با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی ایران
آموزش محیط زیست
بررسی تجربیات زیست شده دانش آموزان دوره متوسطه از آموزش محیط زیست از طریق برنامه درسی پنهان به منظور ارائه راهکارهایی برای ارتقاء سواد محیط‌زیستی

لیلا پرهیزکار؛ کوروش فتحی واجارگاه

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 31 مرداد 1401

https://doi.org/10.30473/ee.2022.40780.1841

چکیده
  امروزه باتوجه به بحرانهای زیست‌محیطی موجود که بسیاری از آنها به موجب عدم داشتن سواد محیط‌زیستی انسان‌ها می باشد باید دغدغه اصلی آموزش و پرورش این باشد که دانش‌آموزان درمدرسه تحت تأثیر برنامه درسی پنهان چه تجاربی را کسب می کند. زیرا این برنامه درسی اثراتی به مراتب عمیق‌تر از برنامه درسی آشکار در ایجاد نگرش‌ها ، رویکردها و ارزش‌ها ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
Development of a Waste Generation Prediction Model Using Independent Macro Variables in Various Sectors (Case Study: Tehran)

Saeed Moradi Kia؛ Babak Omidvar؛ Mohammad Ali Abdoli؛ Esmail Salehi

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 تیر 1403

https://doi.org/10.30473/ee.2024.71281.2740

چکیده
  According to statistics from the Ministry of Interior of Iran, more than 75% of the waste produced in the country is landfilled. Many of the programs proposed by waste management organizations and municipalities have not been effective due to the failure to consider the impacts of various economic and non-economic variables on waste generation. Therefore, this study aims to increase the effectiveness of proposed waste management programs for Tehran in line with sustainable development. An empirical modeling approach was used, utilizing 120 months of data (April 2011 to March 2021) to develop models ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
ریشه‌‏یابی علل حاشیه‌‏ای شدن ارائه درس شناخت محیط‏ز‌یست در آموزش عالی ایران

مهدی کلاهی؛ امیرعلی برومند

دوره 12، شماره 3 ، فروردین 1403، ، صفحه 9-28

https://doi.org/10.30473/ee.2023.65087.2557

چکیده
  هدف مطالعه حاضر، ریشه‌یابی علل حاشیه‌ای شدن ارائه درس شناخت محیط‌زیست است. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی، به روش نظریه داده بنیاد و با حضور جمعی از خبرگان صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل معاونان آموزشی کلیه دانشکده‌های دانشگاه فردوسی مشهد، استادان تخصصی درس و مسئولان اجرایی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان خراسان رضوی بودند. از طریق ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
نگرش و دانش محیط‌زیستی و رفتار مصرف انرژی (مورد مطالعه: شهروندان شهر اصفهان)

عظیمه السادات عبداللهی؛ حمیدرضا صادقی

دوره 12، شماره 3 ، فروردین 1403، ، صفحه 29-42

https://doi.org/10.30473/ee.2023.65153.2559

چکیده
  این مطالعه با توجه به شدت مصرف انرژی و پیامدهای محیط‌زیستی ناشی از آن به‌ویژه گرم شدن زمین و آلودگی‌های هوا به بررسی رفتار مصرف انرژی در بین شهروندان شهر اصفهان یکی از آلوده­ترین شهرهای ایران می­پردازد. این مطالعه ضمن بررسی رابطه بین متغیرهای اجتماعی/ جمعیتی با رفتار مصرف انرژی تأکید اصلی آن به دنبال بررسی تأثیر باور به پارادایم ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
مدل مسئولیت‌پذیری اجتماعی در صنعت هتلداری ایران (با تأکید بر هتل‌های 4 و 5 ستاره شهر تهران)

جواد یوسفی؛ محمود ضیائی؛ محمدرضا کریمی علویجه؛ ُسید مجتبی محمودزاده؛ سید علی حسینی

