مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
مهدی کلاهی؛ امیرعلی برومند
چکیده
هدف مطالعه حاضر، ریشهیابی علل حاشیهای شدن ارائه درس شناخت محیطزیست است. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی، به روش نظریه داده بنیاد و با حضور جمعی از خبرگان صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل معاونان آموزشی کلیه دانشکدههای دانشگاه فردوسی مشهد، استادان تخصصی درس و مسئولان اجرایی اداره کل حفاظت محیطزیست استان خراسان رضوی بودند. از طریق ...
بیشتر
هدف مطالعه حاضر، ریشهیابی علل حاشیهای شدن ارائه درس شناخت محیطزیست است. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی، به روش نظریه داده بنیاد و با حضور جمعی از خبرگان صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل معاونان آموزشی کلیه دانشکدههای دانشگاه فردوسی مشهد، استادان تخصصی درس و مسئولان اجرایی اداره کل حفاظت محیطزیست استان خراسان رضوی بودند. از طریق نمونهگیری هدفمند، با جامعه آماری هدف مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شد. مصاحبهها تا زمان دستیابی به حد اشباع نظری ادامه یافت و پس از ضبط، پیادهسازی و کدگذاری، مضامین اصلی و فرعی احصاء شد. یافتهها نشان داد شرایط علی حاشیهای شدن ارائه درس شناخت محیطزیست، «اجباری نبودن ارائه»، «تعارض منافع میان مدعیان ارائه»، «عدم پایش کمیت و کیفیت ارائه این واحد»، «عدم مرتبطسازی محتوای این واحد برای گروه رشتههای مختلف» و «ضعف در اطلاعرسانی و تبیین اهمیت ارائه این درس» بود. شرایط زمینهای شامل «گذار مدیریتی و تعارض دیدگاه مدیران آموزشی» و «عدم اطلاع و کنشگری دانشجویان»، شرایط مداخلهگر شامل «نداشتن کتاب درسی و عدم شفافیت برنامه درسی» و «مقاومت در مقابل محتواها و مدرسان جدید» بود. همچنین راهبردهای مقابله با این موضوع، «ایجاد مرجعیت ارائه و نظارت بر ارائه این درس در سطح وزارت عتف»، «اجباری شدن ارائه درس»، «تهیه کتاب درسی، تنظیم برنامه درسی و گروه تخصصی مدرسان» و «برنامهریزی برای تلفیق آموزشهای نظری با بازدیدهای میدانی» بود. پیامدهای ارائه اثربخش این درس نیز «آموزش همگانی و آگاهیافزایی محیطزیستی»، «تقویت روحیه کنشگری محیطزیست در میان دانشجویان» و «ساماندهی آموزش محیطزیست و تجربه طبیعت در سطح آموزش عالی» پیشبینی شد. یافتهها نهایتاً در قالب مدل پارادایمی ارائه شدند تا رهیافتی جامع فراروی سیاستگذاران قرار دهند.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
عظیمه السادات عبداللهی؛ حمیدرضا صادقی
چکیده
این مطالعه با توجه به شدت مصرف انرژی و پیامدهای محیطزیستی ناشی از آن بهویژه گرم شدن زمین و آلودگیهای هوا به بررسی رفتار مصرف انرژی در بین شهروندان شهر اصفهان یکی از آلودهترین شهرهای ایران میپردازد. این مطالعه ضمن بررسی رابطه بین متغیرهای اجتماعی/ جمعیتی با رفتار مصرف انرژی تأکید اصلی آن به دنبال بررسی تأثیر باور به پارادایم ...
