آموزش محیط زیست
فهیمه عشقی؛ رضا افهمی؛ افشین دانه کار؛ رقیه گرمایی پور
چکیده
برای حفاظت و بهرهبرداری پایدار از اکوسیستمهای طبیعی باید ادراک درستی از همه خدمات اکوسیستم و بهویژه خدمات فرهنگی صورت گیرد؛ چراکه تنوع زیستی و تنوع فرهنگی در عین مستقل بودن، تقویتکننده همدیگرند و خدمات فرهنگی، یک متغیر مهم در افزایش کیفیت زندگی و رفاه انسان محسوب میشود. تالاب انزلی یکی از مهمترین اکوسیستمهای طبیعی ایران ...
بیشتر
برای حفاظت و بهرهبرداری پایدار از اکوسیستمهای طبیعی باید ادراک درستی از همه خدمات اکوسیستم و بهویژه خدمات فرهنگی صورت گیرد؛ چراکه تنوع زیستی و تنوع فرهنگی در عین مستقل بودن، تقویتکننده همدیگرند و خدمات فرهنگی، یک متغیر مهم در افزایش کیفیت زندگی و رفاه انسان محسوب میشود. تالاب انزلی یکی از مهمترین اکوسیستمهای طبیعی ایران است و تعامل ساکنان پیرامون آن، موجب شکلگیری عادات و شیوههای زندگی وابسته به این بستر آبی گردیده و گونهای از فرهنگ و هویت را برای آنها رقم زده است. پژوهش حاضر با هدف سنجش ادراک حاشیهنشینان تالاب انزلی از خدمات فرهنگی آن و ایجاد زمینه برای ارتقای فرهنگ بومی و درنتیجه قدردانی و حفاظت از این اکوسیستم طبیعی صورت گرفته است. این پژوهش به روش میدانی و کتابخانهای به انجام رسید. بر اساس طبقهبندی ارزیابی اکوسیستم هزاره از خدمات فرهنگی و با تعیین قلمرو ادراکی برای هرکدام، پرسشنامهای مشتمل بر 109 گزاره توصیفی با طیف لیکرت 7 تایی تنظیم گردید و در اختیار 100 نفر از 18 سکونتگاه پیرامون تالاب قرار گرفت. روایی پرسشنامه مورد تأیید کارشناسان قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، برابر با 99/0 به دست آمد و از آزمون نشانه برای تحلیل استنباطی استفاده شد؛ نتایج نشان داد که خدمات فرهنگی زیباشناسی و حس مکان، بیشترین ادراک و سامانههای دانشی و تفرج و اکوتوریسم، ادراک متوسط و بقیه خدمات فرهنگی، کمترین ادراک را دارند.
آموزش محیط زیست
پروانه صفری الموتی؛ اسماعیل کرمی دهکردی؛ جابر اعظمی
چکیده
دانش ذینفعان یکی از عناصر اساسی در مدیریت تنوعزیستی است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی دانش جامعه محلی و تأثیر آن بر وضعیت تخریب تنوعزیستی ادراکشده در منطقه حفاظتشده سرخآباد استان زنجان با استفاده از روششناسی کمی (توصیفی-همبستگی) انجام شد. با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونهای برابر با 250 نفر از خانوارهای روستایی که وابسته ...
بیشتر
دانش ذینفعان یکی از عناصر اساسی در مدیریت تنوعزیستی است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی دانش جامعه محلی و تأثیر آن بر وضعیت تخریب تنوعزیستی ادراکشده در منطقه حفاظتشده سرخآباد استان زنجان با استفاده از روششناسی کمی (توصیفی-همبستگی) انجام شد. با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونهای برابر با 250 نفر از خانوارهای روستایی که وابسته به منطقه حفاظتشده بودند (5095N=) مشخص شد و از طریق روش نمونهگیری چندمرحلهای تصادفی انتخاب شدند. نتایج نشان داد، دانش پاسخگویان در مورد خدمات اکوسیستمی در سطح زیاد و در زمینه چالشهای تنوعزیستی در حد متوسط ارزیابی گردید. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد، متغیرهای دانش در خصوص خدمات تأمینی اکوسیستم، دانش در خصوص تأثیر محرکهای انسانی مربوط به فعالیتهای ناپایدار جامعه محلی بر کاهش تنوع زیستی، دانش در خصوص تأثیر شرایط زمینهای (نگرش و معیشت) ضعیف جامعه محلی بر کاهش تنوعزیستی، دانش در خصوص تأثیر محرکهای انسانی ناپایدار سازمانهای بیرونی بر کاهش تنوع زیستی، دانش در خصوص تأثیر محرکهای مربوط به شرایط مداخلهگری غیراثربخش بر کاهش تنوعزیستی و دانش در خصوص تأثیر فشارها یا مخاطرات طبیعی وارده به تنوعزیستی، 52 درصد از واریانس ادراک جامعه محلی در مورد وضعیت تخریب تنوعزیستی را تبیین کردند.