آموزش محیط زیست
قاسم زارعی؛ فروزان قضائی؛ آراز راشدی زهرا
چکیده
تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش دانش محیطزیستی و نگرش به مصرف پایدار بر قصد رفتاری و استفاده از لوازمخانگی با مصرف پایدار آب در میان بانوان استفادهکننده از لوازمخانگی در شهر اردبیل و در زمستان 1398 انجام شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و ازنظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه بانوان بالای 20 سال و استفادهکننده لوازمخانگی ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش دانش محیطزیستی و نگرش به مصرف پایدار بر قصد رفتاری و استفاده از لوازمخانگی با مصرف پایدار آب در میان بانوان استفادهکننده از لوازمخانگی در شهر اردبیل و در زمستان 1398 انجام شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و ازنظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه بانوان بالای 20 سال و استفادهکننده لوازمخانگی در شهر اردبیل بود. روش گردآوری دادهها از نوع میدانی بوده و ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه استاندارد دانش محیطزیستی پاچو و لاورادور (2017)، نگرش به مصرف پایدار آب احمد و آرفین (2018)، رفتار مصرف پایدار آب کانگ و همکاران (2017) و قصد خرید دستگاه مصرف پایدار آب نگوین و همکاران (2016) بود. برای ارزیابی روایی پرسشنامه، از نظرات خبرگان استفاده شد و همچنین، بهمنظور سنجش پایایی پرسشنامه نیز از ضریب آلفای کرونباخ و ضریب پایایی مرکب استفاده شد که نشانگر پایایی مناسب (به ترتیب بالای 80 درصد و بالای 70) تمامی مؤلفههای پژوهش بود. تعداد 384 پرسشنامه به روش نمونهگیری دردسترس در میان نمونه آماری توزیع و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. آزمونهای استفادهشده در آمار استنباطی شامل؛ آزمون کولموگروف اسمیرنوف، آزمون همبستگی و تحلیل معادلات ساختاری بود و نرمافزارهای مورداستفاده برای تجزیهوتحلیل دادهها، LISREL (نسخه 2/10) و SPSS (نسخه 22) بود. نتایج بهدستآمده حاکی از آن است که دانش محیطزیستی بر رفتار مصرف پایدار آب مؤثر است، اما بر قصد استفاده از لوازمخانگی با مصرف پایدار آب تأثیرگذار نیست. از طرفی، نگرش به مصرف پایدار آب بر قصد استفاده از لوازمخانگی با مصرف پایدار آب و نیز رفتار مصرف پایدار آب تأثیر معناداری دارد و درنهایت قصد استفاده از لوازمخانگی با مصرف پایدار آب بر رفتار مصرف پایدار آب تأثیر معناداری دارد. با توجه به نتایج حاصله، توصیه میگردد برنامهها و استراتژیهای بازاریابی در زمینه مصرف پایدار آب در بین مصرفکنندههای لوازمخانگی تدوین و متصدیان امور لوازمخانگی و مسئولان مربوطه برای ارتقاء و بهبود عناصر شکلدهنده نگرش و دانش محیطزیستی اقدام کنند.
آموزش محیط زیست
حمید ناصری؛ پریوش نوربخش؛ مهدی کهندل؛ عباس خدایاری
چکیده
هدف از این پژوهش، تعیین عوامل مؤثر بر توسعه پایدار در ورزش کوهنوردی بود. روش پژوهش اکتشافی و به لحاظ هدف ازجمله پژوهشهای کاربردی است که بهصورت میدانی انجام شده است. برای این منظور 150 نفر از کوهنوردان استانهای شمال غرب کشور بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. روایی صوری و محتوایی ابزار پژوهش توسط گروهی از اساتید صاحبنظر ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، تعیین عوامل مؤثر بر توسعه پایدار در ورزش کوهنوردی بود. روش پژوهش اکتشافی و به لحاظ هدف ازجمله پژوهشهای کاربردی است که بهصورت میدانی انجام شده است. برای این منظور 150 نفر از کوهنوردان استانهای شمال غرب کشور بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. روایی صوری و محتوایی ابزار پژوهش توسط گروهی از اساتید صاحبنظر و روایی سازۀ آن بهوسیلۀ تحلیل عاملی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری تأیید گردید. بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متعامد، 34 گویه در هشت عامل قرار گرفتند که این عوامل 44/52 درصد از واریانس توسعه پایدار را تشکیل میدادند. شایانذکر است که نتایج تحلیل عاملی تأییدی و ضرایب آلفای کرونباخ از ساختار هشت عاملی 34 سؤالی پرسشنامه حمایت کرده و روایی و پایایی آن را تأیید نمودند. نتایج این پژوهش و ابعاد استخراجی ابزار، عوامل مؤثر بر توسعه پایدار در کوهنوردی را نشان میدهد، همچنین به کوهنوردان کمک میکند که برای توسعه پایدار در کوهنوردی و مناطق کوهستانی بیشتر به کدام جنبه از ابعاد توسعه پایدار توجه بیشتری داشته باشند.
آموزش محیط زیست
نسرین رضاوند زائری؛ ابوالفضل قاسم زاده علیشاهی؛ پیمان یارمحمدزاده
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی و تدوین الگوی مفهومی مدیریت سبز مدارس متوسطه ایران با رویکرد توسعه پایدار بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف توسعهای است و برای طراحی الگو از روش داده بنیاد استفاده شد. مشارکتکنندگان شامل 26 نفر از صاحبنظران حوزه محیطزیست، مدیران باتجربه مدارس متوسطه، خبرگان توسعه پایدار آموزشوپرورش استان آذربایجان شرقی و ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر طراحی و تدوین الگوی مفهومی مدیریت سبز مدارس متوسطه ایران با رویکرد توسعه پایدار بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف توسعهای است و برای طراحی الگو از روش داده بنیاد استفاده شد. مشارکتکنندگان شامل 26 نفر از صاحبنظران حوزه محیطزیست، مدیران باتجربه مدارس متوسطه، خبرگان توسعه پایدار آموزشوپرورش استان آذربایجان شرقی و اعضای هیئتعلمی مطلع حوزه مدیریت سبز دانشگاههای آزاد و سراسری تبریز بودند که بهصورت هدفمند و به شیوه متوالی از نوع گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری برای مصاحبه نیمه ساختاریافته انتخاب شدند. برای تائید کیفیت و اعتبار دادهها از چهار معیار مقبولیت، انتقالپذیری، تائیدپذیری، قابلیت اطمینان استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روش کدگذاری سه مرحلهای استراوس و کوربین (باز، محوری، انتخابی) به کمک نرمافزار MAXQDA استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که عوامل علی مؤثر بر مدیریت سبز مدارس متوسط شامل آیندهپژوهی سبز، استقرار سیستم مدیریت محیطزیستی و تحولات استراتژیک است. عامل انزوای عملکردی، محدودیت، موانع بهداشت حرفهای و عدم تعهد بهعنوان عوامل مداخلهگر هستند. حملونقل پایدار، استفاده از فناوری پاک، صرفهجویی در مصرف انرژی و مدیریت مصرف آب و پسماند بهعنوان اقدامات شناسایی شد. پیادهسازی مدیریت کیفیت جامع، تأثیرات اجتماعی و بهبود عملکرد بهعنوان عامل پیامد استخراج شد. درنهایت نتایج حاصل از کدگذاری انتخابی نشان داد عامل آموزش حفاظت از منابع پایه و محیطزیست، توسعه استفاده از فناوری سبز و فرهنگسازی پایدار اصلاح الگوی مصرف بهعنوان مقوله محوری است.