بیشتر
این مطالعه با توجه به شدت مصرف انرژی و پیامدهای محیطزیستی ناشی از آن بهویژه گرم شدن زمین و آلودگیهای هوا به بررسی رفتار مصرف انرژی در بین شهروندان شهر اصفهان یکی از آلودهترین شهرهای ایران میپردازد. این مطالعه ضمن بررسی رابطه بین متغیرهای اجتماعی/ جمعیتی با رفتار مصرف انرژی تأکید اصلی آن به دنبال بررسی تأثیر باور به پارادایم بومشناختی جدید بهعنوان نگرش محیطزیستی بر رفتارهای مسئولانه افراد در قبال مصرف انرژی است. روش تحقیق پیمایشی است. جامعه آماری کلیه شهروندان 15 سال به بالای شهر اصفهان هستند. با استفاده از فرمول کوکران نمونهای بالغ بر 384 نفر تعیین و توسط نمونهگیری سهمیهای انتخاب شدند. نتایج این مطالعه نشان داد بین سطح تحصیلات افراد و وضعیت اقتصادی آنها با رفتار مصرف انرژی رابطه وجود دارد؛ همچنین نگرش محیطزیستی و دانش محیطزیستی دارای رابطه با رفتار مصرف انرژی هستند. از مهمترین نتایج آنکه باور به پارادایم بومشناختی جدید بر رفتاری که افراد در قبال مصرف انرژی در پیش میگیرند، تأثیرگذار است و باور به محدودیتهای رشد در این میان نقش چشمگیری دارد؛ افرادی که به محدودیتهای منابع زمین و محدودیتهای محیطزیستی برای رشد جامعه صنعتی اذعان دارند، در رفتار مصرف انرژی ملاحظات محیطزیستی را بیشتر در نظر میگیرند. بدین ترتیب برنامههای آموزش محیطزیستی میتوانند تقویت این باورهای بازدارنده را در کاهش مصرف انرژی در جامعههای مختلف هدف قرار دهند.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
جواد یوسفی؛ محمود ضیائی؛ محمدرضا کریمی علویجه؛ ُسید مجتبی محمودزاده؛ سید علی حسینی
چکیده
نظر به اهمیت صنعت هتلداری در نظام گردشگری کشور و ضرورت توجه به مسئولیتهای اجتماعی مبتنی بر رویکرد پایداری سازمانی برای بقا در فضای کسبوکار، پژوهش حاضر به دنبال ارائه مدل مسئولیتپذیری اجتماعی در صنعت هتلداری ایران است. بدینجهت تحقیق از انواع پژوهشهای پیمایشی به شمار میآید و به روش ترکیبی صورت گرفته است. ابتدا عوامل تأثیرگذار، ...
بیشتر
نظر به اهمیت صنعت هتلداری در نظام گردشگری کشور و ضرورت توجه به مسئولیتهای اجتماعی مبتنی بر رویکرد پایداری سازمانی برای بقا در فضای کسبوکار، پژوهش حاضر به دنبال ارائه مدل مسئولیتپذیری اجتماعی در صنعت هتلداری ایران است. بدینجهت تحقیق از انواع پژوهشهای پیمایشی به شمار میآید و به روش ترکیبی صورت گرفته است. ابتدا عوامل تأثیرگذار، راهبردها و پیامدها از طریق مصاحبه با مدیران به کمک روش نظریه دادهبنیاد طی مراحل کدگذاری باز، محوری و گزینشی مقولهبندی و نهایتاً در قالب مدلی تدوین شد.