آموزش محیط زیست
سید حبیب موسوی راشدی؛ وحید مکی زاده؛ اسماعیل حسن پور
چکیده
افزایش ناگهانی جمعیت در سالهای اخیر، منجر به افزایش مصرف بی رویه منابع، تغییرات آب و هوایی، افزایش گازهای گلخانه ای، و انقراض گونه های نادر شده است. تلاش برای حفاظت از محیط زیست به یک نگرانی جهانی تبدیل شدهاست. هدف پژوهش حاضر شناسایی و طبقه بندی عوامل موثر بر رفتار خرید سبز توسط مصرف کنندگان است. بیشترین ضرورت پژوهش در شرایط فعلی، ...
بیشتر
افزایش ناگهانی جمعیت در سالهای اخیر، منجر به افزایش مصرف بی رویه منابع، تغییرات آب و هوایی، افزایش گازهای گلخانه ای، و انقراض گونه های نادر شده است. تلاش برای حفاظت از محیط زیست به یک نگرانی جهانی تبدیل شدهاست. هدف پژوهش حاضر شناسایی و طبقه بندی عوامل موثر بر رفتار خرید سبز توسط مصرف کنندگان است. بیشترین ضرورت پژوهش در شرایط فعلی، شناسایی عوامل موثر بر تغییر رفتار مصرف کنندگان هنگام خرید است. پژوهش، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی - پیمایشی است. برای جمع آوری اطلاعات و داده های مورد نیاز از بررسی های اسنادی، کتابخانه ای و مطالعات میدانی استفاده شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته و بصورت کاملا تصادفی بین مشتریان کسب وکارهای اشتراکی در شهر تهران توزیع گردید. پایایی آلفای کرنباخ در این مطالعه 83/۰ به دست آمد. حجم جامعه آماری براساس فرمول کوکران تعداد 384 نفر تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل هم پوشانی دورنی و ماتریس همبستگی عوامل، از روش تحلیل عاملی اکتشافی، آزمون KMO ، بارتلت و اسکری کتل در محیط نرم افزار SPSS استفاده گردید. نتایج حاصل نشان داد که عوامل موثر بر رفتار خرید سبز به ترتیب عبارتند از: گسترش دانش محیط زیستی، تغییر درنگرش افراد، کنترل رفتاری و مسئولیت های اجتماعی، هنجارهای ذهنی و برداشت از خود و سبک زندگی و ارزش های ادراک شده توسط مصرف کنندگان است.
آموزش محیط زیست
لیلا پرهیزکار؛ کوروش فتحی واجارگاه
چکیده
امروزه باتوجه به بحرانهای زیستمحیطی موجود که بسیاری از آنها به موجب عدم داشتن سواد محیطزیستی انسانها می باشد باید دغدغه اصلی آموزش و پرورش این باشد که دانشآموزان درمدرسه تحت تأثیر برنامه درسی پنهان چه تجاربی را کسب می کند. زیرا این برنامه درسی اثراتی به مراتب عمیقتر از برنامه درسی آشکار در ایجاد نگرشها ، رویکردها و ارزشها ...
بیشتر
امروزه باتوجه به بحرانهای زیستمحیطی موجود که بسیاری از آنها به موجب عدم داشتن سواد محیطزیستی انسانها می باشد باید دغدغه اصلی آموزش و پرورش این باشد که دانشآموزان درمدرسه تحت تأثیر برنامه درسی پنهان چه تجاربی را کسب می کند. زیرا این برنامه درسی اثراتی به مراتب عمیقتر از برنامه درسی آشکار در ایجاد نگرشها ، رویکردها و ارزشها در دانشآموزان دارد .بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی تجارب زیست شده دانش آموزان از برنامه درسی پنهان آموزش محیط زیست می باشد و به معنای دیگر به دنبال دستیابی به این پدیده و ترسیم ابعاد آن به گونهای که درذهن دانش آموزان نقش می بندد، بوده است. روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی بود که با مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شده است. روش نمونه گیری هدفمند بوده و حجم نمونه براساس اشباع نظری داده ها مشخص شد. تحلیل دادههای به دست آمده از مصاحبهها در این پژوهش، برنامه درسی پنهان آموزش محیط زیست را در زمینه های ساختار فیزیکی، ساختار اجتماعی، ساختار دیوانسالارانه، ساختار فرهنگی، ساختار خانوادگی ، ساختار فردی و ساختار برون سازمانی به دست داد. همچنین یافتهها نشان داد از نظر تجربه زیست شده دانش آموزان از برنامه درسی پنهان، بیشترین سواد محیطزیستی از ساختار اجتماعی (تعامل با معلم) و سپس ساختار خانوادگی و ساختار دیوان سالارانه حاصل شده است.
آموزش محیط زیست
یزدان شیرمحمدی؛ عنایت الله یزدان پناه؛ افسانه یعقوبی پورفرد؛ فاطمه تکلو
چکیده
آموزش، مؤثرترین ابزار افزایش آگاهی مردم در جوامع با مسائل و معضلات جامعه است. هدف این مطالعه بررسی اثر تجربه گردشگران بر آموزش محیطزیست از طریق طنین برند مقصد طبیعتگردی و آموزش محیطزیست به گردشگران است. سفر و طبیعتگردی میتواند، آگاهیهای محیطزیست گردشگران را افزایش دهد. تجربه محیطزیست بر دانش، نگرش و رفتار محیطزیست ...
بیشتر
آموزش، مؤثرترین ابزار افزایش آگاهی مردم در جوامع با مسائل و معضلات جامعه است. هدف این مطالعه بررسی اثر تجربه گردشگران بر آموزش محیطزیست از طریق طنین برند مقصد طبیعتگردی و آموزش محیطزیست به گردشگران است. سفر و طبیعتگردی میتواند، آگاهیهای محیطزیست گردشگران را افزایش دهد. تجربه محیطزیست بر دانش، نگرش و رفتار محیطزیست افراد تأثیر دارد. افزایش تعداد گردشگران بیش از حد توان اکولوژیک یک منطقه اثرات مخرب بر جامعه میزبان میگذارد که باعث کاهش کیفیت تجربه گردشگری میشود و اگر به این امر توجه نشود مشکلات محیطزیست و اجتماعی گریبان جامعه را خواهد گرفت. آموزش محیطزیست به عنوان بهترین و مؤثرین راه برای آگاه کردن و ایجاد حس مسئولیت در بین اقشار جامعه است. حجم نمونه با فرمول کوکران 384 نفر تعیین شد. جامعه آماری تحقیق کلیه گردشگران داخلی در شهرستان بروجرد بودند و روش نمونهگیری در دسترس بوده است. روایی پژوهش با نظرات خبرگان و پایایی با آلفای کرونباخ تائید شد. نتایج این پژوهش نشان داد که تجربه گردشگران بر آموزش محیطزیست از طریق طنین برند مقصد طبیعتگردی و آموزش محیطزیست به گردشگران اثر مثبت و معناداری دارد و همچنین طنین برند گردشگران طبیعتگردی بر آموزش همگانی محیطزیست نیز تأثیرگذار است.
آموزش محیط زیست
جواد یوسفی؛ محمود ضیائی؛ محمدرضا کریمی علویجه؛ ُسید مجتبی محمودزاده؛ سید علی حسینی
چکیده
نظر به اهمیت صنعت هتلداری در نظام گردشگری کشور و ضرورت توجه به مسئولیتهای اجتماعی مبتنی بر رویکرد پایداری سازمانی برای بقا در فضای کسبوکار، پژوهش حاضر به دنبال ارائه مدل مسئولیتپذیری اجتماعی در صنعت هتلداری ایران است. بدین جهت تحقیق از انواع پژوهشهای پیمایشی بهشمار میآید و به روش ترکیبی صورت گرفته است. ابتدا عوامل تاثیرگذار، ...
