مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
هومن بهمنپور؛ مژگان زعیمدار؛ بهرنگ سلاجقه
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، ارائه الگوی بهینه آموزشی برای ارتقای سطح دانش عمومی و تخصصی شهروندان تهرانی نسبت به مقوله تنوع زیستی میباشد. در گام نخست، از پرسشنامه محققساخته برای سنجش سطح آگاهی شهروندان استفاده شد. سپس با استفاده از آرای خبرگان اقدام به وزندهی و ارزیابی روشهای گوناگون آموزشی گردید. بدین منظور، دو سطح هدف بهعنوان ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، ارائه الگوی بهینه آموزشی برای ارتقای سطح دانش عمومی و تخصصی شهروندان تهرانی نسبت به مقوله تنوع زیستی میباشد. در گام نخست، از پرسشنامه محققساخته برای سنجش سطح آگاهی شهروندان استفاده شد. سپس با استفاده از آرای خبرگان اقدام به وزندهی و ارزیابی روشهای گوناگون آموزشی گردید. بدین منظور، دو سطح هدف بهعنوان سناریوهای مورد انتظار طراحی گردید. برای ارزیابی دقیق و تعیین مسیر بهینه که واجد کمترین زمان و پایینترین هزینه باشد، از الگوریتم دایجسترا و الگوریتم مورچگان (ACA) استفاده شد. نتایج بیانگر آن بود که دانش عمومی زنان در مورد تنوع زیستی نسبت به مردان بالاتر بوده و در مورد دانش تخصصی این مورد برعکس بوده است. از سوی دیگر، میان دانش تنوع زیستی و سطح تحصیلات رابطه مثبت معنیداری وجود داشته است. همچنین، برای دستیابی به هدف سطح اول، «الگوی آموزشی ترکیبی» با وزن 196/1 و الگوی آموزشی «الگوی آموزشی مجازی» با وزن 608/0 به ترتیب مناسبترین و نامناسبترین الگوی آموزشی برای انتقال دانش عمومی به شهروندان ارزیابی شدند. در خصوص هدف سطح دوم روش «آموزش چهره به چهره» با وزن نهایی 64 و «تهیه و توزیع بستههای آموزشی» با وزن 43 واجد بیشترین امتیاز بودند. در نهایت، مسیر بهینه برای ارتقای سطح دانش تخصصی شهروندان، دارای وزن 161 بوده که به ترتیب شامل مواردی نظیر دستیابی به سطح دانش عمومی خوب، ایجاد فضای آموزشی، حمایت از شکلگیری سازمانهای مردمنهاد محیطزیستی، اقدامات تشویقی و نیازسنجی و بازنگری بوده است.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
محمد منتظری؛ علی یعقوبی پور؛ غلامرضا جلالیان
چکیده
هدف از این پژوهش طراحی الگوی پیشرانهای بهرهوری پایدار مبتنی بر دانش و آگاهی محیطزیستی در کسبوکارهای کوچک و متوسط با استفاده از رویکرد مدلیابی ساختاری تفسیری است. رویکرد پژوهش، آمیخته و مبتنی بر طرح اکتشافی و شامل دو بخش کیفی و کمی بود. مشارکتکنندگان شامل 15 نفر از خبرگان دانشگاهی و مدیران کسبوکارهای کوچک و متوسط استان ...