دوره 12، شماره 3 ، فروردین 1403، ، صفحه 43-59

https://doi.org/10.30473/ee.2023.68325.2648

چکیده
  نظر به اهمیت صنعت هتلداری در نظام گردشگری کشور و ضرورت توجه به مسئولیت‌های اجتماعی مبتنی بر رویکرد پایداری سازمانی برای بقا در فضای کسب‌وکار، پژوهش حاضر به دنبال ارائه مدل مسئولیت‌پذیری اجتماعی در صنعت هتلداری ایران است. بدین‌جهت تحقیق از انواع پژوهش‌های پیمایشی به شمار می‌آید و به روش ترکیبی صورت گرفته است. ابتدا عوامل تأثیرگذار، ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
اثر تجربه گردشگران بر آموزش محیط‌زیست از طریق طنین برند مقصد طبیعت‌گردی

یزدان شیرمحمدی؛ عنایت الله یزدان پناه؛ افسانه یعقوبی پورفرد؛ فاطمه تکلو

دوره 12، شماره 3 ، فروردین 1403، ، صفحه 61-77

https://doi.org/10.30473/ee.2023.66904.2614

چکیده
  آموزش، مؤثرترین ابزار افزایش آگاهی مردم در جوامع با مسائل و معضلات جامعه است. هدف این مطالعه بررسی اثر تجربه گردشگران بر آموزش محیط‌زیست از طریق طنین برند مقصد طبیعت‌گردی و آموزش محیط‌زیست به گردشگران است. سفر و طبیعت‌گردی می‌تواند آگاهی‌های محیط‌زیست گردشگران را افزایش دهد. تجربه محیط‌زیست بر دانش، نگرش و رفتار محیط‌زیست افراد ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
واکاوی رفتار حفاظت از گونه‌های گیاهی خوراکی-دارویی در روستائیان دهستان دشت روم، شهرستان بویراحمد

نعمت الله جعفری؛ مصطفی احمدوند؛ مهدی نوری پور

دوره 12، شماره 3 ، فروردین 1403، ، صفحه 79-93

https://doi.org/10.30473/ee.2023.65736.2573

چکیده
  هدف این پژوهش تحلیل رفتار حفاظتی روستاییان دهستان دشت روم (شهرستان بویراحمد) از گونه­‌های گیاهی خوراکی-دارویی بود که با استفاده از نظریه انگیزش حفاظت و به شیوه پیمایش انجام شد. جامعه آماری تحقیق، خانوارهای روستایی در روستاهای بالای 20 خانوار دهستان دشت روم بودند. حجم نمونه آماری با استفاده از جدول بارتلت و همکاران، 119 خانوار برآورد ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
کنشگری زنان در کاهش سیل با نگاهی به چارچوب سندای (مطالعه‌موردی: سیلاب 1398)

مستانه چمنی؛ هاجر آذری؛ محمد حسین رمضانی قوام ابادی

دوره 12، شماره 3 ، فروردین 1403، ، صفحه 95-113

https://doi.org/10.30473/ee.2023.66979.2609

چکیده
  سیل یک موضوع نگران­کننده برای توسعه جوامع محسوب می­شود و نیازمند توجه دولت و مشارکت مردم است. به همین علت سازمان ملل همواره با تصویب اسناد مختلف تلاش می­کند که به کاهش آسیب­‌پذیری جوامع و توانمندسازی آنان کمک کند. دراین‌بین آخرین سند مصوب سازمان ملل با نام چارچوب سندای راه‌­حل­‌هایی را برای گذار از مخاطرات اقلیمی ارائه ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
تحلیل رفتار پایدار مصرف میوه و تره‌بار در شهر تهران