آموزش محیط زیست
فاطمه رضائی؛ مجتبی طبری؛ علی فرهادی محلی؛ تورج مجیبی
چکیده
ازجمله اقدامات جهت دستیابی به توسعه پایدار، خطمشی گذاری زیربنایی دولتمردان کشورها، برای بهبود مسائل زیستمحیطی است. هدف این پژوهش، تبیین مدل اقتضایی تحلیل شکاف خطمشیهای عمومی دولت در حوزه محیطزیست میباشد. پژوهش حاضر، بر اساس هدف یک پژوهش کاربردی است و برحسب ماهیت موضوع، از نوع پیمایشی است. جامعه آماری در این مطالعه، شامل ...
بیشتر
ازجمله اقدامات جهت دستیابی به توسعه پایدار، خطمشی گذاری زیربنایی دولتمردان کشورها، برای بهبود مسائل زیستمحیطی است. هدف این پژوهش، تبیین مدل اقتضایی تحلیل شکاف خطمشیهای عمومی دولت در حوزه محیطزیست میباشد. پژوهش حاضر، بر اساس هدف یک پژوهش کاربردی است و برحسب ماهیت موضوع، از نوع پیمایشی است. جامعه آماری در این مطالعه، شامل کلیه متخصصان رشتههای محیطزیست دارای مدارک کارشناسی ارشد و دکتری میباشند که مطابق آمار موجود، تعداد آنها در حدود 121456 نفر است؛ که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر تعیین شد و نمونهها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب و موردمطالعه قرار گرفتند. اعتبار ابزار سنجش با استفاده از اعتبار محتوایی از نوع اعتبار صوری و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (α ≥ 0.75) مورد تأیید قرار گرفت. جهت تجزیهوتحلیل دادهها و برای بررسی سؤالهای پژوهش از آزمون معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که بعد ارتباط سیاستها با اهداف سازمان، بعد انتظارات و احساسات جامعه و بعد تأمین نظر ذینفعان میتواند در مدل تحلیل شکاف مناسب باشد و مدل اقتضایی تحلیل شکاف خطمشیهای دولت در حوزه محیطزیست از اعتبار لازم برخوردار است. مدل پیشنهادی این پژوهش که با نظرات خبرگان حوزه محیطزیستی بهبود یافت، میتواند مدلی کاربردی برای سیاستگذاران، مدیران و مجریان حوزه خطمشی گذاری محیطزیستی و بهطور خاص، سازمان حفاظت محیطزیست قرار گیرد.
آموزش محیط زیست
سورنا زندی؛ مهران فرج الهی
چکیده
آموزش محیطزیست یکی از اقدامات جدی و ضروری کشورها برای افرایش دانش، مهارت شهروندان و راهی مؤثر برای بهبود و ارتقای رابطه انسان با محیط زندگی پیرامون است.با توجه به سودمندی و ضرورت بهرهمندی از تجارب موفق کشورها بهعنوان یکی از عناصر اصلی آموزش محیطزیست هدف مقاله حاضر مطالعه موردی آموزش محیطزیست در استرالیا است. روش مورداستفاده ...
بیشتر
آموزش محیطزیست یکی از اقدامات جدی و ضروری کشورها برای افرایش دانش، مهارت شهروندان و راهی مؤثر برای بهبود و ارتقای رابطه انسان با محیط زندگی پیرامون است.با توجه به سودمندی و ضرورت بهرهمندی از تجارب موفق کشورها بهعنوان یکی از عناصر اصلی آموزش محیطزیست هدف مقاله حاضر مطالعه موردی آموزش محیطزیست در استرالیا است. روش مورداستفاده پژوهـش توصیفـی - تحلیلـی و شیوه گردآوری دادهها مطالعه اسـنادی اسـت. یافتههای پژوهش بیانگر اولویتهای استراتژیک و اهداف منتخب زیستمحیطی و توسعه پایدار کشور استرالیا با تأکید بر زندگی پایدار و نقش آموزش برای آینده پایدار شامل رهبری، ترویج، حمایت و پیشبرد آموزش محیطزیستی و پایدار در استرالیا و بهصورت خاص فعالیتهای انجمن آموزش محیطزیست استرالیا تا سال 2025 و پروژههای انجامشده این کشور، تا سال 2022 است. این اهداف بر اهمیت تأمین نیازهای مالی برای پروژههای محیطزیست از یکسو و همچنین حمایت از مربیان و معلمان حوزه محیطزیست و گسترش ارتباطات در سطح ملی و منطقهای و ارتباط با دیگر کشورهای جهان از سوی دیگر متمرکز است. نتایج پژوهش حاضر بر اساس الگو و مدلهای مستخرج، همسانسازی و اجرا بر اساس ویژگیهای اجتماعی، اقتصادی، روانشناختی و محیطی ایران را امکانپذیر میسازد.
آموزش محیط زیست
Zaeimeh Farjadinezhad؛ Mehrdad Goodarzvand Chegini؛ Hamidreza Rezaee Kelidbari؛ Morad Rezaee Dizgah
چکیده
The purpose of this study is to develop a model of positive organizational behavior with an emphasis on environmental consequences and also to investigate the relationship between the characteristics of positive organizational behavior with individual, organizational, and environmental consequences. This is an applied research with an integrated method (qualitative-quantitative). The statistical population of the study included water and sewage industry experts and faculty members (20 people) who were sampled by snowball technique. For the quantitative part, 120 water and sewage workers in the ...
بیشتر
The purpose of this study is to develop a model of positive organizational behavior with an emphasis on environmental consequences and also to investigate the relationship between the characteristics of positive organizational behavior with individual, organizational, and environmental consequences. This is an applied research with an integrated method (qualitative-quantitative). The statistical population of the study included water and sewage industry experts and faculty members (20 people) who were sampled by snowball technique. For the quantitative part, 120 water and sewage workers in the country (2019-2020) were selected through the relative selection technique. Data collection tools include semi-structured interviews and researcher-made questionnaires. Qualitative data were analyzed by open, axial, and selective coding methods, and MAXQDA11, Smart PLS2, and SPSS23 were used to analyze the content of data and validation. In the quantitative part, content validity is used. The reliability and evaluation of measures were estimated by Cronbach's alpha coefficient method (89%). Findings from the present study showed that positive organizational behavior can be analyzed in five levels (individual, group, organizational, social, and environmental) and in the form of six categories (causal factors, characteristics, strategies, platforms, interventionists, consequences). Also, positive organizational behavior has a positive and significant relationship with environmental (0.711), behavioral (0.631), organizational outcomes (0.685). Therefore, it is necessary to model successful and leading organizations in the field of positive organizational behavior, training and holding workshops in the field of environment, creating a positive organizational atmosphere in order to achieve sustainable development of the environment.
