مهناز جدیدی؛ منصوره جدیدی؛ محمد جواد امیری
چکیده
در دنیای امروز مفهوم آموزش تغییر بسیاری یافته و ضرورت تحول در فرایند فعالیتهای آموزشی احساس میگردد. بروز فزاینده مسائل زیستمحیطی و درک جای خالی آموزش محیطزیست در جامعه باعث شده تا آموزش اثربخش آن در فضاهای آموزشی مورد توجه قرار گیرد. این پژوهش، در پی یافتن الگویی کارآمدتر برای دستیابی دانشآموزان به یادگیری و یادداری ...
بیشتر
در دنیای امروز مفهوم آموزش تغییر بسیاری یافته و ضرورت تحول در فرایند فعالیتهای آموزشی احساس میگردد. بروز فزاینده مسائل زیستمحیطی و درک جای خالی آموزش محیطزیست در جامعه باعث شده تا آموزش اثربخش آن در فضاهای آموزشی مورد توجه قرار گیرد. این پژوهش، در پی یافتن الگویی کارآمدتر برای دستیابی دانشآموزان به یادگیری و یادداری مبحث چرخه کربن از بین رویکردهای آموزشی موجود بوده و با توجه به اهمیت تفکر در فرایند آموزش، از دو الگوی توضیحی و پنج مرحلهای بایبی استفاده نموده و اثربخشی آنها بر یادگیری- یادداری مبحث چرخه کربن موجود در کتاب علوم تجربی سال نهم با یکدیگر مقایسه گردیده است. این پژوهش به روش شبه آزمایشی انجام شده است. حجم نمونه ۶۰ نفر از دانشآموزان دختر کلاس نهم یکی از مدارس دولتی آموزش و پرورش ملارد بوده که به دو گروه تقسیم شدند و برای انتخاب آنها از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای استفاده شد. روش گردآوری دادهها یک آزمون محقق ساخته بوده که روایی و پایایی آن تأیید شد. در این پژوهش با استفاده از آزمون کلموگروف اسمیرنوف، نرمال بودن توزیع نمرات سنجیده شد و از آزمونهای t گروههای مستقل و وابسته برای بررسی فرضیههای تحقیق استفاده شد. بر اساس نتایج مشخص گردید که هر دو الگوی تدریس باعث افزایش یادگیری و یادداری در فراگیران شده است ولی طراحی آموزشی با الگوی پنج مرحلهای بایبی بر یادداری فراگیران به شکل معناداری مؤثرتر از الگوی توضیحی بوده است.
آموزش محیط زیست
مهناز جدیدی؛ احمد نوحه گر
چکیده
افزایش جمعیت موجب استفاده ناپایدار بشر از اکوسیستمها از جمله تالابها گردیده و مشکلات زیستمحیطی متعددی را به وجود آورده است. تالاب بینالمللی شور، شیرین و میناب در استان هرمزگان واقعشده که معیشت جوامع محلی بهطور مستقیم بدان وابسته است. این تالاب ساحلی در سالهای اخیر دچار آسیبهایی شده که با توجه به اهمیت ...
بیشتر
افزایش جمعیت موجب استفاده ناپایدار بشر از اکوسیستمها از جمله تالابها گردیده و مشکلات زیستمحیطی متعددی را به وجود آورده است. تالاب بینالمللی شور، شیرین و میناب در استان هرمزگان واقعشده که معیشت جوامع محلی بهطور مستقیم بدان وابسته است. این تالاب ساحلی در سالهای اخیر دچار آسیبهایی شده که با توجه به اهمیت اکولوژیکی، اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی تالاب، لزوم حفاظت از آن احساس میگردد. به دلیل اینکه بهترین روش جلوگیری از تخریب محیطزیست، آموزش و مشارکت افراد جامعه هست و دانشآموزان یکی از مهمترین گروههای اجتماعی هر جامعهای میباشند، دانشآموزان بهعنوان گروه هدف انتخاب شدند. هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزشهای محیطزیستی بر سطح دانش محیطزیستی دانشآموزان مقاطع تحصیلی مختلف در زمینه تالابها بوده است. این مطالعه در مدارس روستای تیاب از روستاهای حاشیه تالاب صورت گرفت و از میان مدارس دخترانه این روستا که درمجموع 313 نفر دانشآموز داشتند، 72 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری، از نوع هدفمند و روش تحقیق نیز پیمایشی- مقطعی میباشد. گردآوری اطلاعات بهوسیله پرسشنامه صورت پذیرفت که روایی محتوایی آن توسط متخصصان این حوزه تأیید گردیده بود. پایایی پرسشنامه نیز با نرمافزار SPSS22 سنجیده شد و ضریب آلفای کرونباخ 8/0 به دست آمد. جهت تحلیل دادههای پژوهش از آزمونهای آماری مناسب استفاده گردید. نتایج نشان میدهند که آموزشهای ارائهشده در هر سه مقطع تأثیر مثبت داشته و موجب ارتقاء سطح دانش زیستمحیطی دانشآموزان شده است؛ بنابراین میتوان با آموزش محیطزیست به در جهت حفظ اکوسیستمهای تالابی کشور گامی مثبت برداشت.