بیشتر
نظر به اهمیت صنعت هتلداری در نظام گردشگری کشور و ضرورت توجه به مسئولیتهای اجتماعی مبتنی بر رویکرد پایداری سازمانی برای بقا در فضای کسبوکار، پژوهش حاضر به دنبال ارائه مدل مسئولیتپذیری اجتماعی در صنعت هتلداری ایران است. بدین جهت تحقیق از انواع پژوهشهای پیمایشی بهشمار میآید و به روش ترکیبی صورت گرفته است. ابتدا عوامل تاثیرگذار، راهبردها و پیامدها از طریق مصاحبه با مدیران به کمک روش نظریه دادهبنیاد طی مراحل کدگذاری باز، محوری و گزینشی مقولهبندی و نهایتاً در قالب مدلی تدوین شد. در مرحله کمّی به کمک روش معادلات ساختاری اجزای مدل از نظر روایی و پایایی مورد بررسی و تأیید قرار گرفت و معنیداری مسیرها در مدل نیز با تحلیل مسیر بررسی و در موارد لزوم اصلاح و مورد تأیید قرار گرفت. نیکوبی برازش کلی مدل نیز طبق شاخص SRMR تأیید شد. طبق مدل نهایی شرایط زمینهای بسترساز شرایط پیشران در مسئولیتپذیری اجتماعی صنعت هتلداری هستند. راهبردها برای تحقق این مهم شامل راهبردهای نُهگانه در زمینههای مختلف است (منابعانسانی، بازاریابی، ارتباطات، مدیریت سبز، آموزش و پژوهش و ...) که تحت تأثیر شرایط مداخلهگر تضعیف یا تقویت میشوند. پیامدهای حاصل از تحقق مسئولیتپذیری اجتماعی نیز بهطور خلاصه ابعاد پایداری اقتصادی، اجتماعی، محیطزیست و پایداری سازمانی را دربرمیگیرد. سهم دانشافزایی و نوآوری تحقیق را میتوان در یکپارچهسازی شرایط تأثیرگذار بر مسئولیتپذیری اجتماعی در صنعت هتلداری ایران، شناسایی راهبردها برای تحقق آن و پیامدهای حاصل از اجرای راهبردها در قالب یک مدل منسجم دانست که تاکنون مورد مطالعه قرار نگرفته است.
آموزش محیط زیست
قاسم زارعی؛ فروزان قضائی؛ آراز راشدی زهرا
چکیده
تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش دانش محیطزیستی و نگرش به مصرف پایدار بر قصد رفتاری و استفاده از لوازمخانگی با مصرف پایدار آب در میان بانوان استفادهکننده از لوازمخانگی در شهر اردبیل و در زمستان 1398 انجام شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و ازنظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه بانوان بالای 20 سال و استفادهکننده لوازمخانگی ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش دانش محیطزیستی و نگرش به مصرف پایدار بر قصد رفتاری و استفاده از لوازمخانگی با مصرف پایدار آب در میان بانوان استفادهکننده از لوازمخانگی در شهر اردبیل و در زمستان 1398 انجام شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و ازنظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه بانوان بالای 20 سال و استفادهکننده لوازمخانگی در شهر اردبیل بود. روش گردآوری دادهها از نوع میدانی بوده و ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه استاندارد دانش محیطزیستی پاچو و لاورادور (2017)، نگرش به مصرف پایدار آب احمد و آرفین (2018)، رفتار مصرف پایدار آب کانگ و همکاران (2017) و قصد خرید دستگاه مصرف پایدار آب نگوین و همکاران (2016) بود. برای ارزیابی روایی پرسشنامه، از نظرات خبرگان استفاده شد و همچنین، بهمنظور سنجش پایایی پرسشنامه نیز از ضریب آلفای کرونباخ و ضریب پایایی مرکب استفاده شد که نشانگر پایایی مناسب (به ترتیب بالای 80 درصد و بالای 70) تمامی مؤلفههای پژوهش بود. تعداد 384 پرسشنامه به روش نمونهگیری دردسترس در میان نمونه آماری توزیع و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. آزمونهای استفادهشده در آمار استنباطی شامل؛ آزمون کولموگروف اسمیرنوف، آزمون همبستگی و تحلیل معادلات ساختاری بود و نرمافزارهای مورداستفاده برای تجزیهوتحلیل دادهها، LISREL (نسخه 2/10) و SPSS (نسخه 22) بود. نتایج بهدستآمده حاکی از آن است که دانش محیطزیستی بر رفتار مصرف پایدار آب مؤثر است، اما بر قصد استفاده از لوازمخانگی با مصرف پایدار آب تأثیرگذار نیست. از طرفی، نگرش به مصرف پایدار آب بر قصد استفاده از لوازمخانگی با مصرف پایدار آب و نیز رفتار مصرف پایدار آب تأثیر معناداری دارد و درنهایت قصد استفاده از لوازمخانگی با مصرف پایدار آب بر رفتار مصرف پایدار آب تأثیر معناداری دارد. با توجه به نتایج حاصله، توصیه میگردد برنامهها و استراتژیهای بازاریابی در زمینه مصرف پایدار آب در بین مصرفکنندههای لوازمخانگی تدوین و متصدیان امور لوازمخانگی و مسئولان مربوطه برای ارتقاء و بهبود عناصر شکلدهنده نگرش و دانش محیطزیستی اقدام کنند.
آموزش محیط زیست
فهیمه عشقی؛ رضا افهمی؛ افشین دانه کار؛ رقیه گرمایی پور
چکیده
برای حفاظت و بهرهبرداری پایدار از اکوسیستمهای طبیعی باید ادراک درستی از همه خدمات اکوسیستم و بهویژه خدمات فرهنگی صورت گیرد؛ چراکه تنوع زیستی و تنوع فرهنگی در عین مستقل بودن، تقویتکننده همدیگرند و خدمات فرهنگی، یک متغیر مهم در افزایش کیفیت زندگی و رفاه انسان محسوب میشود. تالاب انزلی یکی از مهمترین اکوسیستمهای طبیعی ایران ...
بیشتر
برای حفاظت و بهرهبرداری پایدار از اکوسیستمهای طبیعی باید ادراک درستی از همه خدمات اکوسیستم و بهویژه خدمات فرهنگی صورت گیرد؛ چراکه تنوع زیستی و تنوع فرهنگی در عین مستقل بودن، تقویتکننده همدیگرند و خدمات فرهنگی، یک متغیر مهم در افزایش کیفیت زندگی و رفاه انسان محسوب میشود. تالاب انزلی یکی از مهمترین اکوسیستمهای طبیعی ایران است و تعامل ساکنان پیرامون آن، موجب شکلگیری عادات و شیوههای زندگی وابسته به این بستر آبی گردیده و گونهای از فرهنگ و هویت را برای آنها رقم زده است. پژوهش حاضر با هدف سنجش ادراک حاشیهنشینان تالاب انزلی از خدمات فرهنگی آن و ایجاد زمینه برای ارتقای فرهنگ بومی و درنتیجه قدردانی و حفاظت از این اکوسیستم طبیعی صورت گرفته است. این پژوهش به روش میدانی و کتابخانهای به انجام رسید. بر اساس طبقهبندی ارزیابی اکوسیستم هزاره از خدمات فرهنگی و با تعیین قلمرو ادراکی برای هرکدام، پرسشنامهای مشتمل بر 109 گزاره توصیفی با طیف لیکرت 7 تایی تنظیم گردید و در اختیار 100 نفر از 18 سکونتگاه پیرامون تالاب قرار گرفت. روایی پرسشنامه مورد تأیید کارشناسان قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، برابر با 99/0 به دست آمد و از آزمون نشانه برای تحلیل استنباطی استفاده شد؛ نتایج نشان داد که خدمات فرهنگی زیباشناسی و حس مکان، بیشترین ادراک و سامانههای دانشی و تفرج و اکوتوریسم، ادراک متوسط و بقیه خدمات فرهنگی، کمترین ادراک را دارند.