آموزش محیط زیست
Khadijeh Javan
چکیده
To gain sustainable development, balanced development with maintaining environmental values, should be think about the evolution of the biological culture of societies so that people adapt to the sustainability. The purpose of this research was to study Geography students' awareness, attitudes, and behaviors toward sustainable development at Urmia University. This study is survey research, and the statistical population is Geography students at Urmia University. Among them, 149 students were selected using random sampling method, and the required information was collected by a questionnaire. The ...
بیشتر
To gain sustainable development, balanced development with maintaining environmental values, should be think about the evolution of the biological culture of societies so that people adapt to the sustainability. The purpose of this research was to study Geography students' awareness, attitudes, and behaviors toward sustainable development at Urmia University. This study is survey research, and the statistical population is Geography students at Urmia University. Among them, 149 students were selected using random sampling method, and the required information was collected by a questionnaire. The validity of the questionnaire was confirmed based on the evaluation of experts, and its reliability was confirmed by calculating Cronbach's alpha (environmental awareness= 0.71, environmental attitude= 0.78, and environmental behavior= 0.75).The findings indicated that 25.5% of the students had a high level, 41.5% had a medium level, and 33% had a low level of awareness, and 28.2% of students had a strong, 33.5% had a moderate, and 38.3% had a weak attitude toward sustainable development. Also, 42% of students had good behavior, 32.2% had moderate, and 35.8% had poor behavior in sustainable development. The results of the correlation analysis showed that there was a significant and positive relationship between these sets: awareness and attitude, awareness and behavior, and attitude and behavior toward sustainable development. Stepwise regression analysis indicated that attitude and Grade Average predict 19% of the variation inGeography students' behavior toward sustainable development. Therefore, it can be said that environmental education and changing students' attitude toward the environment are prerequisites for achieving sustainable development.
آموزش محیط زیست
Zahra Akbarzade Niaki؛ Farinaz Farbod
چکیده
Today, fashion as the most dominant consumption phenomenon, has led to consumerism lifestyle, which is considered as the most harmful lifestyle regarding environmental destruction. Now, the most important question in the future is how can lifestyles be directed to survival and continuity? Sustainable development with the slow-fashion movement in the clothing industry seeks to change the social attitude towards consumption. Hence, the present study has focused on the capabilities and challenges of shared clothing as one of the strategies of sustainable development in the field of clothing ...
بیشتر
Today, fashion as the most dominant consumption phenomenon, has led to consumerism lifestyle, which is considered as the most harmful lifestyle regarding environmental destruction. Now, the most important question in the future is how can lifestyles be directed to survival and continuity? Sustainable development with the slow-fashion movement in the clothing industry seeks to change the social attitude towards consumption. Hence, the present study has focused on the capabilities and challenges of shared clothing as one of the strategies of sustainable development in the field of clothing for the consumption, under the cultural conditions of our country, using the survey-field method. The statistical population of this study included 300 women aged 18-40 years in Tehran, who were selected by random sampling method. The tool was a researcher-made questionnaire. The questionnaire questions were designed in two parts of the audience's preferences regarding sharing and shareability in the form of 14 open and closed questions. Data were analyzed by Pearson correlation and one-way analysis of variance (ANOVA) using SPSS 22. The results revealed that 55% of the respondents were willing to share clothing with others and 45% were not. Respondents who agreed with sharing were also asked about the criteria for sharing, where 67% of sharing was in the form of donation and charity, followed by an average of 59% of helping protect the environment. Also, at 95% confidence level, a significant relationship was found between degree of education and environmental protection.
آموزش محیط زیست
سمانه کرمی؛ ترانه عنایتی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل نقش نظام آموزش و پرورش در توسعه پایدار با رویکرد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و در گروه مطالعات آمیخته از نوع اکتشافی (کیفی و کمی) قرار میگیرد. روش انجام پژوهش در بخش کیفی به روش تحلیل محتوا و در بخش کمی، توصیفی از نوع پیمایشی بود. مشارکتکنندگان بخش کیفی شامل ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل نقش نظام آموزش و پرورش در توسعه پایدار با رویکرد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و در گروه مطالعات آمیخته از نوع اکتشافی (کیفی و کمی) قرار میگیرد. روش انجام پژوهش در بخش کیفی به روش تحلیل محتوا و در بخش کمی، توصیفی از نوع پیمایشی بود. مشارکتکنندگان بخش کیفی شامل 38 نفر از صاحبنظران و متخصصان نظام آموزش و پرورش، مسئولان واحد آموزش کمیسیون ملی یونسکو و شورای عالی آموزش و پرورش بودند که بهصورت هدفمند به روش متوالی از نوع گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری برای مصاحبه انتخاب شدند. جامعه آماری در مرحله کمی شامل ۴۴۰ نفر از مدیران، کارشناسان مسئول و کارشناسان اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 205 نفر محاسبه شد. نمونهگیری به روش تصادفی طبقهای برحسب پست سازمانی صورت گرفت. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بود. برای حصول اطمینان از کیفیت یافتههای کیفی، معیار مقبولیت مدنظر قرار گرفت. به این صورت که بازخورد مشارکتکنندگان در پژوهش اعمال گردید. همچنین، بهمنظور اعتباربخشی یافتهها از روش کثرتگرایی در پژوهشگر استفاده گردید. در بخش کمی، روایی صوری و محتوایی پرسشنامه بر اساس بررسی و قضاوت صاحبنظران و روایی سازه پرسشنامه با استفاده از آزمون تحلیل عاملی بررسی و تأیید شد. پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، بررسی و تأیید شد بهگونهای که پایایی تمام متغیرهای اصلی بیشتر از مقدار معیار 70/0 بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. نتایج پژوهش، حاکی از وجود 38 مؤلفه دارای نقش در نظام آموزش و پرورش در توسعه پایدار با رویکرد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بود. 29 مؤلفه آن در چهار بعد فرهنگی، اجتماعی، محیطزیستی و اقتصادی مستخرج از تحلیل محتوای مصاحبههای انجامشده و 9 مؤلفه حاصل از تحلیل محتوای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بود. نتیجه حاصل از بررسی معادلات ساختاری نشان از ارتباط معنادار بین ابعاد مدل داشت.
آموزش محیط زیست
مهدی جانعلی زاده قزوینی؛ آذر کفاش پور؛ امیر رحیم پور؛ مصیب سامانیان
چکیده
برای دستیابی به سیر تکاملی در راستای توسعه پایدار، بسیاری از سازمانها درصدد بهکارگیری سیستم مدیریت محیطی هستند. لذا استقرار نظامهای مدیریتی همچون نظام مدیریت محیطزیستی و منابع انسانی سبز میتواند جهت نیل به این مهم مؤثر باشد. هدف این مطالعه طراحی مدل مدیریت منابع انسانی سبز و تعیین شاخصها و مؤلفههای مدیریت منابع انسانی ...