کاظم عسکری فر؛ ابوالقاسم ابراهیمی؛ کمند سلیمانی

دوره 12، شماره 3 ، فروردین 1403، ، صفحه 115-136

https://doi.org/10.30473/ee.2023.65424.2567

چکیده
  رفتار پایدار مصرف‌کننده می‌تواند از تخریب روزافزون محیط‌زیست، آلودگی، تغییرات آب‌وهوایی و هدر رفتن منابع تجدیدناپذیر جلوگیری کند. میوه و تره‌بار ازجمله کالاهایی هستند که به‌طور مستمر و در حجم بالا، توسط مصرف‌کنندگان خریداری می‌شوند، درحالی‌که می‌توانند به‌سرعت فاسد شده و در حجم بالا اتلاف ‌شوند. بر همین اساس تحلیل رفتار ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
طراحی مدل مدیریت یکپارچه ناب بر توسعه پایدار با تأکید بعد محیط‌زیستی (مطالعه موردی: صنایع تولیدی متوسط و بزرگ استان قزوین)

محمد سهراب بیگی؛ محمدرضا باقرزاده؛ محمدحسن شکی؛ مسعود یوسف زاده

دوره 12، شماره 3 ، فروردین 1403، ، صفحه 137-156

https://doi.org/10.30473/ee.2024.58120.2335

چکیده
  پژوهش حاضر جستاری در راستای طراحی مدل مدیریت یکپارچه با تأکید بر توسعه پایدار است. در بعد محیط‌زیستی روش تحقیق ترکیبی و مبتنی بر آمیخته اکتشافی (کیفی – کمی) است. جامعه آماری در بخش کیفی 28 نفر از اساتید و نخبگان رشته مدیریت و در بخش کمی 480 نفر از صنعتگران استان قزوین بوده است. در بخش کیفی با استفاده از روش گلوله برفی تا رسیدن به اشباع ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
واکاوی تأثیر ارزش‌های محیط‌زیستی بر قصد خرید محصولات سبز با میانجی‌گری نگرانی‌های محیط‌زیستی و تعدیل‌گری اعتماد سبز (موردمطالعه: مصرف‌کنندگان مواد غذایی سبز در شهر تبریز)

سجاد قدرتی؛ رامین بشیر خداپرستی

دوره 12، شماره 3 ، فروردین 1403، ، صفحه 157-173

https://doi.org/10.30473/ee.2023.64680.2548

چکیده
  ارزش‌های محیط­زیستی از عوامل کلیدی تأثیرگذار بر قصد خرید مصرف‌کنندگان و افزایش تمایل مصرف‌کنندگان به خرید محصولات سبز است که این امر برای توسعه پایدار محیط‌زیست‌ حیاتی می‌باشد. در این راستا هدف از پژوهش حاضر واکاوی تأثیر ارزش‌های محیط‌زیستی بر قصد خرید محصولات سبز با میانجی‌گری نگرانی‌های محیط‌زیستی و تعدیل‌گری اعتماد ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
فرا تحلیل عوامل مؤثر بر رفتار خرید سبز (مطالعه موردی: مشتریان کسب‌وکارهای اشتراکی تهران)

سید حبیب موسوی راشدی؛ وحید مکی زاده؛ اسماعیل حسن پور

دوره 12، شماره 3 ، فروردین 1403، ، صفحه 175-195

https://doi.org/10.30473/ee.2023.56926.2299

چکیده
  افزایش ناگهانی جمعیت در سال‌های اخیر، منجر به افزایش مصرف بی‌رویه منابع،  تغییرات آب و هوایی، افزایش گازهای گلخانه‌ای و انقراض گونه‌های نادر  شده است. تلاش برای حفاظت از محیط‌زیست به یک نگرانی جهانی تبدیل شده است. هدف پژوهش حاضر شناسایی و طبقه‌بندی عوامل مؤثر بر رفتار خرید سبز توسط مصرف‌کنندگان است. بیشترین ضرورت پژوهش در ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
برازش رابطه ساختاری استفاده از لوازم‌خانگی با مصرف پایدار آب بر اساس نگرش و دانش محیط‌زیستی: نقش واسطه‌ای قصد رفتاری

