آموزش محیط زیست
جواد یوسفی؛ محمود ضیائی؛ محمدرضا کریمی علویجه؛ ُسید مجتبی محمودزاده؛ سید علی حسینی
چکیده
نظر به اهمیت صنعت هتلداری در نظام گردشگری کشور و ضرورت توجه به مسئولیتهای اجتماعی مبتنی بر رویکرد پایداری سازمانی برای بقا در فضای کسبوکار، پژوهش حاضر به دنبال ارائه مدل مسئولیتپذیری اجتماعی در صنعت هتلداری ایران است. بدین جهت تحقیق از انواع پژوهشهای پیمایشی بهشمار میآید و به روش ترکیبی صورت گرفته است. ابتدا عوامل تاثیرگذار، ...
بیشتر
نظر به اهمیت صنعت هتلداری در نظام گردشگری کشور و ضرورت توجه به مسئولیتهای اجتماعی مبتنی بر رویکرد پایداری سازمانی برای بقا در فضای کسبوکار، پژوهش حاضر به دنبال ارائه مدل مسئولیتپذیری اجتماعی در صنعت هتلداری ایران است. بدین جهت تحقیق از انواع پژوهشهای پیمایشی بهشمار میآید و به روش ترکیبی صورت گرفته است. ابتدا عوامل تاثیرگذار، راهبردها و پیامدها از طریق مصاحبه با مدیران به کمک روش نظریه دادهبنیاد طی مراحل کدگذاری باز، محوری و گزینشی مقولهبندی و نهایتاً در قالب مدلی تدوین شد. در مرحله کمّی به کمک روش معادلات ساختاری اجزای مدل از نظر روایی و پایایی مورد بررسی و تأیید قرار گرفت و معنیداری مسیرها در مدل نیز با تحلیل مسیر بررسی و در موارد لزوم اصلاح و مورد تأیید قرار گرفت. نیکوبی برازش کلی مدل نیز طبق شاخص SRMR تأیید شد. طبق مدل نهایی شرایط زمینهای بسترساز شرایط پیشران در مسئولیتپذیری اجتماعی صنعت هتلداری هستند. راهبردها برای تحقق این مهم شامل راهبردهای نُهگانه در زمینههای مختلف است (منابعانسانی، بازاریابی، ارتباطات، مدیریت سبز، آموزش و پژوهش و ...) که تحت تأثیر شرایط مداخلهگر تضعیف یا تقویت میشوند. پیامدهای حاصل از تحقق مسئولیتپذیری اجتماعی نیز بهطور خلاصه ابعاد پایداری اقتصادی، اجتماعی، محیطزیست و پایداری سازمانی را دربرمیگیرد. سهم دانشافزایی و نوآوری تحقیق را میتوان در یکپارچهسازی شرایط تأثیرگذار بر مسئولیتپذیری اجتماعی در صنعت هتلداری ایران، شناسایی راهبردها برای تحقق آن و پیامدهای حاصل از اجرای راهبردها در قالب یک مدل منسجم دانست که تاکنون مورد مطالعه قرار نگرفته است.
آموزش محیط زیست
رضا سپهوند؛ جعفر عباسپور؛ ایوب شیخی زاده
چکیده
فرهنگسازمانی سبز میتواند با درک استراتژیهای محیطی بهعنوان منبعی برای مزیت رقابتی تلقی گردد و ویژگیهایی داشته باشد که از فرهنگ رقبایش متفاوت بوده و بهعنوان یک دارایی نامرئی، تقلید از آن برای رقبا دشوار باشد؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فرهنگسازمانی سبز بر مزیت رقابتی با تأکید بر نقش میانجی نوآوری سبز در کارخانه ...
بیشتر
فرهنگسازمانی سبز میتواند با درک استراتژیهای محیطی بهعنوان منبعی برای مزیت رقابتی تلقی گردد و ویژگیهایی داشته باشد که از فرهنگ رقبایش متفاوت بوده و بهعنوان یک دارایی نامرئی، تقلید از آن برای رقبا دشوار باشد؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فرهنگسازمانی سبز بر مزیت رقابتی با تأکید بر نقش میانجی نوآوری سبز در کارخانه سیمان ایلام انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران و کارکنان کارخانه سیمان ایلام میباشد که نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران تعداد 224 نفر انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد فرهنگسازمانی سبز، سنجش نوآوری سبز و مزیت رقابتی استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از فن مدلیابی معادلات ساختاری و از طریق نرمافزارهای SPSS25 و Smart PLS3 صورت گرفته است. نتایج پژوهش بیان میکند فرهنگسازمانی هم بهصورت مستقیم تأثیر مثبت و معناداری بر مزیت رقابتی دارد و هم اینکه از طریق متغیر میانجی نوآوری سبز بر مزیت رقابتی تأثیرگذار است. همچنین نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که متغیر نوآوری سبز نیز تأثیر مثبت و معناداری بر مزیت رقابتی دارد.
