آموزش محیط زیست
محسن علیخانی؛ علی اکبر رزمجو؛ سیاوش صلواتیان
چکیده
رسانههای محلی، نقش بیبدیلی در مدیریت بحرانها از جمله بحرانهای محیطزیستی دارند. در کشور ما، استان خوزستان سالهاست که با بحران ریزگردها روبروست ولی رسانههای محلی در این بحران عملکرد مناسبی نداشتهاند. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بهبود عملکرد رسانههای محلی استان در قبال بحران محیطزیستی ریزگردها انجام شده ...
بیشتر
رسانههای محلی، نقش بیبدیلی در مدیریت بحرانها از جمله بحرانهای محیطزیستی دارند. در کشور ما، استان خوزستان سالهاست که با بحران ریزگردها روبروست ولی رسانههای محلی در این بحران عملکرد مناسبی نداشتهاند. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بهبود عملکرد رسانههای محلی استان در قبال بحران محیطزیستی ریزگردها انجام شده است. بدین ترتیب پژوهش حاضر جهت دستیابی به این راهکارها طراحی شد و برای جمعآوری اطلاعات روش مصاحبه نیمه ساختاریافته انتخاب گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل متخصصین حوزه رسانه، بحران و محیطزیست بود که از طریق نمونهگیری هدفمند، 12 نفر انتخاب و با آنها مصاحبه انجام گرفت. با تحلیل دادهها از طریق روش تحلیل مضمون، 36 راهکار در قالب هشت دسته کلی شامل اطلاعرسانی، نیروی انسانی، سیاستگذاری، آموزش و فرهنگسازی، تقویت مشارکت عمومی، مطالبهگری و پاسخ طلبی، آگاهسازی و هشداردهی و تعامل با سازمانهای متولی مدیریت بحران ارائه شد. رسانههای محلی با استفاده از این راهکارها، میتوانند عملکرد خود در بحرانهای محیطزیستی را بهبود بخشند.
حسن حسن زاده؛ محمد ادیبی مهر؛ داوود داداش نژاد دلشاد؛ محمدجواد باقی زاده
چکیده
یکی از قواعد فقهی که در سرتاسر فقه بدان استناد میشود و در بسیاری از مسائل اقتصادی و اجتماعی، ازجمله محیطزیست میتواند کارساز باشد، قاعده لاضرر است. این قاعده را باید اصلی کلی در حقوق اسلامی دانست؛ اصلی که بنیادی محکم برای پیشگیری از ضرر به دیگران و جبران آن ضرر است و بر این اساس مبنایی قوی برای تصویب قوانین موضوعه است. همچنین شمول ...
بیشتر
یکی از قواعد فقهی که در سرتاسر فقه بدان استناد میشود و در بسیاری از مسائل اقتصادی و اجتماعی، ازجمله محیطزیست میتواند کارساز باشد، قاعده لاضرر است. این قاعده را باید اصلی کلی در حقوق اسلامی دانست؛ اصلی که بنیادی محکم برای پیشگیری از ضرر به دیگران و جبران آن ضرر است و بر این اساس مبنایی قوی برای تصویب قوانین موضوعه است. همچنین شمول این قاعده بر امور عدمی نیز باعث میشود علاوه بر بازدارندگی این قاعده در تخریب محیطزیست، نقش سازندهای در طبیعت و مدیریت بحرانهای محیطزیستی داشته باشد. متأسفانه انسان برای رسیدن به توسعه و رفاه، با بهرهبرداری بیرویه از منابع طبیعی، علاوه بر نادیده گرفتن حق نسلهای آتی از این منابع خدادادی، موجبات زیان به طبیعت و تغییرات وسیع در اکوسیستم و بروز بحرانهای محیطزیستی و اضرار به غیر را فراهم کرده است. با پذیرش نقش اثباتی قاعده لاضرر در احکام شرعی، میتوان علاوه بر مدیریت بحران محیطزیست و اثبات ضمان تخریب گران طبیعت، حکم به الزام آنان به جبران خسارات وارده نمود؛ زیرا ایراد خسارت به این سرمایهی طبیعی همانند سرمایههای مادی و معنوی خصوصی نمیتواند نادیده گرفته شود. لذا با توجه به خلأهای قانونی موجود و عدم بازدارندگی مؤثر قوانین در مواجهه با مخرّبان طبیعت، این مقاله با روشی توصیفی و تحلیلی به بیان نقش قاعده لاضرر در مدیریت بحرانهای محیطزیستی و لزوم پذیرش آن در اثبات احکام و قوانین مربوطه در فقه و حقوق اسلامی میپردازد.
فرهود حمیدی فراهانی؛ سید محمد شبیری؛ محمد علی ابراهیمی؛ مریم لاریجانی؛ مهدیه رضائی
دوره 6، شماره 3 ، خرداد 1397، ، صفحه 157-167
چکیده
هدف این پژوهش، ارزیابی میزان دستیابی به اهداف آموزشی مدیریت بحران (محیطزیست) در منطقه زلزلهزده استان کرمانشاه است. روش تحقیق این مقاله پیمایشی و جامعه آماری، شهروندان ساکن در شهر سرپل ذهاب، سازمانهای مردمنهاد درگیر در زلزله کرمانشاه و متخصصین محیطزیست است که حجم نمونه ۵۲۵ نفر محاسبه گردید. ابزار نظرسنجی، پرسشنامه بسته و ...
بیشتر
هدف این پژوهش، ارزیابی میزان دستیابی به اهداف آموزشی مدیریت بحران (محیطزیست) در منطقه زلزلهزده استان کرمانشاه است. روش تحقیق این مقاله پیمایشی و جامعه آماری، شهروندان ساکن در شهر سرپل ذهاب، سازمانهای مردمنهاد درگیر در زلزله کرمانشاه و متخصصین محیطزیست است که حجم نمونه ۵۲۵ نفر محاسبه گردید. ابزار نظرسنجی، پرسشنامه بسته و با سطح مقیاس لیکرت و فاصلهای است. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS، صورت گرفته و پایایی پرسشنامه از طریق همسازی درونی گویه ها (آلفای کرونباخ) تعیین شده است. یافتهها نشان داد که در حدود ۶۳ درصد از پاسخگویان معتقدند که افزایش آگاهی در حوزه محیطزیستی از اهمیت بالای برخوردار است؛ اما ۹۷ درصد پاسخگویان معتقدند که عملکرد سهگانه (دولت، سازمان مردمنهاد و مردم) در مناطق زلزلهزده در حوزه افزایش آگاهی قابلقبول نیست. همچنین در حدود ۶۷ درصد معتقدند که ارتقاء دانش در مسائل محیطزیستی از اهمیت ویژهای برخوردار است که ۸۰ درصد پاسخگویان اذعان داشتند که عملکرد این مقوله در مناطق زلزلهزده ضعیف بوده است. در حدود ۶۸ درصد از پاسخگویان معتقدند که نگرش مثبت به مسائل محیطزیستی مهم است و ۷۲ درصد معتقدند عملکرد این مهم در مناطق زلزلهزده ضعیف و بسیار ضعیف بوده است. در حدود ۷۰ درصد از پاسخگویان داشتن مهارت را بااهمیت دانستند؛ اما ۷۹ درصد معتقدند عملکرد این حوزه ضعیف بوده است. درمجموع میزان دستیابی به اهداف آموزشی محیطزیست در شرایط بحرانی و واقعی (زلزله سرپل ذهاب) که در این مقاله موردبررسی قرارگرفته در وضعیت بسیار ضعیف قرار دارد.