قاسم زارعی؛ فروزان قضائی؛ آراز راشدی زهرا

دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1402، ، صفحه 9-25

https://doi.org/10.30473/ee.2023.61021.2425

چکیده
  تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش دانش محیط‌زیستی و نگرش به مصرف پایدار بر قصد رفتاری و استفاده از لوازم‌خانگی با مصرف پایدار آب در میان بانوان استفاده‌کننده از لوازم‌خانگی در شهر اردبیل و در زمستان 1398 انجام شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و ازنظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه بانوان بالای 20 سال و استفاده‌کننده لوازم‌خانگی ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
ادراک خدمات فرهنگی در تالاب انزلی

فهیمه عشقی؛ رضا افهمی؛ افشین دانه کار؛ رقیه گرمایی پور

دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1402، ، صفحه 27-48

https://doi.org/10.30473/ee.2023.65533.2568

چکیده
  برای حفاظت و بهره‌برداری پایدار از اکوسیستم‌های طبیعی باید ادراک درستی از همه خدمات اکوسیستم و به‌ویژه خدمات فرهنگی صورت گیرد؛ چراکه تنوع زیستی و تنوع فرهنگی در عین مستقل بودن، تقویت‌کننده همدیگرند و خدمات فرهنگی، یک متغیر مهم در افزایش کیفیت زندگی و رفاه انسان محسوب می‌شود. تالاب انزلی یکی از مهم‌ترین اکوسیستم‌های طبیعی ایران ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
شناسایی و اعتباریابی مفاهیم اخلاق محیط‌زیستی از منظر قرآن؛ موردمطالعه روستاییان شهرستان نقده

حمزه حاجی؛ لطیف حاجی

دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1402، ، صفحه 49-68

https://doi.org/10.30473/ee.2024.63035.2482

چکیده
  علیرغم علاقه روزافزون به بررسی نقش باورهای دینی نسبت به حفاظت از محیط‏زیست، هنوز تحقیقات کافی در رابطه با تحلیل پیام‏های الهی انجام نشده است. لذا پژوهش حاضر سعی دارد این شکاف را با شناسایی و اعتباریابی مفاهیم اخلاق محیط‌زیستی از منظر قرآن پر کند. در این تحقیق از رویکرد ترکیبی (طرح متوالی اکتشافی) استفاده شد. در بخش کیفی به‌منظور ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
فراتحلیل مطالعات آموزش محیط‌زیست در ایران از سال ۱۳۹۹-۱۳۹۵

مجید ارشادی؛ فرشته افکاری؛ مجید علی عسگری

دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1402، ، صفحه 103-128

https://doi.org/10.30473/ee.2024.59319.2372

چکیده
  با توجه به افزایش انجام پژوهش‌های متعدد در زمینه آموزش محیط‌زیست، در این مقاله سعی شد نتایج اولیه تحقیقات انجام‌شده جمع‌آوری و با ترکیب این نتایج، یک دیدگاه منسجم و مؤثر بر آموزش محیط‌زیست بیان شود. روش پژوهش فراتحلیل است. جامعه آماری آن ۲۵0۰۳ پایان‌نامه‌ تحصیلات تکمیلی یا مقالات علمی‌- پژوهشی بوده است. نمونه آماری انتخاب‌شده ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
آسیب‌شناسی برنامه‌های پنجم و ششم توسعه در بخش آب

لیلا بنیاد؛ اکبر زارع شاه آبادی

دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1402، ، صفحه 129-144

https://doi.org/10.30473/ee.2023.65697.2570

چکیده
  هدف پژوهش حاضر تحلیل گفتمان اسناد بالادستی آب بازه زمانی(1394-1390)(1400-1396) بوده است، جامعه‌­ی آماری آن شامل یازده سند از اسناد بالادستی آب است که در این بازه زمانی تدوین شده است. روش پژوهش حاضر تحلیل گفتمان به روش لاکلاو و موفه است و سعی شده به این سه سوال پاسخ داده شود گفتمان حاکم بر اسناد بالادستی آب چه بوده است؟ دال­های مرکزی، مولفه­‌های ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
تحلیل رفتار حفاظتی باغداران شهرستان زنجان: توسعه‌ای بر مدل اعتقاد بهداشتی