آموزش محیط زیست
مهدی محمدی؛ رضا ناصری جهرمی؛ سولماز خادمی؛ دانیال آزادی؛ صدیقه شادی
چکیده
کارآفرینی سبز با تأثیرات مثبت بر محیطزیست، کمک شایان توجهی به توسعه پایدار اقتصادی مینماید. پژوهش حاضر با هدف مروری نظاممند بر مفهوم کارآفرینی سبز در نظام آموزش عالی انجام شد. این پژوهش کیفی با استفاده از روش هفت مرحلهای ساندلوسکی و باروسو (2007) انجام شده است. تیم فراترکیب متشکل از دو نفر متخصص برنامهریزی درسی، یک نفر متخصص ...
بیشتر
کارآفرینی سبز با تأثیرات مثبت بر محیطزیست، کمک شایان توجهی به توسعه پایدار اقتصادی مینماید. پژوهش حاضر با هدف مروری نظاممند بر مفهوم کارآفرینی سبز در نظام آموزش عالی انجام شد. این پژوهش کیفی با استفاده از روش هفت مرحلهای ساندلوسکی و باروسو (2007) انجام شده است. تیم فراترکیب متشکل از دو نفر متخصص برنامهریزی درسی، یک نفر متخصص روانشناسی تربیتی، یک نفر آگاه به حوزه محیطزیست و یک نفر مسلط به روش پژوهش فراترکیب بود. 13 منبع پژوهشی مرتبط، مبنای تحلیل قرار گرفت. اعتبار دادهها با استفاده از تکنیکهای اعتبارپذیری، انتقالپذیری و همسوسازی دادهها و اعتمادپذیری به دادهها نیز با هدایت دقیق جریان جمعآوری اطلاعات و همسوسازی پژوهشگران تائید شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل مضمون صورت پذیرفت. بر اساس نتایج حاصله، مفهوم کارآفرینی سبز شامل مضامین خلاقیت و ابتکار ذهنی، سازگاری با محیطزیست، نوآوری محیطی، خلق ارزش، شناسایی فرصتهای سبز، کاهش مخاطرات طبیعی، ایجاد توسعه پایدار و ریسکپذیری میباشد. درک درست و صحیح عوامل مذکور، در توسعه برنامههای آموزشی دانشگاهی و فرهنگسازی حفظ محیطزیست کمک شایانی مینماید.
آموزش محیط زیست
زهرا هوشمندان مقدم فرد؛ علی شمس؛ جعفر یعقوبی؛ حسین عساکره؛ جلال صبا
چکیده
در سالهای اخیر تغییرات اقلیمی بر بخش کشاورزی در سطح دنیا و نیز ایران تأثیر گذاشته است. کشاورزان هر منطقهای درک متفاوتی از این تغییرات دارند و عوامل متعددی بر ادراک آنها تأثیرگذار میباشد. هدف این تحقیق توصیفی، سنجش ادراک کشاورزان و عوامل مؤثر بر ادراک آنها بوده است. جامعه آماری کلیه 83261 خانوار کشاورزی استان زنجان بودند. با استفاده ...