بیشتر
هدف از این پژوهش طراحی الگوی پیشرانهای بهرهوری پایدار مبتنی بر دانش و آگاهی محیطزیستی در کسبوکارهای کوچک و متوسط با استفاده از رویکرد مدلیابی ساختاری تفسیری است. رویکرد پژوهش، آمیخته و مبتنی بر طرح اکتشافی و شامل دو بخش کیفی و کمی بود. مشارکتکنندگان شامل 15 نفر از خبرگان دانشگاهی و مدیران کسبوکارهای کوچک و متوسط استان کرمان به روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. بخش کیفی، با هدف شناسایی عوامل مرتبط با بهرهوری پایدار از طریق بررسی مبانی نظری و انجام کدگذاری مصاحبه با اعضای پانل انجام شد و بخش کمی نیز از طریق تشکیل ماتریس خودتعاملی ساختاری به مدلسازی ساختاری-تفسیری پرداخت. پس از تحلیل دادهها و ترسیم مدل، درمجموع 16 متغیر در قالب نه سطح بهعنوان پیشرانهای بهرهوری پایدار در کسبوکارهای کوچک و متوسط شناسایی شدند. در این میان، دو عامل مدیریت سبز و نوآوری سبز واجد بیشترین میزان نفوذ و هدایت تعیین شدند که باید بهعنوان سنگ زیربنای بهرهوری پایدار در کسبوکارهای کوچک و متوسط مدنظر مدیران قرار گیرند.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
سیروس احمدی؛ سید صمد بهشتی؛ احسان کهنسال خوب
چکیده
مطالعه پیمایشی حاضر به بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر رفتارهای مدیریت پسماند جامد (کاهش، بازاستفاده و بازیافت) در شهرآبادان، پرداخته است. در این پژوهش 395 نفر از شهروندان به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و دادههای موردنیاز از آنان جمع آوری شده است. بر اساس یافتههای توصیفی تحقیق، میانگین سن پاسخگویان 5/32 سال بوده ...
بیشتر
مطالعه پیمایشی حاضر به بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر رفتارهای مدیریت پسماند جامد (کاهش، بازاستفاده و بازیافت) در شهرآبادان، پرداخته است. در این پژوهش 395 نفر از شهروندان به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و دادههای موردنیاز از آنان جمع آوری شده است. بر اساس یافتههای توصیفی تحقیق، میانگین سن پاسخگویان 5/32 سال بوده است. 7/53% کل پاسخگویان را مردان و 3/46% را زنان تشکیل دادهاند. بر مبنای یافتههای تحلیلی تحقیق، رابطهی بین نگرشهای زیستمحیطی با بازاستفاده و بازیافت زباله مثبت و معنادار است. هنجارهای ذهنی در هر دو بعد «هنجارهای توصیفی» و «هنجارهای تأکیدی» و فرهنگ شهروندی در هر دو بعد «تعهدات شهروندی» و «مشارکت شهروندی» رابطهی مثبت و معناداری با رفتارهای مدیریت پسماند دارند. بهعلاوه، سن رابطه منفی و معناداری با کاهش زباله نشان میدهد. میانگین رفتارهای مدیریت پسماند جامد در میان گروههای مختلف تحصیلی دارای تفاوت معناداری است. میانگین بازاستفاده از زباله در میان زنان بالاتر از مردان است و میانگین کاهش و بازاستفاده از زباله در دو گروه مجردین و متأهلین دارای تفاوت معناداری است. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان میدهد متغیرهای مستقل 38/0 از واریانس متغیر وابسته را تبیین میکنند که در این میان کنترل رفتار ادراکشده در بعد بیرونی بیشترین سهم را در تبیین واریانس متغیر وابسته دارا است.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
حلیمه رزمی؛ علی شمس؛ محمدحسین شهیر
چکیده
امنیت زیستی نقش مهمی در بهرهوری اقتصادی پرورش طیور محلی بهعنوان یکی از ارکان معیشت خانوارهای روستایی و همچنین کنترل و انتقال بیماریهای مشترک بین انسان و دام و یا اشاعه عوامل آلودگی سایر بیماریها دارد. دانش یکی از مهمترین عوامل اثرگذار در رعایت موارد امنیت زیستی است. هدف مقاله حاضر، سنجش سطح امنیت زیستی پرورش طیور محلی ...