آموزش محیط زیست
حمزه حاجی؛ لطیف حاجی
چکیده
علیرغم علاقه روزافزون به بررسی نقش باورهای دینی نسبت به حفاظت از محیطزیست، هنوز تحقیقات کافی در رابطه با تحلیل پیامهای الهی انجام نشده است. لذا پژوهش حاضر سعی دارد این شکاف را با شناسایی و اعتباریابی مفاهیم اخلاق محیطزیستی از منظر قرآن پر کند. در این تحقیق از رویکرد ترکیبی (طرح متوالی اکتشافی) استفاده شد. در بخش کیفی بهمنظور ...
بیشتر
علیرغم علاقه روزافزون به بررسی نقش باورهای دینی نسبت به حفاظت از محیطزیست، هنوز تحقیقات کافی در رابطه با تحلیل پیامهای الهی انجام نشده است. لذا پژوهش حاضر سعی دارد این شکاف را با شناسایی و اعتباریابی مفاهیم اخلاق محیطزیستی از منظر قرآن پر کند. در این تحقیق از رویکرد ترکیبی (طرح متوالی اکتشافی) استفاده شد. در بخش کیفی بهمنظور شناسایی مفاهیم اخلاق محیطزیستی از منظر قرآنی از تحلیل محتوا بر اساس رهیافت تفسیری استفاده شد. فرآیند اجرایی پژوهش در بخش کیفی، مصاحبه با هفت نفر از متخصصان الهیات و معارف اسلامی بود که بهصورت نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. سپس در بخش کمی، بر اساس مفاهیم بخش کیفی، پرسشنامهای طراحی و در بین جامعه موردمطالعه توزیع شد. جامعه موردمطالعه روستاییان شهرستان نقده بودند (36760 =N) که با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 379 نفر انتخاب شدند. روایی محتوایی ابزار تحقیق توسط پانلی از متخصصان تأیید شد. برای تعیین روایی از نسبت روایی محتوایی و شاخص روایی محتوایی استفاده شد که مقدار هر دو آنها قابلقبول (بالای 7/0) بود. همچنین پایایی ابزار تحقیق با استفاده از آلفای کرونباخ (83/0) تعیین شد. در بخش کمی جهت تلخیص مفاهیم از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. طبق نتایج، مفاهیم اخلاق محیطزیستی از منظر قرآن تحت عنوان شش مفهوم کلی «امانتداری»، «شکرگزاری»، «آبادانی»، «عدالت»، «کمالگرایی» و «احترام» دستهبندی شدند. همچنین، بهمنظور اعتباریابی هر یک از مفاهیم از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم استفاده شد. در پایان پیشنهادهایی جهت تقویت ارزشها و اصول اخلاقی قرآن نسبت به حفظ محیطزیست ارائه گردید.
آموزش محیط زیست
مجید ارشادی؛ فرشته افکاری؛ مجید علی عسگری
چکیده
با توجه به افزایش انجام پژوهشهای متعدد در زمینه آموزش محیطزیست، در این مقاله سعی شد نتایج اولیه تحقیقات انجامشده جمعآوری و با ترکیب این نتایج، یک دیدگاه منسجم و مؤثر بر آموزش محیطزیست بیان شود. روش پژوهش فراتحلیل است. جامعه آماری آن ۲۵0۰۳ پایاننامه تحصیلات تکمیلی یا مقالات علمی- پژوهشی بوده است. نمونه آماری انتخابشده ...
بیشتر
با توجه به افزایش انجام پژوهشهای متعدد در زمینه آموزش محیطزیست، در این مقاله سعی شد نتایج اولیه تحقیقات انجامشده جمعآوری و با ترکیب این نتایج، یک دیدگاه منسجم و مؤثر بر آموزش محیطزیست بیان شود. روش پژوهش فراتحلیل است. جامعه آماری آن ۲۵0۰۳ پایاننامه تحصیلات تکمیلی یا مقالات علمی- پژوهشی بوده است. نمونه آماری انتخابشده مرتبط با آموزش محیطزیست مبتنی بر عناصر برنامهدرسی، تعداد ۱۳۸ مقاله در سالهای متفاوت است که 57 مقاله ارائهشده در سالهای ۱۳۹5-۱۳۹9 انتخاب شد. برای فراهم آوردن اطلاعات موردنیاز از کاربرگ طراحیشده توسط محقق، برای گزارش و ثبت اطلاعات از نرمافزار اکسل استفاده شد. پایایی تحقیق از طریق تقابل یافتههای پژوهشی به دست آمد. تحلیل یافتهها بر اساس الگوی شش مرحلهای روبرتس منطبق با عناصر برنامهدرسی میباشد که با استفاده از روشهای کدگذاری باز و محوری انجام شد. بر اساس یافتهها، آموزش محیطزیست باعث توسعه آگاهی و حساسیت محیطزیستی شده و مهمترین روش در آموزش افراد برای شناسایی و مقابله با مشکلات محیطزیستی محسوب میشود. بر این اساس آموزش محیطزیست متأثر از هفت عامل: نیازسنجی، روش آموزش، آموزش رسمی، آموزش غیررسمی، آموزش همگانی، آموزش مادامالعمر و توسعه پایدار است. نتایج در بیشتر تحقیقات حاکی از تأثیر آموزش غیررسمی در مقابل آموزش رسمی است و در سالهای اخیر، ترکیب یافتهها نشان میدهد، آموزش محیطزیست برای همه گروهها، در قالب آموزشهای همگانی بیشتر موردتوجه قرارگرفته است درنتیجه آموزشهای محیطزیستی بهعموم جامعه ضروری است.
آموزش محیط زیست
لیلا بنیاد؛ اکبر زارع شاه آبادی
چکیده
هدف پژوهش حاضر تحلیل گفتمان اسناد بالادستی آب بازه زمانی(1394-1390)(1400-1396) بوده است، جامعهی آماری آن شامل یازده سند از اسناد بالادستی آب است که در این بازه زمانی تدوین شده است. روش پژوهش حاضر تحلیل گفتمان به روش لاکلاو و موفه است و سعی شده به این سه سوال پاسخ داده شود گفتمان حاکم بر اسناد بالادستی آب چه بوده است؟ دالهای مرکزی، مولفههای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تحلیل گفتمان اسناد بالادستی آب بازه زمانی(1394-1390)(1400-1396) بوده است، جامعهی آماری آن شامل یازده سند از اسناد بالادستی آب است که در این بازه زمانی تدوین شده است. روش پژوهش حاضر تحلیل گفتمان به روش لاکلاو و موفه است و سعی شده به این سه سوال پاسخ داده شود گفتمان حاکم بر اسناد بالادستی آب چه بوده است؟ دالهای مرکزی، مولفههای گفتمانی، زنجیره هم ارزی و غیریتسازی حاکم که نشان دهنده این گفتمان بوده اند، چه بوده است؟ و از چه نظریهای به منظور تبیین گفتمان حاکم بر این اسناد استفاده شده است؟ تحلیل این اسناد نشان داد که گفتمان اصلی حاکم بر این دوره گفتمان زیستمحیطی است که دالّ اصلی و نقطهی ثقل این اسناد به حساب میآید، که حاکی از اتخاذ رویکردی زیستمحیطی بر منابع طبیعی دارد و این گفتمان با غیریتسازی گفتمان توسعه پایدار در این اسناد خود را نمایان میسازد و دالهای اصلی و شناوری مثل هژمونی گفتمانی کاهش مخاطرات طبیعی و توجه به محیطزیست، آموزش و ترویج توسعه کشاورزی و زیستمحیطی ، توجه به تاثیرات زیستمحیطی اقدامات، توجه به فناوریهای نوین در کشاورزی، ضابطهمند کردن فعالیتهای زیستمحیطی و وجود تسهیلات اعطایی و سرمایهگذاری در بخش کشاورزی موید این گفتمان بوده است.که با دالهای هم ارزی مثل تشویق سرمایه گذاران به سرمایهگذاری در طرحها ،توجه به فناوریهای سازگار با اقلیم، توسعه حمل و نقل سبز مورد تایید قرار میگیرد.
