آموزش محیط زیست
جواد یوسفی؛ محمود ضیائی؛ محمدرضا کریمی علویجه؛ ُسید مجتبی محمودزاده؛ سید علی حسینی
چکیده
نظر به اهمیت صنعت هتلداری در نظام گردشگری کشور و ضرورت توجه به مسئولیتهای اجتماعی مبتنی بر رویکرد پایداری سازمانی برای بقا در فضای کسبوکار، پژوهش حاضر به دنبال ارائه مدل مسئولیتپذیری اجتماعی در صنعت هتلداری ایران است. بدین جهت تحقیق از انواع پژوهشهای پیمایشی بهشمار میآید و به روش ترکیبی صورت گرفته است. ابتدا عوامل تاثیرگذار، ...
بیشتر
نظر به اهمیت صنعت هتلداری در نظام گردشگری کشور و ضرورت توجه به مسئولیتهای اجتماعی مبتنی بر رویکرد پایداری سازمانی برای بقا در فضای کسبوکار، پژوهش حاضر به دنبال ارائه مدل مسئولیتپذیری اجتماعی در صنعت هتلداری ایران است. بدین جهت تحقیق از انواع پژوهشهای پیمایشی بهشمار میآید و به روش ترکیبی صورت گرفته است. ابتدا عوامل تاثیرگذار، راهبردها و پیامدها از طریق مصاحبه با مدیران به کمک روش نظریه دادهبنیاد طی مراحل کدگذاری باز، محوری و گزینشی مقولهبندی و نهایتاً در قالب مدلی تدوین شد. در مرحله کمّی به کمک روش معادلات ساختاری اجزای مدل از نظر روایی و پایایی مورد بررسی و تأیید قرار گرفت و معنیداری مسیرها در مدل نیز با تحلیل مسیر بررسی و در موارد لزوم اصلاح و مورد تأیید قرار گرفت. نیکوبی برازش کلی مدل نیز طبق شاخص SRMR تأیید شد. طبق مدل نهایی شرایط زمینهای بسترساز شرایط پیشران در مسئولیتپذیری اجتماعی صنعت هتلداری هستند. راهبردها برای تحقق این مهم شامل راهبردهای نُهگانه در زمینههای مختلف است (منابعانسانی، بازاریابی، ارتباطات، مدیریت سبز، آموزش و پژوهش و ...) که تحت تأثیر شرایط مداخلهگر تضعیف یا تقویت میشوند. پیامدهای حاصل از تحقق مسئولیتپذیری اجتماعی نیز بهطور خلاصه ابعاد پایداری اقتصادی، اجتماعی، محیطزیست و پایداری سازمانی را دربرمیگیرد. سهم دانشافزایی و نوآوری تحقیق را میتوان در یکپارچهسازی شرایط تأثیرگذار بر مسئولیتپذیری اجتماعی در صنعت هتلداری ایران، شناسایی راهبردها برای تحقق آن و پیامدهای حاصل از اجرای راهبردها در قالب یک مدل منسجم دانست که تاکنون مورد مطالعه قرار نگرفته است.