بیشتر
امنیت زیستی نقش مهمی در بهرهوری اقتصادی پرورش طیور محلی بهعنوان یکی از ارکان معیشت خانوارهای روستایی و همچنین کنترل و انتقال بیماریهای مشترک بین انسان و دام و یا اشاعه عوامل آلودگی سایر بیماریها دارد. دانش یکی از مهمترین عوامل اثرگذار در رعایت موارد امنیت زیستی است. هدف مقاله حاضر، سنجش سطح امنیت زیستی پرورش طیور محلی در شهرستان مراغه و عوامل مرتبط با آن است. پارادایم تحقیق ترکیبی (کمی و کیفی توأمان) بود. دادههای مورد نیاز از طریق مصاحبه و پرسشنامهای که روایی آن توسط اعضای هیأت علمی گروه علوم دامی دانشگاه زنجان تأیید شده بود، گردآوری شد. جامعه آماری تحقیق پرورشدهندگان طیور محلی (خانوارهای روستایی) در روستاهای شهرستان مراغه بودند که از بین آنها، 224 خانوار به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای و نمونه آماری بخش کیفی هم به روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی انتخابشده و مورد مطالعه واقع شدند. یافتهها نشان داد که دانش 8/80 درصد زنان روستایی در ارتباط با پرورش طیور محلی در حد متوسط بوده و سطح امنیت زیستی در 1/78 درصد واحدهای پرورشی در حد ضعیف است. اکثریت پرورشدهندگان از واکسن و داروهای دامی استفاده نمیکردند و جایگاه طیور بهگونهای بود که امکان شستوشو و ضدعفونی وجود نداشت. دانش پرورش طیور و تحصیلات دارای رابطه مثبت و معنیدار ولی درآمد سالانه و سن رابطه منفی و معنیداری با سطح امنیت زیستی داشتند. بخشی از پایین بودن سطح امنیت زیستی در واحدهای تولیدی به دانش و آگاهی پایین پرورشدهندگان و بخشی نیز به دلیل سیستم پرورشی فضای باز این واحدها برمیگردد. دلایل و انگیزههای رعایت و عدم رعایت هر یک از اصول مورد مطالعه به روش کیفی مورد بررسی قرار گرفت.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
جواد قاسمی؛ حسامالدین غلامی؛ امیر افضلی گروه؛ امیر علم بیگی
چکیده
با توجه گسترش اکوتوریسم، بررسی اثرات آن بر توانمندسازی جوامع محلی از اهمیت بالایی برخوردار است. از همین رو، این پژوهش به دنبال اندازهگیری میزان توانمندسازی جوامع محلی در اثر اکوتوریسم بود. در این راستا با بهرهگیری از چارچوب مفهومی چرخ توانمندسازی مندوزا راموس (2013)، پیمایشی در شهرستان سوادکوه اجرا شد. بر این اساس، با استفاده از ...
بیشتر
با توجه گسترش اکوتوریسم، بررسی اثرات آن بر توانمندسازی جوامع محلی از اهمیت بالایی برخوردار است. از همین رو، این پژوهش به دنبال اندازهگیری میزان توانمندسازی جوامع محلی در اثر اکوتوریسم بود. در این راستا با بهرهگیری از چارچوب مفهومی چرخ توانمندسازی مندوزا راموس (2013)، پیمایشی در شهرستان سوادکوه اجرا شد. بر این اساس، با استفاده از فرمول دانیل، حجم نمونه برابر 240 نفر برآورد شد که این تعداد با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها از طریق یک پرسشنامه گردآوری شد که برای تعیین روایی آن علاوه بر نظرخواهی از متخصصان (روایی صوری)، از روایی همگرا استفاده شد. بهمنظور محاسبه پایایی آن نیز دو روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بهره گرفته شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS نسخه 22 و Smart PLS انجام شد. یافتههای حاصل آمار استنباطی که با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی انجام پذیرفت، نشان داد که توانمندسازی جامعه محلی دارای پنج مؤلفه اصلی (روانشناختی، محیطزیستی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی) است و همگنی و پایایی معرفها مورد تأیید بود. همچنین، نتایج نشان داد که میانگین توانمندسازی کل در شهرستان سوادکوه برابر 1/3 از 5 بود. بیشترین میزان توانمندسازی مربوط به مؤلفههای توانمندسازی روانشناختی (35/3) و محیطزیستی (22/3) بود و کمترین میزان توانمندسازی مربوط به مؤلفههای سیاسی (89/2) و اقتصادی (96/2) بود. مؤلفه توانمندسازی اجتماعی (10/3) در وضعیت متوسط قرار داشت. بر این اساس توصیه میشود؛ با رویکرد مشارکتی و با بهرهگیری از اصول و فنون تسهیلگری نسبت به بهبود توانمندسازی سیاسی و اقتصادی در شهرستان سوادکوه اقدام شود.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
علی سعیدی؛ حامد میبودی
چکیده
کسب آگاهیهای محیطزیستی، اولین گام در راه پایداری محیط است و اساساً شرط بقای آینده بشریت آگاهیهای محیطزیستی، توانایی فهم اصول شناخت محیطزیست و زندگی کردن بر اساس آنها است. استانداردهای مدارس سبز که شامل فضای فیزیکی، فرهنگسازمانی و اهداف آموزشی هستند، نمودی کلی از یک مدرسه سبز را فراهم میکنند. یکی از وظایف مهم مدارس سبز، ...