بیشتر
برای دستیابی به سیر تکاملی در راستای توسعه پایدار، بسیاری از سازمانها درصدد بهکارگیری سیستم مدیریت محیطی هستند. لذا استقرار نظامهای مدیریتی همچون نظام مدیریت محیطزیستی و منابع انسانی سبز میتواند جهت نیل به این مهم مؤثر باشد. هدف این مطالعه طراحی مدل مدیریت منابع انسانی سبز و تعیین شاخصها و مؤلفههای مدیریت منابع انسانی سبز میباشد. برای رسیدن به این هدف در ابتدا در بخش کیفی، با استفاده از روش دلفی پرسشنامه اولیهای تهیه و از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15 نفر از خبرگان شامل اساتید رشته مدیریت و محیطزیست و متخصصان منابع انسانی در شهرداری مشهد به شیوه گلوله برفی صورت پذیرفت که بعد از انجام سه مرحله مؤلفههای مدیریت منابع انسانی سبز شناسایی گردید. در بخش کمی محقق با استفاده از دادههای شناساییشده از مراحل دلفی که توسط خبرگان احصاء شده بود پرسشنامهای محقق ساخته را که پایایی و روایی آن به روش روایی سازه انجامشده را بین کارکنان شهرداری با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 384 نفر جهت نظرسنجی توزیع نمود که با آزمون فرضیهها از طریق معادلات ساختاری و نرمافزار استاتا نسخه 12 نتایج زیر حاصل گردید: از بین هشت قابلیت مدیریت سبز منابع انسانی سازمان، دو شاخص توسعه آموزش و توانمندسازی کارکنان و شاخص توسعه مشارکت کارکنان از معنیداری آماری لازم برخوردار نبودهاند؛ اما شش شاخص دیگر توانستهاند در حد بالا و قابل قبولی بر عملکرد محیطی شهرداری مشهد اثرگذاری داشته باشند که طبق ضرایب استاندارد برآورد شده، به ترتیب شاخص توسعه ساماندهی سبز و بعد از آن توسعه فرهنگ سبز سازمانی میتوانند بیشترین اثرگذاری را از ناحیه مدیریت سبز منابع انسانی بر عملکرد محیطی شهرداری مشهد داشته باشند و سپس شاخصهای توسعه نظارت و ارزیابی سبز، توسعه روابط مدیریتی، توسعه پاداش و جبران خدمات سبز و توسعه انتخاب و گزینش سبز بیشترین اثرگذاری را بر عملکرد محیطی داشتند.
آموزش محیط زیست
مهتاب اقتداری؛ رضا صابونچی؛ نازنین راسخ
چکیده
تحقیق حاضر با هدف آسیبشناسی آموزشهای محیطزیستی در وزارت ورزشوجوانان اجرا گردید. روش انجام تحقیق توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق تمامی کارشناسان وزارت ورزشوجوانان بودند که تعداد آنان شامل 330 نفر بود. برحسب جدول حجم نمونه مورگان تعداد 169 نفر بهعنوان نمونه تحقیق مشخص گردیدند. روش نمونهگیری در تحقیق حاضر ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف آسیبشناسی آموزشهای محیطزیستی در وزارت ورزشوجوانان اجرا گردید. روش انجام تحقیق توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق تمامی کارشناسان وزارت ورزشوجوانان بودند که تعداد آنان شامل 330 نفر بود. برحسب جدول حجم نمونه مورگان تعداد 169 نفر بهعنوان نمونه تحقیق مشخص گردیدند. روش نمونهگیری در تحقیق حاضر طبقهای بود. ابزار جمعآوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه محقق ساختهای 22 سؤالی بود. روایی این پرسشنامه با بررسی نظرات خبرگان موردبررسی قرار گرفت و پایایی این پرسشنامه نیز میزان 81/0 مشخص گردید. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای تحقیق از روشهای آماری کولموگروف اسمیرنوف، آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تیتکنمونهای استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که 6 آسیب اهداف، ساختار، پاداش، مکانیسمهای مفید، ارتباطات و رهبری از جمله آسیبهای مربوط آموزشهای محیطزیستی در وزارت ورزشوجوانان میباشد. نتایج تحقیق حاضر همچنین نشان داد که آسیب مربوط به اهداف با میانگین 17/4 در مقایسه با سایر آسیبها، مهمترین آسیب میباشد. در میان آسیبهای مربوط به اهداف نیز عدم نظارت و ارزیابی در خصوص میزان دستیابی به اهداف آموزشهای محیطزیستی با بارعاملی 874/0 مهمترین آسیب مربوط به اهداف مشخص گردید. با این توجه فقدان اهداف و برنامهریزیهای جامع و فقدان نظارت و ارزیابی مناسب در خصوص آموزشهای محیطزیستی در وزارت ورزش و جوانان، سبب گردیده است تا آموزشهای محیطزیستی در خصوص اهداف، به نسبت سایر آسیبها در این وزارتخانه با مشکلات و مخاطرات عمدهای مواجه باشد.
آموزش محیط زیست
علی قربانی
چکیده
با توجه به تأسیس رشته مهندسی مدیریت پروژه در کشور از سوی نگارنده، این مقاله بر چگونگی طراحی برنامه آموزشی درسی و مسایل مهم جهت لحاظ در برنامه درسی رشته دانشگاهی مهندسی عمران و مدیریت پروژه تمرکز میکند و هدف آن ارتقای سطح دانشآموختگانی است که نهتنها از نیاز به پیشرفت پایدار آگاه نیستند، بلکه آرمانهای سازمانهای صنعتی، افراد ...
بیشتر
با توجه به تأسیس رشته مهندسی مدیریت پروژه در کشور از سوی نگارنده، این مقاله بر چگونگی طراحی برنامه آموزشی درسی و مسایل مهم جهت لحاظ در برنامه درسی رشته دانشگاهی مهندسی عمران و مدیریت پروژه تمرکز میکند و هدف آن ارتقای سطح دانشآموختگانی است که نهتنها از نیاز به پیشرفت پایدار آگاه نیستند، بلکه آرمانهای سازمانهای صنعتی، افراد حرفهای و ذینفعان دانشگاهی را، پیرو این امر نیز برآورده نمیکنند. این مقاله از نوع پژوهش کاربردی و مبتنی بر مطالعه موردی مستخرج از یافتههای پژوهشی بوده است. برای دستیابی به این هدف، مروری برای تعیین حوزههای اصلی موردبررسی در پیشرفت پایدار و مفهوم پایداری جهت لحاظ در برنامهریزی درسی و سرفصل درس صورت 'گرفته و توجه ویژهای به نقش مهندسی عمران و مدیریت پروژه شده است. دادههای اولیه با استفاده از بررسی مقالات مهم و مدارک معتبر بهطور ویژه بر روی مطالعات در خصوص دو مطالعه موردی، یکی در مورد برنامه مهندسی عمران و مدیریت پروژه در دانشگاه شمال شرق انگلستان و دیگری در بخش مرکزی ایتالیا که در این زمینه موفق بودهاند، جمعآوری شده است. نتایج مبتنی بر این روش تحقیق منجر به طراحی جدولی با مؤلفههای اساسی جهت لحاظ در سرفصل برنامهریزی درسی رشته مهندسی عمران و مدیریت پروژه در کشور شده است که در نوع خود کاربردی و مشتمل بر یک چارچوب پیشنهادی در 9 حوزه و 75 مقوله برای لحاظ در برنامه آموزشی رشتههای مذکور بهعنوان خروجی این پژوهش می باشد.
