایگاههای اطلاعاتی و کتابخانههای دانشگاهها یا مراکز دولتی در دسترس بودند. بر اساس ملاکهای ورود و خروج 25 پژوهش موردبررسی قرار گرفتند. نتایج پژوهش منجر به تشکیل مدل جامع با 14 مؤلفه محیطزیست و کشاورزی، انسانی، فیزیکی و کالبدی، اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی و مالی، بیمه، کاهش مخاطرات، روانشناختی، جمعیت شناختی، نهادی و سازمانی، صلاحیت جامعه و سبک زندگی، اطلاعات و ارتباطات، رهبری و استراتژی و حفاظت و امنیت تشکیل گردید. پایایی از طریق ضریب کاپا با مقدار 95/0 محاسبه گردید که در سطح توافق عالی قرار گرفته است. مدل حاصل از پژوهش با شناساندن عوامل مؤثر بر تابآوری جامعه در برابر سوانح محیطزیستی امکان بهبود مدیریت بحران، کاهش آسیبها و زمینههای لازم برای برنامهریزی آموزشی در سطح کشور را فراهم میکند.