بیشتر
در سالهای اخیر تغییرات اقلیمی بر بخش کشاورزی در سطح دنیا و نیز ایران تأثیر گذاشته است. کشاورزان هر منطقهای درک متفاوتی از این تغییرات دارند و عوامل متعددی بر ادراک آنها تأثیرگذار میباشد. هدف این تحقیق توصیفی، سنجش ادراک کشاورزان و عوامل مؤثر بر ادراک آنها بوده است. جامعه آماری کلیه 83261 خانوار کشاورزی استان زنجان بودند. با استفاده از جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان 393 کشاورز بهعنوان نمونه مشخص شد و از طریق روش نمونهگیری چندمرحلهای تصادفی انتخاب و مطالعه شدند. نتایج تحقیق نشان داد که ادراک 6/74 درصد کشاورزان از تغییرات اقلیمی در حد متوسط میباشد. ضریب همبستگی نشان داد که بین سطح تحصیلات، سرمایه اجتماعی، پیامدهای تغییرات اقلیمی، دوره آموزشی، مساحت زمین دیم، دسترسی به نهادهها، درآمد کشاورزی، سن، کیفیت خاک زراعی دیم، مساحت زمین آبی، منابع اطلاعاتی استفادهشده و تجربه کشاورزی با ادراک کشاورزان در خصوص تغییرات اقلیمی رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت. رگرسیون خطی چندگانه نیز نشان داد که پیامدهای تغییرات اقلیمی، دوره آموزشی شرکت کرده، سرمایه اجتماعی، مساحت زمین دیم، درآمد کشاورزی و منابع اطلاعاتی استفادهشده 58 درصد از ادراک کشاورزان در خصوص تغییرات اقلیمی را تبیین میکنند.
آموزش محیط زیست
محمدشریف شریف زاده؛ غلامحسین عبداله زاده
چکیده
این تحقیق با هدف تدوین چارچوبی برای تبیین مفهومی و ارزیابی میدانی زیستبوم کارآفرینی سبز در استان گلستان مبتنی بر پیوند زیستبومگرایی و کارآفرینیگرایی انجام شد. این تحقیق با بهرهگیری از روششناسی آمیخته در چند مرحله انجام شد. مرحله اول این تحقیق، به روش مطالعه دلفی کلاسیک در سه دور به انجام رسید. اطلاعات موردنیاز از طریق ...
بیشتر
این تحقیق با هدف تدوین چارچوبی برای تبیین مفهومی و ارزیابی میدانی زیستبوم کارآفرینی سبز در استان گلستان مبتنی بر پیوند زیستبومگرایی و کارآفرینیگرایی انجام شد. این تحقیق با بهرهگیری از روششناسی آمیخته در چند مرحله انجام شد. مرحله اول این تحقیق، به روش مطالعه دلفی کلاسیک در سه دور به انجام رسید. اطلاعات موردنیاز از طریق مصاحبه نیمهساختارمند (در دورهای اول) و پرسشنامه در دور نهایی با نمونهای برگزیده از فعالان مطلع زیستبوم کسبوکار و کارآفرینی استان گلستان به انجام رسید. در نتیجه این مرحله، هفت مؤلفه شامل 50 نشانگر به شرح زیر شناسایی شد: 1. برانگیزش و حمایت نهادی از توسعه کارآفرینی سبز (10 نشانگر)، 2. پژوهش و فناوری در حوزه کارآفرینی سبز (3 نشانگر)، 3. توسعه بازار کالا و خدمات سبز (5 نشانگر)، 4. فرهنگسازی و ترویج کارآفرینی سبز (9 نشانگر)، 5. آموزش و توانمندسازی سبز نیروی انسانی (8 نشانگر)، 6. برنامهریزی راهبردی توسعه کارآفرینی سبز (5 نشانگر) و 7. مدیریت و حکمروایی برای توسعه کارآفرینی سبز در استان گلستان (10 نشانگر). در مرحله دوم با رویکرد آیندهنگاری با استفاده از نرمافزار میکمک و نیز، سناریونگاری بـا کمک نرمافزار سـناریوویــزارد، درمجموع چهار سـناریوی باورکردنی استخراج و معرفی شد: یک سـناریوی بسـیار مطلـوب (گلستان سبز)، یک سناریوی بینابین مبتنی بر ادامه وضع موجود (گلستان خاکستری)، یک سناریوی بسیار بحرانی (گلستان زرد) و یک سناریوی بحران کامل (گلستان قرمز). سناریوهای احتمالی اگرچه امیدهای فراوانی به وقوع شرایط مطلـوب در استان را نشان میدهند ولـی از طرف دیگر وقوع شرایط بحرانی را دور از انتظار نمیدانند.
آموزش محیط زیست
زینب طولابی؛ مرجان آروانه؛ پری شجاعیان
چکیده
افزایش نگرانی و توجه روز افزون به سلامت عمومی و مسایل محیطزیست منجر به پیدایش و اهمیت مفهوم محصولات سبز شده است. با توجه به اهمیت مسایل زیست محیطی در بین مصرفکنندگان، بررسی عوامل موثر بر نگرش و قصد خرید آنها به محصولات سبز ضروری است. قصد مصرفکنندگان به خرید سبز به نگرش نسبت به محصولات سبز برای رفع نیازهای محیطزیستی ...