آموزش محیط زیست
مجتبی رفیعی؛ هادی غفاری؛ مهتاب پاک نیا
چکیده
این مقاله درصدد است تا نقش توسعه پایدار شهری در امنیت اجتماعی شهروندان را بررسی نماید. روش این پژوهش، پیمایش بوده و گردآوری دادهها از طریق روش میدانی انجام شده است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفادهشده و برای سنجش روایی پرسشنامه از نظرات اساتید و خبرگان استفاده شده است، همچنین برای سنجش پایایی نیز از ضریب آلفای ...
بیشتر
این مقاله درصدد است تا نقش توسعه پایدار شهری در امنیت اجتماعی شهروندان را بررسی نماید. روش این پژوهش، پیمایش بوده و گردآوری دادهها از طریق روش میدانی انجام شده است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفادهشده و برای سنجش روایی پرسشنامه از نظرات اساتید و خبرگان استفاده شده است، همچنین برای سنجش پایایی نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب مربوطه معادل 86/0 بوده است. جامعه آماری شامل افراد 20 تا 54 ساله شهر خرمآباد بود که بر اساس سرشماری سال 1395 برابر با 70417 نفر بودهاند. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفادهشده و تعداد نمونه 384 نفر بوده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تکنیک رگرسیون و آزمون همبستگی پیرسون استفاده گردید. نتایج پژوهش حاکی از این بود که هرکدام از شاخصهای توسعه پایداری شهری (بعد اقتصادی، بعد اجتماعی و بعد اکولوژیک) بر احساس امنیت اجتماعی تأثیر مثبت داشته است، در نهایت نتیجه نشان داد که بهطورکلی شاخصهای توسعه پایدار شهری بر روی احساس امنیت اجتماعی شهروندان تأثیر داشته و هر چه شهر از نظر این شاخصها پیشرفت داشته باشد، مردم احساس امنیت اجتماعی بیشتری خواهند داشت.
پروین صادقیتبار؛ مهدی شریعتمداری
چکیده
روشهای آموزشی مورد استفاده در برنامه بازآموزی و ارتقای سطح توانمندی حرفهای شاغلان جامعه پزشکی، یکی از دغدغههای حوزه سلامت برای توسعه پایدار و تضمین کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی است. یادگیری ترکیبی، تلفیق اندیشمندانه یادگیری الکترونیکی و یادگیری چهره به چهره است که در حوزه آموزش مداوم جامعه پزشکی میتواند با بهبود کیفیت و کمیت ...
بیشتر
روشهای آموزشی مورد استفاده در برنامه بازآموزی و ارتقای سطح توانمندی حرفهای شاغلان جامعه پزشکی، یکی از دغدغههای حوزه سلامت برای توسعه پایدار و تضمین کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی است. یادگیری ترکیبی، تلفیق اندیشمندانه یادگیری الکترونیکی و یادگیری چهره به چهره است که در حوزه آموزش مداوم جامعه پزشکی میتواند با بهبود کیفیت و کمیت آموزش، نقش به سزایی در ارتقاء نظام سلامت کشور داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفههای آموزش مداوم جامعه پزشکی مبتنی بر یادگیری ترکیبی و بهمنظور ارتقای کیفی این بخش مهم انجام پذیرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و در سال 1398 در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد. برای گردآوری اطلاعات از روش تلفیقی شامل سه روش مطالعه اسنادی، دلفی فازی و پیمایشی استفاده شد. روش نمونهگیری به صورت هدفمند بود و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته تا رسیدن به اشباع دادهها با ده نفر از خبرگان و صاحبنظران حوزههای آموزش مداوم جامعه پزشکی و یادگیری ترکیبی، مصاحبه انجام شد. بهمنظور تحلیل محتوای در مرحله اول از تحلیل محتوای کیفی و در مرحله دوم و سوم از تحلیل دلفی فازی استفاده شد. در ابتدا از دادههای حاصل از مصاحبهها، 281 کد اولیه استخراج شد که پس از بازنگری مداوم به 78 کد تقلیل یافت. نتایج حاصل از این پژوهش کیفی منجر به شناسایی و معرفی هفت بعد اصلی مشتمل بر نهادی، مدیریت آموزشی و پشتیبانی منابع، فناوری و طراحی، پداگوژیکی، ارزیابی و بازخورد، اخلاقی و قالبهای یادگیری برای الگوی آموزش مداوم جامعه پزشکی مبتنی بر یادگیری ترکیبی و همچنین 28 مؤلفه و 100 گویه شد. نتایج این تحقیق میتواند مورد توجه سیاستگذاران و برنامهریزان این حوزه قرارگرفته و برای توسعه پایدار سلامت جامعه، مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
عسکر جلالیان
چکیده
بر اساس آنچه در مقدمه اساسنامه دیوان بینالمللی کیفری آمده است جرائم بینالمللی جرائمی هستند که موجب تشویش جامعه بینالملل میشوند. بر همین اساس چهار جرم بینالمللی مورد احصاء قرارگرفته و در اساسنامه تصریحشده است. این پژوهش که از نوع تحلیلی – توصیفی و با روش کتابخانهای – اسنادی است به دنبال ارائه راهبردی جهت حفظ محیطزیستی ...
بیشتر
بر اساس آنچه در مقدمه اساسنامه دیوان بینالمللی کیفری آمده است جرائم بینالمللی جرائمی هستند که موجب تشویش جامعه بینالملل میشوند. بر همین اساس چهار جرم بینالمللی مورد احصاء قرارگرفته و در اساسنامه تصریحشده است. این پژوهش که از نوع تحلیلی – توصیفی و با روش کتابخانهای – اسنادی است به دنبال ارائه راهبردی جهت حفظ محیطزیستی میباشد. محیطزیست میراث مشترک بشریت است و از آسیبهایی که متوجه آن میگردد تقریباً تمام کشورها بهتبع آن آسیب میبینند. از کنوانسیون ریو 1992 که توسعه پایدار با محیطزیست گرهخورده است اهمیت توجه به محیطزیست افزایشیافته است. باید تدبیری اندیشه شود که جرائم حوزه محیطزیست بهعنوان جرائم بینالمللی مورد شناسایی قرار گیرند تا بهتبع آن دیوان بینالمللی کیفری صلاحیت رسیدگی به آنها را داشته باشد. این پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤال است که با عنایت به اصل توسعه پایدار و ضرورتهای آن چگونه امکان جرم انگاری جرائم محیطزیستی در زمره جرائم بینالمللی میسر است؟ و یا به تعبیری دیگر چگونه توسعه مفهوم جرم بینالمللی به جرائم محیطزیستی متصور و ممکن است؟ و اینکه میان توسعه پایدار و محیطزیست چه تناسبی وجود دارد؟ یافتههای تحقیق حاکی از این است که به استناد مفاد متعددی از اساسنامه رم 1998 امکان توسعه مفهوم جرم بینالمللی نهتنها به جرم محیطزیستی بلکه به جرائم دیگر نیز وجود دارد لذا جهت عملیاتی شدن آن باید با تلاشهای پژوهشی مسیر را هموار و حفظ محیطزیست را نهادینه کرد.
مسلم سواری؛ فاطمه نقی بیرانوند
چکیده
مشارکت جامه روستایی در مدیریت منابع طبیعی نشان می دهد که مدیریت بحران های منابع طبیعی بدون مشارکت فعال زنان روستایی به دلیل نقش فعال آنها در واحد تولیدی و کشاورزی امکانپذیر نخواهد بود. در این راستا این پژوهش با هدف کلی نقش سرمایه اجتماعی بر خودکارآمدی زنان روستایی در حفاظت از جنگلهای زاگرس با نقش میانجی آگاهی محیط زیستی ...