آموزش محیط زیست
رویا کرمی؛ سحر طبیبیان؛ نسرین احمدی؛ طاهره شرقی
چکیده
حفظ و توسعه منابع انسانی در محیط کشاورزی پرخطر، مستلزم رعایت اصول ایمنی کشاورزی است. در این راستا رفتار حفاظتی باغداران شهرستان زنجان با تأکید بر نقش میانجی مؤلفههای مدل اعتقاد بهداشتی و تبیین مسیر شکلگیری رفتار حفاظتی از طریق تأثیر دانش بر نگرش بهعنوان هدف این مطالعه انتخاب شده است. مطالعه ازنظر هدف کاربردی و به روش توصیفی همبستگی ...
بیشتر
حفظ و توسعه منابع انسانی در محیط کشاورزی پرخطر، مستلزم رعایت اصول ایمنی کشاورزی است. در این راستا رفتار حفاظتی باغداران شهرستان زنجان با تأکید بر نقش میانجی مؤلفههای مدل اعتقاد بهداشتی و تبیین مسیر شکلگیری رفتار حفاظتی از طریق تأثیر دانش بر نگرش بهعنوان هدف این مطالعه انتخاب شده است. مطالعه ازنظر هدف کاربردی و به روش توصیفی همبستگی انجام شده است. جامعه موردمطالعه، باغداران شهرستان زنجان میباشند. تعداد نمونه طبق فرمول کوکران 293 نفر محاسبه و نمونهگیری به روش طبقهای چندمرحلهای انجام گردید. این پژوهش پیمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه اجرا شد که روایی و پایایی آن بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. نتایج این مطالعه نشان داد باغداران پوشیدن لباس و کفش مناسب را بهعنوان تجهیزات حفاظتی در حین کار با مواد شیمیایی معمولاً موردتوجه قرار میدهند، اما سایر تجهیزات حفاظت فردی مانند ماسک، کلاه، دستکش و عینک کمتر موردتوجه قرار میگیرد. همچنین اگرچه باغداران دانش در حد متوسط تا کمی نسبت به رفتار حفاظتی دارند، اما بستر نگرشی نسبتاً خوبی در خصوص نیاز به انجام اقدامات حفاظتی وجود دارد که همین امر اجرای برنامه آموزشی و پذیریش آن را تسهیل میکند. آزمون فرضیههای مطالعه نشان داد که 41% از واریانس نگرش باغداران پیرامون رفتارهای حفاظتی تحت تأثیر دانش آنان شکل میگیرد. همچنین تأثیر نگرش بر تمامی مؤلفههای اعتقاد سلامت معنیدار بوده و تقریباً نیمی از تغییرات حساسیت درک شده، شدت درک شده، منافع درک شده، خودکارآمدی و راهنمای عمل را تبیین میکند. تحلیل مسیر حاکی از تبیین 58 درصد از تغییرات رفتار حفاظتی بر اساس مدل پیشبینیشده است؛ بنابراین آموزش میتواند ضمن افزایش دانش و تأثیر بر نگرش، درک باغداران از رفتارهای حفاظتی را تحت تأثیر قرار داده و زمینه را برای اجرای رفتارهای ایمن فراهم نمود.
آموزش محیط زیست
حمید ناصری؛ پریوش نوربخش؛ مهدی کهندل؛ عباس خدایاری
چکیده
هدف از این پژوهش، تعیین عوامل مؤثر بر توسعه پایدار در ورزش کوهنوردی بود. روش پژوهش اکتشافی و به لحاظ هدف ازجمله پژوهشهای کاربردی است که بهصورت میدانی انجام شده است. برای این منظور 150 نفر از کوهنوردان استانهای شمال غرب کشور بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. روایی صوری و محتوایی ابزار پژوهش توسط گروهی از اساتید صاحبنظر ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، تعیین عوامل مؤثر بر توسعه پایدار در ورزش کوهنوردی بود. روش پژوهش اکتشافی و به لحاظ هدف ازجمله پژوهشهای کاربردی است که بهصورت میدانی انجام شده است. برای این منظور 150 نفر از کوهنوردان استانهای شمال غرب کشور بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. روایی صوری و محتوایی ابزار پژوهش توسط گروهی از اساتید صاحبنظر و روایی سازۀ آن بهوسیلۀ تحلیل عاملی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری تأیید گردید. بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متعامد، 34 گویه در هشت عامل قرار گرفتند که این عوامل 44/52 درصد از واریانس توسعه پایدار را تشکیل میدادند. شایانذکر است که نتایج تحلیل عاملی تأییدی و ضرایب آلفای کرونباخ از ساختار هشت عاملی 34 سؤالی پرسشنامه حمایت کرده و روایی و پایایی آن را تأیید نمودند. نتایج این پژوهش و ابعاد استخراجی ابزار، عوامل مؤثر بر توسعه پایدار در کوهنوردی را نشان میدهد، همچنین به کوهنوردان کمک میکند که برای توسعه پایدار در کوهنوردی و مناطق کوهستانی بیشتر به کدام جنبه از ابعاد توسعه پایدار توجه بیشتری داشته باشند.
آموزش محیط زیست
بهاره صمدی کوچکسرائی؛ کامران رضایی توابع؛ پوریا غلامزاده؛ حمید ظهرابی؛ نبی الله مرادی
چکیده
کشاورزی غیراصولی و خشکسالیهای پیدرپی از مهمترین عوامل خشک شدن تالاب بینالمللی پریشان است. جهت احیای این تالاب، استفاده از اقدامات مدیریتی اجتنابناپذیر است و در عین حال، نقش جوامع محلی و مشارکت آنها در این امر خطیر، بسیار تأثیرگذار خواهد بود. هدف از این تحقیق، شناسایی گزینة مدیریتی مناسب برای احیای تالاب پریشان و سنجش میزان ...
بیشتر
کشاورزی غیراصولی و خشکسالیهای پیدرپی از مهمترین عوامل خشک شدن تالاب بینالمللی پریشان است. جهت احیای این تالاب، استفاده از اقدامات مدیریتی اجتنابناپذیر است و در عین حال، نقش جوامع محلی و مشارکت آنها در این امر خطیر، بسیار تأثیرگذار خواهد بود. هدف از این تحقیق، شناسایی گزینة مدیریتی مناسب برای احیای تالاب پریشان و سنجش میزان مشارکت و آگاهی جوامع محلی این منطقه برای اجرای مدیریت اکوسیستمی این تالاب مهم است. جامعة هدف، جوامع محلی ساکن روستاهای حاشیة تالاب پریشان هستند. برای شناخت وضعیت مشارکت مردمی در احیای تالاب، از پرسشنامه استفاده شد و جهت انتخاب گزینة صحیح تصمیمگیری، از ابزارهای SWOT و AHP بهره گرفته شد. در تحلیل سلسلهمراتبی، سه معیار ویژگیهای محیطزیستی، پایداری اکوسیستمی، پذیرش اجتماعی و هزینة اقتصادی و سه گزینة مدیریت کشاورزی، انتقال آب از سد نرگسی و مدیریت حوضههای بالادست مد نظر قرار گرفتند. نظرسنجی جوامع محلی نشان داد که دیدگاه مردم منطقه نسبت به احیاء تالاب و انتقال آب مثبت است و 70 درصد مردم محلی، در صورت تغییر الگوی کشت و اعمال محدودیت در کشاورزی، حاضر به همکاری هستند. هرچند مایل به پلمپ کردن چاههای خود نیستند. اما هنوز ارزشهای اکولوژیک تالاب برای آنها ناشناخته بوده و نیاز به آموزشهای ترویجی دارد. طبق ابزار سوآت، استراتژی پژوهش، استراتژی تنوع (ST) خواهد بود. مطابق روش تحلیل سلسلهمراتبی، مهمترین معیار، ویژگیهای محیطزیستی و مهمترین گزینه، مدیریت کشاورزی و پس از آن انتقال آب از سد نرگسی است.