بیشتر
کسب آگاهیهای محیطزیستی، اولین گام در راه پایداری محیط است و اساساً شرط بقای آینده بشریت آگاهیهای محیطزیستی، توانایی فهم اصول شناخت محیطزیست و زندگی کردن بر اساس آنها است. استانداردهای مدارس سبز که شامل فضای فیزیکی، فرهنگسازمانی و اهداف آموزشی هستند، نمودی کلی از یک مدرسه سبز را فراهم میکنند. یکی از وظایف مهم مدارس سبز، فراهم آوردن بستر مناسب برای آموزش محیطزیست به دانشآموزان است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی چالشهای ارزشیابی آموزش محیطزیست در مدارس سبز کشور است. در این پژوهش با بهرهگیری از روش پژوهش پیمایشی، چالشهای مشخصشده موردبررسی و با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. در بررسی فرضیهها پس از محاسبه ضریب همبستگی پیرسون بین متغیرها و ضریب تعیین، با استفاده از آزمون معناداری ضریب همبستگی به بررسی فرضیههای پژوهش پرداخته شده است. نتایج نشان میدهد تنها تنوع محتوای آموزشی و ابهام در منابع اطلاعاتی بهعنوان چالشهای ارزشیابی آموزش محیطزیست در مدارس سبز مطرح میباشند و این دو متغیر با یکدیگر میتوانند تا 1/18 درصد از واریانس چالشها را پیشبینی نمایند.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
محبوبه اسکندری راد؛ عصمت رسولی؛ وحید فلاح
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تبیین طراحی الگوی برنامه درسی یادگیری خدماترسانی با تأکید بر اقتصاد سبز برای دانش آموزان دوره اول متوسطه است. این پژوهش در زمره تحقیقات کاربردی میباشد که با روش تحقیق کیفی-کمی انجام شده است. بر این اساس با مصاحبه خبرگان الگویی، برای یادگیری خدمات رسان با تأکید بر اقتصاد سبز استخراج شد؛ سپس از نظر معلمان علوم دوره ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، تبیین طراحی الگوی برنامه درسی یادگیری خدماترسانی با تأکید بر اقتصاد سبز برای دانش آموزان دوره اول متوسطه است. این پژوهش در زمره تحقیقات کاربردی میباشد که با روش تحقیق کیفی-کمی انجام شده است. بر این اساس با مصاحبه خبرگان الگویی، برای یادگیری خدمات رسان با تأکید بر اقتصاد سبز استخراج شد؛ سپس از نظر معلمان علوم دوره اول متوسطه اعتبارسنجی شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بوده است. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان علوم دوره اول متوسطه شهر ساری که تعداد آنها 630 و با استفاده از جدول مورگان 238 معلم به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها در بخش کیفی از نرمافزار اطلس تی آی و در بخش کمی از نرمافزارهای اسپیاساس و لیزرل استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد عنصر یادگیری خدمات رسان دارای مؤلفههای بازسازی اجتماعی، آموزش سواد اجتماعی و کنش اجتماعی و عنصر اقتصاد سبز دارای مؤلفههای حملونقل پایدار، انرژی تجدیدپذیر، سلامت محیطی، ساختمانهای سبز، مدیریت آب، مدیریت پسماند است.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
ثریا کرمی؛ محمدرضا بهرامیان؛ طیبه بساکی؛ صدیقه غنائی؛ محمد علی نجات
چکیده
هدف از این مطالعه شناسایی و رتبهبندی روشهای ترویج فرهنگ صحیح استفاده از منابع طبیعی است. بدین منظور بر اساس نظر خبرگان در حوزه منابع طبیعی 8 معیار اصلی و 12 شاخص فرعی برای طراحی پرسشنامه انتخاب گردید. سپس بر اساس اطلاعات حاصل از پرسشنامه که توسط متخصصین حوزه منابع طبیعی تکمیل گردید، وزن دهی و رتبهبندی شاخصها با استفاده از نرمافزار ...