رویا کرمی؛ سحر طبیبیان؛ نسرین احمدی؛ طاهره شرقی

دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1402، ، صفحه 145-164

https://doi.org/10.30473/ee.2023.61558.2436

چکیده
  حفظ و توسعه منابع انسانی در محیط کشاورزی پرخطر، مستلزم رعایت اصول ایمنی کشاورزی است. در این راستا رفتار حفاظتی باغداران شهرستان زنجان با تأکید بر نقش میانجی مؤلفه‌های مدل اعتقاد بهداشتی و تبیین مسیر شکل‌گیری رفتار حفاظتی از طریق تأثیر دانش بر نگرش به‌عنوان هدف این مطالعه انتخاب شده است. مطالعه ازنظر هدف کاربردی و به روش توصیفی همبستگی ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
عوامل مؤثر بر توسعه پایدار در کوهنوردی

حمید ناصری؛ پریوش نوربخش؛ مهدی کهندل؛ عباس خدایاری

دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1402، ، صفحه 165-183

https://doi.org/10.30473/ee.2024.58457.2354

چکیده
  هدف از این پژوهش، تعیین عوامل مؤثر بر توسعه پایدار در ورزش کوهنوردی بود. روش پژوهش اکتشافی و به لحاظ هدف ازجمله پژوهش‌های کاربردی است که به‌صورت میدانی انجام شده است. برای این منظور 150 نفر از کوهنوردان استان‌های شمال غرب کشور به‌صورت نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. روایی صوری و محتوایی ابزار پژوهش توسط گروهی از اساتید صاحب­نظر ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
ارزیابی روش‌های مناسب تصمیم‌گیری برای انتخاب بهترین روش مدیریت احیای تالاب پریشان

بهاره صمدی کوچکسرائی؛ کامران رضایی توابع؛ پوریا غلامزاده؛ حمید ظهرابی؛ نبی الله مرادی

دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1402، ، صفحه 185-199

https://doi.org/10.30473/ee.2023.63378.2500

چکیده
  کشاورزی غیراصولی و خشکسالی‌های پی‌درپی از مهم‌ترین عوامل خشک شدن تالاب بین‌المللی پریشان است. جهت احیای این تالاب، استفاده از اقدامات مدیریتی اجتناب‌ناپذیر است و در عین حال، نقش جوامع محلی و مشارکت آنها در این امر خطیر، بسیار تأثیرگذار خواهد بود. هدف از این تحقیق، شناسایی گزینة مدیریتی مناسب برای احیای تالاب پریشان و سنجش میزان ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
موانع فراروی دانشگاه ایلام برای تبدیل‌شدن به دانشگاه سبز از دیدگاه اعضای هیأت‌علمی و دانشجویان

نسیم روشنی؛ مسعود یزدان پناه؛ بهمن خسروی پور؛ مریم تاجری مقدم؛ طاهره زبیدی

دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1402، ، صفحه 201-223

https://doi.org/10.30473/ee.2023.66176.2581

چکیده
  امروزه، اکثر دانشگاه­ها شیوه­های پایداری را به‌طور کامل اجرا نمی­کنند، چراکه موانعی در مسیر سبز شدن آنها وجود دارد. شناسایی موانع بر سر راه عملیاتی‌سازی پایداری در دانشگاه‌ها بسیار حیاتی است، زیرا اگر موانع موجود شناسایی نشود، نمی‌توان اقدامات اصلاحی برای مقابله با آن‌ها انجام داد. هدف پژوهش حاضر، کشف موانع فراروی دانشگاه ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
همخوانی برنامه درسی قصد شده، اجراشده و کسب‌شده در درس انسان و محیط‌زیست پایه یازدهم