بیشتر
افزایش نگرانی و توجه روز افزون به سلامت عمومی و مسایل محیطزیست منجر به پیدایش و اهمیت مفهوم محصولات سبز شده است. با توجه به اهمیت مسایل زیست محیطی در بین مصرفکنندگان، بررسی عوامل موثر بر نگرش و قصد خرید آنها به محصولات سبز ضروری است. قصد مصرفکنندگان به خرید سبز به نگرش نسبت به محصولات سبز برای رفع نیازهای محیطزیستی اشاره دارد؛ تحت تاثیر مولفههای ارزش ادراک شده سبز مصرفکنندگان است. پژوهش حاضر اقدام به تعیین میزان اثر مولفه های ارزش ادراک شده سبز بر نگرش نسبت به محصولات سبز و تبیین شکلگیری قصدخرید مصرفکنندگان سبز نموده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش و بازه زمانی جمعآوری دادهها در زمره تحقیقات پیمایش مقطعی قرار دارد. مصرفکنندگان محصولات سبز فروشگاه های زنجیرهای شهر خرمآباد ( افقکوروش، اتکا، شهروند، رفاه، هفت) به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند. نمونهگیری به روش خوشهای چند مرحلهای در 4 نقطه اصلی شهر خرمآباد انجام گرفت که در نهایت 360 پرسشنامه تکمیل گردید. روایی پرسشنامه با نظر خبرگان و بارهای عاملی تاییدی، سنجیده شد و مقدار آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تمامی ابعاد پرسشنامه بزرگتر از 7/0 بدست آمد، که مورد تایید واقع گردید. تجزیه و تحلیل دادهها در این پژوهش با نرم افزار آماری spss22 و smart pls3 انجام گرفت. یافتههای پژوهش بیانگر تاثیر مثبت و معنادار مولفه های ارزش ادراک شده سبز شامل ارزش عملکردی، ارزش شرطی، ارزش اجتماعی و ارزش عاطفی بر نگرش نسبت به خرید محصولات سبز و قصد خرید مصرف کنندگان سبز میباشد.
آموزش محیط زیست
وحید عزیزی؛ مسلم سواری؛ معین صادقی؛ غلامرضا یاوری
دوره 1، شماره 4 ، تیر 1392، ، صفحه 20-28
چکیده
پژوهش حاضر به تحلیل نگرش دانشآموزان دورهمتوسطه شهرهمدان پیرامون حفاظت از محیطزیست پرداخته است. جامعه آماری تحقیق شامل 4104 نفر از دانشآموزان پسر دبیرستانهای شهر همدان که با استفاده از آماره کوکران 240 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای افزایش اعتبار یافتهها 270پرسشنامه با روش نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر به تحلیل نگرش دانشآموزان دورهمتوسطه شهرهمدان پیرامون حفاظت از محیطزیست پرداخته است. جامعه آماری تحقیق شامل 4104 نفر از دانشآموزان پسر دبیرستانهای شهر همدان که با استفاده از آماره کوکران 240 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای افزایش اعتبار یافتهها 270پرسشنامه با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب تکمیل شد. روایی پرسشنامه توسط پانل متخصصان و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ تایید و مقدار آن بالاتر از (7/0) محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل دادهها به وسیله نرمافزار SPSS انجام شد. طبق نتایج اکثر دانشآموزان نگرش مساعدی نسبت به حفاظت از محیطزیست نداشتند. تحلیل همبستگی نیز نشان داد که بین میزان نگرش آنها نسبت به حفاظت از محیطزیست و استفاده از اینترنت و شغل پدر رابطه مثبت و معنیداری در سطح یک درصد وجود دارد. همچنین، از جمله مهمترین راهکارهای بهبود نگرش دانشآموزان نسبت به حفاظت از محیطزیست استفاده از فیلمهای آموزشی و ایجاد تشکلهای زیستمحیطی میباشد.