بیشتر
مشارکت جامه روستایی در مدیریت منابع طبیعی نشان می دهد که مدیریت بحران های منابع طبیعی بدون مشارکت فعال زنان روستایی به دلیل نقش فعال آنها در واحد تولیدی و کشاورزی امکانپذیر نخواهد بود. در این راستا این پژوهش با هدف کلی نقش سرمایه اجتماعی بر خودکارآمدی زنان روستایی در حفاظت از جنگلهای زاگرس با نقش میانجی آگاهی محیط زیستی انجام شد. جامعه آماری موردمطالعه شامل تمامی زنان روستایی بالای 15 سال در استان لرستان به تعداد 231000 نفر بودند. حجم نمونه با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران 226 نفر با روش طبقهبندی با انتساب متناسب (بر اساس سطح جنگل) برآورد گردید. تجزیهوتحلیل داده ها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار SPSSWin19 و SMART PLS انجام شد. روایی ظاهری و محتوایی این پژوهش توسط پانل متخصصان و روایی همگرا با محاسبه شاخص میانگین استخراجشده (AVE) و پایایی آن از طریق محاسبه ضریب های آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بررسی و تأیید شد. نتایج پژوهش نشان داد از دیدگاه زنان روستایی مهمترین دلایل تخریب جنگلهای زاگرس شامل تخریب تأمین سوخت هیزمی و مصارف روستایی و چرای بیرویه دام بود و مهمترین راهکارهای حفاظت جنگل، تغییر شیوه معیشت جنگلنشینان و قرق نمودن جنگلها برای ورود بیشازحد دام بود. علاوه بر این، نتایج پژوهش بیانگر آن بود که سرمایه اجتماعی بهطور مستقیم و غیرمستقیم (از طریق آگاهی محیط زیستی) بر خودکارآمدی زنان روستایی در حفاظت از جنگلهای زاگرس تأثیرگذار است. علاوه بر این نتایج معادلات ساختاری نشان داد که سرمایه اجتماعی و آگاهی محیط زیستی قادرند ۴/69 درصد از واریانس متغیر وابسته پژوهش (خودکارآمدی) را تببین نمایند.
Mahdiyeh Yazdani؛ Gholamreza Asadollahfardi
چکیده
Today, the issue of sustainable development has become one of the most important global issues and has become the focus of attention and human attention in the economic, social, and environmental perspectives. Various human activities, as well as the development of industries and the expansion of urbanization with waste and wastewater, have contaminated soil. Different methods are available to clean up the soil about economic issues. One of them is the electro remediation method, which is often applied in low-permeability fine-grained soils and is successful as a greenhouse effect in reducing the ...
بیشتر
Today, the issue of sustainable development has become one of the most important global issues and has become the focus of attention and human attention in the economic, social, and environmental perspectives. Various human activities, as well as the development of industries and the expansion of urbanization with waste and wastewater, have contaminated soil. Different methods are available to clean up the soil about economic issues. One of them is the electro remediation method, which is often applied in low-permeability fine-grained soils and is successful as a greenhouse effect in reducing the toxicity of heavy metals and is a new and developing approach for organic pollutants. This paper will be presented the effective parameters, the strong points as well as limitations, to clarify the basic concepts in the electro remediation process. Conduct experiments with the three-dimensional arrangement of electrodes instead of the linear arrangement of electrodes could be more practical. Using geosynthetic electrodes to prevent corrosion of metallic electrodes, combining the electro remediation process with other designs and different operational modes, and overcome to the problem of reducing the electro-osmosis flow and reverse electro-osmosis flow with pH control are methods to enhance the rate of removal of pollutants from soils.
سیده فاطمه معزی؛ منصور شاه ولی؛ راضیه نامدار
چکیده
بحرانهای محیطزیستی یکی از مهمترین چالشهایی است که جامعه بشری با آنها مواجه است. این تحقیق در پاسخ به چرایی وجود بحرانهای محیطزیستی علیرغم تشکیل نهادهای مرتبط و فراگیر شدن مفاهیم مرتبط با توسعه پایدار- و واکاوی جایگاه محیطزیست و چگونگی رابطه انسان با آن در اندیشه اسلامی انجام شده است. هدف این پژوهش که با استفاده از روش ...
بیشتر
بحرانهای محیطزیستی یکی از مهمترین چالشهایی است که جامعه بشری با آنها مواجه است. این تحقیق در پاسخ به چرایی وجود بحرانهای محیطزیستی علیرغم تشکیل نهادهای مرتبط و فراگیر شدن مفاهیم مرتبط با توسعه پایدار- و واکاوی جایگاه محیطزیست و چگونگی رابطه انسان با آن در اندیشه اسلامی انجام شده است. هدف این پژوهش که با استفاده از روش توصیفی از نوع تحلیل اسنادی به انجام رسیده، تبیین، تحلیل و مقایسه سه گذرگاه تفکر منطقی، انتقادی و فلسفی توسعه پایدار است. نقد و تحلیل دیدگاههای موجود حاکی از آن است که علاوه بر پیشرفتهای قابلملاحظه در جهان و برپایی معاهدات بینالمللی، کنوانسیونها و سمپوزیومها در زمینه پایداری، در راستای حفظ محیطزیست و بقای انسان نبوده و نگاه صرف فنی و مادی، تاکنون پاسخگوی مسائل پیش روی توسعه و پایداری، نبوده است. لذا دستیابی به افقهای بلندمدت پایداری و ابعاد آن، نیازمند چشماندازی عمیقتر و فراتر از مسائل فنی محض و علم سکولار است. این مقاله تفکر فلسفی را که بر اخلاق و فلسفه اسلامی مبتنی است و بر مطالعه بحرانهای زیستمحیطی با کمک همزمان عقل، عرفان، اخلاق، قرآن و شریعت تأکید دارد، پیشنهاد مینماید.
ندا صابری؛ لعبت زبردست؛ مهدی منتظرقائم
چکیده
با توجه به گستردگی مسائل محیط زیستی و ضرورت توجه به آنها بخصوص بحران کمآبی در کشور ایران، نیاز مبرمی به آگاهسازی و آموزش عمومی جهت اتخاذ رفتارهای مناسب در این زمینه احساس میشود. یکی از روشهای هدفمند و اصولی برای مواجهه با این بحران، تمرکز بر روی زمینهی ارتباطات محیط زیستی میباشد، چراکه دامنهی گستردهای از جامعهی انسانی ...
