با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی ایران
نفوذ بیانیه استکهلم1972 در روند آموزش و نهادینه شدن اصول و مفاهیم حاکم بر محیط زیست در حوزه حقوق بین‌الملل

علی رضائی؛ عسکر جلالیان

دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1396، ، صفحه 83-100

چکیده
  اساس شکل­گیری حقوق بین­الملل محیط زیست بر پایه حقوق نرم می­باشد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی نفوذ بیانیه استکهلم1972 بر روند آموزش و نهادینه شدن اصول و مفاهیم حاکم بر محیط زیست به روش اسنادی و درقالب پژوهش توصیفی_تحلیلی انجام شد. کنفرانس سازمان ملل متحد در زمینه محیط زیست انسانی، به عنوان اولین کنفرانس عمده در زمینه مسائل ...  بیشتر

شناسایی عوامل اجتماعی - فرهنگی مؤثر بر حفظ محیط زیست (مطالعه موردی: شهروندان کاشان)

صدیقه کیانی سلمی؛ محسن شاطریان

دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1396، ، صفحه 101-116

چکیده
  امروزه مسائل زیست محیطی، مفهوم اجتماعی به خود گرفته و می­توان گفت مشکلات زیست محیطی ریشه فرهنگی – اجتماعی دارند. روش تحقیق توصیفی – تحلیلی و پیمایشی است.  هدف از تحقیق شناسایی نقش عوامل اجتماعی و فرهنگی در حفاظت از محیط زیست در بین شهروندان کاشانی است. جامعه آماری تحقیق از 275325 نفر ساکنان بافت قدیم و جدید شهر کاشان تشکیل شده ...  بیشتر

تحلیل عوامل مؤثر در تفکیک از مبدأ پسماندهای جامد محیط‌زیست شهری ناحیه3 منطقه 1 ‌تهران

اردشیر زابلی زاده؛ ابوالفضل مشکینی؛ زهره‌ یوسف زاده؛ ناصر فتاحی

دوره 5، شماره 4 ، شهریور 1396، ، صفحه 45-62

چکیده
  انجام عمل تفکیک زباله از مبدأ تولید علاوه بر رعایت اصول بهداشتی، که منجر به سلامت کالاهای تولید‌ شده از مواد بازیافتی ‌میگردد، بخش زیادی از هزینه‌های جمع‌­آوری و ساماندهی زباله نیز حذف می‌شود. هدف این‌ پژوهش‌ تحلیل عوامل مؤثر در تفکیک از مبدأ پسماند جامد محیط‌زیست شهری ناحیه 3 منطقه یک شهرداری تهران می‌باشد. نوع تحقیق کاربردی ...  بیشتر

بررسی تحلیلی جایگاه آموزش عالی محیط‌زیست در ایران

هومان لیاقتی؛ محمد یزدی؛ نغمه مبرقعی دینان

دوره 5، شماره 4 ، شهریور 1396، ، صفحه 63-75

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت آموزش عالی محیط زیست در کشور و ارائه الزامات مورد نظر برای برنامه­ ریزی در راستای تحقق وضعیت مطلوب تهیه شده است. بررسی­ ها حاکی از آن است که در سال­های اخیر علوم محیط­زیست در43 رشته، چهار مقطع تحصیلی و 7 زیر نظام آموزشی در ایران ارائه می­شود. طبق بررسی­ های انجام شده از میان دانشجویان جذب شده در ...  بیشتر

برآورد میزان دانش و نگرش محیط‌زیستی و رابطه آن با عوامل سیاسی- اجتماعی (مورد مطالعه: کارکنان شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی استان‌های همدان و کرمانشاه)

رضا موحدی؛ نسیم ایزدی؛ وحید علی آبادی

دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1395، ، صفحه 101-115

چکیده
  رشد جمعیت و آلودگی حاصل از فعالیت­های آنها و تغییرات اقلیمی قرن اخیر، نگرانی­ ها را در مورد حفظ محیط زیست برای نسل آینده بیشتر کرده است. به طوری­که امروزه در بیشتر دنیا ترویج دانش و نگرش زیست ­محیطی یکی از گرایش­ های مهم فکری و راهبردهای سیاسی است. توسعه این تفکر در سازمانهای مردم نهاد مثل شرکت­های دانش ­بنیان نیز در صدر ...  بیشتر

عوامل تأثیرگذار بر ادراک کشاورزان شهرستان کرمانشاه از مدیریت خاک زراعی

زهرا اطهری؛ حسن صدیقی

دوره 4، شماره 3 ، خرداد 1395، ، صفحه 21-32

چکیده
  رشد جمعیت جهان و رشد اقتصادی از یک‌ طرف و منابع طبیعی محدود به­ ویژه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه از طرف دیگر، باعث توجه جدی به مسأله پایداری محیط زیست شده است. در این راستا، تخریب و بهره­­ برداری بیش از حدِ منابع طبیعی از مهم‌­ترین محدویت­‌های توسعه پایدار در بسیاری از کشورهای در حال توسعه است. هدف کلی این تحقیق توصیفی ...  بیشتر

