یحیی صافی سیس؛ احمد رضوانفر
چکیده
آموزش عامل اصلی توسعه کشاورزی است و تربیت نیروی انسانی متخصص و محقق مهمترین عامل در جهت توسعه کشاورزی ارگانیک است. این نیروی انسانی میتواند تمامی کنشگران درگیر در این نظام کشاورزی را در برگیرد. هدف این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر الزامهای آموزشی توسعه کشاورزی ارگانیک از دیدگاه کارشناسان کشاورزی بود. جامعه آماری این پژوهش، ...
بیشتر
آموزش عامل اصلی توسعه کشاورزی است و تربیت نیروی انسانی متخصص و محقق مهمترین عامل در جهت توسعه کشاورزی ارگانیک است. این نیروی انسانی میتواند تمامی کنشگران درگیر در این نظام کشاورزی را در برگیرد. هدف این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر الزامهای آموزشی توسعه کشاورزی ارگانیک از دیدگاه کارشناسان کشاورزی بود. جامعه آماری این پژوهش، کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی بودند (837=N). برای این جامعه آماری، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، حجم نمونه 264 نفر تعیین شد که برای کاهش خطا و پوشش پرسشنامه های بی پاسخ، این تعداد به 310 نفر افزایش یافت و بهصورت نمونه گیری تصادفی ساده موردمطالعه قرار گرفتند. ابزار اصلی جمعآوری دادهها در این پژوهش، پرسشنامه بود. روایی پرسشنامه با نظر استادان دانشگاه تهران تأیید شد و پایایی آن نیز با ضریب تتای ترتیبی تأیید شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که عوامل مؤثر بر الزامهای آموزشی توسعه کشاورزی ارگانیک را میتوان در شش عامل سیاستگذاری، مدیریتی، تحقیقاتی، ترویجی، زراعی و مصرفی خلاصه کرد. این عوامل درمجموع 58 درصد از واریانس عاملهای مؤثر بر الزام های آموزشی توسعه کشاورزی ارگانیک را تبیین کردند. بر اساس نتایج بهدستآمده، ایجاد دوره های آموزشی در زمینه مدیریت تلفیقی آفات (IPM)، بازاریابی کشاورزی، کارآفرینی کشاورزی با محوریت کشاورزی ارگانیک و همچنین پژوهش های بیشتر بر روی کاهش هزینه تولید محصولات ارگانیک پیشنهاد میشود.
امید شریفی؛ علی اسدی؛ خلیل کلانتری؛ سید محمود حسینی
چکیده
در پژوهش حاضر عوامل مؤثر بر پایداری نظام کشت گلخانهای در جنوب استان کرمان با تأکید بر سازههای آموزشی موردبررسی قرار گرفته است. این تحقیق ازلحاظ درجه نظارت و کنترل میدانی و ازلحاظ گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی و ابزار اصلی تحقیق، پرسشنامه میباشد. جامعه موردبررسی شامل گلخانهداران فعال جنوب استان کرمان ...
بیشتر
در پژوهش حاضر عوامل مؤثر بر پایداری نظام کشت گلخانهای در جنوب استان کرمان با تأکید بر سازههای آموزشی موردبررسی قرار گرفته است. این تحقیق ازلحاظ درجه نظارت و کنترل میدانی و ازلحاظ گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی و ابزار اصلی تحقیق، پرسشنامه میباشد. جامعه موردبررسی شامل گلخانهداران فعال جنوب استان کرمان در سال 95-1394 با تعداد 1866 واحد بود و در هر شهرستان به روش نمونهگیری تصادفی با انتساب متناسب با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 320 نفر انتخاب گردیدند. روایی پرسشنامه توسط اساتید و کارشناسان صاحبنظر در دانشگاه تهران و سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان موردبررسی و تأیید قرار گرفت و برای تائید پایایی پرسشنامه از مطالعه راهنما و تکمیل 30 پرسشنامه از افراد خارج از جامعه آماری و تعیین آلفا کرونباخ استفاده شد که آلفای کرونباخ برای متغیرهای تحقیق بین 79 تا 91 درصد به دست آمد که در حد خوب و قابل قبولی میباشد. پس از جمعآوری دادهها، اطلاعات بهدستآمده با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخه 18 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که چهار عامل آموزشی-حمایتی، سیاستهای زیرساختی و صحیح تولید، توسعه مشوقهای تولید پایدار و توسعه بازار محصولات سالم حدود 80 درصد از کل واریانس پایداری گلخانه های موردمطالعه را تبیین مینمایند. با توجه به نتایج، بر اساس تأثیر عوامل آموزشی بر پایداری کشت گلخانهای پیشنهاد میشود از طریق اطلاعرسانی و روشهای مختلف آموزش، پایداری تولید را افزایش و سلامت عمومی جامعه را بهبود بخشید.