آموزش محیط زیست
نسیم روشنی؛ مسعود یزدان پناه؛ بهمن خسروی پور؛ مریم تاجری مقدم؛ طاهره زبیدی
چکیده
امروزه، اکثر دانشگاهها شیوههای پایداری را بهطور کامل اجرا نمیکنند، چراکه موانعی در مسیر سبز شدن آنها وجود دارد. شناسایی موانع بر سر راه عملیاتیسازی پایداری در دانشگاهها بسیار حیاتی است، زیرا اگر موانع موجود شناسایی نشود، نمیتوان اقدامات اصلاحی برای مقابله با آنها انجام داد. هدف پژوهش حاضر، کشف موانع فراروی دانشگاه ...
بیشتر
امروزه، اکثر دانشگاهها شیوههای پایداری را بهطور کامل اجرا نمیکنند، چراکه موانعی در مسیر سبز شدن آنها وجود دارد. شناسایی موانع بر سر راه عملیاتیسازی پایداری در دانشگاهها بسیار حیاتی است، زیرا اگر موانع موجود شناسایی نشود، نمیتوان اقدامات اصلاحی برای مقابله با آنها انجام داد. هدف پژوهش حاضر، کشف موانع فراروی دانشگاه ایلام برای تبدیلشدن به دانشگاه سبز بر اساس مطالعه موردی بود. مشارکتکنندگان 16 نفر از اعضای هیأتعلمی و 15 نفر از دانشجویان دانشگاه ایلام بودند که از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادههای گردآوریشده حاصل از مصاحبه نیمهساختاریافته در قالب 140 مفهوم و 10 مقوله کدگذاری و تحلیل شدند. موانع بودجه محور، فرهنگی – اجتماعی، آموزشی، پژوهشی، مدیریتی، بروکراتیک، زیربنایی و راهبردی، روانی – نگرشی، انسانی، مدیریت زیستمحیطی و فردی بهعنوان موانع فراروی دانشگاه ایلام برای تبدیلشدن به دانشگاه سبز شناسایی شدند. نتایج این پژوهش میتواند سازوکار و استراتژیهایی را در جهت رفع این موانع ارائه دهد و برای سایر دانشگاهها که در حال بررسی روند انتقال خود به پایداری هستند، سودمند باشد. درنتیجه این تحقیق، بخشی از راهکارهایی که توصیه میشود، جذب منابع مالی و درآمدزایی، افزایش برنامههای آموزشی و توانمندسازی کارکنان و دانشجویان، ارتقای تعهد نهادی و همچنین افزایش تحقیقات و همکاریهای مرتبط با مسائل زیستمحیطی است. درنهایت تنها با همافزایی تلاش همهی ذینفعان، اجرای موفق پردیس سبز در دانشگاه ایلام محقق خواهد شد.
آموزش محیط زیست
محمد اکبری؛ افسانه شهنازی؛ حسین شکوهی فرد
چکیده
هدف این پژوهش ارزیابی همخوانی برنامه درسی قصدشده، اجراشده و کسبشده در درس انسان و محیطزیست پایه یازدهم بوده است. روش پژوهش ترکیبی از نوع همزمان است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پایه یازدهم در سال تحصیلی 1400- 1399 شهر قائن که تعداد آنها 896 نفر است. در بخش کیفی قلمرو پژوهش کلیه دانشآموزان پایه یازدهم و دبیران آنها ...
بیشتر
هدف این پژوهش ارزیابی همخوانی برنامه درسی قصدشده، اجراشده و کسبشده در درس انسان و محیطزیست پایه یازدهم بوده است. روش پژوهش ترکیبی از نوع همزمان است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پایه یازدهم در سال تحصیلی 1400- 1399 شهر قائن که تعداد آنها 896 نفر است. در بخش کیفی قلمرو پژوهش کلیه دانشآموزان پایه یازدهم و دبیران آنها را شامل شد. در بخش کمی بر اساس جدول مورگان تعداد 265 نفر بهعنوان نمونه، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و موردبررسی قرار گرفتند. نمونه در بخش کیفی به شیوه هدفمند مبتنی بر معیار (پایه یازدهم، سابقه بیش از پنج سال) و حجم آن بر اساس اشباع نظری تعیین گردید. ابزار گردآوری داده در بخش کمی پرسشنامۀ محقق ساخته و در بخش کیفی مصاحبۀ نیمهساختاریافته بود. دادههای گردآوریشده در بخش کمی با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرمافزار SPSS نسخه 18 و در بخش کیفی با استفاده از کدگذاری باز، انتخابی و محوری انجام شد. نتایج نشان داد که بین برنامه درسی قصد شده و اجراشده انطباق وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین برنامه درسی قصد شده و کسبشده نیز انطباق وجود دارد. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان اینگونه بیان داشت که علیرغم تغییر رویکرد آموزشی از حضوری به مجازی و عدمتغییر در برنامه درسی، معلمان بهعنوان مجریان برنامه درسی توانسته بودند با تلاش و کوشش در جهت انطباق برنامه درسی اجراشده و کسبشده با برنامه درسی قصد شده گام برداشته و در این مهم موفق عمل نمایند.
آموزش محیط زیست
حمدالله سجاسی قیداری؛ مجید پریشان؛ احمد رومیانی؛ شهرزاد نادرزاده:
چکیده
توسعه آگاهانه طبیعتگردی، راهبردی مناسبی جهت حفظ محیطزیست است. هدف این پژوهش شناسایی و ارزیابی عوامل پیشبینی کننده دانش و آگاهی طبیعتگردهای منطقه حفاظتشده بینالود است. نوع تحقیق کاربردی، روش مورداستفاده توصیفی- تحلیلی و گردآوری دادهها و اطلاعات از روشهای کتابخانهای و میدانی (پرسشنامه) استفادهشده است. جامعه آماری ...
بیشتر
توسعه آگاهانه طبیعتگردی، راهبردی مناسبی جهت حفظ محیطزیست است. هدف این پژوهش شناسایی و ارزیابی عوامل پیشبینی کننده دانش و آگاهی طبیعتگردهای منطقه حفاظتشده بینالود است. نوع تحقیق کاربردی، روش مورداستفاده توصیفی- تحلیلی و گردآوری دادهها و اطلاعات از روشهای کتابخانهای و میدانی (پرسشنامه) استفادهشده است. جامعه آماری تحقیق تعداد طبیعتگردهای ورودی به منطقه، بر اساس آمار میدانی بهدستآمده از دهیاران (شهریور 1398)، 12900 برآورد شده است. درنهایت، 210 نمونه بهعنوان حجم نمونه مبنای تکمیل پرسشنامه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد که بر اساس آزمون t تک نمونهای میانگین واقعی دو شاخص برخورداری از دانش زیست محیط و بهکارگیری فناوری پاک و آگاهی نسبت به قوانین و محیط طبیعی از کمتر از میانه (3) است. یافتههای آزمون t دو نمونه نشان داد که طبیعتگردها ازلحاظ نگرش و رفتار محیطزیستی و بعد اجتماعی و اقتصادی محیطزیستی در وضعیت مناسبی قرار دارند، اما ازلحاظ میزان دانش محیطزیستی در وضعیت مناسبی قرار ندارند و نیاز به افزایش آگاهی آنها در زمینههای دانش محیطزیستی است. میانگین نظر مردان در شاخصهای دانش محیطزیستی (3) بیشتر از زنان (65/2) است ولی در شاخصهای نگرش محیطزیستی و رفتار محیطزیستی به ترتیب زنان (30/4 و 94/3) بیشتر از مردان با میانگین (15/4 و 72/3) است و تفاوت معناداری در دو گروه وجود دارد. بر اساس آزمون رگرسیون ضریب تعیین تعدیلشده 54/0 میباشد که آشکار نمود که 54 درصد از تغییرات رفتار محیطزیستی طبیعتگردها وابسته به عوامل فردی و اقتصادی- اجتماعی است. نتایج آزمون همبستگی پیرسون بیانگر رابطه معنیدار و قوی رفتار و نگرش محیطزیستی طبیعتگردها وجود دارد. جهت ارتقای دانش محیطزیستی طبیعتگردها، ایجاد مراکز بازدیدکنندگان، برگزاری دورههای آموزشی، سمینارها و غیره بر مبنای ویژگیهای سنی و جنسی پیشنهاد میگردد. روش مناسب انتقـال آموزهها استفاده از وسایل و مواد نشر آگاهی ماننـد تهیه بروشور، فیلم کوتاه و آگاهی رساندن از طریق شبکههای پرطرفدار اجتماعی و تشویق سازمانهای مردمنهاد برای ترویج فرهنگ طبیعتگردی است.