آموزش محیط زیست
افسانه زمانی مقدم؛ مهدیه سعیدی
دوره 1، شماره 3 ، خرداد 1392، ، صفحه 19-30
چکیده
پژوهش حاضر با هدف «بررسی تأثیر آموزش محیط زیست بر میزان دانش، نگرش و مهارت معلمان ابتدایی منطقه 12 تهران» به روش تجربی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان ابتدایی منطقه 12 تهران بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 60 نفر انتخاب گردیدند. ضمن تقسیم گروه نمونه به دو گروه 30 نفری شاهد و گواه، از هردو گروه پیش آزمون گرفته ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف «بررسی تأثیر آموزش محیط زیست بر میزان دانش، نگرش و مهارت معلمان ابتدایی منطقه 12 تهران» به روش تجربی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان ابتدایی منطقه 12 تهران بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 60 نفر انتخاب گردیدند. ضمن تقسیم گروه نمونه به دو گروه 30 نفری شاهد و گواه، از هردو گروه پیش آزمون گرفته شد. برای گردآوری دادههای مربوط به پیش آزمون و پس آزمون، از یک پرسشنامه سنجش دانش و نگرش و مهارت زیست محیطی ساخته صالحی و آقامحمدی (2000)، با اندکی تغییرات، استفاده گردید. ضریب پایایی این پرسشنامه، از طریق آلفای کرونباخ 71/. محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونt مستقل استفاده شد. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که بین میزان دانش، نگرش و مهارت زیست محیطی معلمان در پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معنادار وجود دارد و آموزش محیط زیست بر ارتقاء دانش، نگرش و مهارت زیست محیطی معلمان تأثیر مثبت دارد
آموزش محیط زیست
محمد نیرو؛ غلامرضا حاجی حسین نژاد
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1391، ، صفحه 1-12
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش محیط زیست بر اساس نظریه هوشهای چندگانه گاردنر در ایجاد نگرش و علاقمندی و اصلاح کجفهمی دانشآموزان در مقایسه با الگوی تدریس سنتی انجام گرفت. شیوهی تحقیق از نوع نیمه آزمایشی به روش طرح چهارگروهی سولومون میباشد. نتایج نهایی پژوهش نشان میدهد که شیوهی تدریس بر اساس نظریه هوشهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش محیط زیست بر اساس نظریه هوشهای چندگانه گاردنر در ایجاد نگرش و علاقمندی و اصلاح کجفهمی دانشآموزان در مقایسه با الگوی تدریس سنتی انجام گرفت. شیوهی تحقیق از نوع نیمه آزمایشی به روش طرح چهارگروهی سولومون میباشد. نتایج نهایی پژوهش نشان میدهد که شیوهی تدریس بر اساس نظریه هوشهای چندگانه گاردنر در ایجاد نگرش و علاقمندی دانشآموزان درباره محیط زیست همچنین در اصلاح کجفهمیها نسبت به شیوهی تدریس سنتی برتری دارد. از این روی با توجه به اینکه آموزش در رویکرد سنتی، تنها با هدف انتقال دانش به یادگیرندگان، با روش سخنرانی و اغلب بر مبنای هوش زبانی-کلامی و منطقی-ریاضی انجام میشود و از سوی دیگر نظریه هوشهای چندگانه، بستری را مهیا میکند تا بر اساس تفاوتهای فردی، یادگیری از طریق اصلیترین ابزارهای شناخت هریک از فراگیران صورت پذیرد و بر اساس نتایج این پژوهش، استفاده از این روش تدریس در آموزش مفاهیم محیط زیست و تجدید نظر در برنامه درسی آموزش محیط زیست، لازم و ضروری به نظر میرسد.
آموزش محیط زیست
محمدصالح علی طالشی؛ حمید سودائی زاده؛ فرهاد نژاد کورکی
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1391، ، صفحه 45-53
چکیده
یکی از اهداف تعیین شده در سند توسعه منابع طبیعی و آبخیزداری در افق 1404 ارتقای آگاهیهای زیست محیطی و منابع طبیعی است لذا یکی از راهبردهای تعیین شده جهت تحقق این رویکرد آموزش و فرهنگ سازی محیطزیستی در سطح آموزش عالی است بطوری که بتوان به توسعهای پایدار دست یافت. در این راستا در این پژوهش به بررسی سطوح آگاهی دانشجویان مقطع کارشناسی ...