محمد اکبری؛ افسانه شهنازی؛ حسین شکوهی فرد

دوره 12، شماره 1 ، آذر 1402، ، صفحه 9-21

https://doi.org/10.30473/ee.2023.64421.2532

چکیده
  هدف این پژوهش ارزیابی همخوانی برنامه درسی قصد‌شده، اجراشده و کسب‌شده در درس انسان و محیط‌زیست پایه یازدهم بوده است. روش پژوهش ترکیبی از نوع هم‌زمان است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پایه یازدهم در سال تحصیلی 1400- 1399 شهر قائن که تعداد آن‌ها 896 نفر است. در بخش کیفی قلمرو پژوهش کلیه دانش‌آموزان پایه یازدهم و دبیران آن‌ها ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
ارزیابی عوامل پیش‌بینی کننده دانش و آگاهی محیط‎زیستی طبیعت‌گردها، مطالعه موردی: طبیعت‌گردهای منطقه حفاظت‌شده بینالود

حمدالله سجاسی قیداری؛ مجید پریشان؛ احمد رومیانی؛ شهرزاد نادرزاده:

دوره 12، شماره 1 ، آذر 1402، ، صفحه 23-42

https://doi.org/10.30473/ee.2023.60080.2394

چکیده
  توسعه آگاهانه طبیعت‌گردی، راهبردی مناسبی جهت حفظ محیط‌زیست است. هدف این پژوهش شناسایی و ارزیابی عوامل پیش‌بینی کننده دانش و آگاهی طبیعت‌گردهای منطقه حفاظت‌شده بینالود است. نوع تحقیق کاربردی، روش مورداستفاده توصیفی- تحلیلی و گردآوری داده­ها و اطلاعات از روش­های کتابخانه­ای و میدانی (پرسشنامه) استفاده‌شده است. جامعه آماری ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
ارائه الگوی مفهومی مدیریت سبز مدارس متوسطه ایران با رویکرد توسعه پایدار (مطالعه موردی: مدارس استان آذربایجان شرقی)

نسرین رضاوند زائری؛ ابوالفضل قاسم زاده علیشاهی؛ پیمان یارمحمدزاده

دوره 12، شماره 1 ، آذر 1402، ، صفحه 43-59

https://doi.org/10.30473/ee.2023.64535.2541

چکیده
  هدف پژوهش حاضر طراحی و تدوین الگوی مفهومی مدیریت سبز مدارس متوسطه ایران با رویکرد توسعه پایدار بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف توسعه‎ای است و برای طراحی الگو از روش داده بنیاد استفاده شد. مشارکت‎کنندگان شامل 26 نفر از صاحب‌نظران حوزه محیط‌زیست، مدیران باتجربه مدارس متوسطه، خبرگان توسعه پایدار آموزش‌وپرورش استان آذربایجان شرقی و ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
سنجش آگاهی و ترجیحات عمومی در زمینه مدیریت پسماندهای خطرناک خانگی

هومن غلامپور ارباستان؛ سعید گیتی پور؛ مجید بغدادی؛ مسعود رضایی

دوره 12، شماره 1 ، آذر 1402، ، صفحه 61-75

https://doi.org/10.30473/ee.2023.64718.2552

چکیده
  سنجش آگاهی و شناخت ترجیحات عمومی گام نخست در پایش و آسیب‌شناسی برنامه‌های آموزشی اجراشده و همچنین طراحی محتوای جدید آموزشی در جهت ارتقای سطح دانش و رفع نواقص موجود است. در این راستا این مطالعه با طراحی و سنجش پایایی و روایی پرسشنامه،‌ نسبت به ارزیابی سطح آگاهی و نظرسنجی در خصوص ترجیحات عمومی در زمینه مدیریت پسماندهای خطرناک خانگی ...  بیشتر