در مرحله کمّی به کمک روش معادلات ساختاری اجزای مدل ازنظر روایی و پایایی موردبررسی و تأیید قرار گرفت و معنیداری مسیرها در مدل نیز با تحلیل مسیر بررسی و در موارد لزوم اصلاح و مورد تأیید قرار گرفت. نیکوبی برازش کلی مدل نیز طبق شاخص SRMR تأیید شد. طبق مدل نهایی شرایط زمینهای بسترساز شرایط پیشران در مسئولیتپذیری اجتماعی صنعت هتلداری هستند. راهبردها برای تحقق این مهم شامل راهبردهای نُهگانه در زمینههای مختلف است (منابعانسانی، بازاریابی، ارتباطات، مدیریت سبز، آموزش و پژوهش و غیره) که تحت تأثیر شرایط مداخلهگر تضعیف یا تقویت میشوند. پیامدهای حاصل از تحقق مسئولیتپذیری اجتماعی نیز بهطور خلاصه ابعاد پایداری اقتصادی، اجتماعی، محیطزیست و پایداری سازمانی را در برمیگیرد. سهم دانشافزایی و نوآوری تحقیق را میتوان در یکپارچهسازی شرایط تأثیرگذار بر مسئولیتپذیری اجتماعی در صنعت هتلداری ایران، شناسایی راهبردها برای تحقق آن و پیامدهای حاصل از اجرای راهبردها در قالب یک مدل منسجم دانست که تاکنون موردمطالعه قرار نگرفته است.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
یزدان شیرمحمدی؛ عنایت الله یزدان پناه؛ افسانه یعقوبی پورفرد؛ فاطمه تکلو
چکیده
آموزش، مؤثرترین ابزار افزایش آگاهی مردم در جوامع با مسائل و معضلات جامعه است. هدف این مطالعه بررسی اثر تجربه گردشگران بر آموزش محیطزیست از طریق طنین برند مقصد طبیعتگردی و آموزش محیطزیست به گردشگران است. سفر و طبیعتگردی میتواند آگاهیهای محیطزیست گردشگران را افزایش دهد. تجربه محیطزیست بر دانش، نگرش و رفتار محیطزیست افراد ...
بیشتر
آموزش، مؤثرترین ابزار افزایش آگاهی مردم در جوامع با مسائل و معضلات جامعه است. هدف این مطالعه بررسی اثر تجربه گردشگران بر آموزش محیطزیست از طریق طنین برند مقصد طبیعتگردی و آموزش محیطزیست به گردشگران است. سفر و طبیعتگردی میتواند آگاهیهای محیطزیست گردشگران را افزایش دهد. تجربه محیطزیست بر دانش، نگرش و رفتار محیطزیست افراد تأثیر دارد. افزایش تعداد گردشگران بیشازحد توان اکولوژیک یک منطقه اثرات مخرب بر جامعه میزبان میگذارد که باعث کاهش کیفیت تجربه گردشگری میشود و اگر به این امر توجه نشود مشکلات محیطزیست و اجتماعی گریبان جامعه را خواهد گرفت. آموزش محیطزیست بهعنوان بهترین و مؤثرین راه برای آگاه کردن و ایجاد حس مسئولیت در بین اقشار جامعه است. حجم نمونه با فرمول کوکران 384 نفر تعیین شد. جامعه آماری تحقیق کلیه گردشگران داخلی در شهرستان بروجرد بودند و روش نمونهگیری در دسترس بوده است. روایی پژوهش با نظرات خبرگان و پایایی با آلفای کرونباخ تائید شد. نتایج این پژوهش نشان داد که تجربه گردشگران بر آموزش محیطزیست از طریق طنین برند مقصد طبیعتگردی و آموزش محیطزیست به گردشگران اثر مثبت و معناداری دارد و همچنین طنین برند گردشگران طبیعتگردی بر آموزش همگانی محیطزیست نیز تأثیرگذار است.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
نعمت الله جعفری؛ مصطفی احمدوند؛ مهدی نوری پور
چکیده
هدف این پژوهش تحلیل رفتار حفاظتی روستاییان دهستان دشت روم (شهرستان بویراحمد) از گونههای گیاهی خوراکی-دارویی بود که با استفاده از نظریه انگیزش حفاظت و به شیوه پیمایش انجام شد. جامعه آماری تحقیق، خانوارهای روستایی در روستاهای بالای 20 خانوار دهستان دشت روم بودند. حجم نمونه آماری با استفاده از جدول بارتلت و همکاران، 119 خانوار برآورد ...