آموزش محیط زیست
نسرین رضاوند زائری؛ ابوالفضل قاسم زاده علیشاهی؛ پیمان یارمحمدزاده
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی و تدوین الگوی مفهومی مدیریت سبز مدارس متوسطه ایران با رویکرد توسعه پایدار بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف توسعهای است و برای طراحی الگو از روش داده بنیاد استفاده شد. مشارکتکنندگان شامل 26 نفر از صاحبنظران حوزه محیطزیست، مدیران باتجربه مدارس متوسطه، خبرگان توسعه پایدار آموزشوپرورش استان آذربایجان شرقی و ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر طراحی و تدوین الگوی مفهومی مدیریت سبز مدارس متوسطه ایران با رویکرد توسعه پایدار بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف توسعهای است و برای طراحی الگو از روش داده بنیاد استفاده شد. مشارکتکنندگان شامل 26 نفر از صاحبنظران حوزه محیطزیست، مدیران باتجربه مدارس متوسطه، خبرگان توسعه پایدار آموزشوپرورش استان آذربایجان شرقی و اعضای هیئتعلمی مطلع حوزه مدیریت سبز دانشگاههای آزاد و سراسری تبریز بودند که بهصورت هدفمند و به شیوه متوالی از نوع گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری برای مصاحبه نیمه ساختاریافته انتخاب شدند. برای تائید کیفیت و اعتبار دادهها از چهار معیار مقبولیت، انتقالپذیری، تائیدپذیری، قابلیت اطمینان استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روش کدگذاری سه مرحلهای استراوس و کوربین (باز، محوری، انتخابی) به کمک نرمافزار MAXQDA استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که عوامل علی مؤثر بر مدیریت سبز مدارس متوسط شامل آیندهپژوهی سبز، استقرار سیستم مدیریت محیطزیستی و تحولات استراتژیک است. عامل انزوای عملکردی، محدودیت، موانع بهداشت حرفهای و عدم تعهد بهعنوان عوامل مداخلهگر هستند. حملونقل پایدار، استفاده از فناوری پاک، صرفهجویی در مصرف انرژی و مدیریت مصرف آب و پسماند بهعنوان اقدامات شناسایی شد. پیادهسازی مدیریت کیفیت جامع، تأثیرات اجتماعی و بهبود عملکرد بهعنوان عامل پیامد استخراج شد. درنهایت نتایج حاصل از کدگذاری انتخابی نشان داد عامل آموزش حفاظت از منابع پایه و محیطزیست، توسعه استفاده از فناوری سبز و فرهنگسازی پایدار اصلاح الگوی مصرف بهعنوان مقوله محوری است.
آموزش محیط زیست
هومن غلامپور ارباستان؛ سعید گیتی پور؛ مجید بغدادی؛ مسعود رضایی
چکیده
سنجش آگاهی و شناخت ترجیحات عمومی گام نخست در پایش و آسیبشناسی برنامههای آموزشی اجراشده و همچنین طراحی محتوای جدید آموزشی در جهت ارتقای سطح دانش و رفع نواقص موجود است. در این راستا این مطالعه با طراحی و سنجش پایایی و روایی پرسشنامه، نسبت به ارزیابی سطح آگاهی و نظرسنجی در خصوص ترجیحات عمومی در زمینه مدیریت پسماندهای خطرناک خانگی ...
بیشتر
سنجش آگاهی و شناخت ترجیحات عمومی گام نخست در پایش و آسیبشناسی برنامههای آموزشی اجراشده و همچنین طراحی محتوای جدید آموزشی در جهت ارتقای سطح دانش و رفع نواقص موجود است. در این راستا این مطالعه با طراحی و سنجش پایایی و روایی پرسشنامه، نسبت به ارزیابی سطح آگاهی و نظرسنجی در خصوص ترجیحات عمومی در زمینه مدیریت پسماندهای خطرناک خانگی در شهر تهران اقدام گردید. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که بیش از نیمی از 971 شهروند تهرانی شرکتکننده در این پژوهش، از خطرناک بودن 6 دسته از پسماندهای خطرناک خانگی اطلاع درستی ندارد. همچنین کمتر از 5 درصد پاسخدهندگان از سرانه تولید و سهم بخش خطرناک خانگی از جریان پسماند مسکونی آگاه هستند. بااینوجود، اطلاع شهروندان در زمینه نحوه مدیریت و همچنین آثار سوء مدیریت نادرست پسماندهای خطرناک خانگی، در حد قابل قبولی ارزیابی گردیده است. در نظرسنجی صورت گرفته از شهروندان روش جمعآوری توسط اپلیکیشنها بهعنوان روش برتر انتخابی برای جمعآوری و فضای مجازی، بهعنوان پراستفادهترین منبع برای دریافت محتوای آموزشی در خصوص پسماندهای خطرناک خانگی تعیین گردید. نتایج بهدستآمده نشانگر آن است که 8/67 درصد از شهروندان حاضر به پرداخت اضافه بها بهمنظور مدیریت بهینه بخش خطرناک خانگی بوده و 9/92 درصد از آنها خواستار وضع جریمه برای متخلفین مدیریت اصولی این دسته از پسماندها هستند. جمعبندی نتایج پژوهش حاضر از نقصان آگاهی عمومی در خصوص شناخت کمیت و کیفیت بخش خطرناک خانگی حکایت داشته که میتوان این کمبود را با تولید محتوای آموزشی و ارائه آن در فضای مجازی مرتفع ساخت.
آموزش محیط زیست
نادر نادری؛ احسان خسروی؛ فرانک کرمیان
چکیده
هدف کلی از انجام این پژوهش، ارائه مدل توسعه بازار محصولات سالم و ارگانیک واحدهای صنایع غذایی استان کرمانشاه بوده است. رویکرد حاکم بر پژوهش حاضر کیفی و با استفاده از روش نظریه بنیانی انجام پذیرفت. جامعه موردمطالعه این پژوهش شامل کلیه مطلعان کلیدی در زمینه موضوع موردپژوهش در استان کرمانشاه بودهاند. برای انتخاب مشارکتکنندگان از ...
بیشتر
هدف کلی از انجام این پژوهش، ارائه مدل توسعه بازار محصولات سالم و ارگانیک واحدهای صنایع غذایی استان کرمانشاه بوده است. رویکرد حاکم بر پژوهش حاضر کیفی و با استفاده از روش نظریه بنیانی انجام پذیرفت. جامعه موردمطالعه این پژوهش شامل کلیه مطلعان کلیدی در زمینه موضوع موردپژوهش در استان کرمانشاه بودهاند. برای انتخاب مشارکتکنندگان از نمونهگیری هدفمند از نوع گلوله برفی استفاده شد. نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. در این تحقیق با بررسی 12 نمونه از جامعه مذکور، اشباع نظری حاصل شد. ابزار جمعآوری دادهها شامل مصاحبههای عمیق و نیمه ساختارمند، یادداشتبرداری میدانی و در مواردی بحث گروهی بود. بهمنظور پردازش دادهها، در بخش کیفی از روش کدگذاری سه مرحلهای استفاده شد. نتایج مطالعه نشان دادند در توسعه بازار محصولات سالم و ارگانیک واحدهای صنایع غذایی استان کرمانشاه سه دسته شرایط علی (شامل عوامل شناختی، عوامل رفتاری- انگیزشی، عوامل مدیریتی)، عوامل زمینهای (شامل عوامل زیرساختی- فناورانه، فرهنگی و وضعیت اقتصادی جامعه هدف) و عوامل مداخلهگر (شامل عوامل سیاستی- قانونی و عوامل نظارتی) دخیل هستند. همچنین طبق نتایج، راهبردهای اتخاذشده در سه دسته (شامل عوامل بازاریابی، نحوه تبلیغات و اطلاعرسانی و عوامل اعتمادسازی و پاسخگویی) دستهبندی شدند که دارای پیامدهایی (از قبیل اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی) بودند. در پایان بر اساس یافتهها پیشنهادهای کاربردی ارائه گردید.