بیشتر
با توجه به گستردگی مسائل محیط زیستی و ضرورت توجه به آنها بخصوص بحران کمآبی در کشور ایران، نیاز مبرمی به آگاهسازی و آموزش عمومی جهت اتخاذ رفتارهای مناسب در این زمینه احساس میشود. یکی از روشهای هدفمند و اصولی برای مواجهه با این بحران، تمرکز بر روی زمینهی ارتباطات محیط زیستی میباشد، چراکه دامنهی گستردهای از جامعهی انسانی را تحت تأثیر خود قرار داده و میتواند آنان را در راستای حفظ محیط زیست خود ترغیب نماید. با توجه به بررسیهای انجامگرفته در زمینهی ارتباطات محیط زیستی، میتوان به این نتیجه رسید که پژوهشهای اندکی در این زمینه صورت گرفته است. در این پژوهش با استفاده از دو روش کیفی و کمی، تحلیل بر روی سه منبع خبری ایرنا، وزارت نیرو و صداوسیما با تأکید بر بحران کمآبی در کشور ایران صورت گرفته است. در این پژوهش به پیشنهاد و معرفی ارزشهای خبری برای تحلیل رتوریکی محیط زیست در وضعیت بحران پرداختیم و بر این اساس تحلیل آماری و رتوریکی بر روی اخبار منعکس گردیده از سه ارگان ذکرشده صورت پذیرفته است. نتایج نشان میدهد که رسانهی خبری ایرنا با بیشترین تعداد خبر و صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران با کمترین تعداد خبر به پوشش خبری از بحران کمآبی پرداختهاند و همچنین تحلیلهای کیفی نشانگر لزوم وجود تعریفی درست از مسائل پیچیدهی محیط زیستی نزد کنشگران رسانه و تمرکز بیشتر رسانههای تصویری بر روی اخبار محیط زیستی میباشد. درنهایت به ارائهی پیشنهادهای پژوهشی و ارائهی راهبرد پرداخته شده است.
وحید پورشهابی؛ مسعود پورکیانی؛ محسن زایندهرودی؛ ایوب شیخی
چکیده
این تحقیق از نظر هدف، کاربردی میباشد و از نظر جمعآوری دادهها، توصیفی و از نوع پیمایشی است. هدف از انجام این پژوهش، تعیین اولویت گروههای تحصیلی آموزش عالی در راستای تحقق توسعه پایدار استان سیستان و بلوچستان بوده است. برای انجام این پژوهش، شاخصهای توسعه پایدار، از مدل بومی توسعه پایدار استان سیستان و بلوچستان استخراجشده و ...
بیشتر
این تحقیق از نظر هدف، کاربردی میباشد و از نظر جمعآوری دادهها، توصیفی و از نوع پیمایشی است. هدف از انجام این پژوهش، تعیین اولویت گروههای تحصیلی آموزش عالی در راستای تحقق توسعه پایدار استان سیستان و بلوچستان بوده است. برای انجام این پژوهش، شاخصهای توسعه پایدار، از مدل بومی توسعه پایدار استان سیستان و بلوچستان استخراجشده و پس از تعیین وضعیت موجود شاخصها، وضعیت مطلوب هریک از شاخصها توسط ۴ پانل تخصصی متشکل از ۵۰ نفر خبره با روش دلفی فازی تعیین شده است. درنهایت نیز اولویتبندی گروهها و زیرگروههای تحصیلی آموزش عالی با کمک خبرگان و با استفاده از روش AHP و نرمافزار Expert Choice انجام شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که گروه آموزشی «مهندسی، تولید و ساخت» دارای اولویت اول، گروه آموزشی «علوم انسانی و هنر» دارای اولویت دوم و گروه آموزشی «علوم تربیتی» دارای اولویت سوم برای توسعه پایدار استان سیستان و بلوچستان میباشند.
وحید بابازاده؛ قربانعلی سبکتکین
چکیده
حرکت در مسیر توسعه پایدار نیازمند مشارکت مردم است و لازمه آن نیز آگاهی مردم درباره توسعه پایدار است. به نظر میرسد مؤلفههای جامعه مدنی بهویژه سرمایه اجتماعی نتوانستهاند شرایط مطلوبی برای رشد دانش درباره توسعه پایدار فراهم آورند. هدف مقاله حاضر مطالعه ارتباط آگاهی از توسعه پایدار و سرمایه اجتماعی در یک شرایط واقعی در جامعه ایران ...
بیشتر
حرکت در مسیر توسعه پایدار نیازمند مشارکت مردم است و لازمه آن نیز آگاهی مردم درباره توسعه پایدار است. به نظر میرسد مؤلفههای جامعه مدنی بهویژه سرمایه اجتماعی نتوانستهاند شرایط مطلوبی برای رشد دانش درباره توسعه پایدار فراهم آورند. هدف مقاله حاضر مطالعه ارتباط آگاهی از توسعه پایدار و سرمایه اجتماعی در یک شرایط واقعی در جامعه ایران و در بین شهروندان مشگین شهری است. روش تحقیق پیمایش بوده، ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته، جمعیت آماری آن نیز شهروندان بالای 18 سال ساکن مشگین شهر بوده است. با فرمول کوکران تعداد 382 نفر با روش خوشهای تصادفی بهعنوان نمونه برگزیده شدند. نتایج توصیفی پژوهش نشان داد «آگاهی شهروندان از مفهوم و مؤلفههای توسعه پایدار» با میانگین 1/4 در بازه 1 تا 6 در حد متوسط رو به بالاست. نتایج استنباطی نشان داد که: «آگاهی از مفهوم و مؤلفههای توسعه پایدار» با دو بعد «ارتباط با مردم» و «هنجارهای متقابل» سرمایه اجتماعی ارتباط معنی دارد و مستقیم دارد اما ارتباط آن با بعد «اعتماد اجتماعی» سرمایه اجتماعی رابطه معنیدار نیست. تحلیل رگرسیونی تحقیق نشان داد 36 درصد تغییرات متغیر وابسته را دو بعد «ارتباط با مردم» و «هنجارهای متقابل» که در تحلیل رگرسیونی باقیماندهاند تبیین میکنند. برای بهبود آگاهی از مفهوم و مؤلفههای توسعه پایدار، دانش درباره توسعه پایدار باید وارد شبکههای ارتباطی افراد جامعه شود. مهمتر از آن اعتماد در جامعه باید افزایش یابد تا زمینه رشد دانش درباره توسعه پایدار را فراهم آورد.