بیشتر
هدف این پژوهش تحلیل رفتار حفاظتی روستاییان دهستان دشت روم (شهرستان بویراحمد) از گونههای گیاهی خوراکی-دارویی بود که با استفاده از نظریه انگیزش حفاظت و به شیوه پیمایش انجام شد. جامعه آماری تحقیق، خانوارهای روستایی در روستاهای بالای 20 خانوار دهستان دشت روم بودند. حجم نمونه آماری با استفاده از جدول بارتلت و همکاران، 119 خانوار برآورد و بهصورت تصادفی ساده در بین روستاهای هدف توزیع شدند. در هر خانوار، سرپرست آن مورد پرسش قرار گرفت. ابزار جمعآوری دادههای تحقیق، پرسشنامهای محققساخته بود که بر اساس متغیرهای برآمده از تئوری انگیزش حفاظت تدوین شد. روایی صوری پرسشنامه توسط پانلی از متخصصان موضوعی موردبررسی و اصلاح قرار گرفت. برای سنجش پایایی پرسشنامه، مطالعهای راهنما خارج از محدوده تحقیق انجام شد و ضریب آلفای کرونباخ (62/0 تا 87/0) به دست آمد. دادهها پس از گردآوری در نرمافزار آماری SPSS21 بارگذاری و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد رفتار حفاظتی بهرهبرداران موردمطالعه در حد متوسطی است. افزون بر آن، متغیرهای برآمده از تئوری انگیزش حفاظت رابطه معناداری با رفتار حفاظتی بهرهبرداران داشتند که قویترین رابطه به «قصد برای حفاظت» و «خودکارآمدی» تعلق داشت. نتایج تحلیل رگرسیونهای سلسلهمراتبی نشان داد، متغیرهای مستقل پژوهش سهم مؤثر و معناداری در تبیین واریانس متغیر رفتار حفاظتی به خود اختصاص دادهاند. نتایج تحلیل مسیرها نیز مؤید آن بود که «قصد برای حفاظت»، «شدت درک شده»، «هزینه پاسخ» و «خودکارآمدی» بیشترین تأثیر را بر متغیر رفتار حفاظتی داشتهاند. در پایان، توانمندسازی، ترویج کشت گیاهان دارویی سازگار با شرایط اقلیمی و توزیع بذور رایگان در روستاهای موردمطالعه توصیه میگردد.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
مستانه چمنی؛ هاجر آذری؛ محمد حسین رمضانی قوام ابادی
چکیده
سیل یک موضوع نگرانکننده برای توسعه جوامع محسوب میشود و نیازمند توجه دولت و مشارکت مردم است. به همین علت سازمان ملل همواره با تصویب اسناد مختلف تلاش میکند که به کاهش آسیبپذیری جوامع و توانمندسازی آنان کمک کند. دراینبین آخرین سند مصوب سازمان ملل با نام چارچوب سندای راهحلهایی را برای گذار از مخاطرات اقلیمی ارائه ...