آموزش محیط زیست
محمد تقی حیدری؛ داریوش جهانی؛ پرستو قاسمی؛ یعقوب حقی؛ پروین رحمتی
چکیده
افزایش شمار جمعیت انسانی و نیاز به توسعه فضاهای فرهنگی و اجتماعی انسانی از یکسو و لزوم ایجاد فضاهایی عمومی با هویت برای این جمعیت از دیگر سو باعث توجه به مبحث هویت فرهنگی در قالب فضاهای عمومی، طی دهههای اخیر شده است. دراینبین پاتوقهای فرهنگی (باغ –کتاب) بهعنوان نهادی عمومی و فضایی حیاتی در فرآیند توسعه فرهنگی و اجتماعی در ...
بیشتر
افزایش شمار جمعیت انسانی و نیاز به توسعه فضاهای فرهنگی و اجتماعی انسانی از یکسو و لزوم ایجاد فضاهایی عمومی با هویت برای این جمعیت از دیگر سو باعث توجه به مبحث هویت فرهنگی در قالب فضاهای عمومی، طی دهههای اخیر شده است. دراینبین پاتوقهای فرهنگی (باغ –کتاب) بهعنوان نهادی عمومی و فضایی حیاتی در فرآیند توسعه فرهنگی و اجتماعی در عرصه فضای شهری ایفای نقش مینمایند و امر کتاب و کتابخوانی و میزان گرایش به مطالعه، امروزه یکی از شاخصههای توسعه و ارتقا شهر به شمار رفته و در سایه کتابخوانی پیشبرد اهداف فرهنگی و اجتماعی جامعه میسرتر میشود. با این رهیافت نوشتار حاضر میکوشد به امکانسنجی خلق باغ- کتاب (پاتوق فرهنگی) در فضاهای عمومی شهر با رویکرد ترویج فرهنگ کتابخوانی در سبزهمیدان شهر زنجان بپردازد. روششناسی این تحقیق توصیفی- پیمایشی و به لحاظ هدف کاربردی بوده است. جهت بررسی ارجحیت شاخصها در خلق باغ کتاب در سبزهمیدان شهر زنجان، تعیین وزن هریک از آنها و درنهایت مقدار سازگاری از مدل بهترین-بدترین استفادهشده است، سپس جهت بررسی چگونگی پیادهسازی شاخصهای ازلحاظ اهمیت /عملکرد و مقدار تطابق آنها از روش (اهمیت/عملکرد) استفادهشده است. نتایج نشان داد که طراحی خلاقانه عناصر طبیعی با اختلاف زیاد نسبت به دیگر فاکتورها با مقدار 14/0 رتبه اول را به خود اختصاص داده است و برای خلق این فضا نسبت به دیگر شاخصها دارای وضعیت ارجحیت بوده است. محیطی که همچون کیفیت دلنشین باغ ایرانی با تأثیرات روانی خود، اما با خوانشی متفاوت، حس مکان را غنی سازد و بتواند با بهکارگیری فضاهای باز و انعطافپذیری فضاهای خلاق جمعی که زمینهساز پویایی اجتماعی و آموزش ناخودآگاه هستند، مکمل فضاهای بسته کتابخانه در طرح باشد و در افقی دورتر با استفاده از فرصتهای تفریحی، فرهنگی و توریستی با توجه به اهداف و چشمانداز طرح سبزهمیدان، به سیاستی جهت تبلیغ فرهنگ کتابخوانی و نمایش اهمیت فرهنگ غنی ایرانی، به گردشگران نیز تبدیل شود. انتظار میرود از نظرات و دیدگاههای کاربران و مشارکت آنها استفاده شـود تا بتوان مکانی برای بروز فعالیتهای اجتماعی، شـکلگیـری خاطرات جمعی و هویت بخشی به ساکنان ایجاد کرد.
آموزش محیط زیست
رضا سپهوند؛ جعفر عباسپور؛ ایوب شیخی زاده
چکیده
فرهنگسازمانی سبز میتواند با درک استراتژیهای محیطی بهعنوان منبعی برای مزیت رقابتی تلقی گردد و ویژگیهایی داشته باشد که از فرهنگ رقبایش متفاوت بوده و بهعنوان یک دارایی نامرئی، تقلید از آن برای رقبا دشوار باشد؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فرهنگسازمانی سبز بر مزیت رقابتی با تأکید بر نقش میانجی نوآوری سبز در کارخانه ...
بیشتر
فرهنگسازمانی سبز میتواند با درک استراتژیهای محیطی بهعنوان منبعی برای مزیت رقابتی تلقی گردد و ویژگیهایی داشته باشد که از فرهنگ رقبایش متفاوت بوده و بهعنوان یک دارایی نامرئی، تقلید از آن برای رقبا دشوار باشد؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فرهنگسازمانی سبز بر مزیت رقابتی با تأکید بر نقش میانجی نوآوری سبز در کارخانه سیمان ایلام انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران و کارکنان کارخانه سیمان ایلام میباشد که نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران تعداد 224 نفر انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد فرهنگسازمانی سبز، سنجش نوآوری سبز و مزیت رقابتی استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از فن مدلیابی معادلات ساختاری و از طریق نرمافزارهای SPSS25 و Smart PLS3 صورت گرفته است. نتایج پژوهش بیان میکند فرهنگسازمانی هم بهصورت مستقیم تأثیر مثبت و معناداری بر مزیت رقابتی دارد و هم اینکه از طریق متغیر میانجی نوآوری سبز بر مزیت رقابتی تأثیرگذار است. همچنین نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که متغیر نوآوری سبز نیز تأثیر مثبت و معناداری بر مزیت رقابتی دارد.
آموزش محیط زیست
فاطمه رضائی؛ مجتبی طبری؛ علی فرهادی محلی؛ تورج مجیبی
چکیده
ازجمله اقدامات جهت دستیابی به توسعه پایدار، خطمشی گذاری زیربنایی دولتمردان کشورها، برای بهبود مسائل زیستمحیطی است. هدف این پژوهش، تبیین مدل اقتضایی تحلیل شکاف خطمشیهای عمومی دولت در حوزه محیطزیست میباشد. پژوهش حاضر، بر اساس هدف یک پژوهش کاربردی است و برحسب ماهیت موضوع، از نوع پیمایشی است. جامعه آماری در این مطالعه، شامل ...
بیشتر
ازجمله اقدامات جهت دستیابی به توسعه پایدار، خطمشی گذاری زیربنایی دولتمردان کشورها، برای بهبود مسائل زیستمحیطی است. هدف این پژوهش، تبیین مدل اقتضایی تحلیل شکاف خطمشیهای عمومی دولت در حوزه محیطزیست میباشد. پژوهش حاضر، بر اساس هدف یک پژوهش کاربردی است و برحسب ماهیت موضوع، از نوع پیمایشی است. جامعه آماری در این مطالعه، شامل کلیه متخصصان رشتههای محیطزیست دارای مدارک کارشناسی ارشد و دکتری میباشند که مطابق آمار موجود، تعداد آنها در حدود 121456 نفر است؛ که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر تعیین شد و نمونهها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب و موردمطالعه قرار گرفتند. اعتبار ابزار سنجش با استفاده از اعتبار محتوایی از نوع اعتبار صوری و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (α ≥ 0.75) مورد تأیید قرار گرفت. جهت تجزیهوتحلیل دادهها و برای بررسی سؤالهای پژوهش از آزمون معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که بعد ارتباط سیاستها با اهداف سازمان، بعد انتظارات و احساسات جامعه و بعد تأمین نظر ذینفعان میتواند در مدل تحلیل شکاف مناسب باشد و مدل اقتضایی تحلیل شکاف خطمشیهای دولت در حوزه محیطزیست از اعتبار لازم برخوردار است. مدل پیشنهادی این پژوهش که با نظرات خبرگان حوزه محیطزیستی بهبود یافت، میتواند مدلی کاربردی برای سیاستگذاران، مدیران و مجریان حوزه خطمشی گذاری محیطزیستی و بهطور خاص، سازمان حفاظت محیطزیست قرار گیرد.