بیشتر
یکی از اهداف تعیین شده در سند توسعه منابع طبیعی و آبخیزداری در افق 1404 ارتقای آگاهیهای زیست محیطی و منابع طبیعی است لذا یکی از راهبردهای تعیین شده جهت تحقق این رویکرد آموزش و فرهنگ سازی محیطزیستی در سطح آموزش عالی است بطوری که بتوان به توسعهای پایدار دست یافت. در این راستا در این پژوهش به بررسی سطوح آگاهی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست در رابطه با سری استانداردهای محیط زیستی علی الخصوص 14000در نظام مدیریت محیطزیستی و همچنین میزان اهمیت این سری استانداردها از دیدگاه دانشجویان در توسعه پایدار پرداخته شد. نمونهها به صورت تصادفی طبقه بندی شده از 5 دانشگاه از 12 دانشگاه ارائه دهنده مقطع کارشناسی ارشد این رشته انتخاب گردید. 104 پرسشنامه در بین دانشجویان توزیع و پس از تکمیل جمع آوری گردید. دادههای بدست آمده با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. یافتههای آماری این پژوهش نشان داد که میانگین آگاهی دانشجویان در رابطه با مبانی استاندارد کم تا متوسط و در رابطه با اهمیت کاربردها و اهداف کلی سری استانداردهای ISO 14000 متوسط تا زیاد است. اختلاف معنیداری بین دو جنس در رابطه با آگاهی در بخشهای مختلف مشاهده نشد. همچنین نتایج این پژوهش اختلاف معنیداری را در میزان آگاهی دانشجویان دانشگاههای مختلف از این سری استانداردها نشان نداد. لازم به ذکر است که با توجه به آگاهی دانشجویان ثابت شد که وجود استانداردهای سری ISO 14000 تا حد زیادی میتواند مدیریت یک سازمان را به سوی توسعه پایدار هدایت نماید.
آموزش محیط زیست
علی بابازاده؛ محمد قهرمانی؛ معصومه اکبری
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1391، ، صفحه 69-78
چکیده
چکیده: با گستردگی و پیچیدگی مباحث زیست محیطی، خلق سواد زیستمحیطی در سطح اقشار مختلف اجتماعی، به ضرورتی اجتنابناپذیر بدل شده است. نیل به این هدف نیاز به استفاده از یافتههای نوین مدیریت و تعلیم و تربیت دارد. به زعم نظریهپردازان علوم اجتماعی، آموزش اثربخشترین راهکار مدیریت چالشهای اجتماعی است. از طرف دیگر با نامیده ...
بیشتر
چکیده: با گستردگی و پیچیدگی مباحث زیست محیطی، خلق سواد زیستمحیطی در سطح اقشار مختلف اجتماعی، به ضرورتی اجتنابناپذیر بدل شده است. نیل به این هدف نیاز به استفاده از یافتههای نوین مدیریت و تعلیم و تربیت دارد. به زعم نظریهپردازان علوم اجتماعی، آموزش اثربخشترین راهکار مدیریت چالشهای اجتماعی است. از طرف دیگر با نامیده شدن هزاره سوم به عنوان عصر دانایی، توجه همگان به سوی مفاهیم استراتژیکی چون آموزش و یادگیری مداوم سوق داده شده است، در ادبیات علمی امروز سازمانهای یادگیرنده یکی از نظریههایی است که با هدف مدیریت اثربخش آموزش و یادگیری در سیستمهای انسانی مطرح شده است. اساس سازمانهای یادگیرنده رویکرد سیستمی به مقوله آموزش و یادگیری است که در نهایت با رویکردی راهبردی افزایش میزان سازگاری یک سیستم را در پی داشته باشد. نظریهپردازان سازمانهای یادگیرنده معتقدند در هر سازمان اجتماعی میتوان با اتکاء به پنج اصل" قابلیت فردی، مدلهای ذهنی، آرمان مشترک، یادگیری تیمی و تفکر سیستمی" یادگیری را در همه عناصر و اجزاء سیستم به طور مستمر و مداوم نهادینه ساخت. خصوصیاتی مانند پیچیدگی، تنوع و فرابخشیبودن محیط زیست، نشان میدهد این نظریه میتواند در جهت توسعه آگاهیهای زیستمحیطی مؤثر باشد. با یک مطالعه اسنادی و بررسی ویژگیهای خاص و مشترک سازمانهای یاگیرنده و مباحث زیستمحیطی نشان داده شده است که اصول نظریه سازمان یادگیرنده میتواند بستر مناسبی برای توسعه آموزش محیط زیست فراهم سازد.کلمات کلیدی: آموزش محیط زیست، سواد زیست محیطی، سازمان یادگیرنده، آموزش توسعه پایدار، تفکر سیستمی