بیشتر
سیل یک موضوع نگرانکننده برای توسعه جوامع محسوب میشود و نیازمند توجه دولت و مشارکت مردم است. به همین علت سازمان ملل همواره با تصویب اسناد مختلف تلاش میکند که به کاهش آسیبپذیری جوامع و توانمندسازی آنان کمک کند. دراینبین آخرین سند مصوب سازمان ملل با نام چارچوب سندای راهحلهایی را برای گذار از مخاطرات اقلیمی ارائه میدهد. ایران نیز یکی از کشورهای سیلخیز جهان است. سیل به دلیل گستردگی بالای آن افراد زیادی را درگیر میکند اما پیامدهای جنسیتی ناشی از سیل خنثی نیست و زنان بیشتر از مردان در برابر بلایا آسیبپذیر هستند. در جریان سیل 1398 که بزرگترین سیل تاریخی ایران بوده است نیز زنان بهشدت درگیر شدند. این پژوهش که به روش تحلیل محتوای کیفی انجام شده است به هدف بررسی اثرات مخرب سیل بر زنان و ارائه راهحلهای موجود با اتکا به چارچوب سندای انجام شد. دادههای پژوهش نشان داد آسیبهای اقتصادی، فقدان آموزش و اطلاعات، فقدان مشارکت زنان، مشکلات مربوط به سلامت و آسیبهای اجتماعی از مسائل خاص زنان در سیل بود؛ بنابراین با تکیه بر اصول راهنمای چارچوب سندای که شامل توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی زنان، استفاده از دانش بومی زنان محلی، حمایت از سمنها و متخصصین و پژوهشگران زن است، میتوان از آسیبهای آینده پیشگیری نمود. لذا پیشنهاد میشود نیازها و ظرفیتهای زنان در سیاستگذاریها بهطور ویژه موردتوجه قرار گیرد.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
کاظم عسکری فر؛ ابوالقاسم ابراهیمی؛ کمند سلیمانی
چکیده
رفتار پایدار مصرفکننده میتواند از تخریب روزافزون محیطزیست، آلودگی، تغییرات آبوهوایی و هدر رفتن منابع تجدیدناپذیر جلوگیری کند. میوه و ترهبار ازجمله کالاهایی هستند که بهطور مستمر و در حجم بالا، توسط مصرفکنندگان خریداری میشوند، درحالیکه میتوانند بهسرعت فاسد شده و در حجم بالا اتلاف شوند. بر همین اساس تحلیل رفتار ...
بیشتر
رفتار پایدار مصرفکننده میتواند از تخریب روزافزون محیطزیست، آلودگی، تغییرات آبوهوایی و هدر رفتن منابع تجدیدناپذیر جلوگیری کند. میوه و ترهبار ازجمله کالاهایی هستند که بهطور مستمر و در حجم بالا، توسط مصرفکنندگان خریداری میشوند، درحالیکه میتوانند بهسرعت فاسد شده و در حجم بالا اتلاف شوند. بر همین اساس تحلیل رفتار پایدار مصرفکننده در این بازار میتواند درک عمیقتری از این رفتار به بازاریابان و صاحبان کسبوکارها و مصرفکنندگان ارائه نماید. در همین راستا و بهمنظور شناسایی ابعاد رفتار پایدار مصرفکننده با تحلیل محتوای کیفی، ابعاد رفتار پایدار و عوامل مؤثر بر آن شناسایی شده است. در ادامه با استفاده از پیمایش میدانی از 384 نفر از مصرفکنندگان شهر تهران، عوامل مؤثر بر ابعاد رفتار پایدار مشخصشده و درنهایت با استفاده از آنتروپی شانون، این عوامل رتبهبندی شدهاند. ابزار گردآوری دادهها در پیمایش میدانی، پرسشنامه محققساخته بوده که پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ و روایی آن با شاخصهای روایی همگرا و واگرا تعیین شده است. یافتهها نشان میدهد که رفتار پایدار مصرفکننده در چهار مفهوم بازیافت، خرید مسئولانه، مسئولیتهای اجتماعی و مصرف مسئولانه قابلتعریف است و عوامل مؤثر بر آن شامل ارزشهای فردی، ویژگیهای فردی، تجارب فرد، دانش محیطزیستی، رسانه، عادتهای خرید، عادتهای مصرف، فشارهای نهادی، نگرش محیطزیستی و ویژگیهای کالا هستند که از بین آنها دانش محیطزیستی، عادتهای مصرفی، ویژگیهای کالا، عادتهای خرید، ویژگیهای فردی، ارزشهای فردی و نگرش محیطزیستی به ترتیب بیشترین اهمیت را دارند.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
محمد سهراب بیگی؛ محمدرضا باقرزاده؛ محمدحسن شکی؛ مسعود یوسف زاده
چکیده
پژوهش حاضر جستاری در راستای طراحی مدل مدیریت یکپارچه با تأکید بر توسعه پایدار است. در بعد محیطزیستی روش تحقیق ترکیبی و مبتنی بر آمیخته اکتشافی (کیفی – کمی) است. جامعه آماری در بخش کیفی 28 نفر از اساتید و نخبگان رشته مدیریت و در بخش کمی 480 نفر از صنعتگران استان قزوین بوده است. در بخش کیفی با استفاده از روش گلوله برفی تا رسیدن به اشباع ...