فاطمه رزاقی بورخانی؛ احمد رضوانفر؛ سید حمید موحد محمدی؛ سید یوسف حجازی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، مدلیابی اثربخشی منابع اطلاعاتی و کانالهای ارتباطی بر رفتار عملیات مناسب کشاورزی (GAP) در راستای توسعه پایدار باغات مرکبات استان مازندران بود. پژوهش از نوع کاربردی و جامعه آماری آن شامل 122361 باغدار مرکبات در روستاهای مربوط به 12 شهرستان استان مازندران بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد 290 نفر تعیین گردید ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، مدلیابی اثربخشی منابع اطلاعاتی و کانالهای ارتباطی بر رفتار عملیات مناسب کشاورزی (GAP) در راستای توسعه پایدار باغات مرکبات استان مازندران بود. پژوهش از نوع کاربردی و جامعه آماری آن شامل 122361 باغدار مرکبات در روستاهای مربوط به 12 شهرستان استان مازندران بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد 290 نفر تعیین گردید و نمونهگیری به روش طبقهای تصادفی با انتساب متناسب انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامهای بوده که روایی (صوری و محتوایی) آن بر اساس نظر جمعی از کارشناسان کشاورزی پایدار، اعضای هیأت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی و گروه مدیریت و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران تأیید گردید و روایی تشخیصی با استفاده از شاخص میانگین واریانس استخراجشده و پایایی پرسشنامه با استفاده از محاسبه آلفای کرونباخ و نیز پایایی ترکیبی تأیید گردید. برای تبیین اثرگذاری و اثرپذیری منابع اطلاعاتی-ارتباطی و رفتار عملیات مناسب کشاورزی از یکدیگر از روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار لیزرل نسخه 8.80 استفاده گردیده است. مطابق یافتهها منابع و کانالهای شفاهی و چهره به چهره، منابع و کانالهای نوشتاری، منابع و کانالهای دیداری- شنیداری، منابع و کانالهای مجازی و الکترونیکی قادرند 66% از واریانس بهکارگیری GAP در توسعه پایدار باغات را تبیین نمایند. داشتن اطلاعات کافی در مورد فناوری، باغداران را به تصمیمگیری بهینه و مناسب جهت پذیرش فناوری پایدار قادر می سازد. ازاینرو پیشنهاد میشود ایجاد بانکهای اطلاعاتی و بهرهگیری از کانالهای ارتباطی حضوری از کارشناسان و فروشندگان نهادههای کشاورزی خبره و متخصص، کارکنان ترویج، خدمات مشاورهای بخش خصوصی، امکان استفاده بیشتر باغداران از منابع اطلاعاتی معتبر با توجه به نیازها و ضرورتها و سطحبندی آموزش بهصورت عمومی و تخصصی در فناوریهای GAP برای باغداران موردتوجه قرار گیرد.
مرتضی اکبری؛ سید علی بدری؛ مریم شامانیان؛ سماء امینی
چکیده
هدف این پژوهش تحلیل اهداف و انگیزههای کشاورزان ارگانیککار و موانع توسعه کشت ارگانیک در شهرستان روانسر بود، که بهصورت پیمایشی به واکاوی دیدگاه گروه هدف پرداخته است. جامعه آماری تحقیق شامل کشاورزان ارگانیککار غلات شهرستان روانسر هستند که تعداد 51 کشاورز ارگانیککار به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. تحلیل ...
بیشتر
هدف این پژوهش تحلیل اهداف و انگیزههای کشاورزان ارگانیککار و موانع توسعه کشت ارگانیک در شهرستان روانسر بود، که بهصورت پیمایشی به واکاوی دیدگاه گروه هدف پرداخته است. جامعه آماری تحقیق شامل کشاورزان ارگانیککار غلات شهرستان روانسر هستند که تعداد 51 کشاورز ارگانیککار به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS انجام شد. یافتهها حاکی از آن است که کشاورزان ارگانیککار بیشترین اهمیت را برای سلامت غذایی و نیز فواید کوتاهمدت آن قائل بودهاند و به ترتیب اولویت، ابتدا انگیزههای اجتماعی، سپس انگیزههای زیستمحیطی و درنهایت انگیزههای اقتصادی و مادی برای کشاورزان ارگانیک کار ایجاد انگیزش میکنند. مهمترین موانع کشت ارگانیک را در بازار رسانی و عدمحمایت دولت از این نوع محصولات، عدم وجود استانداردهای لازم جهت تأیید و عرضه این محصولات به بازار و عدم آموزش و اطلاعرسانی در این زمینه ذکر کردهاند.
ابوالفضل خسروی
چکیده
از چالشهای اساسی مدیران در عصر حاضر، تمرکز عمده بر موضوع توسعه پایدار است. توسعه پایدار با ابعاد مختلفی همچون پایداری اقتصادی، پایداری اجتماعی، پایداری سیاسی و پایداری محیطزیستی نیازمند نگرشی کلگراست، اما تقدم برخی برنامهها و سیاستگذاریها در هریک از محورهای توسعه پایدار متناسب با الزامات همان منطقه و کشور است. از طرفی ...
بیشتر
از چالشهای اساسی مدیران در عصر حاضر، تمرکز عمده بر موضوع توسعه پایدار است. توسعه پایدار با ابعاد مختلفی همچون پایداری اقتصادی، پایداری اجتماعی، پایداری سیاسی و پایداری محیطزیستی نیازمند نگرشی کلگراست، اما تقدم برخی برنامهها و سیاستگذاریها در هریک از محورهای توسعه پایدار متناسب با الزامات همان منطقه و کشور است. از طرفی مسئولیت اجتماعی سازمانها و شرکتها فقط یک الزام اخلاقی و یا بازاریابی اجتماعی تلقی نمیشود بلکه عنصر بزرگی در حلقه مفقوده رابطه سیاستهای دولت و سیاستهای شرکتهاست. این تحقیق که بهمنظور تعیین اولویت ابعاد توسعه پایدار و همچنین ابعاد مسئولیت اجتماعی مدیران با رویکرد دلفی خبرگان و روش تحلیل سلسله مراتبی صورت پذیرفته، با توجه به نظر خبرگان پایداری اجتماعی بهعنوان برترین معیار توسعه پایدار و مسئولیت مدیریتی بهعنوان گزینه ارجح، انتخابشده است. بر این اساس میتوان در جوامع کلانشهری و صنعتی با اولویت بخشیدن به پایداری اجتماعی و نیز دخالت دادن راهبردهای محیطزیستی در مسئولیتهای مدیران، بازآفرینی در نقش مدیران انجام داد.
مطهره حمزه رباطی؛ بهناز مهاجران؛ میر محمد سیدعباسزاده؛ حمید جاودانی؛ مجتبی بذرافشان مقدم
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی مؤلفههای آموزش پایدار انجام شد. روش پژوهش آمیخته اکتشافی است که به شیوه پیاپی در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است. در بخش کیفی، با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با 11 نفر از متخصصان دانشگاهی که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، مؤلفههای آموزش پایدار شناسایی شدند. برای اعتباربخشی یافتههای کیفی، ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی مؤلفههای آموزش پایدار انجام شد. روش پژوهش آمیخته اکتشافی است که به شیوه پیاپی در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است. در بخش کیفی، با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با 11 نفر از متخصصان دانشگاهی که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، مؤلفههای آموزش پایدار شناسایی شدند. برای اعتباربخشی یافتههای کیفی، از راهبردهای: بازبینی مشارکتکنندگان و بازبینی همکاران استفاده شده است. در بخش کمی در چارچوب روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و با پرسشنامه پژوهشگر ساخته، دیدگاههای 262 نفر از اعضای هیئتعلمی دانشگاه فردوسی مشهد که به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شده بودند، گردآوری شد. روایی ابزار بهوسیله متخصصان، و پایایی آن با محاسبۀ نرخ ناسازگاری تأیید شد. برای تحلیل دادهها، در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و در بخش کمی از روش فرایند سلسله مراتبی استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که از دیدگاه اعضای هیئتعلمی دانشگاه فردوسی، مؤلفههای آموزش پایدار از نظر اهمیت به ترتیب اولویت عبارتاند از: گنجاندن مفاهیم پایداری در فرایند یادگیری با وزن نسبی 075/0، یادگیریِ یادگیری و کاربست رویکرد میانرشتهای با وزن نسبی 046/0، بهکارگیری راهبردهای نوآورانه در فرایند یادگیری با وزن نسبی 034/0، اندیشهورزی نقادانه با وزن نسبی 0318/0، و بینالمللی شدن آموزش با وزن نسبی 0185/0.