بیشتر
هدف از این مطالعه شناسایی و رتبهبندی روشهای ترویج فرهنگ صحیح استفاده از منابع طبیعی است. بدین منظور بر اساس نظر خبرگان در حوزه منابع طبیعی 8 معیار اصلی و 12 شاخص فرعی برای طراحی پرسشنامه انتخاب گردید. سپس بر اساس اطلاعات حاصل از پرسشنامه که توسط متخصصین حوزه منابع طبیعی تکمیل گردید، وزن دهی و رتبهبندی شاخصها با استفاده از نرمافزار اکسپرت چویز و روش تحلیل سلسهمراتبی که یکی از تکنیکهای معتبر در حوزه تصمیمگیری چند معیاره است انجام گردید. یافتههای تحقیق حاضر حاکی از آن است که از بین 8 معیار، معیارهای «تسهیل یادگیری مشارکتی»، «رشد تفکر انتقادی» و «وجود تعامل» به ترتیب از اهمیت بیشتری برخوردارند. تجزیهوتحلیل نهایی نشان داد سه معیار اشارهشده در بستر روشهای مشارکتی، کارآمدترین شیوه جهت ترویج فرهنگ استفاده از منابع و محیطزیست میباشد.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
میلاد ملکی معصوم اباد؛ علی محمد خورشید دوست
چکیده
مناظر شهری بستری برای تعاملات اجتماعی و گذران اوقات فراغت است. این فضاها متأثر از جمعیت زیاد، تراکم پوشش گیاهی، ورودیهای غیراصولی، دید کم، نبود نظارت، محدودیت منابع روشنایی در شب و امکان اختفا و ایجاد حس آشفتگی منجر به وقوع پنهانی جرم میشود. با توجه به سرانه کم فضای سبز در برخی مناطق شهر اردبیل، پارکهای معروف شهر شاهد حضور جمعیت ...
بیشتر
مناظر شهری بستری برای تعاملات اجتماعی و گذران اوقات فراغت است. این فضاها متأثر از جمعیت زیاد، تراکم پوشش گیاهی، ورودیهای غیراصولی، دید کم، نبود نظارت، محدودیت منابع روشنایی در شب و امکان اختفا و ایجاد حس آشفتگی منجر به وقوع پنهانی جرم میشود. با توجه به سرانه کم فضای سبز در برخی مناطق شهر اردبیل، پارکهای معروف شهر شاهد حضور جمعیت کثیری از مردم است. ازجمله این پارکها در شهر اردبیل مجموعه تفریحی گردشگری شورابیل است که در ایام تعطیل و ساعات شب شهروندان زیادی به آن مراجعه میکنند که همین امر، کنترل و نظارت پارک را دشوار میسازد. در این تحقیق مؤلفههای مؤثر در ارتقاء امنیت کاربران در مناظر شهری با استفاده از مدل AHP ازنظر متخصصان در حیطه منظر شامل پنج مؤلفه اصلی دسترسی، فرم و ریختشناسی، ادراک عمومی، لذت و کیفیت بصری، کالبدی و سیستمهای مدیریت شهری به دست آمد. برای تعیین اوزان هر یک از مؤلفههای بهدستآمده از روش تحلیل سلسله مراتبی استفاده شد. درنهایت با استفاده از نرمافزار ARCGIS، نقشههای پایه استانداردشده فازی و نقشه همپوشانی وزندهی شده ارائه گردید. با توجه به نتایج بهدستآمده، مؤلفه سیستمهای مدیریت شهری با وزن 274/0، ارجحترین مؤلفه در جهت ارتقاء امنیت و در ادامه به ترتیب اولویت، مؤلفههای دسترسی فرم و ریختشناسی، ادراک عمومی- لذت و کیفیت بصری و کالبدی به ترتیب با اوزان 202/0، 198/0، 197/0 و 129/0 به دست آمد. همچنین زیر معیار دستگاههای امنیتی با وزن 122/0 با ارجحیتترین مورد به دست آمد (هرچقدر وزن مؤلفهها بیشتر باشد یعنی ازلحاظ نیاز به رسیدگی جهت افزایش امنیت در آن مؤلفه است و بالعکس هرچقدر وزن کمتر باشد ازلحاظ امنیت در وضعیت مناسبی میباشد). با توجه به مقیاس، بستر قرارگیری، نحوه طراحی و چگونگی حضور گروههای اجتماعی در پارک، راهکارهایی در جهت افزایش بعد اجتماعی پارک یعنی تردد افراد در طی شبانهروز با آزادی بیشتر یا کاهش جرم و آسیب در آن ارائه شد. مؤلفههای مورداستفاده در این تحقیق میتواند برای طراحان منظر و فضاهای سبز شهری در جهت بالا بردن سطح امنیت در پارکهای شهری و همچنین در ارتقاء امنیت کاربران در مناظر شهری گام مهمی بردارد و جنبه آموزشی داشته باشد.