بیشتر
پژوهش حاضر جستاری در راستای طراحی مدل مدیریت یکپارچه با تأکید بر توسعه پایدار است. در بعد محیطزیستی روش تحقیق ترکیبی و مبتنی بر آمیخته اکتشافی (کیفی – کمی) است. جامعه آماری در بخش کیفی 28 نفر از اساتید و نخبگان رشته مدیریت و در بخش کمی 480 نفر از صنعتگران استان قزوین بوده است. در بخش کیفی با استفاده از روش گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری با 20 خبره، مصاحبه عمیق انجام و در بخش کمی، برای سنجش مدل، پرسشنامه محقق ساختهای با روش نمونهگیری خوشهای نسبی در بین 300 نفر از نمونهها توزیع گردید. روایی پرسشنامه با روش صوری و محتوایی و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفت. دادهها با روش تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی با نرمافزارهای SPSS و AMOS تحلیل گردید. نتایج بخش کیفی حاکی از آن بوده که الگوی ارتقاء مدیریت یکپارچه ناب مبتنی بر توسعه پایدار در 4 بعد برنامه، اجرا، کنترل و اصلاح مبتنی بر 5 محور است: 1. عناصر ارتقاء مدیریت یکپارچه ناب شامل سه سطح: الف) کلان: ارتقای سطح فرهنگی، ارتقای فناورانه، یکپارچهسازی نظامهای مدیریتی، نگرش سیستمی، توجه به اکولوژی زیستی سازمان، ب) سطح میانی: ارتباطات هدفمند با سایر صنایع، تدوین استراتژیهای یکپارچه، توجه به تغییرات سازمانی در تصمیمات مدیریت مؤسسات، همسوکردن سازمان برای رسیدن به اهداف، ایجاد تعلق سازمانی، پاسخگویی و تعهد مدیریت، هدفگذاری، پ) سطح خرد: توانمندسازی نیروهای انسانی، عدالت سازمانی، استقرار مدیریت دانش، مشارکت کارکنان، مدیریت عملکرد، بهبود مستمر، 2. عوامل زمینهای: ویژگیهای مدیریتی، شرایط اقتصادی، شرایط محیطزیستی سازمان، فرهنگ اجتماعی 3. عوامل مداخلهگر: عوامل سیاسی، عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی، عوامل زیستی، 4. پیامدها: اقتصادی، اجتماعی، محیطزیستی 5. راهبردهای بهبود مستمر.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
سجاد قدرتی؛ رامین بشیر خداپرستی
چکیده
ارزشهای محیطزیستی از عوامل کلیدی تأثیرگذار بر قصد خرید مصرفکنندگان و افزایش تمایل مصرفکنندگان به خرید محصولات سبز است که این امر برای توسعه پایدار محیطزیست حیاتی میباشد. در این راستا هدف از پژوهش حاضر واکاوی تأثیر ارزشهای محیطزیستی بر قصد خرید محصولات سبز با میانجیگری نگرانیهای محیطزیستی و تعدیلگری اعتماد ...