آموزش محیط زیست
هانیه خدادادی تیرکلایی؛ عصمت رسولی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، اعتباریابی الگوی برنامه درسی اخلاق محیطزیستی مبتنی بر برساختگرایی اجتماعی در دوره متوسطه دوم است. این پژوهش، کاربردی از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه دبیران دوره متوسطه دوم استان مازندران به تعداد 11024 نفر (5692 مرد و 5332 زن) است. نمونه پژوهش شامل 360 نفر از دبیران دوره متوسطه دوم است که به ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، اعتباریابی الگوی برنامه درسی اخلاق محیطزیستی مبتنی بر برساختگرایی اجتماعی در دوره متوسطه دوم است. این پژوهش، کاربردی از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه دبیران دوره متوسطه دوم استان مازندران به تعداد 11024 نفر (5692 مرد و 5332 زن) است. نمونه پژوهش شامل 360 نفر از دبیران دوره متوسطه دوم است که به روش نمونهگیری خوشهای نسبی چندمرحلهای با فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته برساختگرایی اجتماعی دارای 23 گویه با مقیاس پنجدرجهای لیکرت تنظیمشده است. جهت تعیین روایی پرسشنامهها از روایی محتوایی و جهت بررسی پایایی پرسشنامهها از پایایی مرکب استفاده شد که دارای وضعیت مناسب و قابل قبولی بود. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، با استفاده از نرمافزارهای SPSS و PLS استفاده شد. نتایج نشان داد مؤلفههای هدف، محتوا، راهبردهای یاددهی-یادگیری و ارزشیابی در تبیین الگوی برنامه درسی اخلاق محیطزیستی مبتنی بر برساختگرایی اجتماعی مؤثر هستند و مدل از برازش مطلوبی برخوردار بود. برنامه درسی اخلاق محیطزیستی مبتنی بر برساختگرایی اجتماعی موجب میشود تا دانشآموزان بهگونهای فعال درگیر شوند؛ همچنین روی تفکر و درک بهجای به خاطر سپاری صرف متمرکزشده و عملکرد بهتری داشته باشند. درواقع با استفاده از این رویکرد، فعالیتهای یادگیری اساسی در بستر دنیای واقعی در طبیعت رخداده و سازندهگرایی دانشآموزان برانگیخته میشود.
آموزش محیط زیست
سورنا زندی؛ مهران فرج الهی
چکیده
آموزش محیطزیست یکی از اقدامات جدی و ضروری کشورها برای افرایش دانش، مهارت شهروندان و راهی مؤثر برای بهبود و ارتقای رابطه انسان با محیط زندگی پیرامون است.با توجه به سودمندی و ضرورت بهرهمندی از تجارب موفق کشورها بهعنوان یکی از عناصر اصلی آموزش محیطزیست هدف مقاله حاضر مطالعه موردی آموزش محیطزیست در استرالیا است. روش مورداستفاده ...
بیشتر
آموزش محیطزیست یکی از اقدامات جدی و ضروری کشورها برای افرایش دانش، مهارت شهروندان و راهی مؤثر برای بهبود و ارتقای رابطه انسان با محیط زندگی پیرامون است.با توجه به سودمندی و ضرورت بهرهمندی از تجارب موفق کشورها بهعنوان یکی از عناصر اصلی آموزش محیطزیست هدف مقاله حاضر مطالعه موردی آموزش محیطزیست در استرالیا است. روش مورداستفاده پژوهـش توصیفـی - تحلیلـی و شیوه گردآوری دادهها مطالعه اسـنادی اسـت. یافتههای پژوهش بیانگر اولویتهای استراتژیک و اهداف منتخب زیستمحیطی و توسعه پایدار کشور استرالیا با تأکید بر زندگی پایدار و نقش آموزش برای آینده پایدار شامل رهبری، ترویج، حمایت و پیشبرد آموزش محیطزیستی و پایدار در استرالیا و بهصورت خاص فعالیتهای انجمن آموزش محیطزیست استرالیا تا سال 2025 و پروژههای انجامشده این کشور، تا سال 2022 است. این اهداف بر اهمیت تأمین نیازهای مالی برای پروژههای محیطزیست از یکسو و همچنین حمایت از مربیان و معلمان حوزه محیطزیست و گسترش ارتباطات در سطح ملی و منطقهای و ارتباط با دیگر کشورهای جهان از سوی دیگر متمرکز است. نتایج پژوهش حاضر بر اساس الگو و مدلهای مستخرج، همسانسازی و اجرا بر اساس ویژگیهای اجتماعی، اقتصادی، روانشناختی و محیطی ایران را امکانپذیر میسازد.
آموزش محیط زیست
Sima Alipour؛ Morteza Maleki MinbashRazgah؛ Davood Feiz؛ Azim Zarei
چکیده
A B S T R A C T Business-to-Business markets use the positive effect of sustainable measures to strengthen their brand. Because sustainable branding supports competitive advantage with a positive impact on customer perceptions and satisfaction, in this regard, the tools and platforms available in the online environment can be effective in sustainable B2B branding by facilitating interaction and dialogue in an informal way between the company and its audience. Therefore, the current research was conducted to provide a conceptual framework of sustainable B2B branding through social ...
بیشتر
A B S T R A C T Business-to-Business markets use the positive effect of sustainable measures to strengthen their brand. Because sustainable branding supports competitive advantage with a positive impact on customer perceptions and satisfaction, in this regard, the tools and platforms available in the online environment can be effective in sustainable B2B branding by facilitating interaction and dialogue in an informal way between the company and its audience. Therefore, the current research was conducted to provide a conceptual framework of sustainable B2B branding through social media using the qualitative method of theme analysis on Iranian ports. This is an exploratory research with an aim to be applicable. The statistical population is Iranian port managers, and to collect information, a semi-structured interview was conducted with 14 key informants (saturation limit) who were selected by a targeted method. To analyze the data, the text of the interviews was transcribed. Then, using Atlas software and the inductive thematic analysis method, data were coded, analyzed, and interpreted. In this research, the framework of sustainable branding from company to company was explained through social media with 117 basic codes, 10 sub-themes, and 3 main themes of social media management, brand mantra, and sustainability action.
آموزش محیط زیست
Nafiseh Paivandi؛ Saeed Shahhosseini؛ Sirus Mansoori
چکیده
One of the most important recent concerns in the world is the environment and its protection. Environmental education by storytelling, which is based on children's thinking mechanisms, can be considered a method for child education. This study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of teaching environmental concepts through animism-based storytelling on children's environmental knowledge and attitude. The research is quasi-experimental, including two groups (experimental and control), a pre-test and a post-test. The statistical population includes all the first-grade elementary ...
بیشتر
One of the most important recent concerns in the world is the environment and its protection. Environmental education by storytelling, which is based on children's thinking mechanisms, can be considered a method for child education. This study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of teaching environmental concepts through animism-based storytelling on children's environmental knowledge and attitude. The research is quasi-experimental, including two groups (experimental and control), a pre-test and a post-test. The statistical population includes all the first-grade elementary school students of Shazand, Markazi Province, Iran, in the academic year 2021-2022, with 17 people in each group selected by convenience sampling. The instrument was Leeming's (1995) questionnaire, which includes two subscales of environmental knowledge and environmental attitude. Data analysis was carried out using multivariate covariance analysis. The findings indicated that there is a significant difference between the environmental knowledge and attitude of the experimental group and the control group. The results indicated that presenting environmental concepts using animism-based storytelling had a significant effect on children's environmental knowledge and attitude. In conclusion, although storytelling can generally affect knowledge and attitude, animism-based storytelling has a more significant effect on children's environmental knowledge and attitude