جهانی‌شدن و توسعه پایدار

محمدرضا دهشیری

دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1394، ، صفحه 64-75

چکیده
  این مقاله به تبیین ظرفیت جهانی شدن برای تضمین توسعه پایدار می­پردازد. نویسنده ضمن بررسی دیدگاه­های بدبینانه در­باره تأثیرات سلبی جهانی شدن بر توسعه پایدار که این دو متغیر را به مثابه پارادایم­های رقیب و متقابل قلمداد می­کنند، در چارچوب رویکرد تحول­گرایانه معتقد است که جهانی­شدن و توسعه پایدار دو پارادایم مکمل و متعامل ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
سیاست‌های راهبردی- زیست‌محیطی کاهش تولید زباله شهری

هانی حمزه کلکناری؛ محسن جمالی‌پور؛ محمد قربانی

دوره 2، شماره 5 ، آبان 1392، ، صفحه 11-18

چکیده
  با توجه به افزایش تولید زباله و کمیابی اراضی تخصیص یافته برای دفن زباله در حوزه شهری، دل نگرانی‌های حاصل از خسارات  اکولوژیکی ناشی از زباله‌های خطرناک و زیان وارده به محیط زیست، مدیریت زباله‌های شهری از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. گرایش افراد به بازیافت و مدیریت پسماند تحت تأثیر عوامل مختلف از جمله اقدامات تشویقی و آموزش ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
بررسی روند آموزش محیط زیست در برنامه‌های پنج‌ساله توسعه کشور و ارائه راهکارهای مناسب جهت اجرای آموزش محیط زیست

سیدمحمد شبیری؛ آلاله قائمی؛ پونه قائمی

دوره 1، شماره 4 ، تیر 1392، ، صفحه 29-40

چکیده
  هدف از این تحقیق، برررسی روند آموزش محیط زیست در برنامه‌های توسعه کشور می‌باشد. امروزه محیط زیست در معرض تهدیداتی از جمله تنزل کیفیت حوضه‌های آبخیز، کاهش عملکرد تنوع زیستی، پیدایش انواع آلودگی‌ها و تغییرات شدید اقلیمی می‌باشد. از آنجایی که بسیاری از این تغییرات و بروز مشکلات محیط زیستی منتج از فعالیت‌های انسانی، ناشی از عدم‌آگاهی ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
آموزش مجازی محیط زیست پیش‌بایست ارتقای کیفیت آموزش عمومی در قرن بیست و یکم

هدی طایی؛ نجیبه شاه حسینی؛ امیر ملکی

دوره 1، شماره 3 ، خرداد 1392، ، صفحه 31-42

چکیده
  بهره‌گیری از آموزش مجازی در توسعه آموزش محیط زیست در عصری که از یک سو سرعت انتقال اطلاعات توسط فناوری‌های نو به طرز شگفت آوری افزایش یافته است. پژوهش حاضر با هدف «بررسی آموزش مجازی محیط زیست به عنوان پیش بایست ارتقای کیفیت آموزش عمومی در قرن بیست و یکم» انجام شده است. بررسی برنامه درسی دوره عمومی کنونی نشان می‌دهد که کتب ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
بررسی تأثیر طرح شهردار مدرسه در ارتقای آگاهی زیست محیطی دانش آموزان دختر منطقه 10 تهران

مهناز حیدری؛ محمد رضوانی؛ احمد علی پور

دوره 1، شماره 3 ، خرداد 1392، ، صفحه 43-53

چکیده
  در این پژوهش ، محقق در نظر دارد اطلاعات، مسئولیت پذیری، مشارکت جویی دانش آموزان در مسایل محیط زیست شهری و غیر شهری را پس از اجرای یک طرح آموزش غیر مستقیم (طرح شهردار مدرسه) که در آن دانش آموزان مجری و مخاطب آموزش هستند، بررسی کند. تحقیق حاضر از نوع علمی و کاربردی بوده و جامعه آماری آن مدارس راهنمایی دولتی دخترانه سطح شهرداری منطقه 10 بوده ...  بیشتر

کاوش در روش های آموزش محیط زیست از دیدگاه دانش آموزان دوره ابتدایی

علیرضا عراقیه؛ نرگس برزآبادی فراهانی؛ علی پاشایی ارزنه

دوره 1، شماره 1 ، آذر 1391، ، صفحه 17-22

چکیده
  هدف از این پژوهش فراهم نمودن فرصتی برای کشف روش‌های آموزش محیط‌زیست از دیدگاه دانش‌آموزان دوره ابتدایی می‌باشد. بر اساس پیش فرض این تحقیق، دانش‌آموز فردی است که قادر است  در برخورد با مسئله  علمی‌- اجتماعی مانند محیط زیست، عاقلانه مسائل عمومی را تحلیل و مواضع خود را تعیین کند. روش نمونه‌گیری، تصادفی ساده و نمونه ...  بیشتر

ارزیابی سطح آگاهی و دانش شهروندان از محیط زیست (مطالعه موردی اصناف و مدیران تجاری منطقه 12 شهرداری تهران)

هادی ویسی؛ اردوان زرندیان

دوره 1، شماره 1 ، آذر 1391، ، صفحه 35-42

چکیده
  دانش و اگاهی اساس نگرش و رفتار افراد برای تعاملی دوستانه با طبیعت و محیط زیست می باشند. لذا بهبود محیط زیست نیازمند مشارکت افرادی آگاه از جایگاه محیط زیست در زندگی بشر است. یکی از گروه های هدف در این زمینه بازاریان و تجار هستند که در این رابطه به منظور ارتقای رفتار دوستانه و مسئولانه اصناف و مدیران تجاری در قبال محیط زیست، تحقیق حاضر ...  بیشتر