بیشتر
ارزشهای محیطزیستی از عوامل کلیدی تأثیرگذار بر قصد خرید مصرفکنندگان و افزایش تمایل مصرفکنندگان به خرید محصولات سبز است که این امر برای توسعه پایدار محیطزیست حیاتی میباشد. در این راستا هدف از پژوهش حاضر واکاوی تأثیر ارزشهای محیطزیستی بر قصد خرید محصولات سبز با میانجیگری نگرانیهای محیطزیستی و تعدیلگری اعتماد سبز در بین مصرفکنندگان مواد غذایی سبز در شهر تبریز بوده است. این پژوهش ازنظر روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی بوده و ازنظر روش گردآوری دادهها از نوع روش پیمایشی به شمار میرود. جامعه آماری این پژوهش مصرفکنندگان مواد غذایی سبز در شهر تبریز بوده که با توجه به نامحدود بودن حجم جامعه آماری، بر اساس فرمول کوکران، حجم نمونه معادل 384 نفر برآورد شد. پرسشنامهها توسط مصرفکنندگان مواد غذایی سبز تکمیل شد و درنهایت 384 پرسشنامه استاندارد بر اساس طیف لیکرت جمعآوری گردیده و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. افزون بر این، دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS و بسته نرمافزاری SMART-PLS2 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج بهدستآمده نشان داد که ارزشهای زیستمحیطی بر قصد خرید محصولات سبز و نگرانیهای محیطزیستی، تأثیر مثبت و معناداری دارد. افزون بر این، نگرانیهای محیطزیستی بر قصد خرید محصولات سبز تأثیر مثبت و معناداری دارند. نگرانیهای محیطزیستی رابطه بین ارزشهای محیطزیستی و قصد خرید محصولات سبز را میانجیگری میکند و نهایتاً اعتماد سبز رابطۀ بین نگرانیهای محیطزیستی مصرفکنندگان و قصد خرید محصولات سبز را تعدیل میکند.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
سید حبیب موسوی راشدی؛ وحید مکی زاده؛ اسماعیل حسن پور
چکیده
افزایش ناگهانی جمعیت در سالهای اخیر، منجر به افزایش مصرف بیرویه منابع، تغییرات آب و هوایی، افزایش گازهای گلخانهای و انقراض گونههای نادر شده است. تلاش برای حفاظت از محیطزیست به یک نگرانی جهانی تبدیل شده است. هدف پژوهش حاضر شناسایی و طبقهبندی عوامل مؤثر بر رفتار خرید سبز توسط مصرفکنندگان است. بیشترین ضرورت پژوهش در ...
بیشتر
افزایش ناگهانی جمعیت در سالهای اخیر، منجر به افزایش مصرف بیرویه منابع، تغییرات آب و هوایی، افزایش گازهای گلخانهای و انقراض گونههای نادر شده است. تلاش برای حفاظت از محیطزیست به یک نگرانی جهانی تبدیل شده است. هدف پژوهش حاضر شناسایی و طبقهبندی عوامل مؤثر بر رفتار خرید سبز توسط مصرفکنندگان است. بیشترین ضرورت پژوهش در شرایط فعلی، شناسایی عوامل مؤثر بر تغییر رفتار مصرفکنندگان هنگام خرید است. پژوهش، ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش اجرا توصیفی - پیمایشی است. برای جمعآوری اطلاعات و دادههای موردنیاز از بررسیهای اسنادی و مطالعات میدانی استفاده شده است. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته و بهصورت کاملاً تصادفی بین مشتریان کسبوکارهای اشتراکی در شهر تهران توزیع گردید. پایایی آلفای کرونباخ در این مطالعه 83/۰ به دست آمد. حجم جامعه آماری بر اساس فرمول کوکران تعداد 384 نفر تعیین گردید. برای تجزیهوتحلیل همپوشانی دورانی و ماتریس همبستگی عوامل، از روش تحلیل عاملی اکتشافی، آزمون KMO، بارتلت و اسکری کتل در محیط نرمافزار SPSS استفاده گردید. نتایج حاصل نشان داد که عوامل مؤثر بر رفتار خرید سبز به ترتیب عبارتاند از: گسترش دانش محیطزیستی، تغییر در نگرش افراد، کنترل رفتاری و مسئولیتهای اجتماعی، هنجارهای ذهنی و برداشت از خود و سبک زندگی و ارزشهای ادراکشده توسط مصرفکنندگان است.