مقاله پژوهشی
آموزش محیط زیست
سحر طبیبیان؛ مهناز رنجبر
چکیده
مهمترین اثر فضای سبز در شهرها کارکردهای زیستمحیطی آنها است که با ایجاد تعادل بخشی در متابولیسم شهر از یکسو و بالا بردن سطح زیبایی از سوی دیگر سبب افزایش کیفیت زیستی شهرها بهویژه در جنوب کشور میشود. هدف این تحقیق، ارزیابیِ دیدگاه، آگاهی و مشارکت شهروندان، بهعنوان سه شاخص وابسته در مورد توسعه و تأثیر فضای سبز شهری در شهر اهواز ...
بیشتر
مهمترین اثر فضای سبز در شهرها کارکردهای زیستمحیطی آنها است که با ایجاد تعادل بخشی در متابولیسم شهر از یکسو و بالا بردن سطح زیبایی از سوی دیگر سبب افزایش کیفیت زیستی شهرها بهویژه در جنوب کشور میشود. هدف این تحقیق، ارزیابیِ دیدگاه، آگاهی و مشارکت شهروندان، بهعنوان سه شاخص وابسته در مورد توسعه و تأثیر فضای سبز شهری در شهر اهواز بوده است. روش تحقیق به شکل توزیع و تکمیل پرسشنامه با طرح سؤالات چندگزینهای، طی 4 هفته متوالی از طریق مصاحبه حضوری درب منازل صورت گرفت. حجم نمونه نیز بهصورت توافقی انتخاب، روش نمونهگیری، تصادفی خوشهای و جامعه آماری افراد بالای 18 سال از خانوادهها در نظر گرفته شد. پس از تکمیل پرسشنامه، اطلاعات موجود با استفاده از نرمافزار SPSS22 وارد کامپیوتر و برای تجزیهوتحلیل آماری نتایج تحقیق از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، T-test، کای اسکوئر،Ftest، تجزیه واریانس و دانکن استفاده گردید. نتایج نشان داد که ارتباط بین متغیرهای مستقل در تحقیق شامل جنسیت، میزان تحصیلات، سن و شغل با دیدگاه پاسخگویان در سطح 1 درصد معنادار است. فرض برابری میانگینِ شاخص دیدگاه، بین زنان و مردان با اطمینان 95 درصد رد شد. از طرفی شاخص دیدگاه در ردههای تحصیلی و شغلی در سطح 5 درصد، معنادار بود. همچنین بین سن پاسخگویان و دیدگاه آنها رابطه معنیدار وجود داشت. بنابراین با افزایش سن، رده تحصیلی و شغلی، دیدگاه آنها، نسبت به اهمیت توسعه فضای سبز افزایش میابد. ارتباط بین سن، جنسیت، تحصیلات و شغلِ پاسخگویان با شاخص آگاهی در سطح 05/0 معنیدار بود. درحالیکه هیچیک از متغیرها ارتباط معنیداری با شاخص مشارکت نداشتند.